Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lapsensa varhaiskasvattaa itse?

Vierailija
10.04.2022 |

Mietin, että kun on kotikoulumahdollisuus, niin onko sitten myös kotivarhaiskasvatusmahdollisuus?

Eli varhaiskasvattaisi oman lapsensa ihan itse kotona. Opettaisi tunnetaidot, hieno- ja karkeamotoriset taidot, musikaaliset taidot, kognitiiviset taidot ja muut? Ja varhaiskasvatuksen opettaja kävisi vaan esim. lukuvuosittain tarkistamassa, että lapset ovat oppineet ne taidot mitä pitääkin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan niitä lapsia ennenkin kotona kasvatettu.

Minä olen pph ja ihan itse tuota lasta tässä muiden ohella varhaiskasvatan😀.

Nykyisin vain vaativa työelämä tuntuu vievän ihmisiltä voimat, vanhemmilta vaaditaan nykyisin niin paljon.

Ei ne niin erikoista ne lapset vaadi, läsnäoloa ja ikätasonmukaisia tehtäviä( lautapelejä, kirja lukua) ja virikkeitä. Arjessa voi opettaa niin paljon " huomaamatta".

Just. Tämä on niin tyypillinen kouluttamattoman tai hyvin vähäisesti koulutetun mielipide. Voi lapsi parkoja.

Olen itse sosionomi koulutukselta. Olen myös ollut työssä päiväkodissa. Nyt jäin kotos töihin kun sain omia lapsia. Arjessa voi opettaa kotona lapselle samoja asioita kun päiväkodissa. Arjen pedagogiikan voi ottaa mukaan siihen perheen arkeen. Voi laskea, opetella värejä, metsässä tasapainoharjoituksia jne. Ryhmäytymistä voi harjoitella esim. Kerhossa tai pienessä porukassa. Mitä oikein luulet , että päikyssä tehdään? Ei se mitään ydinfysiikkaa siellä ole. Sama pph

Varhaiskasvatuksen opettajalta vaaditaan korkeakoulutus ihan niin kuin alku- ja perusopetuksen opettajaltakin.

Että kehtaatkin kutsua päiväkodin tätejä opettajiksi ja verrata pilipalikoulutusta koulun opettajien koulutukseen!

Vierailija
22/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti noin hölmöllä ei ole omia lapsia.

On kuule ihan pakko laittaa lapsensa päiväkotiin. Jos et laita, niin tulevat väkisin repimään sen muksun kotoaan. Miten tyhmiä voi ihmiset nykyään kysellä? Oot varmaan monessa muussakin asiassa yhtä uusavuton. Älä hanki lapsia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan niitä lapsia ennenkin kotona kasvatettu.

Minä olen pph ja ihan itse tuota lasta tässä muiden ohella varhaiskasvatan😀.

Nykyisin vain vaativa työelämä tuntuu vievän ihmisiltä voimat, vanhemmilta vaaditaan nykyisin niin paljon.

Ei ne niin erikoista ne lapset vaadi, läsnäoloa ja ikätasonmukaisia tehtäviä( lautapelejä, kirja lukua) ja virikkeitä. Arjessa voi opettaa niin paljon " huomaamatta".

Just. Tämä on niin tyypillinen kouluttamattoman tai hyvin vähäisesti koulutetun mielipide. Voi lapsi parkoja.

Mielelläni veisin lapseni hänelle hoitoon, jos en voisi jäädä itse kotiin. En ymmärrä, miksi vähättelet perhepäivähoitajan kykyä kasvattaa pieniä lapsia. Ei kaikki vanhemmat halua viedä lasta meluisaan päiväkotiryhmään, jossa ei riitä aikaa ja syliä kaikille.

Vierailija
24/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yhteiskuntaa velvoitetaan tekemään kaikki kansalaisen puolesta ent DDR:n malliin.Siis lapset päiväkotiin heti vauvasta alkaen.Onko järkevää onkin sitten toinen juttu

Vierailija
25/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna_sos kirjoitti:

Usein vanhemmat jotka valitsevat varhaiskasvatuksen ovat jollain lailla häiriintyneitä

Missä sinä olit ennenkuin lähdit kouluun?

Vierailija
26/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun ulkopuolisen pitäisi tulla tarkastamaan lapsesi vuosittain? Kuulostaa oudolta.

Yleensä sitä on pidetty tarpeellisena, että sekä varhaiskasvatus että opetus ovat ammatillista toimintaa ja julkisesti valvottua.

Lueppa ne tekstit mihin vastaat. Sinä kaipaisit selvästikin itse opetusta.

Vierailija
27/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kuule ihan pakko laittaa lapsensa päiväkotiin. Jos et laita, niin tulevat väkisin repimään sen muksun kotoaan. Miten tyhmiä voi ihmiset nykyään kysellä? Oot varmaan monessa muussakin asiassa yhtä uusavuton. Älä hanki lapsia!

Missä näin on tapahtunut ja miksi on ollut pakko?

Vierailija
28/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä näin on tapahtunut ja miksi on ollut pakko?

Mietihän sitä.... vihje: Tyhmiin kysymyksiin tyhmä vastaus.

Vierailija
29/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikojen alusta lapset kasvatettu itse, niin varhais- kuin myöhäis. Koulutus on sitten eri asia.

Nykyisin tosin tahtoo olla niin, että ne "kotiopetukseen" jäävät lapset harvemmin ovat hyväosaisten menestyjien lapsia. Useammin niin varhaiskasvatuksen kuin koulutuksen ulkopuolelle jäävät ne, joiden huoltajat eivät osaa, halua, välitä tai eivät pysty huolehtimaan lastensa kasvatuksesta edes sitä vertaa, että laittaisivat heidät kouluun.

Vierailija
30/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei yhä edelleenkään ole koulupakkoa, tämä koskee myös esikoulua. Päivähoito ei ole muutenkaan pakollista, eli varhaiskasvatus, vaan se on valtion tarjoamaa tukea työssä käyville vanhemmille. Voitte siis viedä lapsenne hoitoon työpäivän ajaksi. Suomessa on oppivelvollisuus joka ei ole sama kuin koulupakko, tämä asia tuntuu olevan hyvin epäselvä yllättävän monelle. Saat opettaa lapsesi ihan itse kotona, mutta opintojen tasoa monitoroidaan virallisesti (eli lapsi tekee kokeita valvotusti, kuten muutkin lapset) jotta voidaan varmistaa opetuksen taso ja se että lapsi ei jää ikäryhmästään jälkeen kotiopetuksessa.

Oppivelvollisuus kyllä on (kansankielellä koulupakko).

Luitko ollenkaan viestiä mihin vastasit? Löysin helposti sanan oppivelvollisuus siittä. Oppivelvollisuus ei siltikään ole sama kuin koulupakko, kukaan ei pakota oppilasta koulurakennukseen opiskelemaan, jos tämä oppivelvollisuus pystytään täyttämään kotiopetuksella esimerkiksi.

Se on kansankielellä koulupakko, sanoit sinä mitä tahansa. Jotkut käy yleistä koulua ja jotkut kotikoulua. Älä jaksa vääntää täysin selvästä asiasta.

Vierailija
31/31 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt vaan käy. Lapsi tarvitsee virikkeitä ja älykkeitä. Lisäksi lastentarhassa opetetaan kiusaamistaitoja. Ei niitä kotona yksin opi.