Voiko ajaessa juoda siideriä?
Kun lain mukaan saa juoda yhden ja ajaa, niin voiko ajaessa juoda jos promillet ei ylity?
Kommentit (21)
No ei sitä varmaan mikään estä, jos et tosiaan ota sitä yhtä enempää tai juot miedompaa siideriä.
Jos poliisi puhalluttaa niin puhallustesti voi näyttää väärin ja joudut verikokeisiin. Hirveän raskas reissu.
Mietin kun menen kaverille 500m päähän ja siellä on kuski muttei autoa ja ehdin jo avaamaan ekan.
Ei!
Alkoholin nauttiminen ajaessa on kiellettyä. Siitä viis, vaikka promilleraja jäisikin alle rajojen.
Matkustajat voivat juoda. Joskin onnettomuustilanteessa voi olla raskauttava asianhaara, jos ovat juomisellaan aiheuttaneet kuskille ongelmia.
No eikös se kuski voi kävellä sitä 500 METRIÄ hakemaan sen auton???!?!?!?!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 18:54"]No jos vasta avasit sen.
- Istu autoon
- laita pullo telineeseen, tai vaikka jalkoväliin.
- aja kohteeseen
- nauti juoma saavuttuasi kohteeseen.
Tosin yksi siideri nyt ei vaikuta mitään, mutta noin voi olla hyvällä omatunnolla.
[/quote]
Näin tein kuskin oli tarkoitus tulla seiskaksi mun luo, siksi olin ehtinyt jo korkkaamaan omani. Olin ehtinyt juomaan puolet tölkistä kun kuski soittaakin että tulee vasta 10 aikaan. Siksi tyhmiä tulin tänne kyselemään kun kaveri väitti että voin ajaa avatun siiderin kanssa vaikka poliisit tulis vastaan niin ne ei sanoisi mitään asiasta.
Mutta sen puolikas siideri oli jo vaikutanut siinä mielessä tarpeeksi etten ikinä aja vaikka olisi noin vähän juotu.
Niin. Siinäpä sulle arvovalintoja ...siiderin pilaantuminen vai auton rattiin. Kauhukuvia en viitti maalata. Ne sä tiedät itte. Voi mennä maha sekaisin. Oikeesti tai ajatuksesta.
Tämä! Otettiin miehen veljen kanssa yhteen juuri tästä asiasta! Olivat tulossa keikalta naapurikaupungista ja tarkoitus oli vielä jatkaa baariin. Veli ajoi, mun mies oli jo keikalla pari juonut. Veli sitten halusi kiriä kiinni ja avasi kaljan autossa sellaiset 15km ennen kotia (tulivat meille ja mä heitin keskustaan). Mä annoin vähän palautetta, miesten reaktio oli se, ettei toi nyt mitään.... Hyvä kuulla, että muidenkin mielestä ei nyt mennyt ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 18:37"]
Mietin kun menen kaverille 500m päähän ja siellä on kuski muttei autoa ja ehdin jo avaamaan ekan.
[/quote]
kannattaisko jäädä kotiin? Tai pistää siideri kiinni siks ajaks tai heittää se muutaman euron sisältö pois.
Eri maissa on erilaisia tulkintoja. Jossain ei saa olla avattua pulloa matkustamossa, jossain on kielletty kaikki syöminen ja juomisen autoa ajaessa. Useimmissa maissa kännissä ei saa ajaa.
Yhden siiderin voi Suomessa kyllä juoda, tosin jos ei ole kokenut siiderivalas vaan paino on 50 kilossa, ja siideri on 0,5 l tölkeissä, niin voi oikeasti paukahtaa tuo promille rajakin.
Mitä muuten seuraa jos veressä on promilleja alle kielletyn määrän? Saako rikesakon silti?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:19"]Mitä muuten seuraa jos veressä on promilleja alle kielletyn määrän? Saako rikesakon silti?
[/quote]
Ei saa.
Mun mies pysäytettiin ja puhallutettiin. Tulos oli 0,6 promillee, sanoi juoneensa kaljaa just äsken niin poliisit lupasivat odottaa 10min ja sitten uusi puhallus näytti 0,3 promillee. Nopeempi odottaa tuo 10min kun lähteä kuskaamaan verikokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 18:39"]Ei!
Alkoholin nauttiminen ajaessa on kiellettyä. Siitä viis, vaikka promilleraja jäisikin alle rajojen.
Matkustajat voivat juoda. Joskin onnettomuustilanteessa voi olla raskauttava asianhaara, jos ovat juomisellaan aiheuttaneet kuskille ongelmia.
[/quote]
http://www.kysy.fi/kysymys/lintukodon-alkoholilaskurin-mukaan-100kg-mies-voi-juoda-05l-tolkin-47
Tuolla poliisi vastannut, että saa juoda, promillet ratkaisee.
No en usko että se juoma menee miksikään jos annat olla pari minuuttia joka menee ton puolen kilsan ajamiseen, juo sitten kun nouset ulos autosta
Näytätkö minulle tuon viittaamasi lain kohdan, jossa noin sanotaan?
Laki ei varsinaisesti anna lupaa juoda yhtäkään siideriä, toisaalta laki ei voi estää sinua juomasta kymmentäkään siideriä. Rangaistaan vasta jos jäät kiinni. En silti suosittele.