Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei mulla 90-luvulla ollut enää noin isoja silmälaseja.

Vierailija
02.10.2015 |

https://instagram.com/p/8TwHI_TFSC/?taken-by=tmkelokuva

Tietty, jos 80-luvun muoti on jäänyt silmälasikehyksissä päälle, niin sitten... Mutta mulla oli huomattavasti pienemmät lasit 90-luvun alussa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen -74 syntynyt ja sain silmälasit 5-vuotiaana, eli just 80-luvun vaihteessa, sillon oli isoja laseja, mutta ei mulla kuitenkaan lapsena ollut mitään koko naaman kokoisia kuitenkaan. Mulle sanottiin lapsena että 2 vuoden välein pitää lasit hommata vaikka olivat tosi kalliit kun ei ollut varastovahvuudet, ja sitä kaavaa noudatin kyllä aikuiseksi asti, nyt on alkanut mennä vähän pidempäänkin, jossain vaiheessa sitten kyllästyy ja muutamat lasit on menny rikkikin. Kun olin lapsi äiti sai joskus jotain avustusta mun silmälaseihin kun oli kyse lapsesta ja erityisen kalliista laseista, maksoi muistaakseni 2000mk silloin 80-luvulla, sillä olis saanu useammat farkut. Minä en ole koskaan pitänyt metallisankaisia, ne on rumat ja ottaa kipeää, ja ne muoviset läpyskät nenällä on ällöt. 90-luvulla oli jo suht maltillisia, se muoti kävi jopa ihan ns. kissansilmä-muodissa, muistan kun joskus 90-luvulla yritin etsiä sankoja jotka ei olisi sellaiset ylös sivulle suipot, sitten meni muoti ihan pieniin mataliin, ja ne oli jo hankalat sitten kun oli paljon plussaa saada linssi mahtumaan kehykseen, onneksi oli jo ohennukset olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:23"]

90-luvulla oli kyllä sellaisia isohkoja pyöreitä silmälaseja, mutta nuo on kyllä kasarilasit, joita olisi voinut nähdä AIKUISTEN päässä vielä 90-luvullakin, mutta ei kyllä nuorten. Nuorena kuolleella tangokuningas Sauli Lehtosella on kuvissa sellaiset prototyyppiset isohkot ysärilasit: http://i.ytimg.com/vi/qvXvMCtmFUM/hqdefault.jpg

Eli samaa mieltä ap:n kanssa! Itse olen vuosimallia 80.

[/quote]

Jep. Mulla oli lukion ekalla vuonna 91-92 naisille suunnatut saulilehtoslasit, jotka olin saanut hankkinut muistaakseni vuonna 90. Sen jälkeen tulikin ovaalin malliset lasit, jotka malliltaan olivat paljon pienemmät.

Ja kasvoin ihan sellaisessa alle 60 000 asukkaan kaupungissa. Ja ihan normaalia oli, että uudet lasit hankittiin joka toinen tai kolmas vuosi.

ap

[/quote]

Joo, muistan nuo ovaalit! Mulla ei ole itsellä laseja, mutta lähes kaikilla sukulaisillani on, ja esim. parhaan kaverini ja veljeni kautta muistan rillimuodin hyvin.

Toki joillain yksittäisillä nuorilla on voinut olla noita kasaripokia, en sitä kiistä, mutta jos tehdään epookkia, mielestäni lasivalinta on väärä. (Ei se kyllä niin vakavaa oo.) Mun äidillä oli 80-luvulla just tuommoisia pokia kuin kuvassa, saattoi olla vielä ysärin alussakin.

[/quote]

Ovaalit lasit: http://punanaamio.fi/data/i/1832m-b.jpg

Tässä kuvassa näkyy hyvin mun mielestä 90-luvun silmälasimuoti. Korvaisin vain tuon a-vaihtoehdon Sauli Lehtosen silmälaseilla: http://punanaamio.fi/data/i/1832m-silmalasit.jpg

Kehykset olivat metallia. Muovikehykset eivät olleet ollenkaan niin paljon muodissa.

Vierailija
5/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan 90-luvun ongelma, että se ei ole niin silmiinpistävästi erilainen 80-luvusta? 90-luku ei ollut niin omaleimainen kuin 80-luku ja oli vielä jotenkin hillitympikin. On sitten hankalampi puvustaa.

Vierailija
6/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:17"]

Ehkä sä ostit lasisi juuri silloin kun ne tulivat muotiin. Pitää nyt kuitenkin huomata että ei siellä tavallisessa maakuntalaisessa duunariperheessä osteltu silmälaseja joka vuosi vaan enemmänkin lasit/5 vuotta.

[/quote]

Oli niin tai näin niin ei siitä mitään tule että 90-luvulla syntyneiden sukupolvi yrittää tehdä aikalaiskuvausta aikakaudesta jona eivät ole eläneet :P

[/quote]

Meinaatko, että Tmk-leffan tekijätiimi on 90-luvulla syntyneiden sukupolvea? Siellähän on tiimissä just niitä tyyppejä, jotka nimenomaan on elänyt sitä aikaa. 

Vierailija
7/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:17"]

Ehkä sä ostit lasisi juuri silloin kun ne tulivat muotiin. Pitää nyt kuitenkin huomata että ei siellä tavallisessa maakuntalaisessa duunariperheessä osteltu silmälaseja joka vuosi vaan enemmänkin lasit/5 vuotta.

[/quote]

Oli niin tai näin niin ei siitä mitään tule että 90-luvulla syntyneiden sukupolvi yrittää tehdä aikalaiskuvausta aikakaudesta jona eivät ole eläneet :P
[/quote]

Mielenkiintoinen teoria. Mitä mieltä Viikingit -sarjasta? Monikaan tekijöistä ei käsittääkseni viettänyt nuoruutta Ragnarin kanssa samassa veneessä.
[/quote]

Miten sä nyt tälläsen vedit tähän? :D mites walking dead?

Vierailija
8/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:34"]

Ja VM 80 jatkaa... mä kasvoin 15 000 asukkaan kaupungissa, eikä monellakaan yläasteellani ollut kasaripokia. Ne olis olleet todella nolot. 

Ja meillä kyllä Barbie Girl ja What is Love olivat kuumaa kamaa, vaikken itse hevimimminä tietenkään niistä tykännyt! Nyt kyllä ovat ihanan nostalgisia :)

[/quote]

Aqua ja muut oli kuitenkin 90-luvun lopun artisteja, tämä elokuva keskittyy alkupuoleen, jolloin 80-luku oli vielä vahvasti vaikuttamassa. 

Vierailija
10/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 10:10"]

Onkohan 90-luvun ongelma, että se ei ole niin silmiinpistävästi erilainen 80-luvusta? 90-luku ei ollut niin omaleimainen kuin 80-luku ja oli vielä jotenkin hillitympikin. On sitten hankalampi puvustaa.

[/quote]

Voi olla. Silloinhan 50-luvulla alkanut nuorisokulttuuri tavallaan lopetti uudistumisensa ja kasvoi aikuiseksi. Sitä edeltävillä vuosikymmenillä oli tullut jokaisella oma uusi juttunsa. 90-luvulla ei enää näin käynyt vaan kehitys siirtyi muualle (tietokonepeleihin yms. kulttuuriin). Rockin viimeinen uudistuminenkin tapahtui ihan 90-luvun alussa. Kuolinkorahdus oli sitten se puolivälin retro brittipopbuumi. Sen jälkeenhän ei ole tullut enää mitään uutta. Tilanne on varmaan samanlainen kuin vaikka kirjallisuudessa? Hyvää tuotosta tulee mutta mitään mullistusta, joka panee kaiken uusiksi, ei enää koskaan.

Vierailija
11/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuva! http://punanaamio.fi/data/i/1832m-silmalasit.jpg Näkee hyvin kehityksen saulilehtoslaseista ovaalien kautta pikkuruisiin kulmikkaisiin. Ja kaikki metallia. Minulla oli tuollaiset ovaalit 1998-2002, ja sen jälkeen käytin pieniä suorakaiteita. Liian pieniä kasvoihini, jos rehellisiä ollaan. Muodissa oli myös "hengettömät" eli oikeastaan kehyksettömät kehykset.

Noiden jälkeen tuli vastareaktio, ja isot kehykset tulivat taas muotiin. Muoto muuttui taas kulmikkaaksi ja materiaali metallista muoviksi.

Millaiset kehykset ovat muotia tällä hetkellä, ja mihin suuntaan ollaan menossa?

Vierailija
12/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kehykset viittaavat enemmän 80-luvun alkupuoliskoon.

Vierailija
13/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:17"]

[/quote]

Vierailija
15/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ensimmäiset silmälasit ala-asteikäisenä 80-luvun lopussa (hyvinkin suuret ainakin lapsen naamaan) ja ne samat lasit on mulla edelleen lukioaikaan otetuissa kuvissa. Kyllähän niitä hävetti käyttää mutta minkäs teit, silloin silmälasit ostettiin vain tarpeeseen eikä muodin tai päivän asun mukaan. Ne olivat todella kalliita ja kun piti valita haluanko uudet silmälasit vai Levikset, toki valitsin ne valkoiset 501:set :)

Vierailija
16/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla oli kyllä sellaisia isohkoja pyöreitä silmälaseja, mutta nuo on kyllä kasarilasit, joita olisi voinut nähdä AIKUISTEN päässä vielä 90-luvullakin, mutta ei kyllä nuorten. Nuorena kuolleella tangokuningas Sauli Lehtosella on kuvissa sellaiset prototyyppiset isohkot ysärilasit: http://i.ytimg.com/vi/qvXvMCtmFUM/hqdefault.jpg

Eli samaa mieltä ap:n kanssa! Itse olen vuosimallia 80.

Vierailija
17/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:17"]

[/quote]

[/quote]

Mielenkiintoinen teoria. Mitä mieltä Viikingit -sarjasta? Monikaan tekijöistä ei käsittääkseni viettänyt nuoruutta Ragnarin kanssa samassa veneessä.

Vierailija
18/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin -92 ylioppilaaksi, ja minulla oli silloin suht uudet isot muoviset silmälasikehykset. -94 tai -95 ostin pienet metalliset. Eli minusta muoti vaihtui 90-luvun alkupuolella, mutta niin, että isot muoviset olivat muodikkaat vielä vuonna -90.

Vierailija
19/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:17"] Ehkä sä ostit lasisi juuri silloin kun ne tulivat muotiin. Pitää nyt kuitenkin huomata että ei siellä tavallisessa maakuntalaisessa duunariperheessä osteltu silmälaseja joka vuosi vaan enemmänkin lasit/5 vuotta. [/quote] Oli niin tai näin niin ei siitä mitään tule että 90-luvulla syntyneiden sukupolvi yrittää tehdä aikalaiskuvausta aikakaudesta jona eivät ole eläneet :P [/quote] Mielenkiintoinen teoria. Mitä mieltä Viikingit -sarjasta? Monikaan tekijöistä ei käsittääkseni viettänyt nuoruutta Ragnarin kanssa samassa veneessä.

[/quote]

En ole nähnyt, mutta viime vuosina on tosiaan ollut erilaisia ysäri- tai kasariteemaisia juttuja, joiden tekijöinä on ollut juurikin ysärillä syntyneitä tyyppejä, ja valitettavasti silloin siitä tekemisestä jää uupumaan autenttisuus. Sama kuin itse yrittäisin rekonstruoida 70-luvun hippijuttuja, metsään menisi.

Vierailija
20/36 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:25"]

Kirjoitin -92 ylioppilaaksi, ja minulla oli silloin suht uudet isot muoviset silmälasikehykset. -94 tai -95 ostin pienet metalliset. Eli minusta muoti vaihtui 90-luvun alkupuolella, mutta niin, että isot muoviset olivat muodikkaat vielä vuonna -90.

[/quote]

Mutta siis tähän jatkan vielä, etteivät ne olleet noin isot, kuin aloittajan kuvassa, eivätkä noin pyöreät.