Missä säilytätte kerrostaloasujat SUPOn suosittelemaa hätävaraa?
Esim vettä...En uskalla laittaa kellariin häkkivarastoon kun kuitenkin varastetaan
Kommentit (121)
Lopettakaa jo. Supo ei suunnittele yhtään mitään.
75 jatkaa vielä, koska tätä ei voi painottaa tarpeeksi:
"Kotivara ei ole erillinen hätävarasto, vaan tuotteita käytetään ja kierrätetään koko ajan. Kokoa mieleisesi kotivara sellaisista elintarvikkeista, joita käytät muutenkin."
(Marttojen sivu)
Eli kotivara ei ole mikään häkkikomeroon vuosiksi unohdettu kasa säilykkeitä ja riisisäkkejä, vaan kotivaraan lasketaan ihan kotona kulloinkin olevat tuoretuotteetkin kuten tuore leipä, hedelmät, kananmunat ja maito, joita ostetaan ja käytetään säännöllisesti. (Jos ette usko minua tai Marttoja, niin tsekatkaa SPEKin ja Pelastustoimen ohjeistukset.)
Vierailija kirjoitti:
1) kyse ei ole mistään "hätävarasta" vaan kotivarasta, joka pitäisi olla jokaisella kotonaan aina.
2) SUPO eli suojelupoliisi ei mitään kotivarajuttuja ehdottele, vaan kyseessä on SPEK, Suomen Pelastusalan keskusjärjestö.
Nyt, kun nämä nillitykset saatiin alta pois, niin kotonani tai kodeissani - omassa kaksiossa ja töiden takia vuokratussa yksiössä - on aina 72 tunnin kotivara. Oikeastaan hyvin paljon enemmänkin - en minä käy joka kolmas päivä kaupassa tai apteekissa. Hyvin mahtuu ihan tavallisiin ruokakaappeihin ja pakastimeen, etenkin kun pidän kotonani vain sellaisia asioita, joita tykkään syödä ja käytän jatkuvasti (mm. spagetti ja pestokastikkeet ovat tällaisia, ja ne säilyvät pitkään).
Mä en pidä kotivaraa minkään sodan tai luonnonkatastrofin takia, vaan siksi, että se on järkevää, helpottaa elämää (jos tulen pitkästä reissusta väsyneenä kotiin puolenyön maissa, on helppoa avata tölkki täytettyjä viininlehtikääryleitä nopeaksi iltapalaksi) ja sillä säästää jopa rahaa, kun ostaa tarjouksista kotiin ennakkovaralle sapuskaa.
Itse olen hyödyntänyt kotivaraani esim. sairaana ollessani, kun en jaksa tai pysty käymään kaupassa. Lipittelen teetä ja syön pikapuuroja, ja särkylääkkeitä, nenäliinoja ja nenäsumutteita on aina kotona.Tässä vielä kolme linkkiä, jos jollekin ei kotivaran käsite ole tuttu (siitä oli viimeksi paljon haloota ja keskustelua maaliskuussa 2020 koronan alkuaikoina, mutta ehkä ihmisillä on lyhyt muisti...) Sitä varten siis ei tarvita mitään bunkkeria, ja kotivaralistoja voi säätää omien tarpeittensa ja mieltymystensä mukaan - osta, mitä syöt ja syö, mitä ostat (turha haaskata rahaa ja tilaa juttuihin, jotka heittää pois myöhemmin.)
https://www.spek.fi/jokaisen-kodin-oma-selviytymispaketti-on-kotivara/
https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/kotivara/
https://pelastustoimi.fi/koti-ja-arki/ennaltaehkaisy/kotivara
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/supo-venajan-suurin-uhka-suomessa-k…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) kyse ei ole mistään "hätävarasta" vaan kotivarasta, joka pitäisi olla jokaisella kotonaan aina.
2) SUPO eli suojelupoliisi ei mitään kotivarajuttuja ehdottele, vaan kyseessä on SPEK, Suomen Pelastusalan keskusjärjestö.
Nyt, kun nämä nillitykset saatiin alta pois, niin kotonani tai kodeissani - omassa kaksiossa ja töiden takia vuokratussa yksiössä - on aina 72 tunnin kotivara. Oikeastaan hyvin paljon enemmänkin - en minä käy joka kolmas päivä kaupassa tai apteekissa. Hyvin mahtuu ihan tavallisiin ruokakaappeihin ja pakastimeen, etenkin kun pidän kotonani vain sellaisia asioita, joita tykkään syödä ja käytän jatkuvasti (mm. spagetti ja pestokastikkeet ovat tällaisia, ja ne säilyvät pitkään).
Mä en pidä kotivaraa minkään sodan tai luonnonkatastrofin takia, vaan siksi, että se on järkevää, helpottaa elämää (jos tulen pitkästä reissusta väsyneenä kotiin puolenyön maissa, on helppoa avata tölkki täytettyjä viininlehtikääryleitä nopeaksi iltapalaksi) ja sillä säästää jopa rahaa, kun ostaa tarjouksista kotiin ennakkovaralle sapuskaa.
Itse olen hyödyntänyt kotivaraani esim. sairaana ollessani, kun en jaksa tai pysty käymään kaupassa. Lipittelen teetä ja syön pikapuuroja, ja särkylääkkeitä, nenäliinoja ja nenäsumutteita on aina kotona.Tässä vielä kolme linkkiä, jos jollekin ei kotivaran käsite ole tuttu (siitä oli viimeksi paljon haloota ja keskustelua maaliskuussa 2020 koronan alkuaikoina, mutta ehkä ihmisillä on lyhyt muisti...) Sitä varten siis ei tarvita mitään bunkkeria, ja kotivaralistoja voi säätää omien tarpeittensa ja mieltymystensä mukaan - osta, mitä syöt ja syö, mitä ostat (turha haaskata rahaa ja tilaa juttuihin, jotka heittää pois myöhemmin.)
Sun spageteìlla ei tee mitään, kun kypsennysmahdollisuus on poissa.
Et ole retkikeittimestä koskaan kuullut?
Kyllä, mutta väestönsuojassa et voi sitä käyttää. Sähkökatkon aikana toki voit.
Millainen keitin kannattaisi ostaa? saako sitä kaasua sitten mistään kun ois tarve...Ehkä risukeitin olisi paras koska risuja toki löytyy aina
Vara-akku usb:lla aina ladattuna.
Venäläiset ja arabit on Ukrainassa varastellut kaupoista ruokia ja asunnoista siis sotilaat myös siviilit. Varmaan ei kannata täällä kertoa näille mitä sulla on missä on Kel onni on se onnen kätkeköön. Kateus vie tuhkat pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Noista säilykeruuista.. Haluan lihaksi ostaa Jalostajan lihapullia kastikkeessa, mutta minkä kanssa sitä syön? Mitä teillä on lisukkeeksi, jos pitää kylmiltään sellaisenaan syödä jos Venäjä katkaisee sähköt?
Litran vesipulloja pitää vielä ostaa kaksi. Taskulamppua en omista joten kynttilöitä ja sytkäri pitää olla löydettävissä. Ja mitäs vielä.. ehkä myslipatukoita pari, maitojauhetta.
Itse olen ostanut valmisriisiä, jota tarvitsee vain lämmittää mikrossa 1-2 minuuttia. Jos sähköt menee poikki, en tietenkään lämmittäisi. Söisin vain kylmänä niiden lihapullien kanssa. Ovat muovisissa pusseissa ja niiden hyllyaika on noin vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Millainen keitin kannattaisi ostaa? saako sitä kaasua sitten mistään kun ois tarve...Ehkä risukeitin olisi paras koska risuja toki löytyy aina
Pari pulloa sinolia riittää aika pitkään. Et tarvi kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa on muutenkin aika hankalaa poikkeusoloisssa, jos esim. veden ja sähkönsaannissa tulee häiriöitä. Ruuat pitää valmistaa trangiassa, eikä peseytyminen ole oikein mahdollista vessassa käynnistä nyt puhumattakaan, menee sinkkiämpärimeiningiksi kylppärin nurkassa.
Peseytymiseen voi käyttää kosteus-/puhdistuspyyhkeitä tai iholle jätettäviä pesuvoiteita/-emulsioita, esim. Tena tai Helmi. Wc = ämpäriin laitettu pussi -> tarpeet pussiin, pussi kiinni ja hävitys sekajätteisiin.
Venäläiset Set sotilaat liikkuu puistoissa metsissä kaivaa monttuja missä ne nukkuu. Sen takia ne kyselee ja ne pitää nuotiota.Maan alla ne nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun spageteìlla ei tee mitään, kun kypsennysmahdollisuus on poissa.
Miksi se olisi poissa? Kyse on edelleenkin kotivarasta, johon kuuluu kaikkea erilaista. Katso nyt hyvä ihminen nuo linkit ja lue ne ajatuksen kanssa.
Oikeasti, koronankin alkuaikoina täällä oli ihan samaa panikoitunutta hätäilyä, pelkoa veden loppumisesta ja sähköjen katkeamisesta ja missä sitten laitetaan ruoka ja kännyköistä loppuu virta ja ja ja. (Hemmetin amatöörit ja panikoivat vessapaperihamstraajat taas kerran...)
Me, joille kotivara ei ole mikään ErikoisHätäAjatus vaan tavallista talouden ylläpitoa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, tiedämme kyllä, mitä ruoka- ja raaka-aineita kotona säilytetään, miten niitä käsitellään ja kokataan jopa siinä erittäin epätodennäköisessä tilanteessa, että sähköt katkeavat viikoksi eikä jostain syystä Esbit suostu syttymään.
Tuli tuossa yhden hässäkän tiimoilta järjestettyä ruokakomeroa ja vähän kotivaran nimissä sitten tarkastelin myös.
Meillä on vettä aina muutama n. 5 litran tonkka, ihan niitä perus mitä saa kaupasta. Otetaan semmoinen aina kesällä autoon varavedeksi; säilyy raikkaana kun on avaamaton. Ja myös siksi on kotona, jos putkistossa on jotakin häikkää. Tuli tavaksi, kun äitini asuinpaikalla oli parin vuoden ajan monta kertaa pulmaa putkistossa ja veden saatavuus ja laatu ailahteli. Silloin aina otettiin 3-4 pönikkää mukaan, että pystyi keittelemään kahvit ja makaronit ym. VARATKAA VETTÄ SE MUUTAMA PÄNIKKÄ, ei maksa paljon ja niistä saa hyvät astiat kun juo. Teollisuuden pakkaama vesi on ihan eri luokkaa säilyvyydeltään kuin itse tuusattu pakkaus.
Ruokaa meillä on aina reilusti kotona, mutta kaikki ei sovellu kaikkiin tilanteisiin. Oikeasti poikkeustilanteessa toimivaa meillä on mm. pähkinät, näkkileipä, tonnikala, iskukuumennettu maito, kaupan kiisselitetrat, mehut, suklaa, puurohiutaleet (maidon tai kiisselin kanssa). Voita on aina pari pakettia. Porkkanaa, omenaa, kaalia yms. on vähän vaihtelevasti eli sitä ostetaan aina reilusti, mutta syödään nopsaan pois. Hyvällä säkällä olis just kylmiö täynnä, kun "pommi osuisi", p*skasäkällä olisi ei-oota tai pelkkää perunaa, joka ei kypsentämättä ole kovin kiva ruoka. Jogurtit ja vastaava jääkaapista suoraan syötävä olisi hyvänä lisänä alussa, mutta ei niitä tietysti kovin moneksi päivää olisi, jos ns. oikean ruoan tilalla syötäisiin noita.
Jos olisi paettava kotoa, se olisi käytännössä pähkinäkuuria, voita ja näkkileipää ja ehkä hedelmää.
Kaikki nämä onnistuu myös kerrostalossa ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vara-akku usb:lla aina ladattuna.
Ja kannattaa muistaa, että "katon netistä" ei ehkä aina onnistukaan.
Jotkut asiat kannattaa katsoa etukäteen ja opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vastatko tähän... trolli joka kalastelee tietoja...
Olen vuokrannut vanhan sikalan, jossa säilytän sinkoja, panssarivaunuja, traktroreita ja laskuvarjojääkäreitä.
toivottavasti noi eivät ole venäläisten VDV:tä koska ne ovat näköjään enemmän mahalasku- kuin maahanlaskujoukkoja... :D
Siis kenellä EI ole retkikeitintä 2 vuotta kestäneen retkeilytrendin jälkeen?
Porukalla on makuupussia, maastokenkää ja virtapankkeja hyyr mykke.
Syöttekö kotivaran hankkineet mitään muuta kuin näitä varastoruokia? Kahden hengen taloudessa syöjiä ei ole tarpeeksi puputtamaan jatkuvalla syötöllä näkkäriä ja tölkkiruokia. Kannattaa kuivattaa kesän satoa. Hyvin säilyvät nokkoset ja sienet, eikä ole kierrätyspakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/supo-venajan-suurin-uhka-suomessa-k…
Maikkari on vuosien ajan ollut lähinnä iltapulujen tasolla. Niin, ja taasko ihmiset vasta nyt hoksaavat, että jääkaapissa voisi olla muutakin kuin valo, sikspäkki ja toissavuonna vanhaksi mennyt ketsuppipullo, kun SUPO ohimennen sanoo jotain?
(Hm. Mitäköhän Maikkarin Ivan "Putin on tosi jees" Puopolo on mahtanut tästä uutisesta sanoa..?)
Vierailija kirjoitti:
Syöttekö kotivaran hankkineet mitään muuta kuin näitä varastoruokia? Kahden hengen taloudessa syöjiä ei ole tarpeeksi puputtamaan jatkuvalla syötöllä näkkäriä ja tölkkiruokia. Kannattaa kuivattaa kesän satoa. Hyvin säilyvät nokkoset ja sienet, eikä ole kierrätyspakkoa.
Kotivaran päiväykset yltävät tällä hetkellä 2-4 vuoden päähän. Ehkä mä pystyn juuri ja juuri itsekseni puputtamaan ja päivittämään näitä 3 vuorokauden varastojani................................. :D:
Olen vuokrannut vanhan sikalan, jossa säilytän sinkoja, panssarivaunuja, traktroreita ja laskuvarjojääkäreitä.