Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako mun ottaa opintolainaa terapiaa varten

Vierailija
01.10.2015 |

Olisin todennäköisesti kohta pääsemässä kelan korvaamaan psykoterapiaan. Olen opiskelija, ja vielä alle 25 eli terapia on toistaiseksi halvempaa kuin vielä vanhempana. Tarvitsisin todennäköisesti pitkällistä terapiaa eli ei mitään parin kerran istuntoa. Taustalla paljon asioita ja traumoja, joista ei nyt sen enempää. Diagnoosit mm. ahdistuneisuushäiriö, vakava masennus ja syömishäiriö. Rakastan opintojani ja vaikka haluaisinkin so. ajasta kuolla, ajattelen välillä tulevaisuuttani ja sitä mitä kaikkea voisin tehdä elämälläni. Työssä olemista kuitenkin häiritsisivät monet traumaperäiset oireeni ja tiedän etten koskaan selviäisi työelämässä jos en olisi edes vähän terveempi.

Minulla on kuitenkin jo nyt aika paljon opintolainaa. En ole nostanut sitä vielä tänä vuonna enkä haluaisikaan ottaa. Onko terapia oikeasti kannattava syy että olisi syytä ottaa lainaa? Ilman lainaa minulla ei ole varaa rahoittaa hoitoa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista ja neuvoista. En vain haluaisi että mulla olisi mitään parinkymmenen tuhannen lainarästejä odottamassa kun valmistun. Olen toisaalta itsekin ajatellut tätä sijoituksena tulevaan - että loppujen lopuksi se on vain RAHAA. En tosin näe omaa elämääni sen satsauksen arvoisena, mutta kuitenkin.

En oikein ymmärtänyt tätä viestiä? Miten tämä liittyi kysymykseeni.

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:06"]

Odottaisin kela terapiaa. Ei tilanteesi ehdi sitä ennen muuttua

[/quote]

ap

Vierailija
2/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kannattaa. Kannattaa pitää huolta, että henkilö joka hoitaa sinua, on sinun mielestäsi turvallisen ja luotettavan oloinen. Älä aloita terapiaa ihmisen kanssa, josta et pidä. Mutta siis kannattaa mennä terapiaan ja hoidattaa itsensä kuntoon. Opiskeluaika oli ainakin minun mielestäni hyvää aikaa käydä terapiassa.

Vierailija
4/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oma terveys on ensisijainen asia, mihin kannattaa kuluttaa. Ota lainaa ehdottomasti, se on minun mielipiteeni. Selvästi uskot hyötyväsi terapiasta, mikä on tärkeää. Etsi vielä joku juuri sinulle sopiva terapeutti, niin saat hoidosta maksimaalisen hyödyn.

Vierailija
5/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi sen lainan huonomminkin käyttää.

Vierailija
6/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa. Voimia elämääsi, toivottavasti saat terapiasta sen mitä tarvitset.

Vierailija
7/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Et voi kuitenkaan lykätä terapiaa ja sitä parempi mitä aiemmin saat tuloksia.

Vierailija
8/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa!

Itse nostin opintolainaa jotta saisin maksettua terapian opiskelujen ohella.Omasta terveydestä ei kannata tinkiä!

Vierailija
9/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan kannattaa ilman muuta mennä, kun Kela korvaa. Varsinkin kun olet niin nuori, että saat sen halvemmalla kuin myöhemmin.

Opintolaina on tarkoitettu opinnoista aiheutuviin kuluihin ja elinkustannuksiin opintojen aikana. Voit lisäksi hakea toimeentulotukea terapiakuluihin, ellei opintotuki kokonaisuudessaan kata toimeentuloasi terapian kera. Voihan sinulle tulla ihan fyysisiäkin sairauksia, jolloin lääkkeisiin tai hoitoihin menee rahaa. Elintarvikkeisiin, hygieniaan ja vaatteisiinkin pitää kohtuullinen summa varata. Maksat aikanaan sitten takaisin yhteiskunnalle, kun tervepäisenä pääset töihin.

Vierailija
10/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikket saisi terapian omavastuukustannuksiin toimeentulotukea nostamatta opintolainaa, voi olla, että saisit omavastuuosuuksia varten Kelasta vammaistukea. Itse sain vammaistukea terapiaani ensimmäisen vuoden, mutta toiselle vuodelle sitä ei myönnetty, koska kuntoni katsottiin olevan liian hyvä (vaikka todellisuudessa se oli huonompi kuin ensimmäisenä vuonna). 

Jos et vammaistukea saa, kannattaa silti mennä terapiaan. Elämästäsi tuskin tulisi ainakaan parempaa ilman terapiaa, etkä saisi itseäsi luultavasti kuntoon. Parempi maksaa jonkun aikaa lainaa pois työelämään päästessä kuin olla kotona työkyvyttömänä valmistumisen jälkeen.  Terapia on sijoitus tulevaisuuteesi ja vaikka on kurjaa, jos joudut lainaa siihen nostamaan, kannattaa se silti ilman muuta tehdä. 

Tsemppiä!

Vierailija
11/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän terapiassa mä olen käynyt kun ikinä en ole senttiäkään maksanut, en diagnooseista, tutkimuksista, testeistä enkä mistään muustakaan senttiäkään ja olen sinua vanhempikin. Hoitokontakti kyllä jo alaikäisestä saakka.

Vierailija
13/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutin saa jossain rajoissa kai valita itse. Kannattaa valita huolella. Kaikkien kanssa ei vaan synkkaa, vaikka kaikki ovat paperilla päteviä. Jos oikein olen ymmärtänyt, terapeuttikoulutus on maksullinen, eli koulutettava maksaa sen itse. Voisi olettaa, että kun ihminen itse maksaa koulutuksensa, sieltä ei ketään pullauteta ilman erittäin painavaa syytä ulos. Niinpä monenlaista taitajaa voi olla joukossa. Itse ihmettelen, kun eräs terapeutti käyttäytyy melko narsistisesti somessa. Postaa jatkuvasti kuviaan vartalostaan ja kasvoistaan, ja onkin oikein hyvännäköinen nainen. Mutta teinityttötyyliin. Sellaiselle terapeutille esimerkiksi en menisi.

Vierailija
14/15 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:11"]Kiitos kaikille asiallisista vastauksista ja neuvoista. En vain haluaisi että mulla olisi mitään parinkymmenen tuhannen lainarästejä odottamassa kun valmistun. Olen toisaalta itsekin ajatellut tätä sijoituksena tulevaan - että loppujen lopuksi se on vain RAHAA. En tosin näe omaa elämääni sen satsauksen arvoisena, mutta kuitenkin.

En oikein ymmärtänyt tätä viestiä? Miten tämä liittyi kysymykseeni.

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:06"]

[/quote]

ap
[/quote]

Tarkoittaa että ei kannata ottaa lainaa ja maksaa yksin terapiaa ennen kela päätöstä

Vierailija
15/15 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa kannattaa hakea terapiapäätös Kelalta. Käy keskustelemassa sosiaalitoimessa, ja selvitä mahdollisuutesi saada tukea terapiamaksuihin, koska ne menevät yli toimeentulotukiosuutesi, ellei sinulla ole muita tuloja. Sähkö, lääkekulut ja terveyskulut, kuten psykoterapia hyväksytään Kelan päätöksen mukaisella hinnalla. Muutamia kertoja tai jakson voi saada myös ilman päätöstä sopimuksen mukaan, mutta se on tilannekohtaista. Jos sinulla tilanne muuttuu välillä, niin toki silloin voit silti hakemuksen laittaa, ja he laskevat tilanteen.
Itselläni siis todella hyvin onnistui opiskeluaikana, että sosiaalitoimi tuki psykoterapian kustannukset (joko yksi tai kaksi kertaa viikossa). Ensimmäinen kuittien ja tulojen selvittely on aina työläin, ja sen jälkeen selkeämpää. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme