Neljäsluokkalainen sai äikän kokeesta seiskan..
Aina ennen on kokeista saanut kymppejä. Mikähän tässä äikässä nyt mättää? Mitä mun pitäs tehä? Äidinkielen kokeita ei oo aikaisemmin ollutkaan. Ylt, matikka, uskonto ja englanti ovat kaikki kymppejä.
Kommentit (17)
Siis miks saan tälläsiä vastauksia? En ymmärrä?
Mitä väliä, kun ala-asteen numerot ei vaikuta työnsaantiin, vaikka saisi nelosen joka aineesta.
Opeta hänelle, ettei tarvi pyrkiä täydellisyyteen. Ja että hän on hyvä sellaisena kuin on
Onhan se saattanut olla poikkeuksellisen vaikea koe? Sain itsekin kerran tuonikäisenä äikän kokeesta alle seiskan, tarkkaa numeroa en edes tiedä, kun ope ei suostunut antamaan koetta edes takaisin - niin kuin ei kenellekään muullekaan.
OUtoa, ettei neljäsluokkalaisella ole aikaisemmin ollut äidinkielen koetta.
Jos koe oli ensimmäinen äidinkielestä, voi huono numero myös johtua siitä, ettei vielä tiedä kuinka kuuluu vastata kyseisenlaisiin kokeisiin. Tai miten niihin ylipäänsä opiskelisi ja harjoittelisi.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:42"]Mitä väliä, kun ala-asteen numerot ei vaikuta työnsaantiin, vaikka saisi nelosen joka aineesta.
[/quote]
Joo, mutta jos saa nelosia joka aineesta ala-asteella, jossa ei edes paljoa vaadita, mitenköhän ne arvosanat myöhemmin paranee?
Lapsesi on osannut asiat tyydyttävästi. Siinä syy.
t. opettaja
Lapseni saanut kaikista kokeista kympin!
Lapsi on taantumassa rajusti ja sinä et vanhempana ole reagoinut! Kohta se makaa kehitysvamma laitoksessa hygieniahaalari päällä ja imeskelee pehmolelua eikä osaa puhua! Sitäkö sinä lapselle haluat kohtaloksi!
Lapsi on osannut muita aiemmin tiettyyn pisteeseen saakka ja tottunut siitä, ettei mitään tarvitse opetella ja nyt onkin tullut asia, joka on lapselle uusi ja vaikea, mutta ei osaa, eikä halua, opetella, koska aiemminkaan ei ole tarvinnut. Minulle kävi näin matematiikan ja äidinkielen kanssa ala-asteella.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:49"]
Lapsi on osannut muita aiemmin tiettyyn pisteeseen saakka ja tottunut siitä, ettei mitään tarvitse opetella ja nyt onkin tullut asia, joka on lapselle uusi ja vaikea, mutta ei osaa, eikä halua, opetella, koska aiemminkaan ei ole tarvinnut. Minulle kävi näin matematiikan ja äidinkielen kanssa ala-asteella.
[/quote]Jep. Opiskelutaidot puuttuvat. Onneksi on vielä paljon aikaa oppia niitä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:42"]Mitä väliä, kun ala-asteen numerot ei vaikuta työnsaantiin, vaikka saisi nelosen joka aineesta.
[/quote]
Joo, mutta jos saa nelosia joka aineesta ala-asteella, jossa ei edes paljoa vaadita, mitenköhän ne arvosanat myöhemmin paranee?
[/quote]
Nelosesta on helpompi parantaa kuin kympistä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:42"]
Mitä väliä, kun ala-asteen numerot ei vaikuta työnsaantiin, vaikka saisi nelosen joka aineesta.
[/quote]
jos ei alakoulun oppiainesta hallitse (= saa niitä nelosia), niin silloin ei kauhean pitkälle elämässä pääse, vaikka kukaan ei nyt suoraan kysykään niitä alakoulun todistuksia. Jos ei pärjää alakoulussa, tuskin pärjää myöhemminkään koulussa
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:42"]
Mitä väliä, kun ala-asteen numerot ei vaikuta työnsaantiin, vaikka saisi nelosen joka aineesta.
[/quote]Kuulepas, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos et osaa, aikaisemmin opetettuja asioita, et voi oppia myöskään niitä uusia. Tämä pätee erityisesti kielissä ja matematiikassa. Uusi asia perustuu yleensä aikaisemmin opeteltuun.
Ja ap:lle: äidinkieli on oppiaine, jonka osa-alueita ovat kielioppi, kirjoittaminen, suullinen esitystaito, kirjallisuus ja nykyään myös yhä enemmän mediataidot. Oppilas ei jokaisella osa-alueella ole välttämättä yhtä taitava. Äikästä annetaan kuitenkin vain yksi numero. Itse olisin kuitenkin kahden eri numeron kannalla.
Lapsella on alkamassa tyhmyyshäiriö eli vakava vika päässä ja pitää laittaa välittömästi erityisopettajalle ja terapiaan että saa tarvitsemansa avun ja että oppii kirjoittamaan!