Minulta otettiin salaa HIV-testi
Tulin (suunnitellusti) raskaaksi ja varasin neuvolaan ajan ja siellä kävin, kuten määrä on. Labroihinkin lähettivät, sokerirasituskokeessakin piti käydä. Huomasin vasta lapsen jo synnyttyä, kun katselin tarkemmin sairaalan papereita, että minusta oli raskausaikana otettu HIV-testi osana jotain muita labroja ilman, että kukaan asiasta koskaan mitään sanallakaan mainitsi. Negahan se toki oli, mutta ihmetytti. Eikö ihmisen kuulu saada tietää mitä labroja hänestä otetaan?
Kommentit (64)
Haastaisin oikeuteen nämä hyyzärit. Ihan joka ainoan, niin oppivat vähän tavoille.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeen kummallista siinä on jos on hiv testi otettu. Multa on otettu monen monituista kertaa erilaisia verikokeita, laajaa ja suppeaa verikoetta ja tiettyjä täsmä kokeita.
Kerran lääkäri labra tuloksista kertoessa sanoi "niin, tuli muuten samalla tämä hiv testi labrojen mukana sinusta otettua ja negatiivinen oli". "että tiedoksi sekin sinulle, ettei hiviä ole" :D
No eipä sitä kumpikaan meistä ollut epäillytkään, mutta ihan varmistuskin tuli.
Ap on ihme hysteerikko. Kamalaa kamalaa musta otettiin verikokeissa sitä sun tätä, kamalaa.
Ei, ei. Käsitit ihan väärin. Ei siinä mitään ongelmaa ole, että testi minulta otettiin. Hyvä vain. Ongelma on siinä, että asiasta ei kerrottu etukäteen vaan se otettiin tietämättäni. Ei terveydenhuollossa saa tehdä asioita potilaalle ilman että hän tietää.
Ap
No nyt tiedät jatkossa että kun susta otetaan mikä tahansa verikoe niin samalla voi paljastua vaikka ja mitä.
Mun muistaakseni ne HIV- ja kuppakokeen vastauksetkin lukee äitiyskortissa? Tai luki ainakin vuosina -02, -04, -08 ja -09.
Ja luultavasti on hoitaja sulle sanonut että mitä labroja otetaan, mutta et vaan muista
Vierailija kirjoitti:
Mun muistaakseni ne HIV- ja kuppakokeen vastauksetkin lukee äitiyskortissa? Tai luki ainakin vuosina -02, -04, -08 ja -09.
Ja luultavasti on hoitaja sulle sanonut että mitä labroja otetaan, mutta et vaan muista
Ja jos en nyt ihan väärin muista niin sain neuvolasta jonkun sellaisen paperinkin jossa kerrottiin että mitä kaikkea äitiysneuvolassa seurataan, mitä verikokeita otetaan, millä viikoilla on lääkärikäynnit jne. Itselle oli ainakin täysin kristallinkirkasta ja selvää että HIV-näyte otetaan.
Tosiasia nyt vain on se, että ihminen saa päättää omasta terveydenhoidosta mukaanlukien labratestitkin. Mitään ei saa tehdä asiakkaan selän takana salaa, vaikka olisi "ammattilaisen" mielestä järkevää. Ellei ole sitten pakkohoidosta kyse. Eri asia sitten miksi kieltäytyisi jostain testistä. Olen itse kieltäytynyt eräästä ja se oli kuitenkin otettu. Aika huonoa ja moraalitonta ja varmaan lainvastaistakin. Tietenkin tuollainen kuitattaisiin vain vahinkona, mutta sitä se ei suinkaan ollut, koska muistan selvästi tilanteen, jossa oltiin face to face "ammattilaisen" kanssa ja ilme oli outo kun kieltäydyin, joten ei jäänyt huomioimatta tuolloin.
Potilaalla ja asiakkaalla on todellakin itsemääräämisoikeus. Kas kun ei tuikata lääkettäkin salaa tai tehdä jotain luvatonta rutiinileikkauksen yhteydessä. Ei oikein voi kuitata: Mitä siitä sitten? Sen verran lainvastaista, että oikeudessa tulisi kovat rangaistukset, jos "ammattilaiset" jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain sitä, että kai isossa väestössä jollain ihmisellä joskus paljastuu sattumalöydöksenä HIV noissa testeissä. Siis jollain, joka ei ole yhtään osannut itsellään sellaista epäillä olevan. Niin on se aika kurjaa, kun terkkarin täytyy kertoa tulokset, että kuule, sulla on todettu HIV. Kyseessä on kuitenkin vakava sairaus. Ja asia tulee täysin yllätyksenä ihmiselle, joka ei aavistanut edes että hänestä on se testi otettu.
Ap
Vielä kurjempaa olisi, jos tätä ei todettaisi raskausaikana ja HIV olisi sitten tarttunut lapseen kun ei ole aloitettu lääkitystä, tai tarttuisi lapseen imettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos en nyt ihan väärin muista niin sain neuvolasta jonkun sellaisen paperinkin jossa kerrottiin että mitä kaikkea äitiysneuvolassa seurataan, mitä verikokeita otetaan, millä viikoilla on lääkärikäynnit jne. Itselle oli ainakin täysin kristallinkirkasta ja selvää että HIV-näyte otetaan.
Minä en kyllä saanut tuollaista paperia. Sain papereita joistain ruokavaliojutuista, kielletyistä ruoista ja sellaisesta mutta en mistään labratutkimuksista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain sitä, että kai isossa väestössä jollain ihmisellä joskus paljastuu sattumalöydöksenä HIV noissa testeissä. Siis jollain, joka ei ole yhtään osannut itsellään sellaista epäillä olevan. Niin on se aika kurjaa, kun terkkarin täytyy kertoa tulokset, että kuule, sulla on todettu HIV. Kyseessä on kuitenkin vakava sairaus. Ja asia tulee täysin yllätyksenä ihmiselle, joka ei aavistanut edes että hänestä on se testi otettu.
Ap
Tuskin sitä positiivista tulosta terkkari kertoo, vaan lääkäri.
Kävin sp-tautitesteissä (julkisella) vaikka oli ollut vaan yksi partneri, varmuuden vuoksi. Omakantaan kun tuli tulokset näkyviin, niin HIV-testin negatiivinen tulos tuli sinne vasta kuukauden kuluttua. Eli jotta ihminen ei itse sitä mahdollista positiivista tulosta heti itse näe, vaan se ilmoitetaan hänelle. Ja tarjotaan tukea tms. sekä tietysti tapaamiset lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVielä kurjempaa olisi, jos tätä ei todettaisi raskausaikana ja HIV olisi sitten tarttunut lapseen kun ei ole aloitettu lääkitystä, tai tarttuisi lapseen imettäessä.
Taisit tulkita kirjoitukseni väärin. Mielestäni on hyvä, että se testi otetaan, en millään tavalla vastusta asiaa. Huonoa on, jos ihmiselle ei kerrota että hänet testataan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ihan googlaamalla vaikka äitiysneuvolatutkimukset heti ensimmäinen hakutulos kertoo mitä testejä mistäkin näytteestä tehdään, mukaan lukien HIV. Ap:tä ei vaan jostain syystä ole kiinnostanut ennen kuin heräsi tuohon yhteen tulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä saanut tuollaista paperia. Sain papereita joistain ruokavaliojutuista, kielletyistä ruoista ja sellaisesta mutta en mistään labratutkimuksista. Ap
Mutta kai tiedät käyneesi verikokeessa? Mitä luulit että sillä tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näin käy. Mutta onni siinä on, että lääkityksellä voidaan estää tarttuminen lapseen. Sen takia niitä tehdään. Lapsen vuoksi, ei niinkään äidin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ihan googlaamalla vaikka äitiysneuvolatutkimukset heti ensimmäinen hakutulos kertoo mitä testejä mistäkin näytteestä tehdään, mukaan lukien HIV. Ap:tä ei vaan jostain syystä ole kiinnostanut ennen kuin heräsi tuohon yhteen tulokseen.
En googlannut mitään neuvolaan liittyvää koskaan, ei tullut edes mieleen. Googlasin vain synnytyksiin liittyviä asioita ja keskenmenon riskiin. Googlaako joku oikeasti neuvolaa?
Ap
Hei mä keksin hyvän juonen. Testataan salaa ja lääkitään perään salaa. Mutta miksi pitäisi tehdä nuo salaa. Mikä olisi sellainen tilanne, että potilaan ei pitäisi saada itse tietää? Jos nyt ei holhouksen alainen tai pakkohoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVielä kurjempaa olisi, jos tätä ei todettaisi raskausaikana ja HIV olisi sitten tarttunut lapseen kun ei ole aloitettu lääkitystä, tai tarttuisi lapseen imettäessä.
Taisit tulkita kirjoitukseni väärin. Mielestäni on hyvä, että se testi otetaan, en millään tavalla vastusta asiaa. Huonoa on, jos ihmiselle ei kerrota että hänet testataan. Ap
Tiesit siis kaikki muut labrat, muttet hiv-testiä? Eikö ollut hyvä ettei tarvinnut pelätä odottaessa. Suurin osa, vaikka on varmoja ettei ole saanut tartuntaa, hermostuu odottaessaan vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Hei mä keksin hyvän juonen. Testataan salaa ja lääkitään perään salaa. Mutta miksi pitäisi tehdä nuo salaa. Mikä olisi sellainen tilanne, että potilaan ei pitäisi saada itse tietää? Jos nyt ei holhouksen alainen tai pakkohoidossa.
Ei siinä mitään salaa oteta. Henkilö voi myös kieltäytyä kaikista kokeista.
Huhu huh tuo hiv. Ajattele sitä on tartutettu jopa tahalleen ihmisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään salaa oteta. Henkilö voi myös kieltäytyä kaikista kokeista.
Tuo oli vain "juoni" johonkin kirjaan. Ei hän niitä oteta salaa ja voi kieltäytyä, mutta voi käydä myös niin, että kun kieltäytyy otetaan kuitenkin. Ainakin mulle.
No mitä ihmeen kummallista siinä on jos on hiv testi otettu. Multa on otettu monen monituista kertaa erilaisia verikokeita, laajaa ja suppeaa verikoetta ja tiettyjä täsmä kokeita.
Kerran lääkäri labra tuloksista kertoessa sanoi "niin, tuli muuten samalla tämä hiv testi labrojen mukana sinusta otettua ja negatiivinen oli". "että tiedoksi sekin sinulle, ettei hiviä ole" :D
No eipä sitä kumpikaan meistä ollut epäillytkään, mutta ihan varmistuskin tuli.
Ap on ihme hysteerikko. Kamalaa kamalaa musta otettiin verikokeissa sitä sun tätä, kamalaa.