Aikuisopiskelijan köyhyys ja kaventunut elämä
Tämä oli tietysti jo ennekoitavissa, kun lähdin opiskelemaan, mutta nyt tuntuu katkeamispisteen lähestyvän. Olen opiskellut jo useamman vuoden raskaan alan yliopistotutkintoa, jonka ohessa voi tehdä hyvin harvoin. Vielä on yli vuosi tiukkaa aikaa jäljellä. Elän opintolainalla ja niillä muutamalla tonnilla, jotka saan työssäkäynnistä.
En ole poistunut Suomesta kertaakaan vuoden 2019 jälkeen. Kunnon usean viikon lomaa pidin viimeksi joskus vuonna 2018. Vähäinen vapaa-aika menee kotona. Jouduin muuttamaan maakuntakaupunkiin, jossa on hyvin vähän vapaa-ajanviettomahdollisuuksia perheettömälle aikuiselle. Harrastan ainoastaan liikuntaa.
Tässä sitä tajuaa, mikä onni oli tehdä totaalisen tylsää toimihenkilötyötä. Silloin vapaa-aika oli elämistä varten ja töissä oli aikaa lukea aamun lehti. Nyt elämä on pelkkää harmaata suorittamista, kunnes tutkinto on valmis. Oli myös mukavaa, kun ympärillä oli aikuisia ihmisiä vertaisryhmänä.
Kommentit (13)
Moi, täällä toinen aikuisopiskelija joka kamppailee pysyäkseen edes jotenkin taloudellisesti pinnalla. Yliopisto-opinnot, keikkatöitä, laskuja, kuluja, harmeja...silti pitää yrittää vaan jaksaa.
Onneksi opiskelu on tuonut myös iloa. Välillä kaipaisi vaan vähän kevyempää mieltä eikä jatkuvaa huolta huomisesta.
Tsemppiä! Opiskelu kannattaa! :))
Yliopistojen alojen ja pääaineiden sisällä on isoja eroja... Vaihtamalla parani. Ruuvia on kiristetty kyllä.
Kamalaa,kolmeen vuoteen et oo päässy ulkomaille...
No itsellä lomaa oli viimeksi 2011. Olen käynyt töissä ja opiskellut raskasta alaa. Auttoiko.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen alojen ja pääaineiden sisällä on isoja eroja... Vaihtamalla parani. Ruuvia on kiristetty kyllä.
Tämä. Samoin vaikuttaa palkkatasoon valmistumisen jälkeen se opiskeliko lasten vahtimista vai ydinreaktoreiden suunnittelua.
Itse olen ollut viimeisten 10 vuoden aikana yhteensä 4 vk vapaalla, palkattomana totta kai.
Parina viime vuonna ei ole ollut varaa pitää lomaa ollenkaan ja teen töitä nytten kokoaikaisena samalla kun opiskelen täyspäiväisenä tutkintoa. Ei jää turhaan vapaa-aikaa milloin surkutella.
Vähä fotaria niin voit feikata bahaman kuvat someen.
Saat muutaman tonnin kuussa rahaa+ opintolainan?
Vierailija kirjoitti:
Saat muutaman tonnin kuussa rahaa+ opintolainan?
Muutaman tonnin vuodessa..
Häh siis miksi Suomesta pitäisi poistua, jos opiskelee? Minä olin viimeksi ulkomailla (Tallinnassa) 2006.
Tutkintojen suoritusajat on vedetty liian tiukalle. Vaikka valmistuisi siihen viitteen vuoteen, niin uhrauksia joutuu suurin osa tekemään vähän liikaa.
Et ole käynyt ulkomailla reiluun kahteen vuoteen! Voi itku, miten rankkaa!
Mikä pelle. Et edes tiedosta omaa nolouttasi.
Virkapummille ihan hyvä nähdä muutakin kuin veronmaksajien rahoilla tyhjäntoimittamisesta maksettua yltäkylläisyyttä.
Opintolainaa pitäisi saada nostaa rajoituksetta, nyt se on jotenkin oudosti kytketty opintotukeen. Systeemiä voi silti kiertää palauttamalla edellisvuonna saadut tuet.