Opettajien lakko!?
Menevätkö kaikki opettajat lakkoon? Siis entäs ne opettajat, jotka eivät kuulu OAJhin?
Kiitos tiedosta.
Kommentit (18)
Kiitos. Ajattelin, että ei voi mennä töihin ja menettää palkkaa.
Lakkokorvaus oli ihan hyvä. Ei kannata töihin kyllä mennä jos lakko todella tulee.
Eivät mene muut kuin kaupungien ja kuntien palveluksessa olevat. Karkeasti yleistäen siis pk + lukio-opettajat. Esim. ammattikoulujen opet eivät mene.
Häh? Peruskoulut normisti auki lakon aikana? Mitä järkee siinä on?
Eiks noi opettajat oo muutenkin aika puuceestä? Besserwissereitä, jotka ei tiedä oikeasti mistään mitään.
Turussa koulut oli kiinni lakon ajan, jos joku ope ei ollut lakossa, hän piti tunnit etänä.
Mitä ne vaatii? Lisää lomaa? Kun sitä on vaan 13viikkoa vuodessa. Ai niin eipäs ookkaan lomaa, kun sehän on heillä sitä OPETUKSETONTA aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne vaatii? Lisää lomaa? Kun sitä on vaan 13viikkoa vuodessa. Ai niin eipäs ookkaan lomaa, kun sehän on heillä sitä OPETUKSETONTA aikaa.
Koulutusta vastaavaa palkkaa vaaditaan. Monella opettajalla on kolmen aineen pätevyys. Esim. fymake-opet on ihan törkeen hyvin koulutettuja ammattilaisia, kyllä siitä voisi maksaa kunnon korvaus.
Opettajille ei yhtään lisää palkkaa. Heillä jo lomaedut niin hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutusta vastaavaa palkkaa vaaditaan. Monella opettajalla on kolmen aineen pätevyys. Esim. fymake-opet on ihan törkeen hyvin koulutettuja ammattilaisia, kyllä siitä voisi maksaa kunnon korvaus.
He itse ehkä osaavat hyvin asiat. Se ei vielä tarkoita olevan hyvä opettaja.
Mafykr-opettajilla on turhankin kova koulutus peruskoulun opetusta ajatellen. Menee koulutus hukkaan, kun työssä pyörität tosi perusasioita. Sitten yläkoulut palkkaa epäpäteviä, kun päteviä mafyke-opettajia ei ole tarpeeksi. Lisäksi työssä pärjäämisen kannalta esim. ryhmänhallintataidot ja pedagogiset taidot ovat lopulta tärkeämpiä kuin yliopiston matematiikan hallinta.
Näissä keskusteluissa unohdetaan usein varhaiskasvatuksen opettajat, jotka ovat oikeasti todella surkeasti palkattuja muihin opettajiin verrattuna. Heillä ei ole myöskään pitkiä lomia. Nykyään monella varhaiskasvatuksen opettajalla on maisterin paperit, kuten esimerkiksi minulla. Sekään ei nosta palkkaa. Lähtöpalkka meidän kunnassa on alle 2500€.
Työ on erittäin vastuullista ja vaativaa.
vakaope kirjoitti:
Näissä keskusteluissa unohdetaan usein varhaiskasvatuksen opettajat, jotka ovat oikeasti todella surkeasti palkattuja muihin opettajiin verrattuna. Heillä ei ole myöskään pitkiä lomia. Nykyään monella varhaiskasvatuksen opettajalla on maisterin paperit, kuten esimerkiksi minulla. Sekään ei nosta palkkaa. Lähtöpalkka meidän kunnassa on alle 2500€.
Työ on erittäin vastuullista ja vaativaa.
Ei se luokanopettajan palkkakaan paljon parempi ole. Alkupalkka noin 2700.
Oho, itse olen aineenopettaja, täydet ikälisät ja muutama ylitunti ja yksi korvattava ylim. tehtävä. Bruttopalkka noin 4500, käteen jää verojen jälkeen 3000. En kuulu liittoon.
Uusi lakko uhkaa alkaa 3.5.
Liittoon kuuluvat lakossa, muuten rikki. Saa korvauksen.
Muut päättää itse, eivät saa korvausta. Meillä lakkoon kuulumattomien opetus etänä. Opiskelijan seurattava tilannetta.
Kyseessä toinen aste,Amis.
Opiskelijoiden ym. tiedotus työnantajan vastuulla
Tuntuu että kunta-ala kauttaaltaan jäänyt todella pahasti palkoissa. Tällä menolla suuri osa nykyisistä kunta-alan työntekijöistä puhuu lapsensa hakemaan ihan eri koulutuksiin kuin itse haki. Jatkossa varmasti helpompi päästä tietyille aloille, kun tunkua ei ole.
Tietääkö joku?