Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhuin vieraalle lapselle kaupassa, äidin reaktio hämmentää..

Vierailija
03.10.2015 |

Olin Cittarissa tänään, ja kävelin karkkihyllyjen ohitse kohti kassoja. Siellä oli pieni n. 3v lapsi joka itki, äitinsä teki karkkipussia siinä parin metrin päässä ja ei reagoinu lapsen itkuun millään tavalla. Hymyilin lapselle, ja kysyin mikä hätänä. Ja jotain pientä siinä höpötin, ja lapsi lopetti itkun. Sitten tämä äiti tuli lapsen luo, kiskaisi kovakouraisesti lapsen selkänsä taakse ja sano vihaisesti että tuntemattomille ei saa puhua. Sen jälkeen kattoi mua tosi, tosi vihasesti ja tokas että pidä sinäkin suusi kiinni toisten lapsille.
Olin vaan et okei, kävelin pois ja siis en tajua edelleenkään mikä tälle naiselle tuli. En tarkottanut mitään pahaa ja tuli vaan mieleen että vaikutanko jotenkin pahalta ihmiseltä sen reagtion takia. Täytyy tästä lähin varmaan pitää suu kiinni kaupassa, ettei kukaan vaan saa mitään vääriä mielikuvia tekemisistäni.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21v nainen.
Ap

Vierailija
22/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:28"]

Olen 21v nainen. Ap

[/quote]

ok, no oli tosiaan outo reaktio. Ole ihmeessä ystävällinen vieraille lapsille jatkossakin, minä ainakin vain ilahtuisin siitä.

t. 19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:15"]

Joo jotkut äidit ovat tälläisiä natseja. Itse monesti käyn katsomassa urheilupuistossa nappulajoukkueiden futis pelejä/harjoituksia ja juttelen siellä söpöille tyttölapsille, ja monesti saan todella tympeitä katseita.. Ihan kuin mies ei saisi nauttia tyttölasten seurasta..

M24

[/quote]

Miksi alapeukut..? Jo on aikoihin eletty jos aikuinen mies saisi jutella pikkutytöille ilman että hänet leimataan pedofiiliksi! Surullista:(

Vierailija
24/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että lapsetkin saa ystävällistä huomiota joskus tuntemattomilta. Tässä maassa se on harvinaista! 

Vierailija
25/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:21"]

Jos uhmaikäisellä on kunnon uhmakohtaus päällä, monasti paras strategia ON sivuuttaa se. Jos alat kovasti lasta huomioida, huuto vaan kiihtyy.

[/quote]

Ja usein se huuto loppuu, kun vieras ihminen tulee juttelemaan. Vanhemmille on helpompi kiukutella.

Vierailija
26/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:05"]

Kuulostaa kelvottomalta äidiltä, ei huomio lasta.

[/quote]

no höpö höpö. Taidat olla lapseton? Todennäköisesti lapsi halusi itselleen jotain, jota äiti oli häneltä kieltänyt.

Jos uhmaikäisellä on kunnon uhmakohtaus päällä, monasti paras strategia ON sivuuttaa se. Jos alat kovasti lasta huomioida, huuto vaan kiihtyy. Keskustella kannattaa vasta, kun lapsi on vähän rauhoittunut - kirkuvalle lapselle on turha yrittää puhua järkeä.

Ap oli vieras ihminen, joten hänen lähestymisensä sai lapsen hämmentymään ja lopettamaan itkunsa. Äidin lohduttelu tuskin olisikaan toiminut samalla lailla.

Sinänsä tietysti äidin reaktio oli todella outo. Onko ap nainen? Jos on mies, ehkä äidillä oli omat syynsä säikähtää hänen jutusteluaan vieraalle lapselle (juu, eivät ole kaikki lapsirakkaat miehet pedofiilejä, itse en säikähtäisi, mutta jos vaikka äiti on itse joutunut pedofiilin ahdistelemaksi, niin reaktio on jollain tasolla ymmärrettävämpi).

Minusta olisi vain mahtavaa, jos aikuiset osaisivat olla kilttejä ja avoimia vieraillekin lapsille. Siten lapsista kasvaa luottavaisia ja positiivisia.

[/quote]

Sivuuttaminen ei totisesti ole paras strategia julkisella paikalla. Miten kukaan voi edes ajatella noin? Tunnen itseni hirveän vanhaksi kun sanon näin, mutta: Eikö nykyajan ihmisillä ole enää mitään tapoja ja kunnioitusta muita kohtaan?

Vierailija
27/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:15"]

Joo jotkut äidit ovat tälläisiä natseja. Itse monesti käyn katsomassa urheilupuistossa nappulajoukkueiden futis pelejä/harjoituksia ja juttelen siellä söpöille tyttölapsille, ja monesti saan todella tympeitä katseita.. Ihan kuin mies ei saisi nauttia tyttölasten seurasta..

M24

[/quote]

Miksi alapeukut..? Jo on aikoihin eletty jos aikuinen mies saisi jutella pikkutytöille ilman että hänet leimataan pedofiiliksi! Surullista:(
[/quote]

Pedari olet ja se on fakta. Toivottavasti saat vielä turpaasi oikein kunnolla siellä kentänlaidalla!

Vierailija
28/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:11"]

Mun mielestäni tuollaiseen kysymykseen sisältää piiloviesti että äiti on huono, kun kyselet suoraan lapselta mikä hätänä vaikka äiti on vieressä. Eli ymmärrän äidin reaktion, ja AP voisi keskittyä omiin asioihinsa!!

[/quote]

Nimenomaan näin. Olisi ollut aivan eri asia jos äitiä ei olisi näkynyt mailla halmeilla. Toki äiti olisi voinut olla ystävällisempi mutta ymmärtäähän tuon reaktion jos päivä muutenkin on mennyt päin peetä.

Meillä muuten 4v. itki karkkihyllyn vieressä juuri eilen kun kielsin koskemasta sormin niihin irtokarkkeihin. 

[/quote]

No kyllä sellainen kasvattaja ON huono, joka antaa lapsen huutaa ja häiritä muita ihmisiä. Ja ei tuota reaktiota kyllä ymmärrä vaikka olisi ollut millainen päivä. On aivan törkeää tiuskia vieraalle ihmiselle tuolla tavalla. Näköjään huonosti kasvatettu äiti kasvattaa toista yhtä huonosti kasvatettua ihmistä.

Vierailija
29/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi kysynyt, että mikä hätänä - varsinkaan äidin kuullen. Oman kokemuksen perusteella se on yleensä se normikiukku mikä sillä lapsella on hätänä. Äiti kokee sen todella kiusallisena, että joku ap:n tavalla puuttuu asiaan. 

Itse en paljoa muiden lapsille juttele, ellei he ensin puhu minulle. Tänään itse asiassa teki mieli sanoa kiukuttelevalle tytölle, että onpa sinulla hienot kengät! Ne oli oikeasti hienot ja sellaiset, jotka oma tyttöni ottaisi mielellään. Olisin ehkä saanut tytön huomion muualle hetkeksi, ja ehkä saanut jopa tietää mistä kengät oli ostettu. 

Mutta en jotenkin uskaltanut. En tässä maassa, vaikka mieli tekisi joskus puhua ihan tuntemattomalle aikuisellekin. Äh, tyhmää... 

Vierailija
30/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja usein se huuto loppuu, kun vieras ihminen tulee juttelemaan. Vanhemmille on helpompi kiukutella.

[/quote]

Olen helpottanut kymmenien kaupassa kiukuttelevien lapsien äitien arkea kysymällä tuollaisessa tilanteessa tenavalta, että mikä on hätä, pitääkö kutsua poliisi tai muuta vastaava. Ei toimi jos itkupotkuraivari on potenssissa kymmenen, mutta usein auttaa, kun vain hämmästyttää jollain tavalla sen kersan. Voi vaikka äidin selän takana irvistää.

Oman varsin voimakastahtoisen lapsen kohdalla kaupassa uhmaikäinen kiukuttelu loppui siihen, kun vein kaikki ostokset takaisin hyllyyn ja totesin, että kun ei huuto kerran lopu niin ei osteta sitten yhtikäs mitään. Syödään sitten illalla pelkkää näkkileipää. Jos tiesin, että joku ruoka ei maistu niin ilmoitin hyvissä ajoin, että sitä ei sitten hänelle anneta.

Kerran yökylässä oli viisi lasta, joista jokaisen tiesin hangoittelevan vastaan nukkumaanmenon kanssa. Klo 20.30 ilmoitin, että meidän talossa ei nukuta koskaan. Joka iikka alkoi vinkua, että tahtoo nukkumaan.

Ehkä tuli traumoja ehkä ei.

Vierailija
31/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen ketju löytyy, mutta siinä itki mies... onko sama ap kummassakin?

Vierailija
32/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin , ap ei voi tietää, minkälainen tilanne mahdollisesti edeltäny tuota lapsen itkua, mutta itse äitinä voin kertoa, että lapset itkee/ kiukkuaa ihan ilman "näkyvää" syytä, tiedän , että tuo itkupotkuraivari voi näyttää ja usein näyttääki ulkopuolisille hyvin "dramaattiselta", sellaselta lohduttomalta, mutta yleensä ja lähes aina kyse on vain joko lapsi on hyvin väsyny, jolloin pieninki kielto tai muu asia mikä ei lapsen mielestä mene niinkuin "pitäisi" laukasee kiukun tai sitten lasta on kielletty jostakin ja 3- vuotias voi olla hyvinki uhmakas. silloin kun lapsi on siinä "raivari" mielentilassa, hänelle ei mene mikään järkipuhe perille, sillon lapsen on annettava vaan kiukuta, mutta on totta, että jos muu kuin oma vanhempi "puuttuu" asiaan eli sanoo lapselle jotain, nii lapsi saattaa rauhottua, olen itsekin tämän kokenu. mutta koen kuitenki, ettei ulkopuolisten tarvitse puuttua asiaan,olen itsekin nähnyt näitä itkupotkuraivareita muiden lapsilla, kuten myös omillani, mutten tod menisi tilanteesee mitää sanomaan. eli toisin sanoen, kenekään muun ei tarvitse alkaa lasta "lohduttamaan" vaikka itku hyvin sydäntä särkevältä kuulostaisikin. varmasti lapsella ei ole todellinen hätä ja varmasti vanhempi/ vanhemmat tilanteen hoitaa. toki myönnän, että ap:n tapauksessa tuo äiti käyttäytyi tylysti, mutta parempi olla ulkopuolisten puuttumatta.

Vierailija
33/33 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun kuopuksella (silloin 4 v) oli joku kauhea itkuhuutokohtaus (lelun takia) Itäkeskuksessa. Kävelimme Hansasiltaa pitkin ja poika rääkyi. Mikään ei auttanut. Yhtäkkiä ohitsemme kulki vanhempi mies, joka kääntyi, hyppäsi vähän ilmaan ja sanoi pojalleni: "Älä noin kauheesti huuda! Minä ihan pelästyin!" poika katsoi miestä järkyttyneenä ja huuto loppui kuin seinään. Setä vinkkasi silmää minulle ja jatkoi matkaa.

Kyllä tuli hyvä mieli tuosta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan