En ymmärrä ihmisiä jotka eivät hanki omaa mökkiä
Oma mökki on itsellesi paljon elämänlaatua nostava asia; Mukava viettää kesä ja viikonloppuja, saunoa ja uida järvessä. Veneillä ja hommailla tervehenkisiä puhdetöitä klapien teosta pikkumaalailuihin. Sielu lepää Suomen kauniissa luonnossa. En ymmärrä heitä, jotka eivät osta omaa mökkiä.
Kommentit (79)
Mihin terve ihminen mökkiä tarvitsee ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki on kiva jos on kaikin puolin terve ja voimissaan. Sekä on aikaa tehdä siellä ja viettää aikaa. Jossain siinä eläkeiän (68v.) ja palvelutaloon hakeutimisen (75v.) välillä. Jos siis on hyvässä kunnossa.
Äitini on 83 vuotias, eikä ole hoivakodissa eikä asu palvelutalossa. Ainakaan vielä.
Käy vielä kesäisin mökillä. mutta ei vietä enää siellä koko kesää.
Isäni on 89- vuotias. Viime kesänä vielä raivasi metsää. Tänä talvena on hiihtänyt 200km. Että ei sitä kaikki vanhene samalla tavalla.
PieruSaarinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä niitä, jotka hankkivat mökin järven rannalta. Merenrannalla sen olla pitää, jos mökkiä meinaa!
En tiedä onko provo vai ei, mutta itselläni mökki järven rannalla ja asun meren rannalla. Olen miettinyt seuraavaa siirtoa eli kotia rauhallisessa miljöössä vesistön äärellä, ilman lähinaapureita. Mutta meri vai järvi?
Merellä vähemmän ötököitä mutta toisaalta saattaa tuulla riesaksi asti. Ja vaikka meri on avarampi, on myös rauhattomampi. Ja talvet melkoista sohjoa.
Järvi on usein taiaomaisen tyyni ja hiljainen. Ja talvella on kunnolla jäätä ja lunta.
Ehkä se ja sama kumpi vesistö, ei itselleni määräävä tekijä mutta järvitontit ovat kyllä usein suurempia, saa kunnolla lääniä ympärille.
Sama juttu, koti meren rannalla ja mökki noin hehtaarin kokoisella metsätontilla järven rannalla. Olen joskus jopa haaveillut pikku mökistä metsälammen rannalta. Kävin nuorena kaverin kanssa hänen perheensä metsämökillä ja se jätti ikuisen muiston lammenrannan tunnelmasta. Vesistössä kuin vesistössä on taikaa ja tunnelmaa. Ankara tuulisuus on sellainen riesa jota en kuitenkaan toivo ja se rajaa joitakin paikkoja pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta jossain hyttysten ja punkkien syöttinä kökkiä . Järvistä taas saa järvisyyhyn. Vietän kesäni mieluiten rauhassa kotonani.
Olen asunut 63 vuotta järven rannalla, enkä koskaan ole nähnyt tai kuullut kenestäkään joka olisi kokenut järvisyyhyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edes autoa. Tai muuta omaisuutta.
No sim-kortti sulla on ainakin.
kirjastossa kävin tämän kirjoittamassa
No mä olisin halunnut mökin, mutta ei ole varaa. Mun palkalla on yksin varaa maksaa tämä kerrostalo kaksio ja sitten kun tän saan maksettua, alankin olla jo eläkeiässä. Eli aikani loppuu kesken. Tietysti rahatilanne olisi parempi jos olisi mies elämässäni, mutta kun hyvää en saa enkä huonoa huoli, niin sitten on maksettava yksin kaikki laskut ja mökki jää hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa! Nettotuloni 1600 euroa kuussa.
Samoin, onneksi perin mökin.
Vierailija kirjoitti:
Moni sukulainen ja tuttava on vannonut mökin turhuutta ja kertonut kuinka paljon ihanampaa ja järkevämpää on veneillä/matkustaa/vuokrata jne.
Jokainen heistä on sitten jossakin elämän vaiheessa 40 - 55 -vuotiaana hommannut sen mökin, ja muuttunut innokkaaksi omalla mökillä mökkeilijäksi.
Suurin este mökkeilylle on luultavasti se, että ei ole autoa. Yksi tuttavani ratkaisi senkin ongelman ostamalla mummonmökin maalaiskylästä läheltä rautatieasemaa. Melkein joka kylässä Suomessa on järvi ja ihanat kesävibat. Sinkkunaisena voin sanoa, että sinkkuus ja mökin ylläpidon vaikeus ei ole mikään järkevä syy, pitää vaan rohkeasti hommata tarvittavat työkalut ja miettiä mikä on se järkevä taso, jolla tonttia kannattaa hoitaa. Ja tehdä itselleen selväksi että mitään ahdistuksia ei tarvita siitä että luonto on ihan nurkalla ja pyrii koko ajan lähemmäs.. Pihanurtsi on oikeasti todella helppo vaihtoehto. Sen kun leikkaa ja nauttii smaragdinvihreän lopputuloksen kimalluksesta.
Mökkeily luonnon keskellä on ihan mielettömän ihanaa. Mulla on nyt järvikin siinä rannassa, mutta aikaisempi mökki oli vedetön (kirjaimellisesti, juomavesikin nostettiin kaivosta) ja iki-ihana sekin.
Autottomuus ei ole este, hidaste ehkä vähän. Sinkkuus ei asiaan vaikuta mitenkään. Vaikka olisi mies, ei se mun mökkiä ylläpitäisi eikä kuuluisikaan niin tehdä.
Mökki on niitä varten jotka saa muutenkin kicksit erämaavaelluksilta. Vau, järvi. Vau, mäennyppy. Vau, iso kivi. Itse inspiroidun parhaiten suurkaupungeissa.
Kuule olen koko ikäni itseni elättänyt työllä ilman miehen tuloja.Työt aloitin kansakoulusta ja sitä lähtien maksanut ruokani,puhtauden peti paikan jossain nurkassa. Koska ei ollut niin hyvää säkää että perintörahoja olisin käteeni saanut tai osaisin raha puuta kasvataa josta veto seteleitä vetäisin ja oman mökin ostaisin tai asunnon !
Vierailija kirjoitti:
Mökki on niitä varten jotka saa muutenkin kicksit erämaavaelluksilta. Vau, järvi. Vau, mäennyppy. Vau, iso kivi. Itse inspiroidun parhaiten suurkaupungeissa.
Tämä! Ihanaa, luonto voimaannuttaa, aah - sama järvinäköala viidettäsadatta kertaa. Minua ei nappaa, luonto sucks.
Liian suuri rahallinen panostus. Tykkäisin kyllä mökkielämästä ja ymmärrän sen parhaudet. Mökkeilyn tai muun lomailun kaltaista elämää voi kyllä viettää kotonakin ja arjessa asenteena. Minulle se tarkoittaa etenkin lämpimällä kaudella olemista pihalla enemmän kuin sisällä. Arjen askareita viedään ulos. Kuten mökilläkin tyypillisesti tehdään. Ihmiset ovat nähdäkseni todella vähän omilla pihoillaan vain olemassa. Muutoinkin olemalla liikkellä lähiseudulla patikoiden tai pyöräillen kuten lomillakin tai mökillä. Tätäkään ei kovin moni elä kuin urheilun kaltaisella liikkumisella josta en välttämättä puolestaan perusta. Tähän arjen asennoitumiseen auttaa siis tietysti oma piha ja sopiva sijainti lähellä luontoarvoja mutta myös palveluita. Suurin ero aitoon mökkeilyyn on tietysti oman uimakelpoisen rannan ja liikennekelpoisen vesistön puuttuminen. Jollakulla nekin ovat kotona.
Vain porvarit omistaa kesämökin. Ei työläinen alle 3000e bruttopalkalla mitään kesämökkejä ostele itselleen.
Hienoa, että voi noin rohkeasti tunnustaa ymmärryksensä vajavaisuuden.
Kaikilla ei ole varaa. Ja jotkut eivät halua omaa mökkiä, vaikka olisi varaa.
Mihin me mökkiä tarvitaan kun asutaan vesistön varrella maalaistalossa?
Ja mä en ymmärrä mitä siinä on sellaista, jota ei voi ymmärtää.
Moni sukulainen ja tuttava on vannonut mökin turhuutta ja kertonut kuinka paljon ihanampaa ja järkevämpää on veneillä/matkustaa/vuokrata jne.
Jokainen heistä on sitten jossakin elämän vaiheessa 40 - 55 -vuotiaana hommannut sen mökin, ja muuttunut innokkaaksi omalla mökillä mökkeilijäksi.
Suurin este mökkeilylle on luultavasti se, että ei ole autoa. Yksi tuttavani ratkaisi senkin ongelman ostamalla mummonmökin maalaiskylästä läheltä rautatieasemaa. Melkein joka kylässä Suomessa on järvi ja ihanat kesävibat. Sinkkunaisena voin sanoa, että sinkkuus ja mökin ylläpidon vaikeus ei ole mikään järkevä syy, pitää vaan rohkeasti hommata tarvittavat työkalut ja miettiä mikä on se järkevä taso, jolla tonttia kannattaa hoitaa. Ja tehdä itselleen selväksi että mitään ahdistuksia ei tarvita siitä että luonto on ihan nurkalla ja pyrii koko ajan lähemmäs.. Pihanurtsi on oikeasti todella helppo vaihtoehto. Sen kun leikkaa ja nauttii smaragdinvihreän lopputuloksen kimalluksesta.
Mökkeily luonnon keskellä on ihan mielettömän ihanaa. Mulla on nyt järvikin siinä rannassa, mutta aikaisempi mökki oli vedetön (kirjaimellisesti, juomavesikin nostettiin kaivosta) ja iki-ihana sekin.