Korona, sota ja taloyhtiö vaan haluaa käydä taas joka huoneiston läpi.
Joka vuosi sama juttu että jollain tekosyyllä pitää päästä kyttäämään asukkaiden huoneistot. Onko muilla samanlaista ettei edes vuotta saa rauhassa asua. Yhtäkkiä vaan ilmoitetaan että tullaan tarkastamaan sitä ja tätä. Tekisi mieli laittaa ovi takalukkoon ja haistattaa heille paskat. Tai sitten olla kotona ja ruveta rähjäämään eikä päästää sisään. Ihan periaatteenkin vuoksi vastustan tälläistä kyttäämistä.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo outoa ja väärin, jos taloyhtiö käy asunnoissa tarkastuskäynneillä ilman mitään varsinaista syytä. Meillä huoltomiehet käy kerran vuodessa katsomassa vesimittarin ja joskus harvoin tekemässä jotain huoltotoimenpiteitä, ja itsestä tuntuu, että sekin on jo liikaa.
Meillä riittää että asukkaat itse ilmoittavat mittarilukemat 3 krt vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis ilmoita ennen kuin tulevat.
Ilmottaa ne meillä yleensä. Viimeiksi jaettiin viisi päivää aikaisemmin lappu jossa kerrottiin asuntojen tarkastuksesta otsikolla "asuntojen tarkastus".
Laki vaatii että sisälle tulo pitää ilmoittaa vähintään 2 viikkoa etukäteen. Muu on kotirauhan rikkomista josta voi tehdä rikosilmoituksen. Jos ette usko niin tarkistakaa vaikka Finlexistä.
Neljä kertaa vuodessa on erittäin yleistä ja useamminkin vielä normaalia. Ei niitä kuule kiinnista kauheasti, ne on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin odotan parhaillaan parvekkeen sisäkaton tarkastajaa, mitä se sitten ikinä pitääkään sisällään. Tulee ehkä tällä viikolla, ehkä ensi tai sitä seuraavalla. Työaika 7-18. Kivasti menee loma tässä sitten kukonlauluun herätessä.
No minä ainakin nukkuisin ihan rauhassa. Eiköhän siihen ovikelloon siten herää ja ei muuta kuin aamutakki päälle ja ovea avaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin odotan parhaillaan parvekkeen sisäkaton tarkastajaa, mitä se sitten ikinä pitääkään sisällään. Tulee ehkä tällä viikolla, ehkä ensi tai sitä seuraavalla. Työaika 7-18. Kivasti menee loma tässä sitten kukonlauluun herätessä.
No minä ainakin nukkuisin ihan rauhassa. Eiköhän siihen ovikelloon siten herää ja ei muuta kuin aamutakki päälle ja ovea avaamaan.
Tämä tarkastaja menee parvekkeelle makuuhuoneesta niin ei viitsi jättää sänkyä auki ja haluan tuuletella yms.
Miten ihmeessä Ukrainan sota liittyy asiaan mitenkään 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkastaja menee parvekkeelle makuuhuoneesta niin ei viitsi jättää sänkyä auki ja haluan tuuletella yms.
Siis sen tarkastuksen aikana on pakko tuuletella? Eikö siihen sängylle voi heittään päiväpeiton tarkastuksen ajaksi tai laittaa vain peiton siististi? Tuntuu, että elämästä tehdään tahallaan vaikeaa ja sitten valitetaan.
Meilläkin on parin vuoden sisällä erilaisten tarkastusten tekeminen lisääntynyt, mutta johtuu ihan siitä, että talo on rakennettu 1985 ja kaikenlaista remontoitavaa alkaa tulla eteen. Tai edellisestä tarkastuksesta on kulunut jo vuosia. Kaikkia asioita ei voi remontoida samaan aikaan. Ei ajallisesti eikä taloudellisesti, joten taloyhtiö joutuu suunnittelemaan pidemmällä aikavälillä ( = vuosia eteenpäin) järjestyksen, missä rakennusta remontoidaan.
Kerran vuodessa käy huoltomies lukemassa energiamittarit, mutta muuten erilaisia tarkastuksia tulee pitkin vuotta. Aina niistä ilmoitetaan etukäteen. Mä myös soitan heti ilmoituksen saatuani lapussa olevaan numeroon ja sovin tarkemman ajan. Teen etätöitä kotona eikä meille kannata tulla silloin, kun olen etäpalaverissa. Tai sitten joutuu tulemaan yleisavaimella ja odottamaan tuulikaapissa, kunnes palaverini loppuu. Isokokoinen koirani kun ei päästä ketään tuulikaapista peremmälle, jos mä en ole ollut avaamassa ovea, eikä anna kenenkään tuntemattoman liikkua asunnossa, jos mä en kulje mukana. Jotta koko tarkastus edes onnistuu, tarvitsen tarkan päivämäärän ja kellonajan. Yleensä on sovittu niin, että vaikka heillä järjestys taloyhtiössä olisi mikä tahansa, tulevat meille ensimmäisenä ja heti aamusta klo 7-7:30. Jos tämä ei käy, soittavat mulle puoli tuntia ennenkuin olisivat tulossa ja mä sitten sanon, sopiiko vai ei. Kerran unohtivat soittaa ja olin koiran kanssa ulkona, kun olivat tulleet sisään. Sisälle päästyäni koira ampaisi raivoisasti haukkuen suoraan yläkertaan ja ajoi huoltomiehet yläkerran vessaan. Hetken aikaa mietin, että lähtisinkö käymään lähikaupassa ja antaisin huoltomiesten piileskellä vessassa sen aikaa, mutta en viitsinyt. Totesivat itsekin, että unohtivat soittaa ja ymmärsivät, miksi olisi pitänyt soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sen tarkastuksen aikana on pakko tuuletella? Eikö siihen sängylle voi heittään päiväpeiton tarkastuksen ajaksi tai laittaa vain peiton siististi? Tuntuu, että elämästä tehdään tahallaan vaikeaa ja sitten valitetaan.
Haluan tuulettaa aamulla ettei kenenkään tarvitse haistella yöllisiä tuoksujani. Ja miten mä jo kerkeän päiväpeittoakin heittää sängylle jos tuossa ed. vastauksessa luki että ovikellon soidessa vaan aamutakki niskaan ja avaamaan ovea kesken unien jos tarkastaja tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tuulettaa aamulla ettei kenenkään tarvitse haistella yöllisiä tuoksujani. Ja miten mä jo kerkeän päiväpeittoakin heittää sängylle jos tuossa ed. vastauksessa luki että ovikellon soidessa vaan aamutakki niskaan ja avaamaan ovea kesken unien jos tarkastaja tulee?
No mulla menee päiväpeiton laittoon pari sekuntia. Ehtiikö ne mitään tuoksuja haistelemaan, kun kävelevät suoraan sinne parvekkeelle. Mulla ei olisi edes tullut mieleenkään tuollainen ja vaikka tulisikin, niin en kyllä jaksaisi lomalla tuon takia herätä. Siinä haistelkoon sitten tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet kyllä asioista tosi vaikeaa ihan itse. Itse kävin just aamu-asioinnilla vessassa ja naureskelin mielessä et toivottavasti eivät tule just nyt käväisemään... :)
Vierailija kirjoitti:
Ei aiemmin ole käyty näin usein mitä nyt viimeisten vuosien aikana.
Huolto- ja kunnostustyöt riippuvat talon iästä. Mitä vanhempi talo, sen enemmän huoltotöitä.
Jos uusi talo ja takuutarkastukset ohi, niin seuraavat 5-10v saa elää melko rauhassa. Rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa, eikä tähän vaikuta sota tai korona.
Näin myös okt.ssa.
Kummasti on noita korjauskohteita alkanut olemaan kaikkialla. Täälläkin vanha röttelö ja kaikenlaista pitää koko ajan puuhata, nyt viimeisimpänä päätettiin uusia supernopealla aikataululla kaikki lämpöjohtoverkot koska "vuoto", jota ei koskaan löytynyt. OP isännöitsijänä ja varannut remonttiin reilusti rahaa, joka omistusasujien maksettava omasta pussista. Turhaa koko omistusasuminen, vastike juoksee ja työukot hyppää ovesta sisään ja ulos ilman että siihen on mitään sanottavaa. Oikein mukavia nämä turhat remontit vuorotyössä olevalle ja univaikeuksista kärsivälle ihmiselle.
Totta kait kaikissa taloissa, oli sitten krs-talo tai okt joutuu tekemään kunnostus- ja huoltotöitä monta kertaa vuodessa, oli aika mikä tahansa. Ei mitkään laitteet ole huoltovapaita. Ja tähän aikaan vuodesta kesää kohti niitä aletaan tehdä, kun yhtiökokoukset on pidetty. Eikö se ole vain hyvä, että tuuletus pelaa tai patterit lämpiävät.
Ei kait kukaan jätä auton huoltoakaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti on noita korjauskohteita alkanut olemaan kaikkialla. Täälläkin vanha röttelö ja kaikenlaista pitää koko ajan puuhata, nyt viimeisimpänä päätettiin uusia supernopealla aikataululla kaikki lämpöjohtoverkot koska "vuoto", jota ei koskaan löytynyt. OP isännöitsijänä ja varannut remonttiin reilusti rahaa, joka omistusasujien maksettava omasta pussista. Turhaa koko omistusasuminen, vastike juoksee ja työukot hyppää ovesta sisään ja ulos ilman että siihen on mitään sanottavaa. Oikein mukavia nämä turhat remontit vuorotyössä olevalle ja univaikeuksista kärsivälle ihmiselle.
Isännöitsijälle ei ole osaa eikä arpaa. Taloyhtiön korjaukset ja huollot päätetään yhtiökokouksessa, osakas enemmistön päätöksellä.
Osallistutko yhtiökokoukseen, jossa myös sinä olet päättämässä asiasta, onko se turha toimenpide vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Neljä kertaa vuodessa on erittäin yleistä ja useamminkin vielä normaalia. Ei niitä kuule kiinnista kauheasti, ne on töissä.
Missä ja minkälaisia kämppiä on normaalia tarkastaa 3 kuukauden välein tai jopa useammin?! Olen asunut neljässä yksityisen omistamassa vuokrakämpässä, kahdessa vakuutusyhtiön omistamassa, yhdessä kaupungin ja yhdessä sijoitusyhtiön omistamassa ja nyt olen asunut 1,5 vuotta omassa asunnossa. Sijoitusyhtiön omistamassa vuokra-asunnossa käytiin kerran vuodessa vaihtamassa ilmastointilaitteen suodattimet, missään muussa asunnossa ei ole käyty kertaakaan, jollen ole itse huoltomiestä pyytänyt. Asunnot on olleet Järvenpäässä, Lahdessa, Helsingissä ja Tampereella.
SE ON VAIN HYVÄ: Se on Vain Hyvä, kun pitävät talon asunnon ja koko talon kunnosta huolta tekevät kuntotarkistuksia!
Ja korjaajavat jos on korjattavaa
Jottei kenenkään, tarvi laittaa rahaa
turhaan " harakan pesää" , muistuttavaan tönöön.
Vuosia , vuosikymmeniä ..
Maksaa kallista vuokraa tai vastiketta.
Ja valittaa , turhaan
Asuntojen huonosta kunnosta
Tai talon tilojen muusta huonosta kunnosta
Huonosta ilmasta.
Kuten, minä esim.
Koko ikäni asuin, !
Rivitalossa, johon Ei tehty mitään
Remonttia kun vain maalattiin!
Niin se kallis vuokrarivitalo
Johon ei tehty mitään
remonttia muuta kun maalattiin,
Ei tehty edes , putkiremonttia!
Vuosien varrella, talo muuttuu yhä vaan huonommaksi ( kuten muutkin kunnan vuokra rivitalot ovat muutkin ränsityneet(
No tämä ränsity, yhä vaan lisää.
Lopulta katto rupesi, vuotaa kun talo oli 35- vuotta ,
Vanha sitten vasta, kun vuoti katto
Hiiriä , päästäisiä
Nämä tuholaiset , raapivat aina öisin !
Välikatolla..
Tuli sokeritoukkia, vessaan.
Kun talo oli 40- vuotias,
Tehtiin vasta kuntotarkastus! Ensimmäisen kerran eläissäni,
Tähän " harakan pesään" ..
Sen minä annoin ,,
Sille kallisvuokraiselle
Rivitalolle,
Jossa asuin koko lapsuuden
( Kunnan uudetmatkin hieman uudemmat)
No nyt täyttävät ,
41- vuotta.
Niin , se rivitalo purettiin vasta
5- vuotta sitten tilalla on uudempi ollu samoin 5- vuotta pystys.
Eli Olkaa hyvillänne vaan!
Kun huolehditaan asuntojen kunnosta!
Ja koko talosta
Ei käy, kuten mulle asuin harakan pesässä!
Sain muistoksi vielä,
Jalan joka sai , kylmää ikkunoista
Nyt tänne , on rakenteilla uusia rivitaloja , vanhojen rivitalojen lisäksi , jotka on ränsityneet.
Niissä on asukkaat !
Viisasta pitää omaisuus kunnossa, tarkastukset ja korjaukset palvelevat osakkaiden etua
Vaikka asuisin omakotitalossa, palkkaisin talkkarin hoitamaan talon ylläpidon, omat taidot eikä aika ei riitä siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijälle ei ole osaa eikä arpaa. Taloyhtiön korjaukset ja huollot päätetään yhtiökokouksessa, osakas enemmistön päätöksellä.
Osallistutko yhtiökokoukseen, jossa myös sinä olet päättämässä asiasta, onko se turha toimenpide vai ei.
Näsäviisas apina, oleta vähemmän ja tiedä enemmän. Kuka sanoi että isännöitsijä teki päätöksen? Hallitus sen teki, mutta OP oli luonnollisesti mukana. Turha vittuilla minulle. Käyn taloyhtiön kokouksissa silloin kun huvittaa ja ehdin. Mene lässyttämään jollekin toiselle kuin lapselle. Et itse osaa edes kirjoittaa yhdyssanoja oikein.