Miksi kalan kilohinta on niin korkea
Edes loheen ei ole enää varaa. Puhumattakaan muista kaloista.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Parilla kympillä saat pilkkisetin ja toukat. Naapuri lainaa kairaa. Sitten käyt vaan nykimässä 100 kpl ahvenia ylös. Peratessa voit miettiä mikä siinä kalassa maksaa.
Kävin viime viikonloppuna. Sain niin pieniä sinttejä, että jätin ne suosiolla lokeille.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy itse ammattikalastajaksi!
Viikonloppuna juttelin jäällä ammattikalastajien (nuotta) kanssa. Valitteli at, että kauppa maksaa kuhasta ja ahvenests niin huonosti, että ei kannata fileoida. Ei pääse kuulemma työhön nähden palkoille. Jakoivat jäällä ahvenet halukkaille. Maksoin omistani tuplat siitä mitä kalatukku maksaa heille. Halpaa oli. Täällä kuitenkin kuha ja ahvenfileet maksaa tiskissä liki 40€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muikkuja saa edelleen edullisesti, siivottuna pyörii siinä 8-11e/kg hinnoissa kaupasta ja tarjouksesta riippuen. Siivoamattomana 4,90 - 7,90e/kg edelleen kaupasta ja tarjouksesta riippuen. Joo, siivotut on kalliimpia kuin aiemmin, mutta edelleen melkein kolmasosan lohen ja kuhan kilohinnasta.
Lohi on ollut jo pitkään kallista muutenkin, mutta harmittaa kyllä, kun kaikkien muiden (isompien) kalojen kilohinta pyörii molemminpuolin 30 e. Ei noilla hinnoilla ole varaa syödä kalaa kolmesti viikossa, ellei sitten hyödynnä pakastealtaiden ulkolaisia kaloja. Pangasiusta saa ainakin halvalla aasialaisista kaupoista ja ihan syöntikelpoinen kala, vaikkakaan ei kovin ekologista roijata sitä Kauko-Aasiasta.
Saattas jäädä aasialaiset pangasiukset syömättä, jos tietäsit minkälaisissa mutalammikoissa niitä jätteitä syöttämällä kasvatetaan. Monnithan elää liki hapertomissa vesissä.
Kaveri yritti tehdä Thaimaassa bisnestä noilla, muttta paikalliset huijasivat rahat häneltä
Tiedän kyllä millaisissa mutalammikoissa kasvatetaan. En olekaan syönyt pitkään aikaan pangasiusta, mutta jos halvalla pitää saada kalaa, niin ei se pahanmakuista ole. Oikeastaan melko mautonta.
Kotimaista puhdasta kalaa suosin, mutta valitettavasti maksaa maltaita, joten jää kalan syönti kertaan viikossa, ellei saa poikkeuksellisen halvalla jostain. Parasta oli, kun sain työkaverilta pari vuotta sitten tuoreita ahvenia (hyppivät vielä pussissa) ja myöhemmin pakasteesta vakuumipakattuja ahvenfileitä. Piti opetella fileoimaan kalaa, että sai ne tuoreet kalat valmistettua, joten ne pakasteetkin kelpasi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy itse ammattikalastajaksi!
Viikonloppuna juttelin jäällä ammattikalastajien (nuotta) kanssa. Valitteli at, että kauppa maksaa kuhasta ja ahvenests niin huonosti, että ei kannata fileoida. Ei pääse kuulemma työhön nähden palkoille. Jakoivat jäällä ahvenet halukkaille. Maksoin omistani tuplat siitä mitä kalatukku maksaa heille. Halpaa oli. Täällä kuitenkin kuha ja ahvenfileet maksaa tiskissä liki 40€
Kannattaa ostaa suoraan kalastajalta jos mahdollista, jää ahne kauppias nuolemaan näppejään. Itse en kalaa syö, mutta kaikki juurekset ja vihannekset ostan suoraan tuottajalta. Samoin muita tuotteita vaikka torilta.
Etsipä satamasta ammattikalastaja ja hänen saapumisaikansa kalareissulta. Hän todennäköisesti myy sinulle täystuoretta kalaa huomattavasti alle markettihintojen, varmasti alle puoleen hintaan, kausittain jotain lajeja saa ilmaiseksi tai täysin nimelliseen hintaan. Se kalann hinta kasvaa vasta siellä jalostus- ja myyntiketjussa.
Itse sanoisin, että lihat ovat epäilyttävän halpoja. Kalan hinnassa vielä suurin piirtein näkyy sen arvo raaka-aineena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljettaminen maksaa
Tämä varmaan suurimpana syynä. Pilaantuu nopeasti, käsittely hyvin tarkkaa hommaa.
Hyvänen aika. Miten se ei ennen pilaantunut.Mietipä nyt !
Ennen oli myös lapamato melkein kaikilla.
Jaa. Enpä tunne enkä muista yhtäkään ihmistä. Tosin ei siitä varmaan hirveesti huudeltukaan. Ja tosin aikakin on vissiin kullannut muistot.
Nyt jos jollakin olis lapamato niin instassa sitä varmaan porukassa pohdittaisiin.
Nykypäivänä laiskamato on yleisempi.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin, että lihat ovat epäilyttävän halpoja. Kalan hinnassa vielä suurin piirtein näkyy sen arvo raaka-aineena.
Vain kauppiaan mielestä liha on halpaa, ei kuluttajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kauppiaan mielestä liha on halpaa, ei kuluttajan.
Minä muodostan tästä poikkeuksen, mutta se voi johtua myös siitä että lapsena äiti sitä käytti kaikessa vielä extra-säästeliäästi muista kuin taloudellisista syistä.
Kala haetaan pyydyksestä ja toimitetaan kauppaan vihreiden vihaamilla polttomottoreilla. Oikeamielinen tapa olisi soutaa se pyydyksestä 20km päästä avomereltä ja ajaa satamasta pyörällä 100km kauppaan.
Ap voisi kalastaa ja myydä sitten torilla lohta eurolla kilo, kyllä löytyy ostajia ja sinä rikastut.
Ei ole kallista, hain juuri pakastimesta kalaa sulamaan, teen kalakeittoa, ei maksanut mitään.
Suosittelen lämpimästi kaikille kalastusta. Alkuun pääsee muutaman euron ongella, ja itse kaivetuilla madoilla (toki ei nyt talvella ;) ) Sitten vain opettelee tekemään kalasta ruokaa.
Meillä tehdään kuhasta ja ahvenesta paljon ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi kaikille kalastusta. Alkuun pääsee muutaman euron ongella, ja itse kaivetuilla madoilla (toki ei nyt talvella ;) ) Sitten vain opettelee tekemään kalasta ruokaa.
No eihän kaikilla ole mahdollisuutta kalastaa itse. Itseasiassa hyvin harvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Koska minä lähden kalastamaan sitä sinulle niin tuulessa kuin tuiskussakin. Sinä sen sijaan istut p*rseelläsi odottamassa kalaa ja valitat hinnoista.
70 euroa punakampela kilo Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Etsipä satamasta ammattikalastaja ja hänen saapumisaikansa kalareissulta. Hän todennäköisesti myy sinulle täystuoretta kalaa huomattavasti alle markettihintojen, varmasti alle puoleen hintaan, kausittain jotain lajeja saa ilmaiseksi tai täysin nimelliseen hintaan. Se kalann hinta kasvaa vasta siellä jalostus- ja myyntiketjussa.
Muutama ammattikalastaja täällä päin ilmoittelee myyntejään satamasta. Kilohinta on koko kalasta pari euroa halvempi kuin prismasta ostettuna. Ei maksa vaivaa, kun prismasta saa valmiiksi laitetun kalan, ja tuo pitäisi itse perata ja fileoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kaikilla ole mahdollisuutta kalastaa itse. Itseasiassa hyvin harvoilla.
Suomessa on 57 000 – 168 000 järveä.
Pitkiä jokia yli 600. Lisäksi merta on vaikka miten paljon rannikolla.
Itse asiassa aika monella on mahdollisuus kalastaa itse, ja täysin ilmaiseksi.
Jos ei tähän pysty, niin sitten pitää ostaa kalliilla, tai olla ilman, eikä selitellä.
Ei muuta kuin onki pystyyn ja kalalle. Saa raitista ilmaa, ja ilmaista kalaa!
lihakin olisi kallista jos valtio ei antais tukea.
Vuosi sitten muikkuja ja silakkafileitä sai tarjouksesta alle 5€/kg, nyt tarjoushinnatkin lähentelee kymppiä.