Kummalle vuokraisit asunnon?!
Huomiseen mennessä olen luvannut ilmoittaa sille joka asunnon saa, vaihtoehdot alla.
A: luottotiedot kunnossa, sossun asiakas, yksin asuva.
B: hyvätuloinen mutta luottotiedoton, maksuhäiriöt ei kuitenkaan vuokrasta ja suostuu suoraveloitukseen, mukava perheenäiti
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:38"]B. koska tuossa ekassa vaihtoehdossa tulee ongelmia alkoholin kanssa ennemmin tai myöhemmin.
[/quote]
Miksi? Minäkin olen aikoinani asunut yksin ja saanut sossusta toimeentulotukea.. nyt olen asuntosijoittaja.. Enkä ole juonut sitten teinivuosien. -ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:38"]B.
äidilläni oli mennyt luottotiedot kun olin pieni isän takia. Vuokra maksettiin kuitenkin aina ensimmäisenä ja tiedot menikin ihan muusta syystä.
Millainen sossun asiakas on?
[/quote]
Ihan mukava on hänkin, mutta mietityttää suostuuko sos. maksamaan vuokraa näin suureen asuntoon vai jääkö saamatta? 71,5m2 3h+k+s, 850€+ vesi.
Jos et ties ihmisistä sen enempää niin se on ihan 50-50 kumpi on parempi tai luotettavampi...
A:n kanssa voi ikävä kyllä olla ongelmia vuokranmaksussa, koska sossulla saattaa kestää yli kuukausikin hakemuksen käsittelyssä. Joten olen pahoillani A:lle, mutta vuokraisin B:lle.
Miksi yksinäinen haluaa noin isoon kolmioon? Ja jos on toimeentulotukiasiakas ei sossu anna muuttaa liian hintavaan, täällä se on 550e, yhdelle.
Sossun isoin normi vuokraa koskien on 650€/kk, tämäkin vain Helsingissä. Muualla maassa pienempi.
Joten...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:38"]B.
äidilläni oli mennyt luottotiedot kun olin pieni isän takia. Vuokra maksettiin kuitenkin aina ensimmäisenä ja tiedot menikin ihan muusta syystä.
[/quote]
Ihan mukava on hänkin, mutta mietityttää suostuuko sos. maksamaan vuokraa näin suureen asuntoon vai jääkö saamatta? 71,5m2 3h+k+s, 850€+ vesi.
[/quote]
Jos noin iso asunto, niin ehdottomasti perheenäidille. Ei yksinäinen tarvitse noin isoa asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:46"]Miksi yksinäinen haluaa noin isoon kolmioon? Ja jos on toimeentulotukiasiakas ei sossu anna muuttaa liian hintavaan, täällä se on 550e, yhdelle.
[/quote]
Sitä itsekin mietin mutta hän sanoi asuntotilanteen olevan niin kurja että ei löydy asuntoja. Taidan kumminkin soitella B:lle koska suostuu suoraveloitukseen ja hänen tulonsa tarkastaneena tiedän että on varaa asunto maksaa.
Mä taas ottaisin aan. Kaikilla vuoralaisiksi pyrkivillä on syy, miksi asuvat vuokralla, eivätkä osta omaa. Joillain on liikuva elämäntapa ja ammatt, joillain on opinnot kesken, joku ei halua eikä pysty kantamaan omistamisen taloudellista ja muuta. vastuuta. Luottotiedoton on epäluotettava. Luottotiedoton on ennenkin ottanut liian isoja riskejä, jättänyt ajattelematta loppuun asti ja jättänyt vastuunsa kantamatta. Sosun asiakas on ehkä vain köyhä. Ei siinä ole mitään pahaa sinänsä.
voi myös olla, että odottelis vielä, että tuleeko seuraavalla kierroksella parempia tarjokkaita.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:46"]Miksi yksinäinen haluaa noin isoon kolmioon? Ja jos on toimeentulotukiasiakas ei sossu anna muuttaa liian hintavaan, täällä se on 550e, yhdelle. [/quote] Sitä itsekin mietin mutta hän sanoi asuntotilanteen olevan niin kurja että ei löydy asuntoja. Taidan kumminkin soitella B:lle koska suostuu suoraveloitukseen ja hänen tulonsa tarkastaneena tiedän että on varaa asunto maksaa.
[/quote]
Ainakin pääkaupunkiseudulla yksiöitä ja kaksioita ei pahemmin ole vapaana. Ne mitkä on vuokrattavana saavat yli kymmenen hakijaa. Joten siinä tilanteessa sossun asiakkaalla ei ole mitään mahiksia.
Aika erikoista jos yksinasuva haluaa kolmioon. Ottaako jotain vuokralaisia ilman lupaa sinne. Sossun asiakas tarkoittaa sitä, että on vaikeuksia jossain. Siis meinaatko työtön? Sossun asiakas kun voi tarkoittaa monta asiaa. Onko siis tukiasiakas eli ehkä lastenkodosta tullut tai mtongelmia. Työtön kun saa tukia sen verran ettei yleensä ole oikeutettu toimeentulotukeen eli sossuun.
Vuokraisin henkilölle B ja pyytäisin sen suoramaksun ja jos siis olet tarkistanut ettei ole vuokrista ja ehkä aikaisempi vuokranantaja voi suositella.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:50"]Mä taas ottaisin aan. Kaikilla vuoralaisiksi pyrkivillä on syy, miksi asuvat vuokralla, eivätkä osta omaa. Joillain on liikuva elämäntapa ja ammatt, joillain on opinnot kesken, joku ei halua eikä pysty kantamaan omistamisen taloudellista ja muuta. vastuuta. Luottotiedoton on epäluotettava. Luottotiedoton on ennenkin ottanut liian isoja riskejä, jättänyt ajattelematta loppuun asti ja jättänyt vastuunsa kantamatta. Sosun asiakas on ehkä vain köyhä. Ei siinä ole mitään pahaa sinänsä.
voi myös olla, että odottelis vielä, että tuleeko seuraavalla kierroksella parempia tarjokkaita.
[/quote]
Joskus myös mies voi olla aiheuttanut luottotietojen menetyksen suoraan tai välillisesti. Eli salaa vienyt rahat tai ottanut toisen nimiin pikavippejä. Moni tietää toisen kaikki tiedot ja voi näin tehdä. Monella on pääsy toisen pankkiin jne. Tai se, että mies käyttää koko tilinsä ja sen jälkeen käytetään yhdessä vaimon tili joka loppuu ja ei ole varaa maksaa laskuja. Kukaan ei auta siinä vaiheessa ennen kun ero tulee. Erossakin kestää kauan ennen kun saat tukia kun asioiden hoitamisessa kestää.
A:lle koska olen ollut samassa tilanteessa ja maksoin vuokran aina ajoissa enkä saanut yhtään valitusta. B:n kohdalla pelkäisin ettei luottotiedottomalla ole menetettävää vaikka jättäisi vuokratkin maksamatta, tietenkin jos varmasti tietäisin ettei olisi omasta syystään luottotietoja menettänyt vaan esim. entinen mies olisi raha-asiat sotkenut niin silloin b:lle.
"suostuu suoraveloitukseen" - mitä tarkoittaa? Suoraveloitus on päättynyt 31.1.2014.
Blle vuokraisin. Perheenäidit eivät yleensä halua jäädä asunnottomiksi eli luulisi maksavan vuokrat.
B.