Ihmisen patelaluksaatioH
Kävin tänään erikoislääkärillä jatkuvien polvikipujen vuoksi ja ortopedi totesi polvessani patelaluksaation. Leikkaushoito ei ole akuutti ja ensimmäinen tehtävä on reisilihaksen kuntoutus ja vahvistus. Olen hyvin liikunnallinen ja paljon urheileva ihminen, joten kuntoutukseen suhtaudun hieman skeptisesti sillä lihasmassani ja jalkavoimani on kunnossa joten epäilen ''jumppailun'' olevan hyödytöntö tilanteessani. Käyn kuntosalilla, juoksen ja nuorempana olen pelannut usean vuoden jalkapalloa joten kuntoni on hyvä ja ylipainoa ei ole.
Netistä ei löydy oikeastaan mitään kyseisestä vaivasta, onko tällä palstalla ihmisiä joilla on diagnosoitu sama vaiva. Minkälaisia kuntoutusohjeita saitte, pystyttekö elämään ja liikkumaan normaalisti, onko kipu pahentunut/helpottanut ?
Olisi todella mukava jakaa kanssanne kokemuksia, itselläni on todella harmistunut mieli diagnoosista sillä kova ja raskas urheilu ei enää polvelleni sovi. Lääkärin mukaan ''mummopyöräily'' ja uinti olisi tilanteessani järkevää urheilua.
Vastus medialis lihaksen vahvistus olennaista. Kinesioteippauksella saadaan hyvin tuettua patellaa. Fysioterapeutille siis ja opettelet itse teippaukset jatkoa varten. T.ft