Ravintola Omenapuu Helsingissä ja tyly " palvelu"
Olenkohan herkkänahkainen (tosin en ollut pöytämme ainoa), kun pahoitin mieleni seuraavasta:
Olimme tänään syömässä mummin ja parin muun läheisemme kanssa ravintola Omenapuussa Hgissä. Tyttöni (1 v. 9 kk.) on kovin arka ja säikähtää aluksi uusia tilanteita ja joitakin harvemmin nähtyjä tuttujamme. Käydessämme pöydän ääreen istumaan (lapsi sylissäni), lapsemme sai muutaman minuutin kestäneen itkukohtauksen, jota luonnollisesti yritin hillitä kaikin sopivin keinoin. (Olemme syöneet usein ravintolassa, myös tässä kyseisessä, eikä itkuja ole tullut.) Läheisissä pöydissä ei ollut asiakkaita, mutta toki itku kuului muuallekin. No, tyttäreni jo rauhoituttua tuli itse hovimestari (vanhempi tylyn näköinen nainen) kysymään minulta, onko lapseni väsynyt, kun noin itkee ja haluaisinko viedä hänet nukkumaan kabinettiin? Tai että haluaisimmeko koko seurue siirtyä kabinettiin, koska muut asiakkaat häiriintyvät itkusta! Kerroin, että pitkät päiväunet on nukuttu, eikä tämä johdu väsymyksestä, vaan tilanteesta ja että minä kyllä tunnen tyttäreni tavat. Totesimme samalla kaikki, että itku tuntuu olevan nyt ohitse, joten emmeköhän voi alkaa syödä meille jo tuotuja ruokia. (Tilasin vielä oman ruokamme matkalta valmiiksi pöytään aiemmin paikalla olleen mummin avulla.)
Tarkistimme vielä tarjoilijaltamme, oliko joku kenties valittanut meistä, mutta hän ei ainakaan tiennyt ja tämä tarjoilija palveli meitä muutenkin hyvin kohteliaasti.
Olin kovin ihmeissäni hovimestarin tavasta puhua noin epäkohteliaasti. Sanat olisi ainakin voinut valita toisin. Totesin sitten vain hänelle, että tähän " lapsiystävälliseen" ravintolaan emme enää tule häiriköimään. Ihmettelen siis kovasti ravintolan paikkaa lapsiystävälliseksi mainostettujen raflojen joukossa! Pieni leikkinurkkaus ei tosiaankaan ole sama kuin lapsiystävällisyys!
Eipä tämä välikohtaus maailmaa kaada, mutta yllätyin, kuinka paha mieli minulle äitinä tuli. Käytöksessä kun ei mielestäni ollut mitään kovin kummallista pienen lapsen ollessa kyseessä eikä itku kestänyt minuuttitolkulla.
Piti nyt vain purkaa mieltä...
Kommentit (10)
Itse olen saanut Omenapuussa niin huonoa kohtelua kerran yksinäisenä naisena lounastaessani, etten varmaan palaa tuohon ravintolaan.
Ystävälleni tuli este, joten hän joutui perumaan yhteisen lounaan. Minua palloteltiin pöydästä toiseen kesken ruokailun (eikä edes kovin kohteliaasti pyydetty siirtymään), vaikka vapaita pöytiä ja paikkoja oli ihan kunnolla.
Ruokakaan ei ollut niin hyvää, että sen takia sinne palaisin.
Olenkin ihmetellyt, että kyseistä ravintolaa on lapsiystävälliseksi kehuttu, sillä mielesyäni ei ole millään lailla ytsävällinen paikka.
Unohdan tästä lähin koko paikan :) Omituista, että kovenevan kilpailun aikaan ko. ravintola edes pysyy hengissä!
Omalta kohdaltani Omppu-käynnit ovat olleet todella mukavia ja aina on ollut hyvää palvelua sekä ruokaa. Enemmän paikanpäällä on ihmetelty lapsiperheitä, joissa käytöstavat tuntuvat olevan tipotiessään. Pompitaan likaisilla kengillä tuoleilla, lapset saavat käydä räpeltämässä noutopöydän antimia ihan miten haluavat yms. Ymmärrän kyllä että lapset ovat lapsia ja kokemuksia pitää olla, mutta rajansa kaikella. Kyllä meidänkin lapset saavat itse halutessaan ottaa lautaselle syötävänsä, mutta ei siellä pöydässä käydä huvin vuoksi räpläämässä.
Hovimestari olisi voinut valita sanansa paremmin, siitä olen samaa mieltä alkuperäisen viestin kirjoittajan kanssa.
sietävät mennäkin pois muiden silmistä. Me tosiaankiin yritetään käyttäytyä ihmisiksi, eikä meidän tapauksessamme ollut tuollaisesta porsastelusta kyse. Lapseni oli koko ajan sylissäni, eikä huutanut tai meuhkannut alkuitkua kummemmin.
Ehkä eilinen käytös oli hovimestarikohtaista, toivon!
En ole lasten kanssa käynyt mutta miehen kanssa joskus kaksistaan ja saimme niin huonoa palvelua, että ei tosikaan. Meitä on ihan turha yrittää saada semmoiseen paikkaan toiste, hyvällä eikä huonolla. Toki monessa paikassa Suomessa on valitettavan kurjaa palvelu nykyisin. Lasten kanssa ollaan käyty pääasiassa Chicoksessa ja aina on ollut erinomainen palvelu, vaikkakaan ruoka ei nyt mitään ihmeellistä ole!!!
Tällaisista kokemuksista pitää puhua ääneen, juuri noin kun ap teki. On käsittämätöntä, että maksava lapsen kanssa ruokaileva asiakas joutuu poistumaan ravintolasta pahalla mielellä. Äitien (ja muidenkin) pitäisikin pistää viidakkorumpu laulamaan aina kun tällaista sattuu, sillä jo pelkästä solidaarisuudesta ainakin minä jätän kyllä menemättä kyseiseen paikkaan ja toivottavasti muutkin tekevät niin.
Sama muuten koskee hyvää palvelua - hyväkin kello saisi kuulua kauas!
Minä en nyt ymmärrä.
" No, tyttäreni jo rauhoituttua tuli itse hovimestari (vanhempi tylyn näköinen nainen) kysymään minulta, onko lapseni väsynyt, kun noin itkee ja haluaisinko viedä hänet nukkumaan kabinettiin? Tai että haluaisimmeko koko seurue siirtyä kabinettiin, koska muut asiakkaat häiriintyvät itkusta! "
Mikä varsinaisesti tuossa on huonoa palvelua,teille tarjottiin mahdollisuutta siirtyä kabinettin siis ja sekö on törkeää?Hovimestari toimi tuossa ihan korrektilla tavalla,ja ehkä ajatteli teitä asiassa,nimittäin hänen on pakko reagoida jos muut asiakkaat valittavat hänelle?
Minulla on lapsia,ja olen erittäin lapsirakas ihminen kaikin tavoin.MUTTA,olen myös ajatteleva yksilö muutenkin kun äidin roolin kautta,ja ymmärrä hyvin että ravintolaan ruokailemaan menevät henkilöt eivät valitettavasti aina ymmärrä lapsiperheiden ongelmia,ja hovimestari toimii tällöin ikävässä välikadessä ja tässä tapauksessa aivan hienolla tavalla.Jos hänen ulkomuotonsa on tyly (?) niin eihän se sanomaa silti tarkoita tylyksi välttämättä.
Suomessa on muotia loukkaantua joka asiasta. Eikä omassa toiminnassa koskaan havaita mitään vikaa. Itse olen viiden lapsen isä, ja ymmärrän oikein hyvin mm kaksi asiaa: 1) lasten pitää saada touhuta ja iloita oman ikäryhmänsä mukaisella tavalla, mutta ei miten sattuu, vaan kulloisenkin tilan ja tilanteen mukaisesti, ja vanhempien tulee tarvittaessa olla ohjissa, ja b) muut ihmiset, olivatpa he ravintolan asiakkaita tai vaikka kanssamatkustajia junassa, lentokoneessa tms, ei tarvitse sietää miniterroristeja. Vanhemmat valvomaan näissäkin paikoissa.
Kotona tai mummolassa, huvipuistoissa taikka kesämökillä voi meno sitten olla jytisevämpääkin.
Ei tuon nyt luulisi olevan kauhean vaikeaa
Mikä tuossa hovimestarin puheessa oli tylyä? Minusta hienoa huomiointia, että tarjottiin mahdollisuutta saada lapsi nukkumaan, jos tämä on väsynyt.
Että ei maksaakaan tarvitse.
No, ehkä tarkoitus oli oikeasti hyvä, että saisitte rauhallisen nurkkauksen itsellenne, jossa aran lapsen kanssa olisi helpompi ja luonnollisempi olla?
Mutta sanavalinta hieman tökerö?