Mikä on seksuaalista häirintää?
Kysyin tätä jo eilen illalla mutta en edes itse löytänyt joten olisiko mennyt samantien poistoon... En kyllä ymmärrä miksi.
Eli Kalevassa oli juttua Kemijärvellä tapahtuneesta turvapaikanhakijan tekemästä seksuaalista häirinnästä. Siinä ei ollut käytetty väkivaltaa mutta kuitenkin tekijä oli pidätetty ja tehty rikosilmoitus.
Mietin nyt että mistä kaikesta voi tehdä rikosilmoitusta? Voiko huutelusta tai rivoista eleistä vai miten on?
Kalevassa tosiaan on tästä tapauksesta, en osaa linkittää valitettavasti, jostain syystä kun kopioin osoitteen niin en saa liitettyä sitä uuteen keskusteluun.
Kommentit (15)
No siitä sitten suominaiset ilmoituksia tehtailemaan niin ei ala ukot hyppiä silmille!
Kyllä mun mielestä seksuaalisen häirinnän raja on jokaisella oma. Esimerkiksi minä koen irstaat vihjailut, käsimerkit, ääneen sanotut fantasiat (tyyliin "voisin panna sua niin että taju lähtee) jne häirintänä. Joku toinen taas ei ole tuollaisista moksiskaan, vaan kokee itse koskettelun ä, läpsimisen yms häirintänä. Vaikeita juttuja tollaset on määrittää, pitäs aina lähteä siltä kantilta että mitä häirinnän uhri kokee asian.
Turvapaikanhakojoiden kannattaisi tässä tilanteessa hankkia otsakamera ennenkuin uskaltavat avata suunsa paikallisille naispuolisille ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:24"]Turvapaikanhakojoiden kannattaisi tässä tilanteessa hankkia otsakamera ennenkuin uskaltavat avata suunsa paikallisille naispuolisille ihmisille.
[/quote]
Pikeminkin toisinpäin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:24"]
Turvapaikanhakojoiden kannattaisi tässä tilanteessa hankkia otsakamera ennenkuin uskaltavat avata suunsa paikallisille naispuolisille ihmisille.[/quote]
Kyllä. :D
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:09"]
Irstas katse, himokas vilkuilu,
[/quote]
Mitä nämä sitten ovat?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:13"]
Jos ei anna vaikka toinen pyytää, niin kyllä se häiritsee. Sakot ainakin naiselle.
[/quote]
Totta, kumpikohan tuossa häiritsee, onko ennakkotapauksia?!
Mutta täyttääkö nämä edellämainitut sitten rikosilmoituksen vaateet? Eli jos vaikka minua joku (tuntematon) kadulla huorittelee niin voinko tehdä siitä rikosilmoituksen?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:09"]
Irstas katse, himokas vilkuilu,
[/quote]
Mitä nämä sitten ovat?
[/quote]
Miesvihaajan mielestä mm. miesten kävely, hengittäminen ja elossa olo on irstasta häirintää ja miehet tuli lopettaa piikillä!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:09"]Irstas katse, himokas vilkuilu, koskettelu ohimennen...[/quote]
Huhhuh...Olen työpaikallani ainoa blondi nainen (ei Suomessa). Jos alkaisin huomauttelemaan jokaisesta himokkaasta vilkuilusta, niin en ehtisi edes olla töissä ...Kaikkeen tottuu ja irstaisiinkiin katseisiin oppii vastaamaan vielä irstaammalla katseella :-)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:41"]Mutta täyttääkö nämä edellämainitut sitten rikosilmoituksen vaateet? Eli jos vaikka minua joku (tuntematon) kadulla huorittelee niin voinko tehdä siitä rikosilmoituksen?
[/quote]
Voit. Mut tuskin se etenee mihinkään :D
Se on loppujen lopuksi aika subjektiivinen juttu, minkä kukakin kokee häirinnäksi. Käpälöinnit on selvää kauraa, mutta ilmeet ja eleet on jo tulkinnanvaraisempia. Sanallinen häirintäkin on kyseenalaista. Muuan tiukkapipoinen työkaveri poltti päreensä, kun miespuolinen kollega joskus perjantaisin saattoi päästellä hieman kaksimielisiä vitsejä. Ei meillä muut, edes naiset, siitä hikeentyneet, vaan pikemminkin toisinaan pantiin paremmaksi ja saatiin sillä sen miehen suu tukkoon.
Jos joku tulee mua hiplaamaan niin se on seksuaalista häirintää. Ja ei, en tee rikosilmoitusta vaan hakkaan sairaalakuntoon.
- Lilith
Koskettaminen tottakai! Muu sitten tulkinnan varaista. Ei kannata liian herkästi vetää herneet nenään.
Irstas katse, himokas vilkuilu, koskettelu ohimennen, perseelle läpsiminen, munkkeihin tarraaminen, onhan noita, raskauttavampia ja melkein jo mukaviakin!