Onko silloin ennen kun kaikenlaisia ruokarajoituksia raskauden aikana alettiin tekemään syntynyt terveitä lapsia? Siis ennenkuin tällaisia ruokarajoituksia alettiin tehtailemaan....
Vaikuttiko nämä ruuat lapsen kehitykseen, että niiden syömistä piti alkaa rajoittamaan? Esim lakritsin syönti tms, oliko sellaisen syömisellä lapsen kehitykseen mitään vaikutusta?
Kommentit (18)
Konjakkia, mihin se teho perustuu että auttaisi?
Listeria aiheuttaa keskenmenoja, joten mitäpä luulet? Lisää tyhmiä kysymyksiä?
Sillon oli lapset terveempiä ja ruokakin oli vielä puhtaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä äitikin kummasteli eikä noudattanut neuvoa.
Välttämällä gluteenia sääsätät lapseltasi monen monta suurempaa tai pienempää vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ennen juustossa ei ollut listeriaa.
Toksoplasmoosi aiheuttaa sikiölle kehitysvaurioita ja silti harva vie kissansa eläinlääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Pienensi keskenmenovaaraa eli laimensi ennenaikaisia supistuksia. Oli erittäin tehokasta eikä ne pari lusikallista joka ilta nähtävästi isoja ongelmia aiheuttaneet, koska vasta 1990-luvulla syntyneillä on alkanut olla vakavia mielentreveysongelmia ja laajaa terapiavaadetta.
Minulla oli koulukaverina talidomilapsi. No okei, ei talidomi nyt ruokaa ollut, mutta ihan rutiininomaisesti sitä suositeltiin.
Suomessa nyt ei ole ollutkaan iso ongelma tämä selkärankahalkio, mutta sehän on ihan oikealla ravitsemuksella tai ravintolisällä ehkäistävissä oleva kehityshäiriö.
Mutta kyllä, suomalaiset lapset ovat syntyessään terveempiä kuin ennen, ja todennäköisemmin syntyvät elävänä kuin ennen, kun verrataan samanikäisten äitien vauvoja. Tottakai sitten ikääntyvien äitien raskauden lisäävät erilaisia riskejä, mutta ne riskit eivät riipu ruuasta. Lapset syntyvät terveempinä ja äidit selviävät synnytyksestä helpommin hengissä, ja tässä on yksi vaikuttava tekijä parantunut ravitsemus.
Itse synnytin 1977 ilman eikä ollut mitään ruokarajoituksia. Ihan terveitä lapsia silloinkin syntyi. Ja itse kun olen syntynyt 1957 niin vielä vähemmän rajoituksia oli tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienensi keskenmenovaaraa eli laimensi ennenaikaisia supistuksia. Oli erittäin tehokasta eikä ne pari lusikallista joka ilta nähtävästi isoja ongelmia aiheuttaneet, koska vasta 1990-luvulla syntyneillä on alkanut olla vakavia mielentreveysongelmia ja laajaa terapiavaadetta.
70-luvulla tädilleni annettiin sairaalassa konjakkia, kun serkkupoika meinasi syntyä etuajassa.
sushin syönti on kielletty raskausaikan, kun levässä on niin paljon jodia. Olisi kiva tiettää, onko apanissa sama rajoitus, että sielläkään raskaana olevat naiset eivät saa syödä sushia.
N57 kirjoitti:
Itse synnytin 1977 ilman eikä ollut mitään ruokarajoituksia. Ihan terveitä lapsia silloinkin syntyi. Ja itse kun olen syntynyt 1957 niin vielä vähemmän rajoituksia oli tuolloin.
Kylläpä taas logiikkaa. Tietenkään ne, jotka jäi syntymättä listerian takia ei ole kertomassa siitä tänä päivänä.
En tiedä, mutta eikö nuo säännöt oo vähän huonoja. Epäeettistä tutkia, onko esim yrttitee hyvä vai paha raskauden aikana, joten sitä suositellaan välttämään.
Lapsi- ja äitikuolleisuus on vähentynyt koko ajan. Johtuu syistä:
Parempi raskauden seuranta
Parempi ravinto
Parempi valistus ravinnosta, alkoholista ja tupakasta
Vähemmän kotisynnytyksiä
Parempi hoito vastasyntyneille
Kehittynyt teknologia synnytyksissä ja keskoshoidossa
Eli moni asia paremmin. Kuten monessa muussakin asiassa. Ihmiset myös elää pidempään. Tilastoistahan nämä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka todennäköisesti tuo tulee?
Oon synnyttänyt v.90 ja muistelen, voin toki olla väärässäkin, että lakritsin ja salmiakin syöntiä kehoitettiin vähentämään raskauden loppuvaiheessa. Syynä taisi olla verenpaineen nousu.
Vierailija kirjoitti:
Oon synnyttänyt v.90 ja muistelen, voin toki olla väärässäkin, että lakritsin ja salmiakin syöntiä kehoitettiin vähentämään raskauden loppuvaiheessa. Syynä taisi olla verenpaineen nousu.
Lakritsi ja salmiakki nostaa verenpainetta keneltä tahansa. Se rr ei saisi nousta missään vaiheessa raskautta.
Mun äidille suositteli lääkäri 1970-l Saksassa raskauspahoinvointiin vielä konjakkia.