Annatteko vauvojenne imeskellä terveyskeskuksien ja lääkäriasemien leluja?
Tätä mietin eilen, kun olimme lasten (7 kk sekä 3 v) kanssa terveyskeskuksessa. Jouduimme odottamaan päivystävälle terveydenhoitajalle pääsyä tunnin ja sinä aikana esikoinen leikki ihan tyytyväisenä odotustilan leluilla, mutta vauvaa en " leikkimään" päästänyt, vaikka kovasti häntä olisi kiinnostanut. Vauva nimittäin laittaa kaiken vain suuhunsae, enkä halua, että hän imeskelee leluja, millä esim. joku vatsatautinen lapsi olisi hetkeä aiemmin leikkinyt. Muissa paikoissa (esim. perhekerhot), missä on yleisiä leluja tarjolla, annan vauvan niitä imeskellä.
Kun oma lapseni on kipeä (siis joku tarttuva tauti), en anna hänen leikkiä terveyskeskuksen odotustilan leluilla, koska samassa paikassa leikkii paljon myös terveitä neuvolaan meneviä lapsia. En itse asiassa edes tiedä, kuinka moni tauti tarttuu lelujen välityksellä (siis niin, että joku toinen lapsi nuoleskelee niitä myöhemmin), mutta en halua, että oma sairas lapseni tartuttaisi " tahalleen" muita. Ainakaan jos samassa odotustilassa on pieniä vauvoja, en kehtaisi omaa räkänokkaani sinne edes viedä. Yksityisellä lasten lääkäriasemalla olen kuitenkin antanut flunssaisen lapsen leikkiä leikkipaikan leluilla. Ehkä hieman ristiriitaista...
Mitenkäs te muut toimitte?
Kommentit (4)
Odotushuoneissa tosiaan odottelee varsin sairaita lapsia, jollakulla rokko, toisella pitkään jatkunut ripuli, kolmannella paha flunssa. Toki kaupoissa ja busseissa on samoja pöpöjä, mutta ei siellä kuitenkaan yhteisiä tavaroita ole nuoleskeltavaksi. Perhekerhossa ja avoimella päiväkodilla olen sitten antanut lasten leikkiä tavallaan (eli myös maistella), vaikka kokemuksesta tiedän, että yksi nuhanenä tartuttaa heti. Ei kai sitä lasta voi ihan eristääkään. Mutta odotushuoneissa en anna leikkiä, neuvola on eri asia, kun ei ole terveyskeskuksen tiloissa. En muuten anna edes isomman lapsen, kun hänellä on tapana imeskellä sormiaan. Ehkä olen liian tarkka, mutta meille terveellisestä ruuasta sun muista huolimatta kaikki pöpöt tulee heti.
Muuten me ei kyllä kammota tai vältellä tavallisia flunssia, mutta jos jossain perheessä on ollut vatsatautia, niin heitä vältellään kyllä pari viikkoa... Viime jouluna mun äidillä oli ollut pari päivää kestänyt vatsatauti just pari päivää ennen joulua ja koska me oltiin menossa sinne jouluksi, otettiin riski, että saadaan tauti. Ja niinhän sitten saatiin tai mä oli kyllä ainoa, joka sen sai. Ja se oli mun aikuisiän eka vatsatauti, joka kesti tasan puoli vuorokautta, mutta musta tuntui, että kuolen siihen oloon, joten tästä lähtien vältellään vatsatauti-perheitä, vaikka ois mikä juhlapyhä.
Fassiloora, mulla on varmasti joku vatsatautineuroosi. Myöskään mä en pelkää muista tauteja, mutaa mahatautia TODELLA. Meillä oli kerran tilanne, että oltiin koko perhe yhtä aikaa mahataudissa ja korkeassa kuumeessa, ja oli karmea kokemus. Itse en päässyt oikein vessan lattialta ylös ja samalla piti lasta hoitaa. Joka paikka oli oksennuksessa ja puhtaat lakanat alkoi loppua. Oli NIIIN epätoivoinen tilanne, että huh!
Me muuten saatiin aikanaan rota perheestä, jossa oltiin jo viikko oltu terveinä. Tai tod. näk. saatiin. Terkkari sitten sano, että rota säilyy pinnoilla tartuttavana kymmenenkin päivää. ja sairaalassa vietettiin sitten yksi yö, muuten tauti kesti viikon. Onneksi silloin itse olin terveenä, joten hoitaminen ei ollut niin kamalaa.
Joten, mahatautisia mekin vältellään, vaikka eihän sitä tautia silti välttämään pysty!
Mutta todellisuudessa he saavat takuuvarmasti ne pöpöt nuollessaan kaupassa ostoskärryjä, kerhossa leluja, jne. Suurin osa pöpöistä kuolee kun erite kuivuu, mutta osa saattaa säilyä muutaman päivänkin tartuttavana. Suo siellä, vetelä täällä. Joka kerta kun lähdemme tk:sta niin laitan käsidesit muksuille käsiin. Sehän on klisee että menee terv. asemalle nuhan kanssa ja lähtee vatsataudin kanssa. :)
Eli en päästä vauvaa leluihin, taaperon kyllä. Ja desit käsiin.
-vainoharhainen(ko?)