Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yli 1v:n yöimetys

04.10.2006 |

Sinä, joka imetät yli 1-vuotiasta yöllä niin miksi? Entä kuinka paljon yli 1v olet yöllä imettänyt? Monestiko?

Minulla reilun 10kk ikäinen poika ja imetän 2 kertaa yössä. Jotenkin se vain on helppoa antaa tisua ja taas nukutaan. =)

En ole " jaksanut" vielä vieroittaa yötissistä..

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanmainio:

Toivon sydämestäni, että noin ison lapsen imetyksestä ei jää traumoja hänelle ainakaan sitten isompana. Miten luulet esim pedofiilien perustelevan toimiaan - sillä muun muassa, että lapsi itse haluaa. JNE

Miten joku voi verrata niinkin ihanaa ja luonnollista asiaa kuin imetys pedofiliaan??? Hyi kamalaa. :( Ihan paha mieli tulee tuollaista lukea.

Itse olen halunnut ja saanut rintaa vielä viisi vuotiaana eikä oo traumoja jäänyt siitä, päinvastoin suhteeni äitiin on erikoisen läheinen ja luottamus puolin ja toisin on aina ollut ihan eri luokkaa kuin 4 muun sisarukseni kohdalla (he ovat siis lopettaneet tissittelyn viimeistään vuoden ikäisenä). Toivottavasti et nyt Maanmainio ymmärrä väärin kun kerroin suhteeni äitiini olevan erikoisen läheinen, mitään perverssiä siinä ei ole vaikka rintaa olen saanut vähän isompanakin vielä.

Ennemmin kai traumoja jää sellaisesta jos lapsi on hyvin kiinni äidissä ja rinnassa niin se imetys lopetetaan väkisin, kuin siitä että lapsi saa rintaa isompanakin jos itse sitä haluaa. En usko että isompia taaperoita imettävät eivät kykenisi muka rajoja asettamaan, mihin Maanmainio tekstissään viittasi. Eivät nuo kaksi asiaa kulje käsi kädessä!!!

Vierailija
2/32 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö söi tisua öisinkin lähes vieroittumiseensa saakka. On ollut aina huonouninen ja se oli helpoin konsti päästä jatkamaan unia. Nyt vieroituttuaankin nukkuu edelleen huonosti. Yöimetyksen ovat korvanneet äidin käden näpläily ja oman käden työntäminen hihani sisään, joskus tarvii ottaa vesihuikkaa ja käydä potalla jne.

Kun tyttö oli jotain 1v4kk yritin vähän " unikouluttaa" mukaillen Gordonia ja sen tuloksena nukkui muutaman viikon vähän pidemmän ekan pätkän, mutta sitten tuli flunssaa sun muuta ja palattiin takaisin alkutilanteeseen. Koska en kuitenkaan kokenut yösyöttöjä mitenkään ylivoimaisena jaksamiseni kannalta, en enää viitsinyt ruveta unikouluttamaan. Vähän päälle kaksivuotiaana lopetti yötisun ja 2v4kk vieroittui lopulta omasta aloitteestaan kokonaan kun maitoni väheni/loppui raskauden puolen välin paikkeilla.

Imetyskertoja on ollut useita yössä, isompana pari, mutta pienempänä taaperona taajaan, ehkä n.4, ja aina flunssaisena tai hampaiden tulon aikaan vähän väliä. Nukutaan perhepedissä ja homma meni kyllä niin automatisoidusti, etten aina itse tiennyt miten usein oli syönyt, saati herännyt kunnolla. Hampaat ovat ehjät, jos joku tätä kauhistelee. Juttelin hammaslääkärissä asiasta, niin minulle todettiin ettei äidinmaito olekaan kariesoivaa(onkohan oikea termi???), ja kaikkein eniten lasten hampaiden reikiintymistä on nyt lisännyt jatkuva mehujen lipitys.

Nyt on toinen vauva tulossa ja hiukan mietityttää miten yöimetykset lähtevät sujumaan. Esikoista en osannut vauvana syöttää makuulta ja jouduin aina nousemaan ylös, maito valui pitkin vaatteita ja muutenkin se pikkuvauvan imetys oli jotenkin niin hankalaa...En tiedä olisinko nyt jo vähän näppärämpi hommassa vai onko alku aina hankalaa. Ei kyllä yhtään haittaisi jos toinen lopettaisi yösyönnit aikaisemmin, mutta itseni tuntien tiedän että mihinkään kovin ponteviin yövieroituksiin minusta ei ole. Tietysti jos tuntuisi ettei jaksaisi sitä mitenkään, niin olisi pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli näin aluksi. Itse imetin esikoista 10 kuisensi ja kakkosta 9 kuiseksi. Esikoiselle oli ihan sama mistä maito tulee, tissistä vai lasista ja siksi päätinkin imetyksen hänen kohdallaan lopettaa. Ei tarvinnut mitenkään vieroittaa. Kakkonen itse teki tissi lakon ja alkoi vaan puremaan 9 kuisena ja se loppui sitten siihen.

Tuosta vastustuskyvystä!

Eli esikoinen poti monta korvatulehdusta peräkkäin ja ensimmäiset kaksi pelkällä täysimetyksellä ollessaan. Loputkin tulivat vielä imetys aikana. Sen jälkeen ei ole korvat vaivanneet kertaakaan... ja tästä onkin ainakin lääkäri meille sanonut, että korvan rakenne vaikuttaa juuri tähän tulehdukseen... siltä ei imetys suojaa. Kakkosella taasen ei ole mitään tulehduksia ollut, muutenkin todella terve lapsi, tainnut pari pientä kuumeetonta nuhaa vain olla. Esikoinen ollut vain pari kertaa noiden korvatulehduksien lisäksi kipeänä reiluun 3 vuoteen.

Veikkaanpa vaan, että näissä asioissa vaikuttaa suurimmaksi osaksi geenit ja muut seikat kun imetyksen tuoma vastustuskyky!

Sitten nuo allergiat, luulempa että niihinkin vaikuttaa pääasiassa nuo perintötekijät ja muut asiat kuin äidinmaito. Vähän mielestäni liikaa ylistetään tuota äidinmaitoa varsinkin isojen lasten kohdalla!

Sitten täällä oli joku, joka imetti kahta lastaan... vanhempaa sekä vauvaa.. se pistää pikkasen miettimään!

Siis eikö äidinmaito muuta koostumustaan ja ravintopitoisuuttaan/rasvaisuuttaan ym. lapsen kasvaessa?! Jotankin tuntuu että kai siinä elimistö on hieman ihmeissään ja jotenkin mieleen tulee että onko se vähän niinkuin vauvalta pois se maito minkä isommalle syöttää?!

Ok, joku varmaan vetoaa kaksosiin... mutta kun kuitenkin kyseessä on pieni vauva ja leikki-ikäinen!!

Toki meilläkin heräsi esikoisella mielenkiinto siihen maitoon, kun toinen lapsi syntyi, että saanko minäkin maistaa... mutta meillä se selitettiin että se on vauvan ruokaa ja isot pojat juo jo lasista.

Tämä on näitä ikuisuus aiheita, sillä kannattajia ja vastustajia kyllä löytyy...

Mutta mielestäni liikaa vedotaan imetyksen etuihin juuri isoilla lapsilla...

Vauvan kohdalla toki edut ovat mittavat ja äidinmaito parasta ravintoa vastasyntyneelle/vauvalle.

Vierailija
4/32 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän haluaisin jo lopetella, varsinkin mieheni painostaa, jotta päästäisi johonkin joskus yöksi. Meidän vaan on niin tississä kiinni, että ei taida onnistua, ellen lopeta täysin imetystä, eli en aio " yövieroittaa" , vaan sitten kun lopetan, lopetan kertaheitolla.

Yöimetykset on minusta niin helppoja, perhepedissä nukutaan myös ekasta yösyötöstä lähtien yleensä. Ja jos ei vaikuta syömisiin päivällä tuo pari kertaa vielä, niin mikä jottei jatkaessa. Jos on flunssaa tai hampaita, niin aina silloin tietysti syö tiheämmin päivällä sekä yöllä, mutta luultavasti söisi ja heräilisi vaikka en imettäisikään, esikoinen ainakin teki niin pullolapsena.

Sinällään, jos pystyn jättämään hoitoon lapseni että pärjäisi ilman imetystä satunnaisesti yhden yön tai päivän edes, niin voisin jatkaa tätä imettämistä ties kuinka kauan, sinne 1.5v asti kenties tai 2v... tietystikin yritän harventaa että päivällä ei syötäisi enää, eli viimeiseksi jäisi pois varmana ne nukahtamis- ja yötissit.

Näin pohdiskelen minä, käytäntö voi olla sitten eri.

Vierailija
5/32 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyttö söi öisin kerrasta ainakin viiteen. Samoihin aikoihin alkoi päiväkoti ja olin raskaana varmaan viikolla 15 (eli maito tiukemmassa).

Huomasin, että tyttö oli selvästi janoinen yöllä, ei nälkä.

Tarjosimme illalla ISOn iltapalan ja otin sänkyyn taikamukiin vettä. Kun neiti sitten yöllä heräsi niin tarjosin vettä. Siitä tyttö joi kunnon kulaukset ja nukahti yhtä tyytyväisenä kun aikaisemmin tissin jälkeen.

Tätä on nyt kestänyt pari kuukautta. Nyt voin jo ottaa tytön viereen eikä hän edes pyydä yöllä tissiä. Vesi ja tutti kelpaavat.

Imetys on muutenkin vähentynyt, päivässä tulee 3-5 tissittelyä.

Saa nähdä mikä riesa tosta vedestä tulee tulevaisuudessa. Toisaalta, se on hampaille terveellisempää kun maito (tai mehu) ja kaikkien (mummot yms) helposti tarjottavissa.

Ja kun neiti on tissilapsi, niin ikinä ei olla tuttipulloa opetettu, taikamuki, nokkamuki ja tavallinen muki ovat käytössä.

Vierailija
6/32 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi lopettanut tai kerrat olisi harventuneet. Toinen syy oli se että poika söi tosi huonosti päivällä johtuen yöllisestä tankkaamisesta ja tästä sitten tuli omat onngelmansa kuten päikkäreiltä liian nopeasti herääminen nälän takia jne. Meillä vieroitus vaati jonkin vaerran huudatusta mutta olin tyytyväinen ratkaisuun sillä näin saatoimme kaikki nukkua paremmin, en joutunut käymään nukkumaan silloin kun poikakin kävi eli saatiin yhteistä aikaa iehen kanssa ja imetys päivällä sai kuitenkin jatkua.

Vierailija
7/32 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivällä ja yöllä nyt 14 kk:den ikäistä. Tai päiväimetys on alettu pikku hiljaa lopettelemaan, mutta päiväunille mennessä imetän koska en saa muuten nukahtamaan. Sama juttu siis yöunille mennessä, tissille nukahtaa ja herää 2-6 krt yössä ja uni tulee uudestaan vain tissin avulla. Alkuyön tyttö nukkuu omassa sängyssä, mutta jossain vaiheessa yöllä jää viereen kun en jaksa enää siirtää omaan sänkyyn, olen itse niin herkkäuninen ja huono nukahtamaan etten sitten pian saisi uudestaan unta jos nousisin lasta siirtelemään. Minäkään en aina aamulla edes muista montako kertaa piti yöllä tissiä antaa kun se käy tosiaan niin helposti kun tyttö siinä vieressä nukkuu. Päiväimetys on jätetty pois siinä toivossa että tyttö pikku hiljaa luopuisi tissistä kokonaan ihan itse, mutta ei sellaisesta ole merkkiäkään, päinvastoin, tahtoo tissiä useasti päivänkin aikana, joskus sorrun antamaan jos tyttö oikein kiukkuinen, hampaita tulee tms. Tuon ikäisen imetys sopii kyllä niin päivin ja öin muuten ihan hyvin, mutta olisi kiva päästä miehen kans viettämään aikaa vähän kaksistaan, niin että tytön voisi viedä vaikka mummolaan yökylään. Mutta en valita, tykkään imettää vähän isompaakin lasta, ne imetyshetket ovat jotenkin niin ihania kun toinen silloin muistuttaa vielä vähän pientä vauvaa, kun muuten on jo iso tyttö. :)

Hammaslääkärissä KÄSKETTIIN lopettaa imetys heti, kun se maito kuluttaa hampaita ja voi pian tulla reikiä jne jne, mutta en oikein ollut sen tädin kans samalla viivalla, varsinkin kun heitti kommentin: " Onko kiva kun lapsi vaikkapa kaupan kassalla huutaa ' Äiti anna tissiä' ..." Ei ihan minusta kuulunut asiaan tuo, ei tainnut se täti muutenkaan käsittää pitkää imetystä.

puhihaa:

Sinä, joka imetät yli 1-vuotiasta yöllä niin miksi? Entä kuinka paljon yli 1v olet yöllä imettänyt? Monestiko?

Minulla reilun 10kk ikäinen poika ja imetän 2 kertaa yössä. Jotenkin se vain on helppoa antaa tisua ja taas nukutaan. =)

En ole " jaksanut" vielä vieroittaa yötissistä..

Vierailija
8/32 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika osas puhua sen verran jo 8kk iässä. Eli kaupan kassalla repimään paitaa ja kurkkimaan sinne ja " äiti anna" tuli niin selkeästi ja kovaa, että kaikki tuijottelivat jo silloin. ;) Ja tuolloin imetin kyllä päivälläkin ihan monesti, nyt vasta rajoittamaan päin.

Vierailija
9/32 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän 2-vuotiasta tyttöä edelleen öisin pari-kolme kertaa. Tuo viimeinen kerta tosin on aamulla kuuden-puoli seitsemän aikaan. Silloin jää yleensä kainaloon nukkumaan vielä tunniksi.

Nukahtamis-nukutuksesta vieroitin tietoisesti, kun tyttö oli noin 1 v 7 kk. Sen jälkeen tyttö on myös ollut ilta/yöhoidossa pari kertaa, ja on nukkunut silloin hyvin aamuun asti, ts. tietää ettei tisu ole lähellä, eikä herää sitä kysymään. Eli halu mennä joskus yöksi omille riennoille ei tarkoita välttämättä sitä, ettei rintaa voisi öisin tarjota silloin kun itse on lapsen kanssa.

Miksi imetän? Koska tyttö ei ole halukas luopumaan ;) Olen kesän ja syksyn aikana ajoittain yrittänyt, olisiko sopiva aika luopua. Välillä on menny ihan mukavasti, tyttö on rauhoittunut yöllä paijailulla. Sitten taas tulee takapakkia, enkä ole halunnut huudattaa. Se jotenkin heijastuu heti kaikkeen, nukahtamisessa ilman tissiä tulee takapakkia jne. kun pelkää niin paljon että jää ilman. Annan rintaa öisin mahdollisimman pikaisesti, istualleen. Sitten tyttö kömpii takaisin omaan sänkyynsä, joka on omamme vieressä. Eli en halua enää imetystä sängyssä kainalossamme, koska siitä on sitten niin vaikea irrottautua ja imetän helposti " koko yön" . Tyttö sai juuri isojen tyttöjen sängyn ja toivon pienten reunojen pitävän hänet paremmin siellä omalla reviirillään ja nukkumassa sikeämmin. Ei ainakaan vahingossa kierähdä sieltä tissituntumaan... Olen huomannut, että tyttö nukkuu tosi hyvin alkuillan (neljä-viisi) tuntia ennen kuin minä menen sänkyyn, sitten nukkuu levottomammin. En sitten tiedä haistaako maidon tms. vai riippuuko se vaan ajasta (nukkuisi loppuyöstä huonommin?).

Minusta muuten tuntuu, että jos haluaa ensisijaisesti rajoittaa yösyömistä, voisi päivällä ja illala antaa reilummin, ettei sitä tartte ottaa takaisin yöllä. Ellei tarkoituksena sitten ole kokonaan vierottaa.

Taika

Vierailija
10/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin syö öisin vain kerran,yleensä aamusta,ennen töihinlähtöäni.Annan mielelläni aamuhörpyt kun tiedän, että nukkuu sitten pidempään tai niinä aamuina kun vien aikaisin hoitoon on aamusta paremmalla tuulella.

Ei siitä kauhian kauaa ole kun vielä söi kahdesti.

Perusteluna on oma laiskuus ja mukavuudenhalu-enkä näe mitään syytä lopettaa-itse tuskin herään ja joskus herään siihen kun imetän tietämättäni...nukumme perhepedissä.

Vierailija
11/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä ollut öitä pois ja hyvin pärjää yön ilman tissiäkin.Tajuaa jo ettei sitä keneltä tahansa heru...

Vierailija
12/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäasiallista tyyliäni. Omasta mielestäni puolustan lapsen oikeutta nukkumiseen. Mutta tosiaan, sori.

Vierailija
13/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki, että ajatuksesi on sinun ja saat ne esille tuoda kuten minäkin omani.

Minua kiinnostaisi tietää mitä ovat ne kertomasi muut merkitykset joita olen imettämiseen ladannut?

Toisin esille myös sen, että 2- vuotiaalleni en rintaa tarjoa.Kun hän sitä pyytää annan toki jos aika ja paikka sen sallivat.

Imettämiseni ei lopu yht' äkkiä vaan lapsi saa ajnkohdan itse päättää.Niin teki myös esikoinen, joka lopetti 1 v 11 kk iässä.

Vierailija
14/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivän jouduin itse töiden takia olemaan skarppina kuinka paljon jatkuvat heräilyt yöllä rasittivat omaa kehoa ja jaksamista. Vaikka se oli niin helppoa omalla tavallaan kun poika nukkui vieressä ja söi lukemattomia kertoja kun itse halusi niin kuitenkin siihen hieman havahtui eikä uni ollut yhtäkestoista. Ajattelin sitten että jos itseäni väsyttää niin varmaan myös poikaa ja kun saatiin vieroitus tehjtyä parani lapsenkin päivät huomattavasti. Mietin myös tuota hammas asiaa ja tottahan se rasittaa hampaita jos pitkin yötä on happohyökkäys päällä kun lapsi ottaa huikkaa. Niimä sitten luovuin yöimetyksistä vaikka kyllä otti koville niin äidille kuin pojallekkin joka oli jo iso ja osasi vaatia ja oli tottunut tissiin jota sai lupottaa pitkin yötä. Ja mitä siihen tulee että lapsi itse vierottuu kun on valmis niin emillä ei kukaan lapsista ole koskaan osoittanut merkkiäkään siitä että itse vierottaisi itsensä joten aikuisena olen sitten tehnyt ratkaisun vierottamisesta koko perheen hyväksi.

Vierailija
15/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

¿Lapsen paras¿ on hyvin suhteellinen käsite. Uskon, että suurin osa äideistä pyrkii siihen, vaikka strategiat saattaa olla erilaisia. En usko, että mitään ideaalista ¿yösymisikää¿ voi määritellä objektiivisesti. Ristiriitaiselta tuntuu myös puhe ¿omatahtisesta kehityksestä¿ lapsen vieroittamisen jälkeen.

Maanmainio: mikä on sinun mielestäsi " oikea" ikä vieroittaa lapsi, ts. minkä ikäisenä olet itse siihen päätynyt ja millä perustein? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Pitkällä imetyksellä on löydetty olevan myös paljon hyviä puolia sekä äidin että lapsen kannalta (immuniteetin kasvu, pienempi riski sairastua rintasyöpään ja munasarjasyöpään jne), en usko että kukaan äiti vain oman ¿addiktionsa¿ takia imettää pidempään kuin meillä tällä hetkellä ¿normaalina¿ pidetyn vuoden. Imettäminen ei myöskään minulla ole ainoa tai ensisijainen tapa rakastaa ja välittää lapsestani.

WHO:n ja Unicefin suositus imetyksen kestoksi on vähintään kahteen vuoteen asti, ja jos se äidille ja lapselle sopii, mielellään pidempäänkin. Ja tämä suositus ei koske vain kehitysmaita. Taaperoimetyksestä on kirjoitettu laajemmin esim. seuraavassa:

http://www.imetys.fi/itu/taapero.html

Se, kuinka paljon lapsen imetys äidin (tai lapsen) yöunia häiritsee on varmaan hyvin yksilöllistä. En koe paria öistä heräämistä rasittavana. Toisaalta olen myös kuullut, ettei yövieroitus välttämättä tarkoita sitä, että öiset heräämiset loppuisivat.

Tämä on tosiaan ajatuksia ja tunteita herättävä teema, mutta tässä nyt lyhyesti muutama ajatus näin työpäivän keskellä.

Kukin taplaa tyylillään,

t. Taika

Vielä pari linkkiä kiinnostuneille:

http://www.imetys.fi/itu/index.html

http://www.imetystukilista.net/

http://www.imetystukilista.net/faq/taapero.php

Vierailija
16/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin poikaani 1v 10kk ikään asti ja siitä ajasta viimeiset hetket ilman yöimetystä. Poika meni päiväkotiin 11 kk ikäisenä ja halusin kuitenkin jatkaa imettämistä ja lisätä läheisyyttä. Vauvasta lähtien hän on oikeastaan nukkunun minun kainalossa, joten pääsi tissille yöaikaan kun halusi. Muistan parhaina öinä imettäneeni n. 8 kertaa (1krt/tunnissa) - mutta se alkoi jo hieman häiritsemään minunkin unia...

Siinä 1v9kk iässä mulla sitten riitti se yötissi ja välillä sen antamatta jättäminen onnistui. Todellinen lopetus yömaidolle tuli kuitenkin vasta kun lopetin kokonaan loman alussa (1v10kk). Laitoin laastarit rintojen päälle ja sanoin, että tissi pipi tissi loppu. Parit hassut itkut tuli, mutta poika oli jo niin iso, että ymmärsi homman. Kerrasta poikki ja muutama päivä - sitten se oli unohdettu, vaikka tosiaan pääsi rinnalle silloin kuin halusi, vaikka kymmenen kertaa illassa.

Yöimetys oli kuitenkin mielestäni se mikä piti maidontulon käynnissä. Arkisin imetin aamulla ennen hoitoon menoa, sitten kotiiin tullessamme 16.30 aikaan ja siitä lähtien aina tarvittaessa. En rajoittanut maidolle pääsyä kuin kyläreissuilla tai kaupungilla. Kotona sai tulla syliin kun halusi. Tämä sopi meille kun oltiin paljon kotona.

Vierailija
17/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole selvästikään lukenut kovin paljon faktaa taaperoimetyksestä kun noin teilaat. Nykyään kun monilla lapsilla tuntuu olevan korvakierrettä, allergiaa sun muuta, niin luulenpa ettei ylimääräiset vasta-aineannokset tekisi kenellekään pahaa. Korviketta käyttäviä äitejä kohtaan pitää olla kovin suvaitseva kaikkien mielestä(myös minun), mutta taaperoimettäjiä teilataan mennen tullen syystä jos toisestakin. Onneksesi taaperot syövät harvakseltaan ja monesti kotioloissa, joten ei sitten meidän äitien " addiktiot" pääse teitä kovasti pistämään silmään.

Vierailija
18/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperoimetys-aiheeseen. En aio käydä eipäs-juupas -keskustelua siitä asiasta.

Olen vaahdonnut tässä taaperon yöimetyksen lopettamisen puolesta, joka ei ole kenenkään etu OIKEASTI. Hyvää päivänjatkoa.

Vierailija
19/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasa:

Et ole selvästikään lukenut kovin paljon faktaa taaperoimetyksestä kun noin teilaat. Nykyään kun monilla lapsilla tuntuu olevan korvakierrettä, allergiaa sun muuta, niin luulenpa ettei ylimääräiset vasta-aineannokset tekisi kenellekään pahaa.

Sanokoot tutkimustulokset mitä tahansa niin minä sanon että imetys ei suojaa korvakierteiltä ja allergioilta. On pelkkää sattumaa kuka sairastaa korvatulehduksia, imetetty lapsi vai korviketta saanut lapsi. Tästä on niin hurjan monta esimerkkiä lähipiirissäni. Miten voi olla mahdollista että täyimetetty vauva sairastaa korvatulehduksen, imetyksen kun " luvataan" suojaavan tulehduksilta? Omaani olen täysimettänyt 6kk ja eka korvatulehdus oli 4kk iässä. Nyt vauva 8kk ja epäillään astmaa. Eikä neiti ole ikänsä aikana korviketta saanut. Joten ,miten tämä voi tutkimusten mukaan olla mahdollista??? Ja vastaavia esimerkkejä on tosiaan lähipiirini täynnä.

Viimeksi kun käytin vauvaa korvalääkärillä, kysyin häneltä että mitä tauteja vastaan imetys sitten suojaa. Lääkäri sanoi että hänen mukaansa (siis käytti omia potilaitaan " tutkimustuloksina" ) ainut miltä imetys suojaa on vatsatauti. Ja hän sanoi että harmittaa kun imetyksen tavallaan " luvataan" suojaavan vaikka miltä, ja sitten ne äidit jotka eivät vastoin tahtoaan pysty imettämään, pelkäävät että nyt heidän vauvansa saavat kaikki mahdolliset sairaudet kun ei ole imetyksen antamaa suojaa.

Olen itse erittäin imetysmyönteinen ihminen ja imetän edelleen ja toivottavasti vielä kauan. Mutta jos joku sanoo minulle että hänen lapsensa on SEN TAKIA terve kun sitä on imetetty pitkään niin minä kyllä näen punaista ja korjaan tuon väitteen. Hänen lapsensa on aivan sattuman kaupasta terve, ei imetyksen takia. PISTE.

Vierailija
20/32 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harmi kun jäi tuo kursori päälle, toivottavasti kaikki kuitenkin tajuaa mikä oli mun tekstiä ja mikä on lainattua tekstiä.