Lääkäriin? Hengenahdistuksesta ja yskästä.
Sairastuin kuukausi sitten flunssaan. Flunssa alkoi nopeasti. Rintaan poltti ja siinä tuntui selvä tulehtuneelta vaikuttava alue. Kärsin myös kovasta pää- ja kurkkusärystä. Kuumetta kesti muutaman päivän. Oireet jatkuivat reilun viikon, jonka jälkeen oloni helpotti melko normaaliksi pariksi päiväksi. Sitten ne palasivat.
Tässä vaiheessa muiden oireiden rinnalle tuli yskä ja hengenahdistus. Nämä muuttuvat pahemmaksi aina rasituksessa ja päivän edetessä. Iltaisin olen aivan sairaana, rintaan pistelee, yskökset ovat pahan makuisia ja joskus verisiä. Kuumetta ei ole. Yleisvointi muuten väsähtänyt ja sellainen, että tunnen itseni kipeäksi.
Yskä on kohtauksenomaista. Tuntuu, että kauhkoissa olisi vettä tai limaa, joka kutittaa ja vaivaa hengitystä. En tiedä liittyykö tämä tähän, mutta viime viikolla minulla oli hiukan veristä vuotoa myös alapäässä.
Aamuisin olo on parempi, vaikkei täysi terve kuitenkaan. Iltapäivällä olo alkaa huonontua ja illalla se on jo huono. Valtava väsymys huolestuttaa minua. Lepo siis selkeästi helpottaa. Tauti on kuitenkin kestänyt jo kuukauden. Kuinka kauan tällaista voi katsella?
Olen hyväkuntoinen, perusterve, keski-ikäinen, hoikkarakenteinen nainen. En ole koskaan ennen sairastanut näin pitkään, enkä muutenkaan tule tavallisesti helposti sairaaksi.
Kommentit (12)
Todellakin lääkäriin.
Keuhkokuva pitää ottaa.
Voi olla tulehdus.
Astmakin on mahdollinen, voi puhjeta flunssan yhteydessä.
Alapään verinen vuoto lienee kuukautiset. ;D
Itse en menisi. Se on kuitenkin joku mykoplasma ja sitä saa yski viikkokausia.
Itselläni 3 viikon ikäinen yskä meneillään.
Kuvailin tuntemuksiani tässä tarkasti, että asia tulisi mahdollisimman hyvin selväksi. Muuten on vaikeata kommentoida. Jäin lääkäriin menemistä miettimään siksi, että läheiseni ovat huolissaan voinnistani ja usuttavat lääkäriin. Itse olen sitä porukkaa, jotka menevät lääkäriin vasta sitten kun on ihan pakko. Tyhmää tiedän.
Verisen vuodon mainitsin siksi, että sitä tuli vain hiukan, eikä minulla ole ollut mitään vuotoa neljään vuoteen kierukasta johtuen. Yskä on tosin niin kovaa, että välillä lirahtaa tippa housuun :D Kamalaa.
Epäilen myös, että kyseessä on jokin virusperäinen pitkäikäinen pöpö, jota saa sairastaa pitkään ja hartaasti. Jäin vain miettimään, että olenko tyhmä jääräpää jos en vieläkään mene lääkäriin.
T: Ap
Veriyskös kuulostaa pahalta! Menepä lääkäriin.
Käyn näytillä lääkärissä, kiitos kommenteista.
T: Ap
Mykoplasmaan sain pitkän antibioottikuurin
Älä nyt ainakaan maanantaiaamun ruuhkaan mene terveyskeskukseen.
Olen työterveyden piirissä, joten ei tarvinnut jonotella. Soittelin ja olivat sitä mieltä, että olisi hyvä tulla näytille.
Kuvissa löytyi tulehduskertymää toisella puolella keuhkoissa. Nyt vaan lepoa, antibioottia ja avaavia, niin eiköhän tämä tästä.
Patistuksista kiittäen Ap
Ainakin tarkkailet ruumintomintojasi niin pieteetillä, että saisit henkisen huojennuksen varmasti pelkästä vastaanoton "lääkärinhajusta". Ei ihan kiireellisen päivystyskäynnin paikka kuitenkaan. :P