En ymmärrä ihmisiä jotka eivät hanki omaa mökkiä
Oma mökki on itsellesi paljon elämänlaatua nostava asia; Mukava viettää kesä ja viikonloppuja, saunoa ja uida järvessä. Veneillä ja hommailla tervehenkisiä puhdetöitä klapien teosta pikkumaalailuihin. Sielu lepää Suomen kauniissa luonnossa. En ymmärrä heitä, jotka eivät osta omaa mökkiä.
Kommentit (79)
Miksi minun pitäisi ottaa mökki kun teen noita mainitsemiasi asioita päivittäin kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2200 bruttotuloilla eläke tulee olemaan 1000 netto kuukaudessa. 1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä vain 10 vuotta ja sitten pitää pärjätä omalla eläkkeellä. Toimeentulotukea esim. lääkkeisiin ei saa, jos on mökki. Aika vaikea olisi 1000 netto eläkkeellä maksaa asuntoa ja mökkiä ja lääkkeitä. Eikä mökkiä saa välttämättä tulevaisuudessa myytyä.
Miten sitä mökkiä niin kuin "maksetaan"? Vastike vai mitä?
Kiinteistöverot, tiemaksut, sähkölasku esim.
Mutta mökin omistaja ei saa toimeentulotukea niin pienituloiset ei voi enää eläkkeellä omistaa mökkiä.
Toisaalta ymmärrän oman mökin mukavuuden, mutta sen myötä kuitenkin sitoo aika paljon vapaa-aikansa siihen tiettyyn paikkaan eikä se jatkuva touhuaminenkaan oikeastaan kiinnosta. Itseäni kiinnostaa nähdä eri paikkoja, joten jos jossain vaiheessa jotain isompaa hankintaa teen niin se on varmaan retkeilyauto.
En halua sitoa itseäni yhteen paikkaan. Mökin pito vaatii paljon työtä ja aikaa.
Nordean sijoitusneuvoja yrittää edelleen kaupata mulle ideaa kesämökin ostamisesta tai yrittää myydä Nordean omia sijoitustuotteita. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edes autoa. Tai muuta omaisuutta.
No sim-kortti sulla on ainakin.
Ei ole sim korttia, lankapuhelin ja tietokone ja mökki.
Mihin mä tarvitsen sim-korttia?
Inhoan mökkielämää, viihdyn max kolme päivää kesässä. Tylsää, hyttysiä, punkkeja, ei vaan kiinnosta. Kaupunkielämä on minun juttuni. Mieheni ja lapset viihtyvät mökillä enemmän, on miehen perintömökki. En ikinä hankkisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä niitä, jotka hankkivat mökin järven rannalta. Merenrannalla sen olla pitää, jos mökkiä meinaa!
En tiedä onko provo vai ei, mutta itselläni mökki järven rannalla ja asun meren rannalla. Olen miettinyt seuraavaa siirtoa eli kotia rauhallisessa miljöössä vesistön äärellä, ilman lähinaapureita. Mutta meri vai järvi?
Merellä vähemmän ötököitä mutta toisaalta saattaa tuulla riesaksi asti. Ja vaikka meri on avarampi, on myös rauhattomampi. Ja talvet melkoista sohjoa.
Järvi on usein taiaomaisen tyyni ja hiljainen. Ja talvella on kunnolla jäätä ja lunta.
Ehkä se ja sama kumpi vesistö, ei itselleni määräävä tekijä mutta järvitontit ovat kyllä usein suurempia, saa kunnolla lääniä ympärille.
Vietän vanhempieni mökillä noin 2 vuorokautta vuodessa, en kaipaa tippaakaa sen enempää mökkeilyä. Miksi siis hankkisin oman mökin?
T: miljoonakaupungissa asuva nainen
Ei meillä ole varaa mökkiin. Kaikki rahat menee asuntolainaan ja elämiseen. Helsingissä on kallista asua perheasunnossa, vaikka keskituloinen onkin. Tuttavapiirissä mökki on vain sellaisen perineillä tai omilta vanhemmilta saaneillä. Vähän kyllä olen kateellinen, kun yhdelläkin perheellä on kaksi mökkiä.. mutta kukaan ei voi valita miten varakkaaseen perheeseen syntyy.
Ostaisko mökin vai käyttäisikö rahat espanjassa...
vaikea valinta... todella vaikea
Jokainen tekee niin kuin itselleen parhaaksi näkee. Ei sitä tarvitse sen enempää toisille selitellä.
Kuivan maan mökki on mökin korvike.
Välillä haaveilen mökistä.
Mökki tarkoittaisi itselleni mökkilainaa ja auton hankintaa. Lisäksi tulisi vuosittaisia kuluja kuten kiinteistövero.
Ajatus kalastelusta, uiskentelusta, puiden pilkkomisesta ja saunan lämmittämisestä miellyttää, mutta mökin kunnossapitoon kuuluu myös epämiellyttäviä töitä, ja monta työtä joutuisi opettelemaan, enkä nauti asioiden tekemisestä.
Uskon myös, että pelkäisin olla yksin mökillä.
En ottaisi mökkiä mistään hinnasta enkä "isoa omakotitaloa isolla tontilla" jossain landella. Mistähän on tullut sellainen käsitys että nuo ovat joku kaikkien suomalaisten unelmia.
Minä taas en ymmärrä ihmisiä jotka eivät millään käsitä etteivät ihmiset ole samanlaista ja halua elää samalla tavalla kuin juuri sinä haluat. Jos sinulle mökki on nautinto niin jollekin muulle se on pelkkä rasite. Minäkin saan välillä selitellä miksi asun vuokralla enkä omistusasunnossa. Siksi, koska en halua tällä hetkellä. Niin yksinkertaista se on.
Itse olen kasvanut maalla. Meillä oli 10 hehtaaria, n. 400 m merenrantaa ym. Vanhemmat tekivät koko ajan jotain remonttihommia tai puutarhatöitä. Nyt se on myyty ja vuokramme mökin talvella Lapista. Kesällä vuokramme mökin jostain mikäli meillä on aikaa. Elämä on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vietän vanhempieni mökillä noin 2 vuorokautta vuodessa, en kaipaa tippaakaa sen enempää mökkeilyä. Miksi siis hankkisin oman mökin?
T: miljoonakaupungissa asuva nainen
Niin ulkomailta on pitkä matka mökille 😔
En ymmärrä miten jollain voi olla varaa ostaa mökki.
Mun nettotulot kuukaudessa noin 2000e josta asumiseen menee lähes puolet joten voin vain haaveilla omasta kesämökistä.
Te ketkä olette ostaneet mökin niin kertokaa nettotulonne?
Ostaisin siis kesämökin jos minulla olisi varaa mutta ei ole koska aivan liian korkea verotus ja asuminen on liian kallista.
Naimisissa oleva siivooja olisi voinut saada leskeneläkettä 500 tuohon 1000 netto lisäksi. Nykyeläkeläiset saa, mutta 1975 syntyneet ja nuoremmat tulevat saamaan leskeneläkettä vain 10 vuotta ja sitten pitää pärjätä 1000 netto summalla.