Onko miehen juonti ja käytös normaalia?
Eilen joi ainakin sixpäkin 4,7% olutta ja 75cl viinipullon 13%. En tiedä oliko jemmassa muutakin ja joiko giniä. Itse join pari lasia gin tonicia, ja kun en normaalisti juo, niin en oikein tiedä näistä.
Aloin vain pohtimaan, kun laitoin nukkumaan ja mies tuli jotain tiuskimaan kuinka olin jättänyt hänet huomiotta tai jotain (?), riuhtaisi peiton ja meni dramaattisesti sohvalle nukkumaan. On toiminut tällä tavoin aikaisemminkin, ja tympii jo valmiiksi kun saattaa jatkaa aamullakin, enkä tiedä mitä nyt taas tein väärin. Alkoholiakin saattaa juoda pitkin viikkoa muutaman kaljan illalla.
Että miten muualla? Paljonko sitä alkoholia oikeasti normaaleissa kodeissa kulutetaan? Ja vedetäänkö hernettä nenään niin että se pysyy siellä humalan jälkeenkin?
Kommentit (37)
Voi olla, että hänellä on hermostunut olo, kun ei ole pikkuhuppelissa. Sehän tavallaan on se tila, jonka hän kokee hyväksi ja 'oikeaksi' olotilakseen. Kiristää, jos ei voi ottaa sitä olutta helpottamaan kiristelyjä 8jotka normaalisti puretaan ulkoilemalla, lukemalla, kahvittelemalla jne). Niinhän se menee...alkoholi ohjaa/vie loppujen lopuksi riippuvaisen elämää, koska se on se ainoa asia, joka helpottaa oloa.
Kyllä otkettää suomalainen alkoholikulttuuri. Ihan oikeesti. Mikähän nyt olisi kohtuukäyttöä?
Drinkki on kohtuukäyttöä. Pullo viiniä puoliksi illallisella on kohtuukäyttöä. Saunakalja on kohtuukäyttöä. Se, että vetää pullollisen yksin ja sikspäckin yksin ihan vaan tullakseen humallaan, ei ole ohriukäyttöä. Se on alkoholiongelma.
Alkoholiongelma on yhtäkuin alkoholismi.
Voi kun tämä kansa joskus lopettaisi noiden annosten laskemisen ja tajuaisi, että kaikki humalahakuinen juominen on väärinkäyttöä. Mä en siedä humalaisia ihmisiä. Hiyaita, kömpelöitä, solkottavia ka jankkaavia plus vielä usein riidanhaluisia. Jos en tykkää sellaisista, miksi kestäisin läheisiäni siinä tilassa edes kännissä?
Hyi. Helvetti.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:35"]Turha syyllistää AP:tä, että ei ole tajunnut kun mies juo vit####. Jotkut vaan ovat sellaisia ,että haastavat riitaa kun ovat juoneet. Tälläisten ihmisten ei pitäisi juoda. Miehesi juo liikaa jos joka viikonloppu on juotava ja humalahakuisesti.
[/quote]
Mies ei tosiaan yleensä näytä päällepäin humalaiselta, mutta käytöksessä saattaa muuten ilmetä. Niinkuin tuo kummallinen riitojen haastaminen näyttää kuuluvan asiaan. Isäni oli ihan samanlainen, enkä jaksaisi jos tilanne menisi sellaiseksi. ): Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:38"]Jatkan vielä, sillä tämä on tärkeä aihe. Kasvatusalan ammattilaisena on surullista kuulla välillä pienten lasten suusta, miten "isi juo viikonloppuna kaljaa. Sitten se nukahtaa sohvalle, eikä herää, vaikka vähän tökin sitä, kun yritän pyytää leikkimään". Pienemmät kertovat perheen asioista avoimesti. Vanhempana oppivat salaamaan ja oirehdinta on sitten toisenlaista. Jälkikasvu huomaa aina enemmän ja on varsin tarkkanäköistä, toisin kuin vanhemmat monesti luulevat.
Joissakin tapauksissa olisi ihan viisasta keskustella teini-ikäisten kanssa asiasta, mikäli suvussa on geneettistä alttiutta alkoholin haitalliseen käyttöön.
[/quote]
Tämä on osaltaan yksi syy miksi en ole halunnut lapsia. En ole varma voisiko mies lopettaa juomista kun olisi lapsi. Ja itse en ainakaan haluaisi että lapsi joutuisi seuraamaan isin känniraivoja. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:20"]Hei! Kuulostaa aivan liiankin tutulta :(. Mun mies on tuollainen, valitettavasti. Olen monesti miettinyt sitä, että onko ero ainoa mahdollisuus auttaa asiaa...mutta en ole siihen ollut vielä(kään) valmis. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että mies on selvinpäin ollessaan oikein hauskaa ja virkistävää seuraa. Ja lapset tietysti myös pistävät näitä kuvioita miettimään. Mutta vastaus kysymykseesi on, että ei ole normaalia alkoholin käyttöä, hänellä on jonkinasteinen riippuvuus alkiholiin. Etkä sinä voi paljoakaan asialle tehdä, vai oisko jollain ehdotuksia asian korjaamiseksi?!? [/quote] Muuten hieman samoja ajatuksia, mutta meillä ei ole lapsia. Ja mies on kyllä selvinpäinkin herkkä suuttumaan. Alkoholin vaikutuksessa se vain korostuu. Silloin on hankala arvioida mistä ja miksi mies on vihainen. Tiedän että jos nyt otan puheeksi hänen kaljanjuontinsa, niin mies menee vahvasti puollustuskannalle. Ap
[/quote]
Koko pistät seinää vasten juomisen kanssa tai annat juoda, jollpin olet sen juomisen tukija.
Pelkäätkö miestäsi? Pelkäätkö sanoa totuuden juomisestaan? Jos pelkäät, on varmaan syytä istua alas ja miettiä todella tarkkaan millaisessa suhteessa elät!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:45"]Mukavaa, kun täällä on kerrankin asiallista keskustelua jopa tästäkin aiheesta :)! Kommentit eivät juurikaan syyttele ketään, mikä on ehkä suurimpia syntejä alkoholiongelmista puhuttaessa. Osalliset ovat jo heikoilla, ja syyllistäminen nostaa välittömästi seinän pystyyn-ei jaksa alkaa vielä puolustelemaan ongelmansa todellisuutta. Se on, ja pysyy. Ja valinnat on tehty usein kauan aikaa sitten. Tuskinpa nyt monikaan esim. perustaisi perhettä selvästikin päihderiipuvaisen ihmisen kanssa-nämä ongelmat tuppaavat kehittymään ja kärjistymään vuosien saatossa...
[/quote]
Kun aloimme seurustelemaan, mietin että hän joi paljon. Kun yritin kerran keskustella aiheesta sain kommentiksi että kun on aikuinen niin ei siihen juontiin pidä puuttua. Nyt olen oikeasti aikuinen ja ollut jo pidemmän aikaa huolissani. Mutta mitenpä tämän ottaa puheeksi ilman että toinen menee puolustus linjalle? Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:54"]Tuo tölkkien piilottelu on jo signaali siitä, että on jonkinlaista pyrkimystä salailla todellisia määriä ainakin sinulta. Ellei jopa myös itseltään? Toivottavasti löydät jonkun sopivan ajankohdan, missä voisitte ottaa asian puheeksi. Ei syyttelevältä kannalta, vaan positiivisena huolenpitona, mitä toiselle kuuluu. Kannattaa varautua, että reaktio voi olla aluksi torjuva tai vähättelevä. Juomapäiväkirja voi olla joillekin avuksi. Rehelliset määrät ylös, mitä viikossa tulee kumottua.
Alkoholimäärien vähentäminen tuo mukanaan myös lisää virtaa ja energiaa, mikä monesti palkitsee. Unen laatukin paranee. Silloin onkin hyvä olla vaikka yhteisiä suunnitelmia, mihin sen kanavoi. Noilla määrillä vähentämisestä on taatusti pelkkää hyötyä pidemmällä aikavälillä! Tsemppiä edelleen.
[/quote]
Kiitos! Tuossa kun onnistuttaisiin niin jo olisi mahtavaa. Miehellä tuntuu olevan jotain uniongelmia, kun saattaa valittaa ettei ole saanut unta tai että on nukkunut vain muutaman tunnin. Ja sitten on kärtyinen väsyneenä ja kaikki kotityöt jää hänen osaltaan hoitamatta. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:57"]
Eilen joi ainakin sixpäkin 4,7% olutta ja 75cl viinipullon 13%. En tiedä oliko jemmassa muutakin ja joiko giniä. Itse join pari lasia gin tonicia, ja kun en normaalisti juo, niin en oikein tiedä näistä.
Aloin vain pohtimaan, kun laitoin nukkumaan ja mies tuli jotain tiuskimaan kuinka olin jättänyt hänet huomiotta tai jotain (?), riuhtaisi peiton ja meni dramaattisesti sohvalle nukkumaan. On toiminut tällä tavoin aikaisemminkin, ja tympii jo valmiiksi kun saattaa jatkaa aamullakin, enkä tiedä mitä nyt taas tein väärin. Alkoholiakin saattaa juoda pitkin viikkoa muutaman kaljan illalla.
Että miten muualla? Paljonko sitä alkoholia oikeasti normaaleissa kodeissa kulutetaan? Ja vedetäänkö hernettä nenään niin että se pysyy siellä humalan jälkeenkin?
[/quote]
Raitistuneena alkoholistina vastaan.
Miehesi juo liikaa ja kuulostaa klassiselta alkoholistilta. Aamulla jatkaminen ei ole kohtuukäyttöä.
Syy ei ole sinussa. Pidä huoli itsestäsi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:20"]Hei! Kuulostaa aivan liiankin tutulta :(. Mun mies on tuollainen, valitettavasti. Olen monesti miettinyt sitä, että onko ero ainoa mahdollisuus auttaa asiaa...mutta en ole siihen ollut vielä(kään) valmis. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että mies on selvinpäin ollessaan oikein hauskaa ja virkistävää seuraa. Ja lapset tietysti myös pistävät näitä kuvioita miettimään. Mutta vastaus kysymykseesi on, että ei ole normaalia alkoholin käyttöä, hänellä on jonkinasteinen riippuvuus alkiholiin. Etkä sinä voi paljoakaan asialle tehdä, vai oisko jollain ehdotuksia asian korjaamiseksi?!? [/quote] Muuten hieman samoja ajatuksia, mutta meillä ei ole lapsia. Ja mies on kyllä selvinpäinkin herkkä suuttumaan. Alkoholin vaikutuksessa se vain korostuu. Silloin on hankala arvioida mistä ja miksi mies on vihainen. Tiedän että jos nyt otan puheeksi hänen kaljanjuontinsa, niin mies menee vahvasti puollustuskannalle. Ap
[/quote]
Koko pistät seinää vasten juomisen kanssa tai annat juoda, jollpin olet sen juomisen tukija.
Pelkäätkö miestäsi? Pelkäätkö sanoa totuuden juomisestaan? Jos pelkäät, on varmaan syytä istua alas ja miettiä todella tarkkaan millaisessa suhteessa elät!
[/quote]
Puhut kyllä ihan asiaa. Mutta sinä olet onnekkaasti on/off-ihminen. Kaikki eivät ole. Ja siinä on ongrlma. Haluaisit keskustella asiasta ja yrittää selvittää ongelmat, mutta se ei toisen riippuvuuden johdosta olekaan mahdollista.. eli valtavan hieno ratkaisu olisi muuttua on/off-ihmiseksi ja vain pamauttaa off päälle! Empaattisena ja sovittelevana luonteena se ei vain ole ominta toimintamallia. Kutsutaanko sitä sitten oikeasti läheisriippuvuudeksi? Että haluaisi puuttua ongelmaan, ja selvittää se-välittää toisesta? Miksi kuulostaa julmalata vain jättää ongelman omaava ihminen nalliksi kalliolle? Ollakseen itse 'ei-läheisriippuvainen ihminen'. On meitä moneksi-mutta perimmäinen tarkoitus tällä ap:kin varmasti on kysyä apua tilanteen selvittämiseksi-ongelman ratkaisemiseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:56"]Tuota. Ei tuo nyt mikään ihmeellinen alkoholimäärä ole. Olen mies(vajaa 90kg) ja minulla on tunnetusti teinitytön viinapää, mutta ei tuollainen määrä vielä mikään kummoinen ole minullekkaan jos humalahakuisesti juodaan. Määrästä ei kannata olla huolissaan MUTTA se on sitten eriasia kuinka usein tuollaista sattuu.. itsellä muutaman kerran vuodessa korkeintaan äijäporukalla.
[/quote]
): en tosiaan ole sen tarkemmin laskeskellut miehen juomisia, mutta tällaisia määriä kerrallaan mies juo minusta ehkä kerran kuukaudessa. Muuten menee kaljaa, enkä osaa arvioida paljonko, kun tölkkejä piilotellaan ja juontia tapahtuu yleensä pitkin viikkoa. Välillä on kausia kun ostaa vain sen pari saunakaljaa viikossa. Ehkä minun pitäisi oikeasti alkaa pitämään jotain pienimuotoista kirjaa, jotta saisin todellisen kuvan juomisesta? Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:03"]
Etkö huomannut että miehesi aika selvästi näytti että on paha olla. Joi reippaasti vitutukseensa ja toivoi että kysyisit nukkumaan mennessä mikä on. Suosittelen nyt keskustelemaan miehen kanssa siitä mikä painaa ja jättämään nuo alkoholin määrän analysoinnit pois..
[/quote]
Oletko sovintotrolli siitä toisesta ketjusta?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:35"]
Itse juon noin 5-6 annosta alkoholia viikossa. Nelisen olutta jonkun liharuuan kanssa ruokajuomaksi ja pari lonkeroa lauantai-iltana. M43
[/quote]
Kuinka pitkään oikein istut ruokapöydässä? Eikö yhden oluen juomiseen mene vähintään puoli tuntia? (Itseltäni menee kaksi, tulee aika halvaksi baarissa käynti kavereiden kanssa.)
Kuten täällä jo mainittiinkin, ärtymys voi olla jo merkki siitä, että hermosto on tottunut alkoholiin. Normaalitila on tällöin enemmänkin se, että on alkoholia veressä. Oletko varma, että tiedät varmuudella, kuinka paljon miehesi oikeasti juo? Jossakin vaiheessa saattaa salailu astua kuvioihin.
Liitän oheen myös päihdepsykiatri Juha Kemppisen linkit mielestäni erittäin pätevästi kirjoitetusta tekstistä liittyen alkoholismin kehitysvaiheisiin, jos jollekin olisi näistä hyötyä. Hän jaottelee varhais-, keski- ja myöhäisvaiheen. Sairastuminen on pitkä, vuosien ja taas vuosien hidas prosessi. Siksi myös läheiset ympärillä niin usein siedättyvät tilanteeseen. Ei välttämättä liity Ap:n tilanteeseen, vaan noin yleisellä tasolla ajateltavaa.
http://juhakemppinen.fi/index.php?id=vjh9cfx00vamh0
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:26"]
Mutta onko se sinun tehtäväsi?
[/quote]
Voi olla Ap:lle itselleen silmiä avaavaa, mikäli mies ei itse suostu tuota tekemään. Sisältäen ne kaikki (!) annokset. Miestä se ei raitista, tai saa välttämättä edes vähentämään, mutta auttaa kenties suhteen toista osapuolta havahtumaan nykytilanteeseen. Avainsana on juojan itsensä motivaatio.
Perinteinen AUDIT-testi.
http://www.paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholin-kayton-riskit-audit
Tuota. Ei tuo nyt mikään ihmeellinen alkoholimäärä ole. Olen mies(vajaa 90kg) ja minulla on tunnetusti teinitytön viinapää, mutta ei tuollainen määrä vielä mikään kummoinen ole minullekkaan jos humalahakuisesti juodaan. Määrästä ei kannata olla huolissaan MUTTA se on sitten eriasia kuinka usein tuollaista sattuu.. itsellä muutaman kerran vuodessa korkeintaan äijäporukalla.