Meidän osastolla oli tänään yhdeksästä hoitajasta paikalla 5.
Kukaan ei ole huolissaan. Mutta jos kuuluisimme lakon piiriin, niin johan potilasturvallisuuslaki vaarantuisi..Tosin silloin varmaan suojelutöille olisi enemmän väkeä..
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Ja hommat tuli tehtyä kuten aina ennenkin mutta kiirettä oli normaalia enemmän? Näin arvelinkin, yhdeksällä hoitajalla 50% työajasta olisi mennyt kahvilla.
Mistä toi kahvilla istuminen-myytti oikein on saanut alkunsa? Ehkä joskus 80-luvulla on ollut sellaiset hoitajamitoitukset jotka on antaneet periksi kansliassa notkumisen, mutta nykyään ei todellakaan. Menkää tutustumaan osastojen arkeen niin näette.
Kyllä mun mieltä painaa se, että tänään jouduin jäämään kuumeen ja järkyttävän yskän takia pois töistä ja ketään ei ole tilalle saatu. Joku tekee nyt kahden ihmisen työt. Taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mieltä painaa se, että tänään jouduin jäämään kuumeen ja järkyttävän yskän takia pois töistä ja ketään ei ole tilalle saatu. Joku tekee nyt kahden ihmisen työt. Taas kerran.
Tiedän tunteen, mutta muista että sulla on oikeus sairaslomaan. Tai ei varmaan eräiden mielestä ole, kuten ei ole oikeutta valita rokotusvapautta eikä kohta kai lakki-oikeuttamaan.
Minä tein töitä omien töideni lisäksi myös viereisellä osastolla koska siellä työvuoron viidestä hoitajasta oli paikalla vain kolme ja meillä sentään oli viidestä hoitajasta kuitenkin neljä paikalla.
Meillä osastonhoitaja kutsuu sitä kahdessa yksikössä samaan aikaan työskentelyä nimellä "vähän auttelemassa".
Ei olla lakossa eikä suojelutyössä. Jos oltaisiin, tästäkin työnantaja marttyrina nostaisi varmaan hirveän äläkän kuinka potilasturvallisuus vaarantuu ja läpäläpäläpälää
Huoh, on niin tylsän kuuloista tuo hoitajan työ. Toista se on olla poliisi.
Tää on normi arkea.
Meillä ollut esim kaksi lääkeluvatonta vuorossa ja vain yksi luvallinen.
Pitäisi olla 4 luvallista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hommat tuli tehtyä kuten aina ennenkin mutta kiirettä oli normaalia enemmän? Näin arvelinkin, yhdeksällä hoitajalla 50% työajasta olisi mennyt kahvilla.
Mistä toi kahvilla istuminen-myytti oikein on saanut alkunsa? Ehkä joskus 80-luvulla on ollut sellaiset hoitajamitoitukset jotka on antaneet periksi kansliassa notkumisen, mutta nykyään ei todellakaan. Menkää tutustumaan osastojen arkeen niin näette.
🤣🤣🤣🤣🤣😅😆😂🤣😅
Joo ei todellakaan ollut aikaa, ei 80-,90-,2000-, 2010-, eikä nyt
Nimim Kokemusta 30 vuotta
Mä olen menossa yöksi 24 paikkaiselle vuodeosastolle. Ei vielä ketään työparina. Emme kuulu lakon piiriin, joten ainut huolissaan oleva olen minä 😩😩
Nyt näkyy vuoronvaihto- ja ylityökielto. Kun ainoat puutteita paikkaavat ovat olleet työntekijät. Ulkopuolisia ei ole, ei löydy.
Mä olen ollut alalla 20v. Vielä 15v sitten ensin pissalle ha useimmiten syömäänkin. Nyt ei..
Mikä on kuitenkin vielä kauheampaa? Potilaita aletaan heti päivällisen jälkeen klo 16-17 laittamaan yöksi kuntoon. Eli kun ovat syötettynä syöneet sen kylmäksi ehtineen ruokansa, niin niille laitetaan yövaippa ja ovat sitten aamupäivään asti siinä pedissä (yökkö vaihtaa kyllä vaipan kerran)
Max kerran viikossa suihkuun
Vessaan eivät pääse kun hätä yllättää, joutuvat tekemään vaippaan
Ruokansa joutuvat poikkeuksetta syömään kylmänä
Kaiken tämä joudut hoitajana sietämään, vaikka haluaisit tehdä työsi paremmin.
Onko ihme ettei ala houkuta..
Hoitajia on liian vähän ja heillä on liian huono palkka työn vastuullisuuten nähden.
Silti, kun itse joskus olen perussairauteni takia joutunut ensiavussa olemaan tarkkailussa tuntikausia, niin ei siellä kyllä kiire ole ollut. Hoitajat ovat koneelta katselleet myytäviä taloja, jutelleet lomamatkoista ja jos hälykello on soinut, niin ei sinne ole rynnitty, vaan joskus viiden minsan päästä on käyty kysymässä mikä on hätänä. Ei mua sinällään haittannut ja ajattelen, että tuossakin työssä on varmasti ihan tarpeen välillä vaihdella kuulumisia työkavereiden kanssa, mutta sama yksikkö on jatkuvasti uutisissa työvoimapulan ja kiireen vuoksi, että ei nämäkään ihan yksiselitteisiä ole, mikä on pula ja mikä on kiire. Mutta itse en hoitotyötä jaksaisi ja tuollakin pääosin ihan hyvää hoitoa saa ja hoitajat on ystävällisiä mutta kiire on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siitä, että kirjalliset hommat, raportit (aamu ja iltavuorolaisten kesken) ja kahvit hoidetaan varsin usein vierastuntien aikaan, koska ei silloin voi potilashuoneisiin mennä tekemään hoitotoimenpiteitäkään, koska potilaiden omaisia on paikalla. Ja omainen, joka käy usein vierastunnilla, toteaa, että hoitajat on aina kahvilla ja juoruilemassa.
Meillä oli kaikki hoitajat töissä, kukaan ei osallistu lakkoon ja tekee ylitöitä ja vaihtaa myös vuoroa jos tarvitsee .
Meillä oli tänään hoitajista 40% poissa. Kukaan ei myöskään ollut huolissaan. Suojatyölle on asetettu sama raja, mutta suojatyön aikana kaikki kiireetön hoito siirretään. Tänään hoidimme niin kiireettömät kuin kiireellisetkin potilaat. Toivon lakon ylettyvän meillekin, jospa joku sitten olisi huolissaan.
Näinpä. Kun kyselin aikoinaan ministeriöltä, että pitäisikö olla huolissaan, kun lähes päivittäin ollaan vajaalla päiväkodissa, niin ilmoittivat vain , että tilapäisyys on sallittua.
Kun kysyin miten tilapäisyys on määritelty, alettiin minua pompottaa ministeriöstä toiseen.
Mun lapsi ihmetteli tänään: äiti miksi sä haet mut nykyään aina päiväkodista? Ylityökielto ja olen päässyt lähtemään töistä kun työaika loppuu, yleensä joudun pari krt viikossa hälyttämään kummit tai mummit apuun, koska työpäivä venyy.
Jokainen täällä kirjoittavista hoitajista on varmaan tehnyt lain edellyttämän velvollisuutensa, ja valittanut asioista ylemmälle taholle, jos lähiesimiehet talon sisältä ei reagoi jatkuviin alimiehityksiin, potilasturvallisuuden vaarantamisiin ym?
Ai ettekö? Kas sepä yllätys. Vielä kun hoitajana itse olin, niin tämä oli se työn isoin epäkohta. Valittavat kollegat. Narinarimurimuri, mutta sitten kun kysyi, että hei, mä teen tästä valituksen, laitetaan kaikkien nimet alle, niin ei ole pelkoa yhdelle työntekijälle kostamisesta, niin emmmmmäääää tiijä, ei se kuitenkaan mitään auta, turha niitä on tehdä. Ja se narinari vaan jatkuu.
MISTÄ IHMEESTÄ TE LUULETTE ETTÄ MIKÄÄN MUUTTUU TAI KUKAAN VALVOVA VIRANOMAINEN TIETÄÄ TILANNETTANNE JOS VAAN VALITATTE TEKEMÄTTÄ ASIOILLE MITÄÄN!
Meillä on suojelutyöhön mitoitettu enemmän väkeä kuin normaalisti ja silti potilaspaikat alas...