Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi äidit saavat väsyä lapseen mutta äitipuolet eivät?

Vierailija
01.10.2015 |

Miksi heti ollaan kivittämässä, jos äitipuoli purkautuu väsymystään, puhuu ääneen ongelmista lapsen kanssa tai sanoo lapsesta jotakin kielteistä?

Miksi se aina tulkitaan niin, että äitipuoli varmasti oikein VIHAA lasta ja haluaa tälle pelkkää pahaa? Tuskin kukaan väsynyt ja v-ttuuntunut bioäitikään vihaa lastaan tai haluaa tälle pahaa, vaikka avaisikin suunsa ja sanoisi ääneen asiat, mitkä äitiydessä tai esimerkiksi lapsen tietyssä ikävaiheessa ahdistaa.

Ottaen huomioon, että äitipuolilla (koskee siis toki myös isäpuolia, mutta yleensä lapsettomillakin äitipuolilla ns. äidin vastuu siinä kodin ja lapsiarjen pyörittämisessä käytännön hommineen) on lähinnä vain "velvollisuuksia" eikä oikeuksia, tuntuu kohtuuttomalta, että äitipuolien pitäisi hiljaa sietää ja kestää ja purra hammastaan, vaikka kuinka tuntuisi pahalta. Tiedämme kuitenkin, että asioista avoimesti puhuminen yleensä helpottaa ja ennaltaehkäisee esimerkiksi konfliktitilanteiden syntymistä tai ongelmien pahentumista ja syventymistä.

Terveisin ihmettelevä, välillä totaalisen väsynyt ja ärsyyntynyt äitipuoli, joka kuitenkin tekee parhaansa ollakseen välittävä ja läsnä oleva aikuinen miehensä lapselle

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys!

Vierailija
2/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vain bioäidit saavat tuon äiti-kruunun päähänsä. Vain he uhrautuvat.... ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositten lukemaan Leena Paasion 'Melkein äiti' -kirjan. http://www.hs.fi/elama/a1430279663328

Vierailija
4/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äkkiseltään tulee mieleen näistä ketjuista mitä täällä on ollut, että äitipuolet esittävät valituksensa usein muodossa "lapsessa on sellaista ja sellaista vikaa" ja äidit etsivät syitä jaksamattomuuteensa itsestään tai perheen muusta tilanteesta. Vois vaikuttaa vähän siihen sympatian määrään, veikkaan.

Vierailija
5/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:28"]

Näin äkkiseltään tulee mieleen näistä ketjuista mitä täällä on ollut, että äitipuolet esittävät valituksensa usein muodossa "lapsessa on sellaista ja sellaista vikaa" ja äidit etsivät syitä jaksamattomuuteensa itsestään tai perheen muusta tilanteesta. Vois vaikuttaa vähän siihen sympatian määrään, veikkaan.

[/quote]

:D

Miehessä ja lapsissahan se vika on eikä äidissä.

Vierailija
6/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:28"]

[/quote]

Aivan, hyvä näkökulma! t.ap

Vierailija
7/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinua nyt on kivittänyt?! Jos palstaa tarkoitat niin ei täällä empatia ja sympatia säteile ketään kohtaa vaan tasa-arvoisesti jokainen saa sitä saatanallista syyllistämistä.

Vierailija
8/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverien irl-kommenteista huokuu se, miten he toivoisivat, ettei lapsia olisi olemassakaan ja miten niitä pidetään muistomerkkeinä edellisestä suhteesta.

Sun viestistäsi saa ihan eri fiiliksen.

Vierailija
9/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaiketi keskittynyt selaamaan vain ikävänsävyisiä ketjuja tai muita vastaavia tekstejä täällä netin ihmeellisessä maailmassa, ja siten saanut hyvin rajallisen kuvan esim. äitipuolten osakseen saamasta paheksunnasta! Liekö omaa epävarmuutta, että olen ilmeisesti takertunut vain negatiivisiin kommentteihin eri ketjuissa tai nettisivustoilla. Ihanaa tietysti, jos yleinen asenne ja ilmapiiri ei ole sellainen suoraa äitipuolia lyttäävä. :) t.ap

Vierailija
10/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:32"]

Mun kaverien irl-kommenteista huokuu se, miten he toivoisivat, ettei lapsia olisi olemassakaan ja miten niitä pidetään muistomerkkeinä edellisestä suhteesta. Sun viestistäsi saa ihan eri fiiliksen.

[/quote]

Olisihan se elämä varmasti helpompaa jos niitä muksuja ei olisi. Ja entisen suhteen tuotoksiahan ne kiistatta ovat, ei siitä pääse mihinkään. 

Vierailija
11/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kivittäjät ovat niitä, joilla ei oleomakohtaista kokemusta asiasta. Äitipuolen rooli on haastava, paljon haastavampi kuin biovanhempana olo!!!! Paha äitipuolimyytti istuu niin lujasti mielessä, että sen vuoksi mitään poikkipuoleista tai negatiivista ei saisi lapsipuolista sano tai joudut kivetyksi.

mun "ystävilläni" oli sellainen asenne, että eihän sun tartte niitä joitaa jne, mutta ei uusperhekuviota saada ikinä toimimaan jos yksi jättäytyisi ulkopuolelle. Lapset väistämättä ottaa sut siihen, kysyy saako jotain tehdä jne, eihän se bioisö ole aina paikalla vaan lapset ovat enemmän ainakin meillä mun seurassa kun bioisän.

t.lapseton äitipuoli

Vierailija
12/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:34"]

Olen kaiketi keskittynyt selaamaan vain ikävänsävyisiä ketjuja tai muita vastaavia tekstejä täällä netin ihmeellisessä maailmassa, ja siten saanut hyvin rajallisen kuvan esim. äitipuolten osakseen saamasta paheksunnasta! Liekö omaa epävarmuutta, että olen ilmeisesti takertunut vain negatiivisiin kommentteihin eri ketjuissa tai nettisivustoilla. Ihanaa tietysti, jos yleinen asenne ja ilmapiiri ei ole sellainen suoraa äitipuolia lyttäävä. :) t.ap

[/quote]

Tiedäthän sinä sen, että on erilaisia aikuisia ja jotkut ihan aidosti ansaitsevat ne negatiiviset kommmentit?!

Vierailija
13/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:38"]

Yleensä kivittäjät ovat niitä, joilla ei oleomakohtaista kokemusta asiasta. Äitipuolen rooli on haastava, paljon haastavampi kuin biovanhempana olo!!!! Paha äitipuolimyytti istuu niin lujasti mielessä, että sen vuoksi mitään poikkipuoleista tai negatiivista ei saisi lapsipuolista sano tai joudut kivetyksi.

mun "ystävilläni" oli sellainen asenne, että eihän sun tartte niitä joitaa jne, mutta ei uusperhekuviota saada ikinä toimimaan jos yksi jättäytyisi ulkopuolelle. Lapset väistämättä ottaa sut siihen, kysyy saako jotain tehdä jne, eihän se bioisö ole aina paikalla vaan lapset ovat enemmän ainakin meillä mun seurassa kun bioisän.

t.lapseton äitipuoli

[/quote]

Miksi bioisä on lykännyt muksunsa sinun hoidettavaksesi? 

Vierailija
14/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:34"]

[/quote]

Tiedäthän sinä sen, että on erilaisia aikuisia ja jotkut ihan aidosti ansaitsevat ne negatiiviset kommmentit?!

[/quote]

Aloituksellani tarkoitin ihan asiallista puhetta äitipuolen näkökulmasta väsymyksestä, ahdistuksesta ja/tai ärsyyntymisestä (tai mitä negatiivisia tuntemuksia nyt voisi olla). Asiallinen puhe siis rehellistä, mutta asialliseen ja aikuismaiseen sävyyn kirjoitettua avautumista. t.ap

Vierailija
15/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:38"]

t.lapseton äitipuoli

[/quote]

Miksi bioisä on lykännyt muksunsa sinun hoidettavaksesi? 

[/quote]

no se pääsee töistä klo 17, on kotona klo 18. Minä olen kotona jo klo 15, joten kuulen lasten koulupäivän sujuniset, autan läksyissä, teen ruoan, kuskaan harrastuksiin.  Meinaatko,etttä pitäs sanoa vaan, että isäs hoitaa kun tulet? Sehän vasta lapsille oliskin kivaa... Me ollaan perhe, tajuatko?

Vierailija
16/16 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:32"]

Mun kaverien irl-kommenteista huokuu se, miten he toivoisivat, ettei lapsia olisi olemassakaan ja miten niitä pidetään muistomerkkeinä edellisestä suhteesta. Sun viestistäsi saa ihan eri fiiliksen.

[/quote]

Olisihan se elämä varmasti helpompaa jos niitä muksuja ei olisi. Ja entisen suhteen tuotoksiahan ne kiistatta ovat, ei siitä pääse mihinkään. 
[/quote]

No juu, mutta kyse on kuitenkin lapsista ja heidän isänsä suhteesta. Sanomattakin selvää, ettei nämä lapset ole joulu- tai muissa perhepotreteissa, lomamatkoilla tai välttämättä edes synttäreillä.