Minulta otettiin salaa HIV-testi
Tulin (suunnitellusti) raskaaksi ja varasin neuvolaan ajan ja siellä kävin, kuten määrä on. Labroihinkin lähettivät, sokerirasituskokeessakin piti käydä. Huomasin vasta lapsen jo synnyttyä, kun katselin tarkemmin sairaalan papereita, että minusta oli raskausaikana otettu HIV-testi osana jotain muita labroja ilman, että kukaan asiasta koskaan mitään sanallakaan mainitsi. Negahan se toki oli, mutta ihmetytti. Eikö ihmisen kuulu saada tietää mitä labroja hänestä otetaan?
Kommentit (64)
Ei se ole mikään salatesti, vaan kaikilta odottajilta otetaan infektiokokeet, syntymättömän lapsen turvallisuuden vuoksi.
Kaikilta nuo testataan, on niin olennaista lapsen terveysturvallisuuden kannalta. Hauskaa oli että Vantaalaiselta vaadittiin sukupuolitautitestit ennen kierrukan asennusta, kun asuin vielä Espoon puolella ei tällaista vaatimusta ollut. Pitäisi tietenkin kertoa mitä kaikkea tutkitaan ja kertoa tuloksetkin.
Eikös ole ihan yleisessä tiedossa, että kaikilta odottajilta otetaan hiv-testi. Niin on multakin otettu joka kerta.
On ne jossain lueteltu.
Tuon lisäksi sinulle on tehty myös kuppa-testi, sekin kuuluu vakiotestaukseen.
Tee rikosilmoitus. Tuo on törkeetä.
Miten asia olisi muuttunut?
Hoitaja: -Ja otamme sinulta myös HIV-testin.
AP: -Eieieiei, se on tietysti negatiivinen, ei sitä tarvitse ottaa, kieltäydyn testistä!
Hoitaja: -Onnittelut, Hiv-testi oli negatiivinen.
Ap: -Mitäs minä sanoin, ei sitä olisi tarvinnut ottaa, eihän nyt mulla mitään hivirusta voi olla.
Voit kysyä näytteenottotilanteessakin mitä kokeita otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tee rikosilmoitus. Tuo on törkeetä.
Jos jokin on törkeätä mielestäsi niin se ei välttämättä tarkoita että se olisi laitonta. Minusta kansanedustajien sopeutumisrahat ovat törkeitä mutta ne ovat ihan laillisia.
Eli ap on vaan mennyt verikokeeseen sen kummemmin miettimättä, että mitä testataan. Toki varmaan siellä neuvolassa olisi voinut luetella, että mitä kaikkia asioita testataan, mutta ei ne siinä kiireessä kaikkea välttämättä muista.
Mulle sanottiin aikoinaan. Muistan sen kun hiukan ihmettelin että miksi.
HIV testi otettiin jo vuonna 2000 kaikilta raskaana olevilta, taisi tulla -90 luvun puolella jo ihan vakioksi, silloin asiasta mainittiin sivulauseessa. Voisin kuvitella että 20 vuotta myöhemmin tämä on jo täysin päivänselvää ja arkipäiväinen asia, josta ei varmaan edes hoksata aina erikseen mainita, kun se kuuluu niihin testeihin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
HIV testi otettiin jo vuonna 2000 kaikilta raskaana olevilta, taisi tulla -90 luvun puolella jo ihan vakioksi, silloin asiasta mainittiin sivulauseessa. Voisin kuvitella että 20 vuotta myöhemmin tämä on jo täysin päivänselvää ja arkipäiväinen asia, josta ei varmaan edes hoksata aina erikseen mainita, kun se kuuluu niihin testeihin normaalisti.
Olin ensimmäistä kertaa raskaana. Miten minulle voisi olla mikään päivänselvää, jos en ole koskaan ennen raskaana tai neuvolassa ollut eikä asiaa koskaan minulle kerrottu? Ap
HIV, B-hepatiitti ja kuppa testataan kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään salatesti, vaan kaikilta odottajilta otetaan infektiokokeet, syntymättömän lapsen turvallisuuden vuoksi.
Sinänsähän tämä on oikein hyvä asia ja tärkeää että testi otetaan. Ihmettelin vain miksi asiasta ei missään mainittu. Ap
Vierailija kirjoitti:
On ne jossain lueteltu.
Tuon lisäksi sinulle on tehty myös kuppa-testi, sekin kuuluu vakiotestaukseen.
Kuppa? En tiennyt sitäkään. Olisivat sentään voineet seuraavalla neuvolakäynnillä sanoa jotenkin näin vaikka: ”On hyviä uutisia! Sinulla ei ole kuppaa!!”
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ensimmäistä kertaa raskaana. Miten minulle voisi olla mikään päivänselvää, jos en ole koskaan ennen raskaana tai neuvolassa ollut eikä asiaa koskaan minulle kerrottu? Ap
No, ehkäpä ajatuksella lukien voi havaita että kirjoittaja tarkoittaa että nämä testit ovat henkilökunnalle/terveydenhoitajille niin arkipäiväisiä asioita, että eivät aina edes hoksaa kertoa mitä eri asioita seulotaan raskauden aikana.. Ja niinhän ne on, neuvolan henkilökunnalle, sitä arkipäivää. Ei tässä nyt salaliittoa ole sinua kohtaan, kysy ihan rohkeasti seuraavalla kerralla, sitä varten ne hoitajat siellä on :) Onnea perheenlisäyksestä muuten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ollut raskaana, mutta se on minulle päivänselvää. Etköhän ole kuitenkin ihan todistettavasti harrastanut seksiä tuossa kohtaa, joten olisit voinut saada HIV:n.
Mietin vain sitä, että kai isossa väestössä jollain ihmisellä joskus paljastuu sattumalöydöksenä HIV noissa testeissä. Siis jollain, joka ei ole yhtään osannut itsellään sellaista epäillä olevan. Niin on se aika kurjaa, kun terkkarin täytyy kertoa tulokset, että kuule, sulla on todettu HIV. Kyseessä on kuitenkin vakava sairaus. Ja asia tulee täysin yllätyksenä ihmiselle, joka ei aavistanut edes että hänestä on se testi otettu.
Ap
Et vain kuunnellut niin tarkasti, että olisi jäänyt mieleen. Minulta meni lähes kaikki muu ohi, kun papatti sen luettelon mitä tarkistavat, mutta tuo HIV jäi ainoana mieleen, erottui muista sanoista lyhyytensä vuoksi, kun käytti tuota lyhennettä ja suomessa ei noita v-loppuisia sanoja pahemmin kuule.
Ensimmäisen raskauden kanssa kaikki on uutta ja outoa, joten ei ihme jos osa menee ohi korvien, toisen kanssa ei jaksa kuunnella kuin sen verran, että samalla kaavalla mennään kuin ensimmäisenkin kanssa.
Teknisesti ottaen varmaan kuuluu, mutta moniko ihminen ymmärtää juuri mitään muutenkaan niistä laboratoriokokeista?