Miksi synttärikakkuihin tungetaan nykyään kaikkea tavaraa? Muovidinosauruksia, barbeja, kuohari-piccolopulloja.
Olen jotenkin tottunut siihen, että kakut on kokonaan syötäviä tai ainakin koristeet on kakkukoristeiksi valmistettuja elintarvikemuovista. Inhottaa ajatus siitä että keskelle kakkua on tökätty Barbie. Mitähän muovimyrkkyjä siitäkin tarttuu kakkuun. Tai kakun päällä köllöttää Alkon hyllyissä ties kuinka monen hypistelemä puccolokuohari. Yöks.
Selittäkää.
Kommentit (32)
Minäkään en ymmärrä että nykyään kakuissa muutenkin ulkonäkö on makua tärkeämpi. Pitää tehdä kaikenmaailman sokerimassaluomuksia ja tavallista mansikka/vadelmakermakakkua, suklaakakkua tai kinuskikakkua halveksutaan. Kuitenkin näissä on jotain mitä luomuksista useimmiten puuttuu - joitakin poikkeuksia kyllä on - maku. Minusta 70-luvun hedelmäkakkukin on hyvää, voi kun osaisi tehdä tai saisi jossain vielä sitä!
Vierailija kirjoitti:
Ja kakku ei maistu muulle kuin paksulle marsipaanimatolle.
Marsipaani on hyvää. Mutta ei kai sitä käytetä noiden näyttävien kakkujen koristeluun, vaan sokerimassaa. Marsipaani on paljon huokoisempaa. Olen nähnyt ohjeita, joissa prinsessakakkuun laitetaan marsipaanin sijaan sokerimassaa! Esim. Kinuskikissalla oli tällainen ohje. Täysin ulkonäkö edellä.
Lopuksi kakun päälle kaadetaan pussillinen karkkeja. En tajua.
On ne hienoja ja tykkään sokerimassasta enemmän kuin marsipaanista, enkä epäile etteikö niitä leluja olisi pesty tai suojattu ennen kakkuun asettamista, mutta se ajatus häiritsee että mitä työläämpi kakku niin sitä enemmän siihen on käytetty aikaa ja sitä kauemmin seisotettu huoneenlämmössä. Varsinkin kesäaikaan.
Isoissa juhlissa ei ole kermakakun voittanutta, se katoaa nopeaa pöydästä ja vieressä oleva hieno juustokakku saattaa nököttää vieressä lähes koskemattomana ja lässähtää lämmetessään. Ihmiset ei tykkää siitä keksimurupohjasta koska se on usin turhan kova.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi kakut tehdään nykyään sokerimassasta? Harva niistä nykyajan kakuista edes tykkää, vanha kunnon mansikka- tai vadelmakermakakku on paras!
Sokerimassa on todella tyhmä, paha kuorrutus, ja inhoan niitä sokerimassasta rähmäisin sormin mälvättyjä koristeita.
Mantelimassasta itse pidän, jos sitä on ohut kerros vaikka prinsessakakun päällä. Senkin osalta -ei näpellettyjä koristeita.
Eikä kakkukynttilöitä päivänsankarin räittäväksi!
Vierailija kirjoitti:
On ne hienoja ja tykkään sokerimassasta enemmän kuin marsipaanista, enkä epäile etteikö niitä leluja olisi pesty tai suojattu ennen kakkuun asettamista, mutta se ajatus häiritsee että mitä työläämpi kakku niin sitä enemmän siihen on käytetty aikaa ja sitä kauemmin seisotettu huoneenlämmössä. Varsinkin kesäaikaan.
Isoissa juhlissa ei ole kermakakun voittanutta, se katoaa nopeaa pöydästä ja vieressä oleva hieno juustokakku saattaa nököttää vieressä lähes koskemattomana ja lässähtää lämmetessään. Ihmiset ei tykkää siitä keksimurupohjasta koska se on usin turhan kova.
Ahaa, mulla on kyllätäysin toisenlainen havainto, juustokakut menevät kernaasti ja kehujen saattelemana.
Itse pidän paljon myös marjaisista kermatäytekakuista. Erilaiset kreemit ei mieluisia.
Ja marjat mieluiten marjoina, eikä mousseja.
On oksettavaa. Ja kaikki sokerimassapaskat ym. Parasta on kermakakku korkeintaan hedelmä- tai marjakoristein. ❤️ No suklaakin menee. Mutta esimerkiksi mitään karkkeja kakku ei koristeeksi kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
On oksettavaa. Ja kaikki sokerimassapaskat ym. Parasta on kermakakku korkeintaan hedelmä- tai marjakoristein. ❤️ No suklaakin menee. Mutta esimerkiksi mitään karkkeja kakku ei koristeeksi kaipaa.
Taitaa olla sokerimassaräpellysten aika hiljalleen ohi, ihmiset osaavat jälleen arvostaa kakkua, jossa makujen raikkaus ratkaisee.
Itse en vaan syö mitään sokerimassa-moussekakkuja. Ei vaan maistu. Kuin sokerille. En syö edes kohteliaisuudesta.
Maku ei vaan ole hyvä, ja inhottaa se massan ja koristeiden nyhrääminen käsin.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi kakut tehdään nykyään sokerimassasta? Harva niistä nykyajan kakuista edes tykkää, vanha kunnon mansikka- tai vadelmakermakakku on paras!
Palstalla on ollut joskus meheviä keskusteluja lakkakakusta. Toisille se kruunaa juhlat, toiset eivät voi sietää. Itse tykkään, mutta huomasin, etten ole varmaan syönyt yli 20 vuoteen. Kaipaan kakusta makua, en ainutlaatuista ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on ollut joskus meheviä keskusteluja lakkakakusta. Toisille se kruunaa juhlat, toiset eivät voi sietää. Itse tykkään, mutta huomasin, etten ole varmaan syönyt yli 20 vuoteen. Kaipaan kakusta makua, en ainutlaatuista ulkonäköä.
Tarkoitetaanko nyt siis oikein perinteistä lakkatäytekakkua, esim kinuskikuorrutuksella, vai jotain erityistä lakkakakkua?
Lakkakakku on kyllä ihanin, mutta en tekisi sitä, koska jotkut vierastavat lakan siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitetaanko nyt siis oikein perinteistä lakkatäytekakkua, esim kinuskikuorrutuksella, vai jotain erityistä lakkakakkua?
Lakkakakku on kyllä ihanin, mutta en tekisi sitä, koska jotkut vierastavat lakan siemeniä.
Niissä puhuttiin perinteisestä lakkatäytekakusta. Samoin, en kiusaisi sekalaista joukkoa vieraita mielipiteitä jakavalla täytevalinnalla. Tekisin kaksi eri täytekakkua, jos haluaisin sen juhlapöytään.
Ihan vinkkinä, sitä sonerimassaa ei tarvitse syödä. Syöt vain sen, mitä sen sisällä on.