Naapurin rouva huutaa ihan sikana lapsilleen
Mitä voin tehdä asialle - ovatko lapset oikeutettuja kuulemaan huutoa päivittäin? Naapuri on ilmeisesti aika tempperamenttinen- ja lapset aika kerkeeviä alle kouluikäisiä...Teenkö lastensuojelu ilmoituksen vai soitanko neuvolaan ja esitän huoleni. Yritin kerran jutella naapurin kanssa - ilman tulosta
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:14"]Alkaako paikkakunnan nimi p:llä ja kadun nimi m:llä? [/quote] Tosi hellyyttävää! :) Että vain yhdessä taloudessa pienten lasten äidit huutaisi. Muahahhahahaha!
[/quote]
Tarkoitin kylläkin Porvoota ja Mammakatua. Siellähän sitä aina sattuu ja tapahtuu :)
Vai lasu, älkää tuhlatko lasun resursseja turhilla ilmoituksilla, jotta todellisiin ongelmiin on enemmän resursseja.
Lähes kaikki vanhemmat korottavat lapsille ääntään, kertoo yleensä väsymyksestä/uupumuksesta ja lapset kyllä osaavat koetella hermoja. Ei tarkoita ettei lapsesta huolehdittaisi ja myös hellyyttä annettaisi. Tietysti jos on väkivaltaa tms, niin eri asia. Kysy naapurilta, tarviiko apua kun huuto kuuluu teille. Ehkä saa naapurin miettimään seuraavalla kerralla kun tekee mieli huutaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:11"]
Missä päin? Olenkohan se minä :) huudan lapsilleni kyllä, koska normaalia puhetta ei kukaan kuuntele. Olen yrittänyt lasten kanssa keskustella, että ei varmaan heidänkään mielestä ole kiva kun äiti huutaa, voisitteko joskus kuunnella kun normaaliin ääneen jotain sanotaan mutta ei niin ei. Ei se itsellekään ole mukavaa kun joutuu aina korottamaan ääntään mutta kun muu ei auta. Terveisin erittäin turhautunut ja väsynyt äiti..
[/quote]Minulla meni kans aiemin aina hermot siihen jatkuvaan huutoräksyttämiseen. Ja se kärsi inflaation...Meillä on auttanut se, että olemme tehneet sopimuksen. Puhun tavallisella äänellä, sanon kerran, toisen (on mahdollisuus vielä totella ja parantaa käytös)ja kolmannella kerralla tulee sanktio (meillä menettää päivän tabletti/tietokonevuoron). Lisäksi kehun lapsia aina kun jokin asia menee sujuvasti ja omatoimisesti. Kannattaa käyttää vähän vaivaa eri toimivien tapojen etsimiseen ja käyttöönottoon.
[/quote] no kaikkea on kokeiltu. Ei tollanen 5/6 v meillä pelaa mitään tablettia. Lelujen otto ei kiinnosta, ei oo niin kivaa lelua mikä haittasi jos ottaisi. Meillä nuorin on myös niin rämäpää että tavarat sinkoilee, potkii, puree, raivoaa ja on muutenkin todella lyhyt pinnainen. Sitä kun katsoo aamulla 3 tuntia, illalla 5-6 tuntia ja vkl, ni voi sanoa että välissä on todellakin pinnatiukilla!! Mies on paljon töissä. Vanhin lapsemme on keha ja tämän nuorimman käytös on samanmoista kun vanhimman. Eli saas nyt nähdä mikä on diagnoosi. T 10
[/quote]
Keha? Siis kehari? Aika kauniisti sanottu
[/quote] kyllä kehari eli keha :)
Munkaan lapsi ei kuuntele kun sanon tai kysyn. Mä otan sitten olkapäästä kiinni ja katson silmiin ja kysyn, että "mitä mä sanoin äsken?" Yleensä toistaa sanomani oikein, eli kuulee sittenkin (sitäkin välillä epäilin)! Mutta joo, tulee kyllä joskus korotettua ääntäkin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:37"]
Vai lasu, älkää tuhlatko lasun resursseja turhilla ilmoituksilla, jotta todellisiin ongelmiin on enemmän resursseja. Lähes kaikki vanhemmat korottavat lapsille ääntään, kertoo yleensä väsymyksestä/uupumuksesta ja lapset kyllä osaavat koetella hermoja. Ei tarkoita ettei lapsesta huolehdittaisi ja myös hellyyttä annettaisi. Tietysti jos on väkivaltaa tms, niin eri asia. Kysy naapurilta, tarviiko apua kun huuto kuuluu teille. Ehkä saa naapurin miettimään seuraavalla kerralla kun tekee mieli huutaa.
[/quote]
Kannattaisi tosiaan varmaankin aito, rakentava keskustelu, ja mielellään siten että molempien perheiden kaikki aikuiset olisivat paikalla. LS-ilmoa ei kannata asiasta tehdä, lastensuojelun työntekijät joutuu käyttämään virka-aikaansa perättömien tai tarpeettomien ls-ilmojen selvittelyyn. Ja sit sattuu Vilja Eerika -tapauksia, kun resurssit ei riitä ja tuhansia tarpeettomia ilmoja on jouduttu perkaamaan läpi.
Tuntekaa pisto sydämessänne kaikki te, jotka suunnittelette riita- tai ongelmatilanteen ratkaisua tarpeettoman ls-ilmon tekemisellä.
Mä huusin ennen mutta se alkoi kokea inflaatiota. Nykyään kun kukaan ei kuuntele lopetan tekemisen ja istun lattialle. Aika äkkiä joku tulee kysymään että mikä sulle tuli yms
Ihana kun täältä saa vinkkejä! Kaikki (minä mukaanluettuna) on kyllästyneitä mun kiekumiseen, mutku mutku, esikoisen tahtoon ei meinaa mikään auttaa ja välillä menee vaan pinna. Toki menee hyvin jos mennään hänen mielen mukaan, mut eihän se elämä niinkään aina toimi. Sit joskus onnistunkin olemaan oikeen tiukkana ja jämäkknä mutta huutamatta, niin esikoinen itse voi aloittaa kauheen kalabaliikin kun ei saa ja HALUUUUN. Eiköhän siitäkin joku lasun tee kun lapsi on Onneton... Itse kyllä jaksan oottaa et rauhoittuu.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 16:00"]Ihana kun täältä saa vinkkejä! Kaikki (minä mukaanluettuna) on kyllästyneitä mun kiekumiseen, mutku mutku, esikoisen tahtoon ei meinaa mikään auttaa ja välillä menee vaan pinna. Toki menee hyvin jos mennään hänen mielen mukaan, mut eihän se elämä niinkään aina toimi. Sit joskus onnistunkin olemaan oikeen tiukkana ja jämäkknä mutta huutamatta, niin esikoinen itse voi aloittaa kauheen kalabaliikin kun ei saa ja HALUUUUN. Eiköhän siitäkin joku lasun tee kun lapsi on Onneton... Itse kyllä jaksan oottaa et rauhoittuu.
[/quote] näinpä! Ja meillä toi HALUUUUUUN huuto yleensä alkaa kaupassa! Se ollaansitten ratkaistu niin että mies lähtee tytön kanssa autoon istumaan :D
Täällä sama ettei mene kuuleviin korviin kun sanoo asiasta ja kun sanoo tiukemmin niin ei mitään reagointia joten helposti sitten korottaa ääntä. Varsinkin kun kuuntelee monta tuntia toisten huutoo ja tappeluita. Ei tunnu mukavalta korottaa ääntä enkä vissii voi puolustautuu sillä et rupee olee loppu tähän huutokierteeseen koska en itsekään halua korottaa ääntä. Olisi ihanaa jos joku tulisi sanomaan asiasta ilman soittoa mihinkään ja juttelisi sekä tarjoutuisi auttamaan ottamalla vaikka lapsia välillä kylään jotta äitinä saisin edes välillä huilaa ja miettiä omia murheita jotka stressaa tällä hetkellä kauheesti.
Siis huutaa hiljaa kakarat, vauhtia, Pekkaaaaa, jätän teidän yksin pihaan ja lähden- ja oikeesti huutaa niin että kuuluu meille sisälle asti vaikka - ikkunat kiinni ja välimatkaa 100m...
Koska kukaan ei le minulle tullut puhumaan oletan että kyse ei ole minusta...
Mutta minäkin huudan lapsilleni, ksoka olen vain niin tuhrautunut.
Sanon normaalilla äänensävyllä, ei reaktiota. Sanon tiukemmin, ei vieläkään mitään. Korotan hiukan ääntä, eivät kuuntele. Menee sitten huutamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:01"]Siis huutaa hiljaa kakarat, vauhtia, Pekkaaaaa, jätän teidän yksin pihaan ja lähden- ja oikeesti huutaa niin että kuuluu meille sisälle asti vaikka - ikkunat kiinni ja välimatkaa 100m...
[/quote] puhutkohan musta? Mulla ei kyllä vielä kouluikäiset, vaan erittäin uhmakkaat tarhaikäiset, jotka pistää aivan pelleilyksi aamu lähdöt. Nykyään vaikka varaa tunnin pukemiseen/ lähtemiseen ja 200m kävelyyn, ei tahdo riittää! Täytyy vissiin varata 1 1/2 tuntia, jos sitten ehtisi. Kyllä sitä itsekullakin joskus pinna palaa, vaikka täällä kaikki esittää niin täydellistä äitiä ;)
Onneksi ei ole tuollaista mölyapinaa naapurina. Ei myöskään räksyttäviä piskejä, joita inhoan yli kaiken.
Sano sille naiselle, että huuto raikaa teille asti ja sulla menee hermot.
Toivottavasti lukee tätä ketjua ja varautuu lastensuojelu ilmoitukseen! Lapsien ei tarvitse menettää kuuloaan !
Lastensuojeluilmoitus täytyy periaatteessa tehdä aina kun huoli lapsen turvallisuudesta tai henkisestä/ fyysisestä hyvinvoinnista herää. Eli jos sulla on sellainen olo että lapsi kärsii jollain tavalla tilanteesta niin on sun velvollisuus tehdä ilmoitus. Miten asiasta puhuit äidille? Oliko äiti vihamielinen tms.? Voisko siitä vielä yrittää puhua toisen kerran ennen ilmoa? Mä oon virkani puolesta joutunut joskus tekemään ilmon mutta oon molemmilla kerroilla kertonut vanhemmille että tulen tekemään ilmoituksen. Mutta se tietenkin tarvii jonkinlaisen keskusteluyhteyden ja rohkeuden, jos olet ns. tavallinen ihminen (et ole tietyissä viroissa) niin sähän voit tehdä myös nimettömänä, mulla ei sitä mahdollisuutta oo ollutkaan. Toisaalta näen reiluna sen, että asiasta kertoisi myös vanhemmalle, mutta tietenkin riippuu vanhemmasta, kannattaako siitä sanoa (jos esim. joutuu sitten pelkäämään oman turvallisuuden puolesta). Nää on kyllä vaikeita juttuja :(
Missä päin? Olenkohan se minä :) huudan lapsilleni kyllä, koska normaalia puhetta ei kukaan kuuntele. Olen yrittänyt lasten kanssa keskustella, että ei varmaan heidänkään mielestä ole kiva kun äiti huutaa, voisitteko joskus kuunnella kun normaaliin ääneen jotain sanotaan mutta ei niin ei. Ei se itsellekään ole mukavaa kun joutuu aina korottamaan ääntään mutta kun muu ei auta. Terveisin erittäin turhautunut ja väsynyt äiti..
Hakekaa apua perheneuvolasta väsymykseen
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 08:59"]Uupunut? Kerro sille, että huuto kuuluu teille asti. Tarjoa apua. Jos huuto on lasten sättimistä, kiroilua, uhkailua tms. vakavaa ja kertakaikkiaan jatkuvaa, kannattaa ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Lapsilla on oikeus turvalliseen ympäristöön.
[/quote]
Juuri näin! Tarjoa apua ja seuraasi. Näytä hyvää esimerkkiä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:01"]
Siis huutaa hiljaa kakarat, vauhtia, Pekkaaaaa, jätän teidän yksin pihaan ja lähden- ja oikeesti huutaa niin että kuuluu meille sisälle asti vaikka - ikkunat kiinni ja välimatkaa 100m...
[/quote]
Tuohan on ihan normaalia...
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:11"]
[/quote]Minulla meni kans aiemin aina hermot siihen jatkuvaan huutoräksyttämiseen. Ja se kärsi inflaation...Meillä on auttanut se, että olemme tehneet sopimuksen. Puhun tavallisella äänellä, sanon kerran, toisen (on mahdollisuus vielä totella ja parantaa käytös)ja kolmannella kerralla tulee sanktio (meillä menettää päivän tabletti/tietokonevuoron). Lisäksi kehun lapsia aina kun jokin asia menee sujuvasti ja omatoimisesti. Kannattaa käyttää vähän vaivaa eri toimivien tapojen etsimiseen ja käyttöönottoon.
[/quote] no kaikkea on kokeiltu. Ei tollanen 5/6 v meillä pelaa mitään tablettia. Lelujen otto ei kiinnosta, ei oo niin kivaa lelua mikä haittasi jos ottaisi. Meillä nuorin on myös niin rämäpää että tavarat sinkoilee, potkii, puree, raivoaa ja on muutenkin todella lyhyt pinnainen. Sitä kun katsoo aamulla 3 tuntia, illalla 5-6 tuntia ja vkl, ni voi sanoa että välissä on todellakin pinnatiukilla!! Mies on paljon töissä. Vanhin lapsemme on keha ja tämän nuorimman käytös on samanmoista kun vanhimman. Eli saas nyt nähdä mikä on diagnoosi. T 10
[/quote]
Keha? Siis kehari? Aika kauniisti sanottu