Onko miehen juonti ja käytös normaalia?
Eilen joi ainakin sixpäkin 4,7% olutta ja 75cl viinipullon 13%. En tiedä oliko jemmassa muutakin ja joiko giniä. Itse join pari lasia gin tonicia, ja kun en normaalisti juo, niin en oikein tiedä näistä.
Aloin vain pohtimaan, kun laitoin nukkumaan ja mies tuli jotain tiuskimaan kuinka olin jättänyt hänet huomiotta tai jotain (?), riuhtaisi peiton ja meni dramaattisesti sohvalle nukkumaan. On toiminut tällä tavoin aikaisemminkin, ja tympii jo valmiiksi kun saattaa jatkaa aamullakin, enkä tiedä mitä nyt taas tein väärin. Alkoholiakin saattaa juoda pitkin viikkoa muutaman kaljan illalla.
Että miten muualla? Paljonko sitä alkoholia oikeasti normaaleissa kodeissa kulutetaan? Ja vedetäänkö hernettä nenään niin että se pysyy siellä humalan jälkeenkin?
Kommentit (37)
Etkö huomannut että miehesi aika selvästi näytti että on paha olla. Joi reippaasti vitutukseensa ja toivoi että kysyisit nukkumaan mennessä mikä on. Suosittelen nyt keskustelemaan miehen kanssa siitä mikä painaa ja jättämään nuo alkoholin määrän analysoinnit pois..
Ehkä mies oli puutteessa? Saatan itse naisena käyttäytyä noin jos haluaisin seksiä ja mies ei suostu.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:01"]
Toleranssi on selkeästi jo melkoinen, vaikka isokokoinenkin mies olisi. Tottunut alkoholin käyttäjä. Mikäli humaltuessa tulee tuollaisia reaktioita, on tullut otettua selkeästi jo liikaa. Toisille ei viina vain sovi. Tuskin kuitenkaan edes vähentää kuin korkeintaan hetkellisesti.
[/quote]
Jos oikein muistan niin mies painaa 85kg. Ja on koko lähes 10-vuotisen suhteen ajan ollut kova juomaan. Tai ainakin minun silmissäni, mutta eipä minulla ole mitään kunnon vertailukohtaa.
Vaikka juo mielestäni paljon, niin olen vain kerran nähnyt hänet kunnolla humalassa hoippumassa eräiden pikkujoulujen jälkeen. Silloinkin kun päästiin kotiin niin yritti jotain riitaa rähistä aikaiseksi, mutta pukkasin miehen sänkyyn ja siihen simahti. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:03"]
Etkö huomannut että miehesi aika selvästi näytti että on paha olla. Joi reippaasti vitutukseensa ja toivoi että kysyisit nukkumaan mennessä mikä on. Suosittelen nyt keskustelemaan miehen kanssa siitä mikä painaa ja jättämään nuo alkoholin määrän analysoinnit pois..
[/quote]
Voihan tuokin olla mahdollista, kun mies on huono puhumaan tunteistaan. Koko päivä vaan meni muuten ihan normaalisti. Käytiin saunassa ja mies joi kaljansa, alettiin katsomaan leffaa ja mies joi viiniä ja itse gin tonicia. Jotakuinkin näin, ja juteltiin ihan normaaleja asioita, mieskin jopa enemmän kuin yleensä. Ap
Mun mielestä silloin viinaa kuluu liikaa, jos sitä juodaan niin paljon, että se selkeästi vaikuttaa käytökseen. Tai jos sitä juodaan säännöllisesti joka viikonloppu, ilman mitään muuta syytä kuin tulla juovuksiin. En hyväksy humalahakuista juomista ollenkaan, saati tuollaista kotona läträämistä.
Miehelläsi on oikeus juoda, mutta sulla on oikeus elää juomattomassa kodissa. Ehkä niiden kotien ei sitten kannata olla samat.
Miehen suurkulutuksen raja alkoholiannoksissa (esim. yksi III olut tai 12 cl mietoa viiniä) on 24 viikossa, naisilla 16. Ei ole tarkoitus nipottaa, mutta kuvailemasi tausta antaa aihetta jo mahdollisille pidemmällä aikavälillä muodostuville terveyshaitoille. Alkoholi aiheuttaa sekä psyykkistä että fyysistä riippuvuutta. Omaa suhtautumistaan juomiseen voi helposti tarkistaa esim. sillä, kuinka helppoa tai vaikeaa olisi olla vaikkapa viikko kokonaan ilman. Meneekö hammasten kiristelyksi vai ihan sama?
Toki on hyvä selvittää myös, onko jotakin erityistä stressiä taustalla, vai menikö taas "kännin piikkiin" kiukuttelu. Ohessa yksi linkki monista hakusanoilla löytyvistä. Tsemppiä!
http://www.miesklinikka.com/miesklinikka/psyyke_ja_jaksaminen/alkoholin_liikakaytto
Hei! Kuulostaa aivan liiankin tutulta :(. Mun mies on tuollainen, valitettavasti. Olen monesti miettinyt sitä, että onko ero ainoa mahdollisuus auttaa asiaa...mutta en ole siihen ollut vielä(kään) valmis. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että mies on selvinpäin ollessaan oikein hauskaa ja virkistävää seuraa. Ja lapset tietysti myös pistävät näitä kuvioita miettimään. Mutta vastaus kysymykseesi on, että ei ole normaalia alkoholin käyttöä, hänellä on jonkinasteinen riippuvuus alkiholiin. Etkä sinä voi paljoakaan asialle tehdä, vai oisko jollain ehdotuksia asian korjaamiseksi?!?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:06"]
Ehkä mies oli puutteessa? Saatan itse naisena käyttäytyä noin jos haluaisin seksiä ja mies ei suostu.
[/quote]
No miksei tämäkin olisi mahdollista. Olisin ihan mielelläni ollut lähekkäin, jos mies olisi tullut nukkumaan. Eipä sitä ehtinyt kun tuo ilman mitään varoitusta suutahti. Ap
Jatkan vielä tuohon laittamaani linkkiin liittyen. Ei koske siis kohtuukäyttäjiä, joille alkoholi ei ole millään tasolla ongelma ja on helppo pitää ihan huomaamattakin niitä pidempiä taukoja välillä, tai pitää kulutus vähäisenä.
Vain juomari itse voi tehdä päätöksen joko vähentämisestä tai lopettamisesta. Vaatii kovaa motivaatiota ja joskus ohessa ammattimaista keskusteluapua. Läheiset voivat vain tukea ja toivoa parasta. Riippuvuuden vaikeusaste voi tulla monelle käyttäjälle itselleenkin yllätyksenä, kun käytöstä ja tottumuksia pitäisi yhtäkkiä muuttaa.
Alkoholilla itselääkitään monesti elämän eri ongelmia, kuten stressiä tai masennusta. Paradoksaalisesti alkoholin reippaampi kulutus myös aiheuttaa masennusta. Mielialan hetkellinen notkahdus on odotettavissa, kun liuottimeen tottunut hermosto yliärsyyntyy hakiessaan taas normaalia tilaa. Mikäs sen mukavampi siinä tilanteessa olisikaan, kuin kaivaa ne tutut juomat esiin.
Mikäli juominen on ollut pitkäkestoista ja runsasta, on aivoihin ehtinyt syntyä jo muistijälki, mikä aktivoituu pidemmänkin tauon jälkeen. Nopeasti ollaan samassa tilanteessa, ellei jopa pahemmassa, mistä liikkeelle lähdettiin ennen lopetusta. Jokainen ratkaisee itse, millaisen elämän valitsee. Valitettavaa on, kun mukana on muita ihmisiä, etenkin lapsia, joita aikuisen valinnat koskettavat.
Itse juon noin 5-6 annosta alkoholia viikossa. Nelisen olutta jonkun liharuuan kanssa ruokajuomaksi ja pari lonkeroa lauantai-iltana.
M43
Turha syyllistää AP:tä, että ei ole tajunnut kun mies juo vit####. Jotkut vaan ovat sellaisia ,että haastavat riitaa kun ovat juoneet. Tälläisten ihmisten ei pitäisi juoda. Miehesi juo liikaa jos joka viikonloppu on juotava ja humalahakuisesti.
Jatkan vielä, sillä tämä on tärkeä aihe. Kasvatusalan ammattilaisena on surullista kuulla välillä pienten lasten suusta, miten "isi juo viikonloppuna kaljaa. Sitten se nukahtaa sohvalle, eikä herää, vaikka vähän tökin sitä, kun yritän pyytää leikkimään". Pienemmät kertovat perheen asioista avoimesti. Vanhempana oppivat salaamaan ja oirehdinta on sitten toisenlaista. Jälkikasvu huomaa aina enemmän ja on varsin tarkkanäköistä, toisin kuin vanhemmat monesti luulevat.
Joissakin tapauksissa olisi ihan viisasta keskustella teini-ikäisten kanssa asiasta, mikäli suvussa on geneettistä alttiutta alkoholin haitalliseen käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:15"]Mun mielestä silloin viinaa kuluu liikaa, jos sitä juodaan niin paljon, että se selkeästi vaikuttaa käytökseen. Tai jos sitä juodaan säännöllisesti joka viikonloppu, ilman mitään muuta syytä kuin tulla juovuksiin. En hyväksy humalahakuista juomista ollenkaan, saati tuollaista kotona läträämistä.
Miehelläsi on oikeus juoda, mutta sulla on oikeus elää juomattomassa kodissa. Ehkä niiden kotien ei sitten kannata olla samat.
[/quote]
Kyllä minusta saa silloin tällöin juoda, mutta kun joka viikko pitää saada ne saunakaljat tai ruokakaljat tai mitkä lie kaljat. On tämän suhteen aikana pisimmillään ollut pari viikkoa-kuukauden ilman (en muista tarkkaan). Muuten pitää saada vähintäänkin yksi kalja viikossa.
Enkä ole aiemmin sen tarkemmin laskenut paljonko mies juo. Mutta välillä hän on saattanut "piilottaa" tölkkejä roskiin, ja kun olen huomauttanut, niin mies on sanonut että ei saanut niitä mahtumaan minnekään... Ap
Mukavaa, kun täällä on kerrankin asiallista keskustelua jopa tästäkin aiheesta :)! Kommentit eivät juurikaan syyttele ketään, mikä on ehkä suurimpia syntejä alkoholiongelmista puhuttaessa. Osalliset ovat jo heikoilla, ja syyllistäminen nostaa välittömästi seinän pystyyn-ei jaksa alkaa vielä puolustelemaan ongelmansa todellisuutta. Se on, ja pysyy. Ja valinnat on tehty usein kauan aikaa sitten. Tuskinpa nyt monikaan esim. perustaisi perhettä selvästikin päihderiipuvaisen ihmisen kanssa-nämä ongelmat tuppaavat kehittymään ja kärjistymään vuosien saatossa...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:20"]Miehen suurkulutuksen raja alkoholiannoksissa (esim. yksi III olut tai 12 cl mietoa viiniä) on 24 viikossa, naisilla 16. Ei ole tarkoitus nipottaa, mutta kuvailemasi tausta antaa aihetta jo mahdollisille pidemmällä aikavälillä muodostuville terveyshaitoille. Alkoholi aiheuttaa sekä psyykkistä että fyysistä riippuvuutta. Omaa suhtautumistaan juomiseen voi helposti tarkistaa esim. sillä, kuinka helppoa tai vaikeaa olisi olla vaikkapa viikko kokonaan ilman. Meneekö hammasten kiristelyksi vai ihan sama?
Toki on hyvä selvittää myös, onko jotakin erityistä stressiä taustalla, vai menikö taas "kännin piikkiin" kiukuttelu. Ohessa yksi linkki monista hakusanoilla löytyvistä. Tsemppiä!
http://www.miesklinikka.com/miesklinikka/psyyke_ja_jaksaminen/alkoholin_liikakaytto

[/quote]
Kiitos linkistä! Jos laskin oikein niin eilen meni ainakin 14 annosta. En muista miten on viikolla juonut, kun suurin juominen painottuu viikonloppuun. Itse saatan juoda kerran parissa kuukaudessa, jos sitäkään. En mieheltä voi vaatia samaa, mutta jotain vähentämistä olisi mukava saada. Jos olen joskus yrittää ottaa puheeksi että voisiko nyt jättää kaljat ostamatta, niin on saattanut kääntää aiheen johonkin minun ongelmiin. Ap
Niin, hänellähän ei omasta mielestään ole ongelmaa alkoholin suhteen, ja silloin se ongelma on simulla..
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:20"]Hei! Kuulostaa aivan liiankin tutulta :(. Mun mies on tuollainen, valitettavasti. Olen monesti miettinyt sitä, että onko ero ainoa mahdollisuus auttaa asiaa...mutta en ole siihen ollut vielä(kään) valmis. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että mies on selvinpäin ollessaan oikein hauskaa ja virkistävää seuraa. Ja lapset tietysti myös pistävät näitä kuvioita miettimään. Mutta vastaus kysymykseesi on, että ei ole normaalia alkoholin käyttöä, hänellä on jonkinasteinen riippuvuus alkiholiin. Etkä sinä voi paljoakaan asialle tehdä, vai oisko jollain ehdotuksia asian korjaamiseksi?!?
[/quote]
Muuten hieman samoja ajatuksia, mutta meillä ei ole lapsia. Ja mies on kyllä selvinpäinkin herkkä suuttumaan. Alkoholin vaikutuksessa se vain korostuu. Silloin on hankala arvioida mistä ja miksi mies on vihainen. Tiedän että jos nyt otan puheeksi hänen kaljanjuontinsa, niin mies menee vahvasti puollustuskannalle. Ap
Tuo tölkkien piilottelu on jo signaali siitä, että on jonkinlaista pyrkimystä salailla todellisia määriä ainakin sinulta. Ellei jopa myös itseltään? Toivottavasti löydät jonkun sopivan ajankohdan, missä voisitte ottaa asian puheeksi. Ei syyttelevältä kannalta, vaan positiivisena huolenpitona, mitä toiselle kuuluu. Kannattaa varautua, että reaktio voi olla aluksi torjuva tai vähättelevä. Juomapäiväkirja voi olla joillekin avuksi. Rehelliset määrät ylös, mitä viikossa tulee kumottua.
Alkoholimäärien vähentäminen tuo mukanaan myös lisää virtaa ja energiaa, mikä monesti palkitsee. Unen laatukin paranee. Silloin onkin hyvä olla vaikka yhteisiä suunnitelmia, mihin sen kanavoi. Noilla määrillä vähentämisestä on taatusti pelkkää hyötyä pidemmällä aikavälillä! Tsemppiä edelleen.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:35"]Itse juon noin 5-6 annosta alkoholia viikossa. Nelisen olutta jonkun liharuuan kanssa ruokajuomaksi ja pari lonkeroa lauantai-iltana.
M43
[/quote]
Ok. Pari olutta saunailtana kuulostaisi ihan ok. Ap
Toleranssi on selkeästi jo melkoinen, vaikka isokokoinenkin mies olisi. Tottunut alkoholin käyttäjä. Mikäli humaltuessa tulee tuollaisia reaktioita, on tullut otettua selkeästi jo liikaa. Toisille ei viina vain sovi. Tuskin kuitenkaan edes vähentää kuin korkeintaan hetkellisesti.