Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa
Kommentit (2041)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys naisille:
Jos kerran on niin että miehestä on enemmän haittaa kuin hyötyä, miksi naiset useammin haluavat muuttaa yhteen? Miksi niin harvalle käy viikonloppusuhde jossa saatte itse hoitaa arkenne ja mies hoitaa omansa?
Nuorena halusin, koska halusin perheen ja lapsia. Olin liian nuori ja ero siitä tuli myöhemmin. Enää en muuta kenenkään kanssa yhteen, se on nähty. Minulle sopii viikonloppusuhde loistavasti. Huolehdin vain itsestäni ja lapsista, en keräile kenenkään kalsareita, etsi kenenkään tavaroita, syön mitä itse haluan, pidän sellaista siivoustasoa kuin itse haluan. Ei tarvitse riidellä rahankäytöstä tai mistään muustakaan yhteistalouden asioista. Saan silti seksiä ja läheisyyttä tarpeeksi. Tämä on paras järjestely mitä voi olla.
Etkö ollut tietoinen että nainen voi saada lapsia ilman miestä? Tuo lasten teko ei kelpaa selitykseksi tähän juuri sen takia kun nykyään nainen voi saada lapsia yksin.
Lapsellisuuksissani kuvittelin, että miehestä olisi muuhunkin kuin siittäjäksi. Väärässä olin. Tällä tiedolla mikä minulla nyt on, en ikimaailmassa olisi tehnyt yhtään lasta. Luulin, että mieskin kantaa vastuunsa yhteisestä perheestä, mutta toisin kävi.
Enää en suostu edes saman katon alle muuttamaan yhdenkään miehen kanssa, mut kuten sanottua, niin tämä tapailusuhde sopii mulle paremmin kuin hyvin.
Kyllä osa näistä keisseistä on sitä, että nainen katsoo instasta yms. perhejuttuja ja upeita, mutta epärealistisia, kuvia täydellisistä kodeista. Sitten tulee hirveet paineet ylläpitää huikean korkeita standardeja. Sitten kun itse ei jaksa, niin käskytetään miestä ja puretaan kiukku ja turhautuminen mieheen, koska lapsia ei voi syyttää. Todellinen ongelma on ne omat liian korkeat odotukset/perfektionismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti painaa 130kg, yksi lapsi. Ei jaksa ottaa astioita tiskikoneesta ja istuu vaan kun on niin uupunut. Syödä ilmeisti jaksaa.
Olen tuo haastattelun Jenni. Kuten jutussa yritin tuoda ilmi, koen uuvuttavaksi pitkälti yhteiskunnan asenteet ja esimerkiksi vahvasti välittyvän ilmapiirin siitä, että äiti ei saa valittaa tai tuoda ongelmakohtia esiin, koska jollakulla muulla voi olla aina huonommin. En näe lapsimäärää relevanttina tekijänä tässä, sillä omalta osaltani en jutussa kommentoinut niinkään työmäärää, vaan päinvastoin kerroin mieheni jakavan lasren- ja kodinhoidon kanssani, vaan asenteiden, ilmapiirin sekä omien ja yhteiskunnan odotusten vaikutusta.
Arvelinkin, että joku varmasti katsoo kokoani ja ajattelee kuten sinä. Olen ollut aivan pikkulapsesta saakka ylipainoinen ja nyt synnytyksen jälkeisten vakavien komplikaatioiden ja kasvohalvauksen kortisonihoidon jälkeen olen sitä vielä enemmän. Ei ollut helppoa lähteä kameran eteen, kun oma keho on muuttunut viime aikoina niin rajusti, ja täytyy myöntää, että tällaiset kommentit sattuvat, vaikka minulla melko hyvä itsetunto onkin.
Istuminen oli kuvausryhmän ratkaisu, koska meidän Milo ei viihdy sylissä ja haluttiin kuvata vuorovaikutusta lapsen kanssa. Vietämme kyllä sisällä ollessanme paljon aikaa leikkien lattialla muutenkin, joten siinä mielessä tuo oli ihan realistinenkin klippi meidän arkipäivästä.
Googlaamalla löytyi ylen juttu, johon tässä ilmeisesti viitataan (aloituksen linkki oli hesariin). Haastattelusta ei kyllä oikein käynyt selville, mikä sen uupumisesi aiheutti ja miten se ilmeni. Jäi sellainen vaikutelma, että "yhteiskunnan" asettamat odotukset ovat pikemminkin siellä omien korvien välissä.
Noinhan siinä käy kun on tyhmä provoilija. Että jää vaikutelmia.
Minä olen täällä kotona koronassa ja lukiolainen meni hammaslääkäriin.
Hammaslääkäri soitti minulle että mitä hänen pitää tehdä. Ei siis osannut enöä se mieshammaslääkäri lukea niitä merkintöjä edes ilman, että äiti auttaa!
Mulle on myös huudettu siitä että en ole ollut yläkoululaisen mukana keskellä päivää suuhygienistillä.
Tämä on mennyt oikeasti ihan järjettömäksi!
Et ehkä huomannut, ettei tuo jutun Jenni puhunut tällaisista yhtään mitään? Se millaista sinun elämäsi on, ei voi tulla ilmi jonkun toisen haastattelusta.
Mitä sinä solkotat? Minä puhun ketjun aiheesta. Siitä miksi äidit uupuvat nykyään. Koska ihan kaikki sälytetään heille! Jopa hammashoitolamerkinnät näemmä.
Noin siinä käy kun on tyhmä marttyyri, eikä edes lue mihin on vastaamassa. Viestini, johon aiemmassa kommentissasi vastasit, ei liittynyt ketjun aiheeseen, vaan ketjuun jälkeenpäin tulleeseen kommenttiin, jossa käsiteltiin eri juttua. Tosin siinäkin aiheena oli sama naisten uupumiseen liittyvä tutkimus.
Sinä nyt vaan räyhäät etkä osaa lukea sitäkään vähää.
Keskustelen ketjun aiheesta ja vastasin myös naurettavaan solkotukseesi siitä miten kaikki on muka kuviteltua. Ei ole. Kun tää koko homma on luisunut nyt tähän että äidit paikkaa ja hoitaa ja kyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys naisille:
Jos kerran on niin että miehestä on enemmän haittaa kuin hyötyä, miksi naiset useammin haluavat muuttaa yhteen? Miksi niin harvalle käy viikonloppusuhde jossa saatte itse hoitaa arkenne ja mies hoitaa omansa?
Nuorena halusin, koska halusin perheen ja lapsia. Olin liian nuori ja ero siitä tuli myöhemmin. Enää en muuta kenenkään kanssa yhteen, se on nähty. Minulle sopii viikonloppusuhde loistavasti. Huolehdin vain itsestäni ja lapsista, en keräile kenenkään kalsareita, etsi kenenkään tavaroita, syön mitä itse haluan, pidän sellaista siivoustasoa kuin itse haluan. Ei tarvitse riidellä rahankäytöstä tai mistään muustakaan yhteistalouden asioista. Saan silti seksiä ja läheisyyttä tarpeeksi. Tämä on paras järjestely mitä voi olla.
Etkö ollut tietoinen että nainen voi saada lapsia ilman miestä? Tuo lasten teko ei kelpaa selitykseksi tähän juuri sen takia kun nykyään nainen voi saada lapsia yksin.
Teknisesti yksin ei voi saada lasta, mutta toinen asia on se, että todella veemäinen, itsekäs täytyy olla ettei mieti asiaa lapsen kannalta. Lapselle ideaali tuntea molemmat vanhempansa ja luoda heihin suhde.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa näistä keisseistä on sitä, että nainen katsoo instasta yms. perhejuttuja ja upeita, mutta epärealistisia, kuvia täydellisistä kodeista. Sitten tulee hirveet paineet ylläpitää huikean korkeita standardeja. Sitten kun itse ei jaksa, niin käskytetään miestä ja puretaan kiukku ja turhautuminen mieheen, koska lapsia ei voi syyttää. Todellinen ongelma on ne omat liian korkeat odotukset/perfektionismi.
Olet nyt säkättänyt tämän noin 5000 kertaa.
Se ei muutu todeksi jankuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "kaikkien" ihmisten uupuminen johtuu yhteiskunnan itsepalvelukeskeisyydestä.
1) kerää kaupasta tavarat juosten hehtaarihallia nurkasta toiseen.
2) lapa ostokset liukuhihnalle
3) laita ostokset kasseihin
4) vie kassit autoon
5) nostele kassit sisälle
6) järjestelmä tavarat kaappeihin
7) laita ruoka
8) hoida tiskit
9) soita virastot, pankit, verotoimistosta j.n.e.
10) paina 1, 2, 3, numerot ovat varattuja
11) vaihda lapselle vaippa,auta toista läksyissä
12) imuroi ja pese vessat
13) vie lapsi harrastuksiin
14) on ilta. Paljon jäi tekemättä. Et riittänyt tänäänkään.
Toista oli ennen:
1) pankkineiti hoiti asiasi
2) kauppias paketoi ostoksesi
3) kotiapulainen hoiti lapset ja laittoi ruuat
4) puhelimeen vastattiin heti
5) rouva sai nauttia valmiista ruuasta ja perhe-elämästä.Älä jaksa! Nykyään saa tilattua KAIKEN kotiin kannettuna. Plus et netistä klikataan kaikki valmiiksi, kun ennen piti raahautua sinne pankkiin ja verotoimistoon ihan itse. Kirjepostilla kaikki ja fyysisesti paikan päälle.
Todella moni asia on vain ja ainoastaan helpottunut! Koneet hoitaa kaiken! On elektroniikkaa joka tarpeeseen. Mut ulina senkun yltyy. Avutonta, saamatonta porukkaa.
Näin on. Sen sijaan yksi asia tuolta listalta on totta, eli aiemmin sai paljon helpommin ja edullisemmin apukäsiä kotiin. Minunkin keskiluokkaisilla opettajavanhemmillani oli 70-luvulla aina kodinhoitaja, joka hoiti meidät lapset ja siivosi. Nyt itse opettajana en voisi kuvitellakaan että rahani riittäisivät tuollaiseen.
Taaskin puhutaan naisista, vaikka tarkoitetaan äitejä, ja nämä kaksi eivät ole sama asia.
Äidit uupuu, mutta mitä siitä? Lisääntyminenhän on ihan oma valinta. Ei kai lapsiperhe-elämän tuskaisuus kenellekään yllätyksenä tule.
Näin naisena voin sanoa, että uni maistuu, ei uuvuta, elämä hymyilee! :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehenä on vaa helpompaa elää sinkkuna!
Mulla menee kotitöihin aikaa tosi vähän.
Siivoan tosi harvoin, ehkä kerran kuukaudessa johon menee aikaa varmaan tunti.
Ruokaa teen pari kertaa viikossa johon menee aikaa ehkä noin 30min.
Pyykkään kerran viikossa, heitän likaset vaatteet pyykkikoneesee ja sit laitan ne kuivumaa, tähän menee aikaa varmaan 10min.
Tiskikoneen täytän ja tyhjennän kerran viikossa ja tähän menee aikaa varmaan 10min.
Siinä mun kotityöt kokonaisuudessaa.
Laskin että mulla menee keskimäärin kotitöihin noin 10min aikaa päivässä ja asuntoni on siisti.
T:ikisinkkumies
Ei tarvitse olla sinkkukaan. Jos arvot täsmäävät sielunkumppanin kanssa niin sama onnistuu parisuhteessa. Tai jos huollettavana on vain lapsia. Ei toki kovin pieniä vaan monet asiansa jo itse hoitavia eli vaikka yläkouluikäisiä.
Kun uupuu tasa-arvoisessa Suomessa 2020-luvulla niin kannattaa ihan ensimmäisenä tehdä vartin meditaatio ja hiljentyminen. Ei ole sellaista yhteiskuntaa olemassa joka tämä voi koskaan estää tai kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Taaskin puhutaan naisista, vaikka tarkoitetaan äitejä, ja nämä kaksi eivät ole sama asia.
Äidit uupuu, mutta mitä siitä? Lisääntyminenhän on ihan oma valinta. Ei kai lapsiperhe-elämän tuskaisuus kenellekään yllätyksenä tule.
Ei tässä puhuta lapsiperhe-elämän tuskaisuudesta vaan sille laadituista nykyhetken raameista.
Siitä että palvelut on surkeat mutta vaatimukset päätähuimaavat.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kyselyissä ei edes kysytä perheenisien väsymyksestä. Voin kokemuksesta sanoa että kyllä isätkin väsyy ja uupuu. Lasten saaminen on elämäni suurin siunaus, mutta samalla mikään ei ole ollut kuormittavuudessa lähelläkään verrattavissa oleva asia. Ja olen suorittanut yliopistotutkinnot ja teen vaativaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset valittaa? Jos naista häiritsee joku asia niin eikö naiset osaa itse tehdä asian eteen mitään? Tämä koko aihe tuntuu olevan naisten halua vain alistaa sekä nöyryyttää miehiä.
Itse miehenä siivoan silloin kun minusta tuntuu siltä että nyt asunto kaipaa siivousta.Naiset nyt ovat liian kilttejä ja yrittävät viimeiseen asti vaikka oikea ratkaisu olisi ottaa ero ajoissa.
Ja miten tilanne muuttuu sitten???
Nainen siivoaa ja tekee kotitöitä siellä omassa asunnossa sitten yhtä paljon?
Naiset saa mun puolesta siivota vaikka joka päivä asunnon jos he haluavat mutta sitä en hyväksy että he omia tapojaan tyrkyttää miehille.Vähemmän siivottavaa omassa asunnossa on, kun jos asuu yhdessä miehen kanssa. Siksi usein nykyään naiset valitsevat mielummin sen, että asuvat yksin varsinkin jos ei ole lapsia. Tavarat löytyy sieltä, minne ne on laitettu, tiskiä ei tule sen enenpää, kuin itse on käyttänyt jne...
Miehillekkin tuo on varmaan parempi, saavat sitten asua niin pskaisessa asunnossa, kun haluavat.
No miksi sitten miesten mielestä yksin tai kaksin asuessa siivottavaa on yhtä paljon?
Teidän naisten pitäisi löysätä nutturaa... Ei se maailma siihen kaadu jos asunto ei ole jatkuvasti täydellisessä kunnossa, ei minua miehenä ainakaan kiinnosta yhtään jos asunto on hiukan sotkuinen.
Miksi miesten pitäisi alistua teidän naisten tahtoon?
Ehkä se vika on teissä naisissa eikä miehissä?Alistua naisten tahtoon?
Tajuatko ollenkaan että niin sinä kuin muutkin mieskirjoittajat täällä todistatte kirkkaasti sen että olette vain laiskoja naisen siivellä eläviä loisia? Sinäkin yrität vain puusilmäisesti jauhaa jostain siivoustasosta kun totuus on se että perheessä edes kohtuulisessa kunnossa pysyvå koti vaatii joka päivä siivoamista ja laittamista.
Mutta hei, kyllä me naiset ymmärretåän ettå hyökkäys on paras puolustuskeino kun mies huomaa olevansa väärässä ja laiskamato.
Yhä edelleen jos miehetkin olisivat parisuhteissa vastuullisia aikuisia niin eroja tulisi paljon vähemmän.Kohtuullisessa kunnossa pidettävä koti ei todellakaan vaadi joka päivä siivoomista vaikka neuroottiset naiset niin väittävätkin
Mikä on kohtuullinen kunto? Joka päivä pitää syödä ja pukeutua. Kumma juttu jos ei joka päivälle nyt jotain olisi. Toki voi viikon kerätä astioita tiskipöydälle ja sitten laittaa ne koneeseen, mutta kovin ikävää on, että keittiö notkuu päiväkausia likaisia astioita täynnä.
Huisii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.
Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.
Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.
Tuossa se tuli: mies "ei osaa". Eli kyse on vain ja ainoastaan siitä, että mies ei tee sinun tavallasi.
Kannattaa myös muistaa, että naiset antavat perinteiset miesten työt mieluusti miehille. Tee ihan empiirinen tutkimus kun kuljet kaduilla, et kuka siellä pihalla lumitöissä on, se on suurimmalla todennäköisyydellä mies. Ruohoa leikkaa kesällä todennäköisemmin mies. Autot huoltaa, lasten pyörät korjaa, kodinkoneet korjaa, rännit puhdistaa... jne.
Mut joo imurointi, kokkaus, pyykkäys, kaverisynttärit... kaikki ne pitää hoitaa 50-50!!!! Ja naisen tavalla.
No vedä nyt pää pois puokkosesta. Eihän autoja, pyöriä ym ole itse korjannut kukaan kymmeniin vuosiin. Korjaamolle aina ja se vie kenen auto eli nainen yleensä.
Lumityöt ja nurmikonleikkuu on aina ollut naisten ja lasten hommia.
Missä tynnyrissä sä oikein oot kasvanut. Mielikuvitusmaailmassa.
Kumpihan meistä elää mielikuvitusmaailmassa. Ei sua voi ottaa tosissaan, kun tällaista sontaa jauhat. Jos et tilastoja usko, niin mene rohkeasti lenkille havannoimaan itse omin silmin ketkä ruohoa leikkaa, lumia kolaa, rassaa ja korjaa kulkuvälineitä, korjaa autoja ym.. rakentaa.
Nyt ei puhuta yksilöistä, vaan siitä, miten YLEISELLÄ tasolla nämä työt jakaantuvat
Vierailija kirjoitti:
Naiset uupuvat, koska kotitöiden lisäksi he hoitavat myös oman päivätyönsä. Maissa, jossa tasa-arvo ei ole yhtä pitkälle edistynyttä, naiset jäävät tyypillisesti kotiäideiksi.
Mikäs siinä on kotia ja lapsia hoidellessa, kun ei tarvitse käydä töissä kodin ulkopuolella.
Tässä on vielä sekin puoli, että työn, kodinhoidon ja lapsista huolehtimisen lisäksi naisen pitäisi illalla jaksaa olla innostunut seksistä ja toteuttaa aviomiehen toiveita, vaikka on rättiväsynyt ja haluaisi vain kerätä voimia seuraavaa päivää varten. Huom! Kaikki naisten väsymys ei tietenkään ole miesten syytä. Yksi syy on varmasti nykyajan vaativa työelämä. Se, että ihmisestä puristetaan kaikki mehut irti työssä ja monilla työpaikka tunkeutuu kotiinkin sähköpostin ym muodossa. Myös digimaailma ja some: aina pitää olla jonkun saatavilla eikä koskaan ole mahdollisuutta olla rauhassa ilman vaatimuksia. Olen seurannut maailman menoa pitkään ja ihmetyttää miten stressaavaksi kaikki on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Kulutusyhteiskunnasta syrjäänvetäytyjän arkkityyppi on hämmentävästi yhä mies. MIssä kaikki ekonaiset luuraavat?
Naiset asettava vaatimustasot.
Naiset pyrkivät vaatimustasoon.
Naiset tuskastuvat kun vaatimustasoa ei tavoiteta.
Naiset alkavat nalkuttamaan miehille.
Eli naiset aiheuttavat itse ongelman ja sitten he syyttävät siitä miehiä. Miksi kotitöissä naisten vaatimustasoa tavoitellaan, miksi miehen vaatimustasoa ei? Se on ihan selvää että kotitöissä miehillä vaatimustaso on paljon matalemmalla kuin naisilla.
Jos mies olisi perheen pää niin silloin ei kotitöistä riideltäisi koskaan ja parisuhteet voisivat paremmin 😊
Vierailija kirjoitti:
Naiset asettava vaatimustasot.
Naiset pyrkivät vaatimustasoon.
Naiset tuskastuvat kun vaatimustasoa ei tavoiteta.
Naiset alkavat nalkuttamaan miehille.
Eli naiset aiheuttavat itse ongelman ja sitten he syyttävät siitä miehiä. Miksi kotitöissä naisten vaatimustasoa tavoitellaan, miksi miehen vaatimustasoa ei? Se on ihan selvää että kotitöissä miehillä vaatimustaso on paljon matalemmalla kuin naisilla.
Jos mies olisi perheen pää niin silloin ei kotitöistä riideltäisi koskaan ja parisuhteet voisivat paremmin 😊
Yhteiskunta asettaa vaatimustason. Painostaa, kyttää ja valvoo ÄITIÄ (tässä puhutaan äideistä), tuomitsee äidin pienemmästäkin.
Ja miksi sinä jauhat ja jauhat kotitöistä. Kuvitteletko että ne on tässä nyt jotenkin olennainen asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "kaikkien" ihmisten uupuminen johtuu yhteiskunnan itsepalvelukeskeisyydestä.
1) kerää kaupasta tavarat juosten hehtaarihallia nurkasta toiseen.
2) lapa ostokset liukuhihnalle
3) laita ostokset kasseihin
4) vie kassit autoon
5) nostele kassit sisälle
6) järjestelmä tavarat kaappeihin
7) laita ruoka
8) hoida tiskit
9) soita virastot, pankit, verotoimistosta j.n.e.
10) paina 1, 2, 3, numerot ovat varattuja
11) vaihda lapselle vaippa,auta toista läksyissä
12) imuroi ja pese vessat
13) vie lapsi harrastuksiin
14) on ilta. Paljon jäi tekemättä. Et riittänyt tänäänkään.
Toista oli ennen:
1) pankkineiti hoiti asiasi
2) kauppias paketoi ostoksesi
3) kotiapulainen hoiti lapset ja laittoi ruuat
4) puhelimeen vastattiin heti
5) rouva sai nauttia valmiista ruuasta ja perhe-elämästä.Älä jaksa! Nykyään saa tilattua KAIKEN kotiin kannettuna. Plus et netistä klikataan kaikki valmiiksi, kun ennen piti raahautua sinne pankkiin ja verotoimistoon ihan itse. Kirjepostilla kaikki ja fyysisesti paikan päälle.
Todella moni asia on vain ja ainoastaan helpottunut! Koneet hoitaa kaiken! On elektroniikkaa joka tarpeeseen. Mut ulina senkun yltyy. Avutonta, saamatonta porukkaa.
Näin on. Sen sijaan yksi asia tuolta listalta on totta, eli aiemmin sai paljon helpommin ja edullisemmin apukäsiä kotiin. Minunkin keskiluokkaisilla opettajavanhemmillani oli 70-luvulla aina kodinhoitaja, joka hoiti meidät lapset ja siivosi. Nyt itse opettajana en voisi kuvitellakaan että rahani riittäisivät tuollaiseen.
Toisaalta meneekö sinulla rahoja muuhun, mihin vanhemmiltasi ei mennyt? Kannattaa muistaa, että silloin ei kyllä kulutettukaan vastaavassa määrin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset valittaa? Jos naista häiritsee joku asia niin eikö naiset osaa itse tehdä asian eteen mitään? Tämä koko aihe tuntuu olevan naisten halua vain alistaa sekä nöyryyttää miehiä.
Itse miehenä siivoan silloin kun minusta tuntuu siltä että nyt asunto kaipaa siivousta.Naiset nyt ovat liian kilttejä ja yrittävät viimeiseen asti vaikka oikea ratkaisu olisi ottaa ero ajoissa.
Ja miten tilanne muuttuu sitten???
Nainen siivoaa ja tekee kotitöitä siellä omassa asunnossa sitten yhtä paljon?
Naiset saa mun puolesta siivota vaikka joka päivä asunnon jos he haluavat mutta sitä en hyväksy että he omia tapojaan tyrkyttää miehille.Vähemmän siivottavaa omassa asunnossa on, kun jos asuu yhdessä miehen kanssa. Siksi usein nykyään naiset valitsevat mielummin sen, että asuvat yksin varsinkin jos ei ole lapsia. Tavarat löytyy sieltä, minne ne on laitettu, tiskiä ei tule sen enenpää, kuin itse on käyttänyt jne...
Miehillekkin tuo on varmaan parempi, saavat sitten asua niin pskaisessa asunnossa, kun haluavat.
No miksi sitten miesten mielestä yksin tai kaksin asuessa siivottavaa on yhtä paljon?
Teidän naisten pitäisi löysätä nutturaa... Ei se maailma siihen kaadu jos asunto ei ole jatkuvasti täydellisessä kunnossa, ei minua miehenä ainakaan kiinnosta yhtään jos asunto on hiukan sotkuinen.
Miksi miesten pitäisi alistua teidän naisten tahtoon?
Ehkä se vika on teissä naisissa eikä miehissä?Alistua naisten tahtoon?
Tajuatko ollenkaan että niin sinä kuin muutkin mieskirjoittajat täällä todistatte kirkkaasti sen että olette vain laiskoja naisen siivellä eläviä loisia? Sinäkin yrität vain puusilmäisesti jauhaa jostain siivoustasosta kun totuus on se että perheessä edes kohtuulisessa kunnossa pysyvå koti vaatii joka päivä siivoamista ja laittamista.
Mutta hei, kyllä me naiset ymmärretåän ettå hyökkäys on paras puolustuskeino kun mies huomaa olevansa väärässä ja laiskamato.
Yhä edelleen jos miehetkin olisivat parisuhteissa vastuullisia aikuisia niin eroja tulisi paljon vähemmän.Kohtuullisessa kunnossa pidettävä koti ei todellakaan vaadi joka päivä siivoomista vaikka neuroottiset naiset niin väittävätkin
Mikä on kohtuullinen kunto? Joka päivä pitää syödä ja pukeutua. Kumma juttu jos ei joka päivälle nyt jotain olisi. Toki voi viikon kerätä astioita tiskipöydälle ja sitten laittaa ne koneeseen, mutta kovin ikävää on, että keittiö notkuu päiväkausia likaisia astioita täynnä.
Ihmekään kun naiset kartoittavat miehen kodista kun kodista tehdään siisteys vaatimuksilla työmää jossa ei voi ottaa rennosti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti painaa 130kg, yksi lapsi. Ei jaksa ottaa astioita tiskikoneesta ja istuu vaan kun on niin uupunut. Syödä ilmeisti jaksaa.
Olen tuo haastattelun Jenni. Kuten jutussa yritin tuoda ilmi, koen uuvuttavaksi pitkälti yhteiskunnan asenteet ja esimerkiksi vahvasti välittyvän ilmapiirin siitä, että äiti ei saa valittaa tai tuoda ongelmakohtia esiin, koska jollakulla muulla voi olla aina huonommin. En näe lapsimäärää relevanttina tekijänä tässä, sillä omalta osaltani en jutussa kommentoinut niinkään työmäärää, vaan päinvastoin kerroin mieheni jakavan lasren- ja kodinhoidon kanssani, vaan asenteiden, ilmapiirin sekä omien ja yhteiskunnan odotusten vaikutusta.
Arvelinkin, että joku varmasti katsoo kokoani ja ajattelee kuten sinä. Olen ollut aivan pikkulapsesta saakka ylipainoinen ja nyt synnytyksen jälkeisten vakavien komplikaatioiden ja kasvohalvauksen kortisonihoidon jälkeen olen sitä vielä enemmän. Ei ollut helppoa lähteä kameran eteen, kun oma keho on muuttunut viime aikoina niin rajusti, ja täytyy myöntää, että tällaiset kommentit sattuvat, vaikka minulla melko hyvä itsetunto onkin.
Istuminen oli kuvausryhmän ratkaisu, koska meidän Milo ei viihdy sylissä ja haluttiin kuvata vuorovaikutusta lapsen kanssa. Vietämme kyllä sisällä ollessanme paljon aikaa leikkien lattialla muutenkin, joten siinä mielessä tuo oli ihan realistinenkin klippi meidän arkipäivästä.
Googlaamalla löytyi ylen juttu, johon tässä ilmeisesti viitataan (aloituksen linkki oli hesariin). Haastattelusta ei kyllä oikein käynyt selville, mikä sen uupumisesi aiheutti ja miten se ilmeni. Jäi sellainen vaikutelma, että "yhteiskunnan" asettamat odotukset ovat pikemminkin siellä omien korvien välissä.
Noinhan siinä käy kun on tyhmä provoilija. Että jää vaikutelmia.
Minä olen täällä kotona koronassa ja lukiolainen meni hammaslääkäriin.
Hammaslääkäri soitti minulle että mitä hänen pitää tehdä. Ei siis osannut enöä se mieshammaslääkäri lukea niitä merkintöjä edes ilman, että äiti auttaa!
Mulle on myös huudettu siitä että en ole ollut yläkoululaisen mukana keskellä päivää suuhygienistillä.
Tämä on mennyt oikeasti ihan järjettömäksi!
Et ehkä huomannut, ettei tuo jutun Jenni puhunut tällaisista yhtään mitään? Se millaista sinun elämäsi on, ei voi tulla ilmi jonkun toisen haastattelusta.
Mitä sinä solkotat? Minä puhun ketjun aiheesta. Siitä miksi äidit uupuvat nykyään. Koska ihan kaikki sälytetään heille! Jopa hammashoitolamerkinnät näemmä.
Noin siinä käy kun on tyhmä marttyyri, eikä edes lue mihin on vastaamassa. Viestini, johon aiemmassa kommentissasi vastasit, ei liittynyt ketjun aiheeseen, vaan ketjuun jälkeenpäin tulleeseen kommenttiin, jossa käsiteltiin eri juttua. Tosin siinäkin aiheena oli sama naisten uupumiseen liittyvä tutkimus.
Sinä nyt vaan räyhäät etkä osaa lukea sitäkään vähää.
Keskustelen ketjun aiheesta ja vastasin myös naurettavaan solkotukseesi siitä miten kaikki on muka kuviteltua. Ei ole. Kun tää koko homma on luisunut nyt tähän että äidit paikkaa ja hoitaa ja kyttää.
*huokaus* Siinä Yleisradion jutussa - jonka toi tähän keskusteluun uupunut äiti, en minä - EI kerrottu mitä ne yhteiskunnan asettamat odotukset ovat. Jutussa haastateltu äiti jopa itse sanoo näin: "Odotukset omasta äitiydestä ja siitä, mihin kaikkeen pitää pystyä, olivat tosi epärealistiset." Silti päädytään siihen, että yhteiskunnan vika. Koska siinä Yleisradion jutussa ei kerrottu, mitä ne yhteiskunnalta tulevat odotukset ovat, jäi vaikutelma, että ne ovat omien korvien välissä.