Ranskassa asuvat !
meillä on tarjoutunut mahdollisuus muuttaa Ranskaan puolison työn perässä, siis se klassinen. asemapaikkana Strasbourg.
Nyt sitten kiinnostaa se, että MITÄ KAIKKEA pitäisi ottaa huomioon:
a) kun neuvotellaan puolison kompensaatiopaketista
b) ranskalainen verotus- onko ns. perheverotyusta olemassa /onko yksilökohtainen progreissopohjainen niin kuin Suomessa ?
c) kun on kyse lasten päivähoidosta, meillä on 3 v. poika ja toinen lapsi tulossa- tiedän että ranskassa on sekä kunnallisia että yksityisiä että kv.päiväkoteja Tai " prechooleja" mutta millaiset kokemukset niistä on ?
d) onkohan strasbourgissa jotain suomalaisten omaa yhteisöä7seuraa (vrt. Brysselissähän esim. on) joihin voisi ottaa suoraan yhteyttä?
e)millainen on ranskalainen terveydenhoitojärjestelmä- onko kunnalinen toimiva vai tarviiko vakuutukset jne että voi käyttää yksityisiä ?
f) mitä ylipäätään kantsisi nyt selvittää ja varmistaa ennen kuin maastamuuttoa tosissaan harkitsee ? onko jotain mihin ette itse olleet varautuneet ja joka osottautui tärke' äksi jälkikäteen ?
g) ja tietnkin kotiäitiys- poikkeaako se jotenkin kotiäitiydestä täällä Suomessa- onko samalla tavalla aktiviteetteja, miten homma toimii 8ei kai niissä suuria eroja käytännössä ole---)
eli kaikenlaisesta infosta ja kokemuksen vaihdosta olisin enemmän kuin kiitollinen ! ei oikein tässä alkuvaiheeessa edes osaa mieltää mitä kaikkea pitäisi ottaakaan huomioon !
Kommentit (6)
tässä sitten selvitellään eteenpäin juttuja. tuo perheverotus on kyllä erinomaisen lohdullinen tieto- varmaan laskee verotusta kyllä automaattisesti suomen oloihin verrattuna.
juu, jäisin vastasyntynyttä lasta tietenkin hoitamaan kotiin ensimmäisiksi vuosiksi...
siis lähinnä esim Kelaa ajatellen.
Täällä äitiysloma on todella lyhyt, tokasta lapsesta 6vk ennen ja 10vk jälkeen syntymän. Siitä saa 100% palkan. Sitten voi jäädä hoitovapaalle joko 1 vuodeksi (maksetaan n 750 euroa / kk verotonta) tai 3 vuodeksi (n 500 euroa /kk), jos on ollut riittävästi edeltävinä vuosina töissä (muistaakseni 2v viimeisten 5v aikana).
löytyy sivulta http://www.finlandcoe.fr/doc/fi/Strasbourg/index.html, jossa paikallisen Suomi-seuran yhteystiedot.
Itse asuin Strasbourgissa vv. 99-02 ja siellä asui myös paljon suomalaisia ja Suomi-seura oli erittäin aktiivinen . Kaupunki on aivan ihana, ei liian iso ja kansainvälinen Euroopan instituutioiden ansiosta.
Tsempppiä matkaan vaan!
mukava kuulla että paikasta olette pitäneet..itsekin miellyin kyllä heti strasbourgiin ja sen fiilikseen kun siellä kävimme katsomassa muutama viikko sitten.
katsotaan nyt miten asiat etenee. jos saamme tyydyttävän kompensaatiopaketin niin sitten menoksi vaan ! kyllä mulle kelpaisi muutaman vuoden komennus tuossa paikassa.. katsonpa heti tuon yhteisön tiedot.
Ranskassa asuvilla suomalaisilla äideillä on myös oma ryhmänsä osoitteessa:
http://groups.msn.com/RanskanSuomimamat
sieltä voit myös saada vinkkejä lapsiperheen arjesta Ranskassa tai kysellä muiden suoimamojen kokemuksia!
b) ranskalainen verotus- onko ns. perheverotyusta olemassa /onko yksilökohtainen progreissopohjainen niin kuin Suomessa ?
Ranskassa perheverotus, eli jos olette naimisissa, niin yhteisverotus, ja lasten lukumäärä otetaan myös huomioon. Eli kannattavaa jos esim vain toinen puolisoista käy töissä.
c) kun on kyse lasten päivähoidosta, meillä on 3 v. poika ja toinen lapsi tulossa- tiedän että ranskassa on sekä kunnallisia että yksityisiä että kv.päiväkoteja Tai " prechooleja" mutta millaiset kokemukset niistä on ?
3-v menisi täällä jo kouluun (" l' école maternelle" ). Niitä on joko yksityisiä tai valtion ylläpitämiä. Valtion kouluun määrätään asuinpaikan mukaan, yksityiseen voi mennä minne haluaa. Yksityiset ovat lähes poikkeuksetta katolisia, muttei sillä juurikaan ole vaikutusta koulun toimintaan. Maksut ovat hyvin koulukohtaisia, ja monesti riippuvat myös vanhempien tuloista. Valtion koulut ilmaisia. Maalla tai pienissä " maalaiskaupungeissa" ei juuri kai eroa, että laittaako lapset ykistyiseen vai valtion kouluun, mutta itse asumme isohkossa ja ei niin hyvämaineisessa kaupungissa, ja täällä yksityiseen laittaminen takaa jonkinlaisen tason kaveripiirille, jos nyt noin saa sanoa... Pienempää hoitaisit kai kotona? On olemassa jonkinlaisia " lapsiparkin" tapaisia (" halte garderie" ), jonne voi lapsen viedä esim pari kertaa viikossa puoleksi päiväksi ihan pienestä vauvasta lähtien. (n 3-4kk alkaen useimmiten), jolloin itse saa omaa aikaa. Ihan kiva, jos tukiverkko puuttuu.
d) onkohan strasbourgissa jotain suomalaisten omaa yhteisöä7seuraa (vrt. Brysselissähän esim. on) joihin voisi ottaa suoraan yhteyttä?
suomi-seurasta saisi varmaan Strasbourgin yhteisön yhteystiedot
e)millainen on ranskalainen terveydenhoitojärjestelmä- onko kunnalinen toimiva vai tarviiko vakuutukset jne että voi käyttää yksityisiä ?
Ranskan " Kela" korvaa 75% kuluista, ja loppua varten on hyvä olla vakuutus (joskus tulee työpaikan mukana automaattisesti, ja maksut vähennetään palkasta) On valittava oma lääkäri (yksityinen siis), jonka vastaanotolla käydä. Sairaaloita on joko valtion, tai sitten yksityisiä klinikoita.
Loppuihin en oikein osaa kommentoida, koska olen itse asunut täällä opiskeluajoista lähtien, ja koko äitiysaikani, joten Suomen oloihin vaikea verrata kun en niitä siltä kantilta tunne..
Jos miehesi päättää ottaa paikan vastaan, niin tervetuloa vain!