Pari kysymystä leirikoulusta
Onko lapsen pakko osallistua? (Hän sanoi ettei haluaisi. Leiri kestää 3 päivää.) Mitä jos ei pysty maksamaan maksua? Se maksaa 200€ ja meillä on nyt tiukka rahatilanne, kun oon itse hoitovapaalla. Lapsi on kuitenkin osallistunut myyjäisiin ym.
Kommentit (10)
Mitäs jos on tilanne, että vanhemmat ei pysty maksaa, mutta lapsi päättääkin haluavansa mennä?
Leirin pitää olla mahdollinen kaikille. Vaikka ei pystyisi maksua maksaa. Yleensä näihin kerätään rahaa yhteisesti ja sitten jää joku maksu maksettavaksi. Jos ei pysty maksamaan, niin silti pitää pystyä osallistumaan, jos haluaa. Jos lapsi ei halua osallistua, niin ei ole pakko. Sitten on opetus järjestetty koululla muulla tavalla.
Kannatta kannustaa lasta lähtemään. Se on tosi kiva yhdistävä kokemus koko ryhmälle. Meillä poika ei olisi aikanaan halunnut mennä, mutta lähti kuitenkin eikä katunut. Oli tosi kivaa.
Eikö leirikoulun kustannukset makseta nimenomaan niistä yhdessä kerätyistä rahoista? Näin ainakin meillä, ei oppilaiden osallistumisesta leirikouluun ole tarvinnut mitään maksaa, mukaan lähteneet huoltajat ovat itse maksaneet oman osansa.
No meillä ei ole ollut varaa laittaa lapsia 300- 450 maksaneisiin leirikouluihin.
Ovat olleet koulussa noiden ajan siis. On niitä muitakin pois jääneitä ollut.
Jos rahaa pyydetään leirikoulun maksuun suoraan vanhemmilta, toimitaan lainvastaisesti. Maksu on aina vapaaehtoinen ja silti kaikilla pitää olla sama mahdollisuus osallistua.
Eikä sinne ole mikään pakko mennä. Meilläkin muutama "sairastui", eikä siitä tehty mitään numeroa onneksi. Ei kaikkien luokkahenki ole sellainen, että voi luvata lapselle, että siellä on varmasti kivaa ja että se tekisi hyvää luokkahengelle. Ei meidän toisen lapsen kohdalla ainakaan ollut. Samat porukat kuin koulussa kulkivat siellä erikseen ja tekivät kapposia heti kun ei ollut ohjattua toimintaa ja aikuisten silmä vältti. Onneksi olin itse mukana niin näin mitä siellä tapahtui.
Ap, lähtisikö lapsesi jos tarjoutuisit itse mukaan valvojaksi? Meillä ainakin se auttoi :)
Miksi niitä maksuja sitten kukaan maksaa? Eikö se riitä, että lapset järjestää myyjäisiä ja diskoja?
Ap vielä. . Onko normaalia, että opettaja laittaa vanhemmille viestiä maksuista? Eikö varainkeruu ole vanhempien välinen asia?
Leirikoulusta ei tartte maksaa sillä koulu ei saa maksaa. Pois saa jäädä, mutta osallistuu sitten opetukseen jonkun muun luokan rinnalla.