Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla isot/aikuiset lapset ja lapsilla ei koskaan ollut isovanhempia, miten ”kävi”?

Vierailija
10.04.2022 |

Vähän hassu otsikko mutta haluaisin kuulla isovanhemmattomien lasten näkökulmaa. Haittasiko isovanhemmattomuus? Kokeeko lapsi isona jääneensä jotain vaille? Onko lapsi aikanaan pienenä kysellyt isovanhempien perään?
Mietin siis sitä miten tää vaikuttaa lapseen pitkässä juoksussa ja haittaako (vai ei haittaa) lasta itseään.
Meillä siis tilanne että lapsemme eivät tunne isovanhempiaan eivätkä tiedä heidän olemassaolostaan. Tämä ei ole minun valinta vaan isovanhempia , ja johtunee heidän rajoitteistaan ja ongelmistaan. Ei ole siis mitään yhteyttä heihin.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla kävi?

Minulla ei ollut isovanhempia, eikä omilla lapsillani ollut kunnollisia isovanhempia, eikä mitenkään käynyt.

Ei ne isovanhemmat ole mikään ihmeellisyys, kyllä maailmassa väkeä riittää muutenkin.

Vierailija
2/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut isovanhempia, vanhemmatkin minulla kuoli kun olin lapsi. Omilla lapsillani ei ollut minun puolelta mummoja ei vaareja.Puolison eli toisen puolen mummot tai vaarit matkan takana. Joten olivat lähinnä vain nimi.Miten sihen suhtautuivat lapset? Ei tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI mulla ollut. Ihan olen tavallinen. Mun lapsella oli muutaman vuoden, enää ei ole, ihan on tolkun ihminen.

Vierailija
4/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä myös, ja vastaava tilanne, isovanhemmat elossa mutta ei muuten mitenkään elämässämme.

Joka tuutista kailotetaan miten lapsi tarvii isovanhemmat ja miten tärkeät ne lapselle on. Neuvola painostaa lapsellisen typerästi ”selvittämään välit” lasten takia isovanhempiin. Tätä en tee, väkivallan uhka niin suuri, ja toinen vanhempani erittäin vaarallinen ja aggresiivinen hullu. Tunnen syyllisyyttä tilanteesta vaikka tiedän että päätökseni suojella lapsia vaarallisilta hulluilta on oikea.

Mutta vaikea sanoa miten lapset kokee asian, oma 11v on ainakin tajunnut että muilla kavereilla on ihanat isovanhemmat, miksei mulla ole?

Tähän sit yritän selittää että kaikki ihmiset ei ole turvallisia tai hyväntahtoisia.

Vierailija
5/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla kävi?

Minulla ei ollut isovanhempia, eikä omilla lapsillani ollut kunnollisia isovanhempia, eikä mitenkään käynyt.

Ei ne isovanhemmat ole mikään ihmeellisyys, kyllä maailmassa väkeä riittää muutenkin.

Kyselikö lapsesi asiasta koskaan? Tai ihmetteli? Tai vertaili muihin, esim luokkakavereihin?

Vierailija
6/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla kävi?

Kyselikö lapsesi asiasta koskaan? Tai ihmetteli? Tai vertaili muihin, esim luokkakavereihin?

Ei kukaan kolmesta kysellyt, miksi olisi.

Vierailija
7/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset kaipaa mitään sellaista, mistä ei edes tiedä. Useimmilla suomalaisilla on joka tapauksessa poissaolevat isovanhemmat, joten ei heitä kukaan osaa edes kaivata.

Vierailija
8/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla kävi?

Lapset usein huomaa että esim kavereilla isovanhemmat ostaa lahjoja, antaa rahaa, vie ulkomaille, ottaa mökille.

Vierailija
9/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapset kaipaa mitään sellaista, mistä ei edes tiedä. Useimmilla suomalaisilla on joka tapauksessa poissaolevat isovanhemmat, joten ei heitä kukaan osaa edes kaivata.

Tää kai totuus on, mutta media ja lehdet ja neuvola vaan höösää ruusunpunaista unelmaa, että isovanhemmat on elämää suurempi asia ja tärkein asia lapsen elämässä. Oikeasti näin ei ole tietenkään vaan tuo on typerä kulttuurinen narratiivi.

Vierailija
10/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä myös, ja vastaava tilanne, isovanhemmat elossa mutta ei muuten mitenkään elämässämme.

Joka tuutista kailotetaan miten lapsi tarvii isovanhemmat ja miten tärkeät ne lapselle on. Neuvola painostaa lapsellisen typerästi ”selvittämään välit” lasten takia isovanhempiin. Tätä en tee, väkivallan uhka niin suuri, ja toinen vanhempani erittäin vaarallinen ja aggresiivinen hullu. Tunnen syyllisyyttä tilanteesta vaikka tiedän että päätökseni suojella lapsia vaarallisilta hulluilta on oikea.

Mutta vaikea sanoa miten lapset kokee asian, oma 11v on ainakin tajunnut että muilla kavereilla on ihanat isovanhemmat, miksei mulla ole?

Tähän sit yritän selittää että kaikki ihmiset ei ole turvallisia tai hyväntahtoisia.

Hyvin outo neuvola teillä. Mitä se heille edes kuuluu? Harvalla on kuitenkaan niin ihanat tai nuoret isovanhemmat, vaan enemmän toinen jalka haudassa. Suomessa lapset saadaan myöhään ja pikkulapsiaika osuu isovanhempien viimeisiin vuosiin ja ne eivät ole ihania vuosia kenellekään.

Vierailija
11/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kai totuus on, mutta media ja lehdet ja neuvola vaan höösää ruusunpunaista unelmaa, että isovanhemmat on elämää suurempi asia ja tärkein asia lapsen elämässä. Oikeasti näin ei ole tietenkään vaan tuo on typerä kulttuurinen narratiivi.

Kuulostaa enemmän siltä, että neuvola ei luota vanhemmuuteesi, jos tuollaista kyselee. He etsivät lapselle selvästi varakotia. Ei ole mitään normaalia neuvolaa tuollainen. Sinut on nyt valittu silmätikuksi.

Vierailija
12/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin outo neuvola teillä. Mitä se heille edes kuuluu? Harvalla on kuitenkaan niin ihanat tai nuoret isovanhemmat, vaan enemmän toinen jalka haudassa. Suomessa lapset saadaan myöhään ja pikkulapsiaika osuu isovanhempien viimeisiin vuosiin ja ne eivät ole ihania vuosia kenellekään.

Joo, ja tämä on siis tapahtunut useamman kerran. Vaikka olen kertonut esim omaa lapsuutta varjostaneesta väkivallasta vanhempani taholta.

Neuvolan täti ensin sököttää miten tärkeät isovanhemmat on ja miten tärkeää tukiverkot on ja kehottaa ”sopimaan riidat”.

Mutta kun ei ole edes mitään riitaa. On vaan vuosikymmenten ajan ollut henkistä ja fyysistä väkivaltaa jolta juuri yritän suojautua pitämällä sen aiheuttajat riittävän kaukana perheestäni.

Neuvolat ei muuten yhtään tunnista luonnevikaisia ilmiönä. Siis esim nyt näitä isovanhempia, mutta tuskin tunnistavat esim sitäkään tilannetta jos narsisti onkin pikkulapsen vanhempi. Ei taida kuulu koulutukseen ollenkaan.

Vierailija
13/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan tällaisen näkökulman: mulla on ollut isovanhemmat elämässä, toiselta puolelta asuivat jopa ihan naapurissa, mutta en koskaan saanut heihin mitään yhteyttä. Fyysisesti olivat läsnä, mutta mitään henkistä perintöä eivät jättäneet. Molemmat tykkäsivät ällistellä muiden asioita ja puhua vähän rumasti selän takana. En tuntenut heitä ihmisinä, en heidän tarinaansa. Itse erkaannuin teininä kun en vaan tuntenut oloa hyväksi sellaisessa ilmapiirissä. Kadehdin aina ihmisiä jotka ovat saaneet jotain kullanarvoisia neuvoja isovanvemmiltaan ja kantavat sitä sydämessään.

Vierailija
14/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa enemmän siltä, että neuvola ei luota vanhemmuuteesi, jos tuollaista kyselee. He etsivät lapselle selvästi varakotia. Ei ole mitään normaalia neuvolaa tuollainen. Sinut on nyt valittu silmätikuksi.

No, siis siinä mielessä on että neuvolan tädillä on pakkomielle että pitää olla tukiverkko. Ja meillä sitä ei nyt sattuneesta syystä ole.

Siinä ne lapset vasta vaarassa on jos joutuisivat väkivalta-mummolaan.

Vierailija
15/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä lehdet? Kuvittelet nyt aika vahvasti, että ketään kiinnostaisi lapsen isovanhemmat tai edes itse lapsiakaan. Ei kuulu ainakaan suomalaiseen kulttuuriin.

Vierailija
16/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla kävi?

Lapset usein huomaa että esim kavereilla isovanhemmat ostaa lahjoja, antaa rahaa, vie ulkomaille, ottaa mökille.

Ihan niinkuin ei ketään muita koskaan elämässä olisi kuin ne isovanhemmat.

Mun kuopus on mm tälläkin hetkellä kaverinsa perheen kanssa kylpylässä.

Rahaa voi antaa ihan itse ja mökkejä on Suomi väärällään.

Vierailija
17/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös on tuollainen tukiverkosta jankuttava neuvolan th. Todella rasittava. Onkohan tää tavallistakin…

Vierailija
18/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siis siinä mielessä on että neuvolan tädillä on pakkomielle että pitää olla tukiverkko. Ja meillä sitä ei nyt sattuneesta syystä ole.

Vain täydellinen hölmö puhuu neuvolassa yhtään mitään muuta kuin mitä neuvola haluaa kuulla.

Valehtele. Niin kaikki muutkin tekee.

Vierailija
19/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut itselläni isovanhempia. Enemmän vaikutti se, ettei ollut ketään miestä huushollissa. Isäni kuoli ollessani alle kouluikäinen.

Äiti sen sijaan oli ja dementiaa tms. oli myös enkä ymmärtänyt viedä häntä ajoissa lääkäriin eikä kukaan muukaan sitä tehnyt. Sekin vaikutti enemmän kuin isovanhempien puuttuminen.

Lapsillani oli joitain vuosia isovanhempia 2+1, mutten tiedä miten vaikutti ettei myöhemmin ollut. Joku täti taisi joskus päästä päiväkotiin isovanhempien päivänä.

Vierailija
20/43 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda neuvolaa. Tuo ei ole enää normaalia. Sinä olet asiakas, etkä sinä pyöritä neuvolan järjestelmää. Jokainen saa olla juuri niinkuin haluaa, myös introvertit.