Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen jaskaa kiinnittää huomiota/korjata toisten kirjoiustvirheitä?

Vierailija
05.10.2006 |

Mulle ainakin on ihan sama. Kyllä välillä huomaa pahojakinvirheitä ja niitä itsekin tekee, mut eikö pääasia ole et tulee ymmärretyksi?

Sen takia suomalaiset on niin onnettomia ulkomaillakin kun ovat tällaisia pilkun nussijoita!! Eikö teidän elämässä muuta sisältöä ole?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... näistä huomautetaan jatkuvasti, mut mun mielestä on ihan ymmärrettäviä!!

Vierailija
2/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kieltämättä alkaa vähitellen tökkiä kun aina vaan ihmiset kirjoittavat että kodinhoidontuki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muista käsittämättömästi muotoilluista lauseista. Yhdyssanavirheistä ja typoista en nipota.

Vierailija
4/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olenkin ammatiltani kirjoittaja. Tarkkailen kielta aina ja kaikkialla. En kuitenkaan yleensa huomauttele virheista, paitsi joskus miehelle...

(Ja tiedoksi: nappiksessani ei ole skandinaavisia aakkosia - ei tarvitse puuttua siihen nyt siihen asiaan :)

Vierailija
5/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset eivät vaan enää tunnu osaavan kirjoittaa oikein. Itse huomasin lukiossa aikoinaan, että oli paljon kielioppi- ja lähinnä oikeinkirjoitusasioita, joissa olin epävarma.

Kyllä se vaan niin on, että jos saan käteeni paperin, jonka kirjoittajasta huomaa, ettei hän osaa kieltä, pidän häntä vähän tyhmänä, ajattelen, että on huono projekti ja huonosti tehty työ. Jos taas on virallisessa paperissa paljon kirjoitusvirheitä, ajattelen, että onpa huolimaton. Täällä netissä ei kirjoitusvirheet haittaa, mutta jos ei osata sanoja, tyyliin voi pytty, niin se kyllä harmittaa.

Tietenkin, jos kirjoituksesta huomaa, että kirjoittaja on ulkomaalainen, tilanne on täysin toinen. Siinä tapauksessa että ulkomaalainen on oppinut suomea edes vähän, olen kyllä vaikuttunut.

Vierailija
6/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kiinnnitän kyllä huomiota kirjoitusvirheisiin (en kylläkään jaksa niistä huomautella). Mielestäni omaa äidinkieltään pitäisi arvostaa edes sen verran, että kieliopin perussäännöt olisivat hallussa. Huonosti kirjoitettua tekstiä, jossa on paljon kirjoitus- tai pilkkuvirheitä, on hankala ja ärsyttävä lukea.

Ihmisenä olen melko tavallinen, avarakatseinen, ymmärtäväinen, lempeäkin. Olen kiinnostunut niin urheilusta kuin kulttuuristakin ja kaikesta siinä välilllä; käyn töissä ja opiskelen, mutta olen ollut myös kotiäitinä aikaisemmin. Ainakin tällainen ihminnen jaksaa kiinnittää huomiota kirjoitusvirheisiin ja huonoon kieleen :).

Vierailija
7/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonka elämänsisältö aika suppea. Ihminen voi olla muutenkin luonteeltaan aika pikkutarkka ja kiinnittää huomiota toisarvoisiin asioihin.

Vierailija
8/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi huomasin seuraavat virheet:

kirjoiustvirheitä (typo)

pahojakinvirheitä (2 eri sanaa)

pilkun nussijoita (yhdyssana)

Pilkkuvirheisiin en viitsi edes puuttua...

Joo, ja pääasia on, että tulee ymmärretyksi, mutta silti huolimaton teksti - lähinnä yhdyssanavirheet - ärsyttää.

Vierailija:

Minkälainen ihminen jaskaa kiinnittää huomiota/korjata toisten kirjoiustvirheitä?

Mulle ainakin on ihan sama. Kyllä välillä huomaa pahojakinvirheitä ja niitä itsekin tekee, mut eikö pääasia ole et tulee ymmärretyksi?

Sen takia suomalaiset on niin onnettomia ulkomaillakin kun ovat tällaisia pilkun nussijoita!! Eikö teidän elämässä muuta sisältöä ole?

Vierailija
9/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää omia virheitäni?! Ovatko huomauttelijat huomioineet tätä?=(

Vierailija
10/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten en palstalle mitään asiattomuuksia tai loukkaavaa kirjoita...äidinkieli ei vaan ole vahvuuksiani...

Vierailija
11/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnitän huomiota kielioppivirheisiin jo ammattinikin takia. En juuri koskaan silti oio niitä, paitsi jos niiden vuoksi viestiä ei voi ymmärtää.

Enkä toki tarkoita, etten kiireessä itsekin tekisi virheitä ja paljonkin...

Vierailija
12/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi huomauttelette virheistä. Eikö se riitä, että itse huomaatte ne? Palsta olisi paljon luettavampi ilman teidän nipotus kirjoituksianne.

Vierailija
13/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypillinen oinasluonne, sukurakas, huumorintajuinen, rehellinen suomalainen nainen.

Olen kiinnostunut kielistä ja niiden vivahteista - arvostan rikasta kielenkäyttöä ja sujuvaa kirjallista ja suullista ilmaisua. Toisaalta persoonalliset tyylit kiinnostavat myös.

Kielen rikastuminen ilahduttaa - köyhtyminen ei. Virheet ja suoranainen välinpitämättömyys kielessä on mielestäni tylsistyttävää, puuduttavaa ja ankeaa.

Lukihäiriöisille ja kirjoitustaidottomille lähetän terveisiä, että opetelkaa, älkää antako periksi. Lukihäiriöisten ei tarvitse alistua siihen, että perinteinen kouluopetus ei pysty heitä kunnolla opettamaan - vaatikaa asiantuntevaa opetusta. Olkaa sinnikäitä. Pyytäkää tärkeissä papereissa oikolukuapua. Opiskelkaa, lukekaa paljon. Lukekaa ennen kaikkea hyvää kieltä - lukemalla oppii kuin huomaamattaan.

Jos asia ei yhtään kiinnosta, jatkakaa entiseen malliin. Tyytykää samalla siihen, että kirjoitusvirheillenne naureskellaan.

Vierailija
14/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kielen rikastuminen ilahduttaa - köyhtyminen ei. Virheet ja suoranainen välinpitämättömyys kielessä on mielestäni tylsistyttävää, puuduttavaa ja ankeaa.

Oikein tuo olisi näin: Virheet ja suoranainen välinpitämättömyys kielessä ovat mielestäni tylsistyttäviä, puuduttavia ja ankeita (asioita).

Vierailija
15/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hyvä keskustelija ei tartu kielioppivirheisiin. Tuntemani pari pilkunviilaajaa eivät osaa oikein keskustella eikä heillä ole paljoa omia mielipiteitä. Eivät ole mitään pohdiskelijoita.

Vierailija
16/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en olekaan kielenhuoltaja taidoiltani, pyrin kirjoittamaan oikein, ellen sitten tarkoituksella kirjoita puhekieltä.

Vierailija
17/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sitten jo selittääkin loput.

Vierailija
18/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjata toisten virheitä.

Minä korjaan silloin, jos mulle on toimitettu joku oikolukuun. Täällä netissä ei tulis pieneen mieleenkään puuttua toisten virheisiin. Ihmettelen silti, että onpa tosiaan rappiolla tuo osaaminen - enkä tosiaan tarkoita, että olisin muita parempi tässä suhteessa. (tai missään muussakaan suhteessa, paitsi ehkä imetyksessä, heh he)

Vierailija
19/19 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

häiritsevät samalla tavalla kuin puheessa äännevirheet. Kyllä jokaisen sivistyneen ihmisen pitäisi osata äidinkieltään kirjoittaa. Lisäksi lukijoita pitäisi kunnioittaa sen verran, että lukee tekstinsä läpi ennen kuin sen lähettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä