Hallitus alentaa polttoaineen jakeluvelvoitetta noin 7,5 prosenttia, vuokraa LNG-kaasulaivan Viron kanssa ja lisää kotimaisen hakkeen käyttö
Hyviä muutoksia energiansaatavuuteen ja alentaa polttoaineen hintaa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008735163.html?utm_medium=promobox…
Kommentit (6)
TEM on todennut, että ainoa tapa varmistaa nopeasti irtautuminen venäläisen putkikaasun riippuvuudesta, on vuokrata riittävän suuren kokoluokan LNG-terminaalilaiva (FSRU), joka sijoitettaisiin Suomen rannikolle maakaasun siirtoverkon välittömään läheisyyteen.
TEM pyysi yhteistyössä VM:n kanssa maaliskuun loppupuolella Gasgrid Finland Oy:tä selvittämään tällaisen laivan hankintaa.
Viron ministeriö tarjosi yhteistyötä työ- ja elinkeinoministeriölle, koska myös Viron Paldiskiin on suunnitteilla LNG-terminaalille sopiva satama. Hanke pyritään toteuttamaan äärimmäisen kiireellisellä aikataululla. Neuvotteluja laivasta käyvät yhteistyössä maiden siirtoverkkoyhtiöt Gasgrid Finland Oy ja Elering AS.
LNG-terminaalilaivan lopullinen sijoituspaikka on Etelä-Suomessa yhdistettynä maakaasun siirtoverkkoon. Laiva on tärkeä saada käyttöön jo ensi talveksi mahdollisimman suurella varmuudella. Se sijoitettaisiin ensi talveksi Paldiskiin, jos sataman rakentamistyöt Suomessa eivät toteudu siihen mennessä.
LNG-terminaalilaivaa operoivan yhtiön omistuksen ja äänivallan enemmistö jää Gasgrid Finland Oy:lle tai Suomen valtiolle. Valtio voi tarvittaessa pääomittaa Gasgrid Finland Oy:tä, jos LNG-terminaalilaivaa operoivan yhtiön toiminta muuttuu kaupallisesti kannattamattomaksi. Kyseessä on kuitenkin ennen kaikkea poikkeusolosuhteissa toteutettava ehdottoman välttämätön huoltovarmuusjärjestely erityisesti teollisuuden tarpeisiin.
Tiivistys: 850 miljoonaa hallitus on suuntaamassa Venäjän energiariippuvuuden katkaisemiseen.
- 350 miljoonaa tästä on erilaisten investointien tukemista.
- Suomi ja Viro hankkivat myös nesteytetyn maakaasun laivan. Laiva sijoitetaan aluksi Viroon.
- Polttoaineiden jakeluvelvoitetta lasketaan tänä ja ensi vuonna 7,5 prosenttiyksiköllä. Tämä tarkoittaa noin 12 sentin alennusta litrahintaan.
Kyllä nyt persuja vit..uttaa, kun bensan hinta laskee! Siinä meni taas yksi vaalikortti roskiin.
Hallitus pystyy tekemään nopeita muutoksia akuutin kriisin oloissa. Hyvä!!
Emma se jaksaa jankuttaa vihreistä mahdollisuuksista ja avoimista kaistoista. Kuitenkaan jälleen kerran ei mitään osannut konkreettisesti nimetä. Tuulivoiman alta joudutaan hävittämään käsittämätön määrä metsää, tämä tuppaa Emmalta unohtumaan. Aurinko- ja tuulivoima ei paljon lämmitä pakkasella, ei ole säätövoimaa. Geoterminen lämpö on mielenkiintoinen, mutta infra ja tekniikka on realismia ehkä kymmenen vuoden päästä. Tähän asti vihreä siirtymä on tarkoittanut turpeen korvaamista venäläisellä hakkeella. Lämpöenergian tuottamiseksi on poltettava jotain vielä vuosia.
Osana pakettia polttoaineen jakeluvelvoitetta alennetaan väliaikaisesti 7,5 prosenttiyksikköä tälle ja ensi vuodelle, minkä on tarkoitus laskea polttoaineen pumppuhintaa. Jakeluvelvoite pakottaa polttoaineen jakelijoita sekoittamaan bensiinin ja dieselin joukkoon biopolttoainetta. Tällä hetkellä velvoite on 19,5 prosenttia, ja sen on tarkoitus nousta vuosittain, kunnes se vuonna 2029 olisi 30 prosenttia.
Etenkin hurjasti kallistuneesta dieselistä kärsinyt kuljetusala on vaatinut väliaikaista jakeluvelvoitteesta luopumista.