Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on Länsi- ja Itäsuomen kaupungeilla?

Vierailija
08.04.2022 |

Miten ilmapiiri eroaa esimerkiksi Porissa verrattuna Lappeenrantaan tai Joensuuhun? Asun itse pääkaupunkiseudulla ja en ole koskaan käynyt missään näissä kaupungeissa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre, luonne-erot, geenierot, ulkoinen piirre - mikä, erilainen tunnelma paikkakunnilla, arvomaailmat, näkemykset? Tai voi olla samanlainenkin, mistä sitä tietää.

Vierailija
2/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaa vaikka savolaista, turkulaista, tamperelaista ja pohjanmaalta kotoisin olevaa keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon aikaa Raumalla ja Porissa sekä toisaalta Varkaudessa ja Savonlinnassa viettäneenä voin sanoa että eroa on kuin Lännellä ja Idällä.

Vierailija
4/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehtuurissa on eroja, vanhoissa taloissa. Suomen kaupungit ovat kuitenkin mielestäni hyvin samanlaisia.

Vierailija
5/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on lännessä ja toiset idässä. Kannattaisi joskus käydä kehän ulkopuolella

Vierailija
6/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere!

Vierailija
7/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ja Venäjä.

Vierailija
8/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset puhuu silleen jännästi.

Vierailija
9/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi: Ihmiset hyvännäköisiä, omissa porukoissaan viihtyviä, ympäristö siisti.

Itä: Ihmiset maalaismaisia, ulospäinsuuntautuneempia, ympäristö hoitamaton.

Vierailija
10/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lännessä hurreja, idässä sukurutseja.

Vierailija
11/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla Porissa oli vapaampaa kuin muualla ja siksi niin moni hyvä bändi tuli Porista kuten Dingo.

Vierailija
12/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi ja Venäjä.

Onhan se vähän noin. Varsinais-Suomi ja Satakunta on ihan toisesta maailmasta kuin Pohjois-Savo ja Karjala. Talot, puutarhat, ihmiset, vaatteet, ruuat, ihan kaikki. Kyllä se on se vanga Pähkinäsaaren raja, joka edelleen jakaa Suomen.

Vierailija
13/21 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku ja Pori muistuttuttaa enemmän Ruotsia kuin Hesa.

Vierailija
14/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon aikaa Raumalla ja Porissa sekä toisaalta Varkaudessa ja Savonlinnassa viettäneenä voin sanoa että eroa on kuin Lännellä ja Idällä.

Jee Varkaus mainittu! Mutta joo itse näin savolaissukujuurisena ja 9 vuotta Etelä-Pohjanmaalla Seinäjoen yhdessä naapurikunnassa ja välillä Seinäjoella asioimassa pistäytyneenä voin sanoa, että eteläpohjalaiset ihmiset on kotiseutuylpeämpiä kuin savolaiset sekä myös Etelä-Suomessa asumisesta on kokemusta suurimman osan elämästä, niin paljasjalkaiset pk-seutulaiset on myös aika kotiseutuylpeitä. Varsinkin mun Espoosta lähtöisin olevat iskän puolen serkut on aika ylpeitä kun asuvat tai ovat asuneet Espoossa ja puhuvat slangia stadilaisittain.

Mutta joo eteläpohjalaiset on myös tosi kotiseuturakkaita. Savolaiset eivät ole niinkään Savon murretta lukuunottamatta. Mun äidin puolen suku on siis kotoisin alunperin Varkaudesta, jossa mun äidin puolen mummo ja eno perheineen ovat asuneet koko ikänsä. Nykyään mun yks äidin puolen serkku asuu niinkin kaukana Varkaudesta eli Mikkelissä ja 2 muuta äidin puolen serkkua asuvat vielä Varkaudessa, kun nuorin äidin puolen serkuista pääsee vasta peruskoulusta tänä vuonna ja toinen pelaa jääkiekkoa paikallisessa edustusjoukkueessa.

Itse oon asunut Lahessa yli puolet lapsuudestani ja nykyään opiskelen Helsingin yliopistossa, niin identifoidun eteläsuomalaisen ja savolaisen välimaastoon. Ehkä nykyään vähän enemmän savolaiseksi, kun en vielä vähän yli 3 vuotta pk-seudulla vietetyn asumisvuoteni jälkeen voi samaistua kaikkeen ominaiseen, jotka liitetään pk-seudulla asuviin. Oon tämmönen suloinen sekoitus hämäläistä ja savolaista.

Mutta joo täällä Varkaudessa kyllä Venäjän vaikutus näkyy enemmän kuin vaikkapa Etelä-Pohjanmaalla kaupungissa olevan ortodoksisen kirkon olemassaololla, Prismassa on nykyään sulkemiskuulutus myös venäjäksi suomen, ruotsin ja englannin kielien lisäksi ja yhen kirpputorin kyltissä lukee sana kirpputori nykyään jopa myös venäjäksi. Lisäksi bongasin auton ikkunasta paikallisen terveyskeskuksen koronarokotuspisteen kyltin myös venäjäksi. Ei täällä Varkaudessa oo aina ollu noita edellä mainittuja asioita venäjäksi, kun oon käyny isosiskojeni kanssa täällä Varkaudessa äidin puolen mummolassa kyläilemässä lapsena. Näin tämä pikkukaupunkikin kansainvälistyy nykyään pikkuhiljaa.

T: M28

Vierailija
15/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lännessä on siistiä.

Se on silmiinpistävää.

Vierailija
16/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta esim. maatalojen pihat on lännessä tosi siistejä, istutukset, nurmikot, piharakennukset hyvässä kunnossa. Idässä on enemmän rempallaan. Lännessä myös talot on keskimäärin rikkaamman näköisiä, kartanomaisiakin.

Vierailija
17/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idässä on ihan hirveän sotkuista.

Pihar hoitamattomia, sotkua ja romua joka puolella.

Oikeasti järkytyin kun ekaa kertaa kävin

Vierailija
18/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idässä osataan mennä sään mukaan. Talvella ei ole lumikaaoksia jne.

19/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idässä ei ole huvipuistoja.

Vierailija
20/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idässä osataan mennä sään mukaan. Talvella ei ole lumikaaoksia jne.

Siellä ei tarvitse päästä mihinkäön kun kaikki kököttää työttöminä länsisuomalaisten elätteinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi