Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen opettaja mutta en pidä lapsista

Vierailija
02.10.2015 |

Olen opettaja mutta en pidä lapsista. Joidenkin mielestä tämä on omituinen yhdistelmä, mutta itse pidän ihan loogisena ja reiluna, että kun kerran ei voi sietää huonosti käyttäytyviä, tietämättömiä teinejä, kantaa kortensa kekoon käyttäytymisen ja tietämättömyyden vähentämiseksi. Alakoulun opettajaksi minusta ei kyllä olisi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:25"]

Kukapa lapsista pitäisi?

[/quote]

Varsinkaan vauva-palstalla.

Vierailija
22/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:25"]

Olet siis leipäopettaja joka toki kovasti "kasvattaa" teinejä mutta kääntää samalla selkänsä heidän oikeille ongelmilleen, koska ei välitä heistä yhtään enempää kuin on pakko.

No, näitä on nähty ennenkin. Suomalaisen koulutusjärjestelmän syöpä.

[/quote]Kouluissa on selvät käytännöt nuorten ongelmien tunnistamiseksi ja sopivan avun löytämiseksi. Luuletko todella, että tällaisen järjestelmän voisi jättää sen varan, pitääkö joku yksittäinen opettaja jostakin tetystä oppilaasta tai opiskelijasta?

Kannattaa muistaa, että koulutusjärjestelmän tehtävä on opettaa, ei ratkaista nuorten ongelmia. Koululle on Suomessa totutta asettamaan kohtuuttomia vaatimuksia: ratkaista pitäisi niin nuorten syrjäytyminen, työmarkkinaongelmat kuin talouslamakin. Opettajat eivät kuitenkaan ole sosiaalityöntekijöitä, vaan sitä varten on moniammatillinen yhteistyö. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mulla on aivan sama tilanne. Ajattelin tosin otsikon viittaavan siihen, että ap on alakoulun opettaja, jotenkin sanassa opettaja on sellainen kaiku. Tai ehkä vauva-palsta vaikuttaa asiaan. :-) Mä en ole koskaan voinut sietää lapsia, enkä ole tullut vieraiden lasten kanssa toimeen. Omia sisaruksia ja puolikkaita sisaruksia onkin sitten kymmenkunta, joita on tullut vahdittua ja hoidettua niin monet vuosikaudet, että sain tarpeekseni - en halua myöskään omia lapsia.

Olen nykyisin kuitenkin lapsuuden toiveammatin mukaisesti ope. Aikuisope, tosin. :) Lukiossa olen opettanut myös nuorisoa. Välillä ihmisiä hämmentää, kun sanon että olen opettaja, ja vastaan "tykkäät siis paljon lapsista" - kysymykseen erittäin kieltävästi. :)

Vierailija
24/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:51"]

Heh, mulla on aivan sama tilanne. Ajattelin tosin otsikon viittaavan siihen, että ap on alakoulun opettaja, jotenkin sanassa opettaja on sellainen kaiku. Tai ehkä vauva-palsta vaikuttaa asiaan. :-) Mä en ole koskaan voinut sietää lapsia, enkä ole tullut vieraiden lasten kanssa toimeen. Omia sisaruksia ja puolikkaita sisaruksia onkin sitten kymmenkunta, joita on tullut vahdittua ja hoidettua niin monet vuosikaudet, että sain tarpeekseni - en halua myöskään omia lapsia.

Olen nykyisin kuitenkin lapsuuden toiveammatin mukaisesti ope. Aikuisope, tosin. :) Lukiossa olen opettanut myös nuorisoa. Välillä ihmisiä hämmentää, kun sanon että olen opettaja, ja vastaan "tykkäät siis paljon lapsista" - kysymykseen erittäin kieltävästi. :)

[/quote]Tutulta kuulostaa. Olen itsekin lapseton. Meitä on itse asiassa opettajainhuoneessa useampikin, jotka emme halua omia lapsia. -ap

Vierailija
25/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:31"]

Olet siis leipäopettaja joka toki kovasti "kasvattaa" teinejä mutta kääntää samalla selkänsä heidän oikeille ongelmilleen, koska ei välitä heistä yhtään enempää kuin on pakko.

[/quote]Kouluissa on selvät käytännöt nuorten ongelmien tunnistamiseksi ja sopivan avun löytämiseksi. Luuletko todella, että tällaisen järjestelmän voisi jättää sen varan, pitääkö joku yksittäinen opettaja jostakin tetystä oppilaasta tai opiskelijasta?

Kannattaa muistaa, että koulutusjärjestelmän tehtävä on opettaa, ei ratkaista nuorten ongelmia. Koululle on Suomessa totutta asettamaan kohtuuttomia vaatimuksia: ratkaista pitäisi niin nuorten syrjäytyminen, työmarkkinaongelmat kuin talouslamakin. Opettajat eivät kuitenkaan ole sosiaalityöntekijöitä, vaan sitä varten on moniammatillinen yhteistyö. -ap

[/quote]

Niin, eli äänekkäästi möykkäävät ja pussikaljaa kartsalla ottavat teinikovitset "tunnistetaan" ja pääsevät moniammatillisen yhteistyön piiriin, ja se hiljainen kiusattu reppana yksinäinen saa rauhassa kärsiä luokassasi, koska hänen ongelmiaan ei kukaan "tunnista" kun opea ei voisi vähempää kiinnostaa ja koulu ei muutenkaan ole mikään sosiaalityöntekijöiden pesä! Viis siitä, että joitakin ongelmia ei voi tunnistaa, ellei opella ole a) tuntosarvet herkkinä ja b) välittämistä sen verran, että viitsii ylipäätään viedä nuoren ongelmat eteenpäin.

Veronmaksajat sitten kuittaavat mielenterveysongelmien hoidon ynnä työkyvyttömyyseläkkeen.

Vierailija
26/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:33"]

[/quote]

Niin, eli äänekkäästi möykkäävät ja pussikaljaa kartsalla ottavat teinikovitset "tunnistetaan" ja pääsevät moniammatillisen yhteistyön piiriin, ja se hiljainen kiusattu reppana yksinäinen saa rauhassa kärsiä luokassasi, koska hänen ongelmiaan ei kukaan "tunnista" kun opea ei voisi vähempää kiinnostaa ja koulu ei muutenkaan ole mikään sosiaalityöntekijöiden pesä! Viis siitä, että joitakin ongelmia ei voi tunnistaa, ellei opella ole a) tuntosarvet herkkinä ja b) välittämistä sen verran, että viitsii ylipäätään viedä nuoren ongelmat eteenpäin.

Veronmaksajat sitten kuittaavat mielenterveysongelmien hoidon ynnä työkyvyttömyyseläkkeen.

[/quote]Hoh hoijaa. -ap

Vierailija
27/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pikkulapsista pidä. Opetan yläkoulussa. Mielestäni tuonikäiset teinit eivät enää ole "lapsia" kun pituutta, muotoja jne aikuisen tunnusmerkkejä on. Henkinen kehitys on sitten toinen juttu. En todellakaan haluaisi toimia alakoulun opettajana, sillä en ole laulattaja enkä leikittäjä. Kaikki kunnia heille, jotka sitä hommaa viitsivät tehdä.

Vierailija
28/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kaikkein hassuinta ettei lapsia kohdata ihmisinä ollenkaan. Ne on kun jotain toista lajia... lapsia. Näkisin ennemmin asisn niin että jotkut IHMISET on ärsyttäviä (ikään katsomatta) ja sekin on minun ongelmani että annan itseni ärsyyntyä heistä.

Vierailija
29/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote]Hoh hoijaa. -ap

[/quote]

Tää on varmaan esimerkki siitä, miten suhtaudut oppilaisiisikin? :)

Vierailija
30/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:40"]

Mielestäni on kaikkein hassuinta ettei lapsia kohdata ihmisinä ollenkaan. Ne on kun jotain toista lajia... lapsia. Näkisin ennemmin asisn niin että jotkut IHMISET on ärsyttäviä (ikään katsomatta) ja sekin on minun ongelmani että annan itseni ärsyyntyä heistä.

[/quote]Lapsilla on yhteisiä ärsyttäviä ominaisuuksia, jotka onneksi puuttuvat useimmilta aikuisilta.

Vierailija
31/34 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas pidä opettajista. Peruskoulu ja opiskeluaika kokemuksineen vaikutti niin että olen helposti "karvat pystyssä" opettajien suhteen.

Vierailija
32/34 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tykkää pennuista, mutta opena pitää vielä yrittää jaksaa nää parit vuodet ennen eläköitymistä. Tuli aikoinaan hypättyä väärää junaan.  Mikä tärkeintä, aika kivan kokoinen eläke odottaa, heh, heh.

Kyynisyydelleni nauran makeat naurut - ettei teidän tarvitse.

Vierailija
33/34 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun seinäkukkasena, siis avustajana, olen todennut, että parhaimmat opet eivät ole erityisen tunteikkaita ja lapsiin kiintyvää sorttia. Minun toimenkuvani sallii tunteilun ja tykkäämisen, koska jonkun on kuitenkin se luokan häirikkö raahattava ulos luokasta ja jaksettava häirikön kanssa ottaa vastaan se teiniangstin koko repertuaari. Open vastuulla on koko luokka, jolle täytyy oikeudenmukaisesti jakaa opetus ja huomio.

Vierailija
34/34 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:06"]

Sehän on se kuuluisa ammatinvalintakysymys.

Juuri näin. Minä rakastan ammattiani ja pidän sitä objektiivisesti eräänä parhaista ammateista, joita Suomessa on realistinen mahdollisuus tehdä. -ap

Rakastat ammattiasi?

Ikävänä sivutuotteena tulevat sitten nämä lapset? Eli haluaisit paasata tyhjille seinille mantraasi.

Sorry, mutta haistan provon.

Kouluttaudu lisää ja siirry aikuisouolelle.