Mistä chihuahuan pentuja?
Toiveissa olis hankkia noin vuoden päästä pieni pentu meille ja tässä on onneksi nyt aikaa vielä opiskella ja miettiä hankintaa rauhassa. Mulla itselläni on ollut koira ihan pienenä lapsuudenkodissa, eli koiran hankkimisesta ei itsessään ole kokemusta.
.
Mistä kannattais kaikkein turvallisimmin hankkia chihuahuan pentu? Että kaikki ois varmasti kunnossa? Mitä pitäisi ehdottomasti ottaa huomioon? Kaikki vinkit otetaan vastaan :)
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:34"]Miksi haluat koirarodun, jonka edustajilla on vaikeaa elää omassa vartalossaan?
[/quote]
En tiedä minkälaista sulla on omassa kropassasi, mutta mun chihu tuntuu viihtyvän hyvin omassaan.
[/quote]
Oletko puhunut chihusi kanssa asiasta? :)
[/quote]
Kyllä, puhun chihuni kanssa paljon asiasta, juttelen ja seuraan hyvin tarkkaan ja näin ollen tiedän kyllä missä mennään. Samoin toimin myös sfinx-kissamme kanssa. Ja nyt olen jo varmasti itse saatana, koirana chihu ja kissana sfinx, ei maatiainen! Ja velakin vielä olen!
Hei,
Meillä on chihuahuakoiria ollut 18,5 vuotta ja ovat olleet terveitä koiria kaikki. Vanhin koiramme on 18,5-vuotias, kaihi on ja kuulo on huonontunut, mutta liikkuu hyvin ja ei mitään pitkäaikaissairauksia, käytimme viimeksi vuosi sitten hammasputsauksessa ja kaikki ihan ok. Mummelin kaverina ollut uroskoira kuoli 13-vuotiaana sydämen vajaatoimintaan,
Nyt meillä on yhteensä 4 chihuahuaa ja kaikki on tosiaan hankittu kasvattajilta, ei polvivikoja yms. Chihuahuat ovat voimakastahtoisia pieniä koiria, hyvin terveitä ovat olleet. Helpompiakin rotuja on olemassa, mutta me pidämme kovasti. Työskentelen kotona pääsääntöisesti, joten minulla on aikaa näille koirille. Suosittelen, että hankit chihuahuan joltain pitkäaikaiselta kasvattajalta, rekisteröidyn pennun.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:52"]
Viime päivinä täällä on kyselty ranskanbulldogin, mopsin ja chihun hankinnasta. Mikä ihmisiä vaivaa? Ymmärrän, että nuo rodut ovat "trendikkäitä" nyt ja niitä otetaan paljon, mutta se tässä onkin suuri ongelma. Kyseisiä rotuja tehdään nyt niin paljon, että edes näennäisesti terveet yksilöt ovat erittäin harvassa. Ja oikeasti terveitä yksilöitä noista roduista ei edes löydy, koska pelkästään normaalin rakenteensa vuoksi niillä on elintapasairauksia, joiden hoitokin tulee helvetin kalliiksi (jos siis koiraan hoitaa, kaikki eivät ramppaa eläinlääkärillä ja vie koiraa leikkauksiin vaikka olisi tarve!). En pystyisi katselemaan pelkästä olemassaolostaan kärsivää koiraa kotonani. Ihan vain oman itsekkyyteni vuoksi.
Miettikää vielä, jotka näitä sairaaksi jalostettuja rotuja halajatte! :(
[/quote]
Moi, voisitko hieman kertoa minulle, mitä sairauksia tiedät chihuahuakoirilla olevan? Meillä on 4 chihuahuakoiraa, joista vanhin on jo 18,5v, muut ovat 2*7v ja yksi 5v. Kaikki koirat ovat terveitä ja hyvinvoivia.
Laitoin viestin tuonne Little Phoenix Kenneliin, vaikutti etusivun tekstin perusteella ihan järkevältä. Onko muilla tästä kokemusta? Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:00"]Laitoin viestin tuonne Little Phoenix Kenneliin, vaikutti etusivun tekstin perusteella ihan järkevältä. Onko muilla tästä kokemusta? Ap
[/quote]
No kiva, se kasvattaja on todellakin järki-ihminen. Kasvattajan koirat menestyy vaihtelevalla menestyksellä näyttelyissä, kasvattaja ei suosi sitä ihan lyhyt kuonoista versiota, vaan pitää aavistuksen pidempi kuonoisina koiransa, jotkut tuomarit tykkää, jotkut ei, mutta kasvattajalle on tärkein että koiran on hyvä olla. Itse en näyttelyistä ole innostunut ja tärkein on mullekin koiran hyvinvointi.
Jos jatkat kasvattajan kanssa viestittelyä, niin kerro terveisiä Tilda-koiralta :)
- Se jolla on se 4.5kk chihu.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:00"]Laitoin viestin tuonne Little Phoenix Kenneliin, vaikutti etusivun tekstin perusteella ihan järkevältä. Onko muilla tästä kokemusta? Ap
[/quote]
No kiva, se kasvattaja on todellakin järki-ihminen. Kasvattajan koirat menestyy vaihtelevalla menestyksellä näyttelyissä, kasvattaja ei suosi sitä ihan lyhyt kuonoista versiota, vaan pitää aavistuksen pidempi kuonoisina koiransa, jotkut tuomarit tykkää, jotkut ei, mutta kasvattajalle on tärkein että koiran on hyvä olla. Itse en näyttelyistä ole innostunut ja tärkein on mullekin koiran hyvinvointi.
Jos jatkat kasvattajan kanssa viestittelyä, niin kerro terveisiä Tilda-koiralta :)
- Se jolla on se 4.5kk chihu.
[/quote]
Kerron terveiset! :)
Mistä mun kannattaisi opiskella tästä rodusta, lainata jokin tietty kirja vai onko heittää mitään nettisivua? Haluan olla tästä ihan varma, että sopii meille :)
Ap
Viime päivinä täällä on kyselty ranskanbulldogin, mopsin ja chihun hankinnasta. Mikä ihmisiä vaivaa? Ymmärrän, että nuo rodut ovat "trendikkäitä" nyt ja niitä otetaan paljon, mutta se tässä onkin suuri ongelma. Kyseisiä rotuja tehdään nyt niin paljon, että edes näennäisesti terveet yksilöt ovat erittäin harvassa. Ja oikeasti terveitä yksilöitä noista roduista ei edes löydy, koska pelkästään normaalin rakenteensa vuoksi niillä on elintapasairauksia, joiden hoitokin tulee helvetin kalliiksi (jos siis koiraan hoitaa, kaikki eivät ramppaa eläinlääkärillä ja vie koiraa leikkauksiin vaikka olisi tarve!). En pystyisi katselemaan pelkästä olemassaolostaan kärsivää koiraa kotonani. Ihan vain oman itsekkyyteni vuoksi.
Miettikää vielä, jotka näitä sairaaksi jalostettuja rotuja halajatte! :(