Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko silloin ennen kun kaikenlaisia ruokarajoituksia raskauden aikana alettiin tekemään syntynyt terveitä lapsia? Siis ennenkuin tällaisia ruokarajoituksia alettiin tehtailemaan....

Vierailija
05.04.2022 |

Vaikuttiko nämä ruuat lapsen kehitykseen, että niiden syömistä piti alkaa rajoittamaan? Esim lakritsin syönti tms, oliko sellaisen syömisellä lapsen kehitykseen mitään vaikutusta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidille suositteli lääkäri 1970-l Saksassa raskauspahoinvointiin vielä konjakkia.

Vierailija
2/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konjakkia, mihin se teho perustuu että auttaisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeria aiheuttaa keskenmenoja, joten mitäpä luulet? Lisää tyhmiä kysymyksiä?

Vierailija
4/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon oli lapset terveempiä ja ruokakin oli vielä puhtaampaa.

Vierailija
5/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä äitikin kummasteli eikä noudattanut neuvoa.

Vierailija
6/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämällä gluteenia sääsätät lapseltasi monen monta suurempaa tai pienempää vaivaa.

Vierailija
7/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ennen juustossa ei ollut listeriaa.

Toksoplasmoosi aiheuttaa sikiölle kehitysvaurioita ja silti harva vie kissansa eläinlääkäriin.

Vierailija
8/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienensi keskenmenovaaraa eli laimensi ennenaikaisia supistuksia. Oli erittäin tehokasta eikä ne pari lusikallista joka ilta nähtävästi isoja ongelmia aiheuttaneet, koska vasta 1990-luvulla syntyneillä on alkanut olla vakavia mielentreveysongelmia ja laajaa terapiavaadetta.

Vierailija
9/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koulukaverina talidomilapsi. No okei, ei talidomi nyt ruokaa ollut, mutta ihan rutiininomaisesti sitä suositeltiin.

Suomessa nyt ei ole ollutkaan iso ongelma tämä selkärankahalkio, mutta sehän on ihan oikealla ravitsemuksella tai ravintolisällä ehkäistävissä oleva kehityshäiriö.

Mutta kyllä, suomalaiset lapset ovat syntyessään terveempiä kuin ennen, ja todennäköisemmin syntyvät elävänä kuin ennen, kun verrataan samanikäisten äitien vauvoja. Tottakai sitten ikääntyvien äitien raskauden lisäävät erilaisia riskejä, mutta ne riskit eivät riipu ruuasta. Lapset syntyvät terveempinä ja äidit selviävät synnytyksestä helpommin hengissä, ja tässä on yksi vaikuttava tekijä parantunut ravitsemus.

10/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin 1977 ilman eikä ollut mitään ruokarajoituksia. Ihan terveitä lapsia silloinkin syntyi. Ja itse kun olen syntynyt 1957 niin vielä vähemmän rajoituksia oli tuolloin.

Vierailija
11/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienensi keskenmenovaaraa eli laimensi ennenaikaisia supistuksia. Oli erittäin tehokasta eikä ne pari lusikallista joka ilta nähtävästi isoja ongelmia aiheuttaneet, koska vasta 1990-luvulla syntyneillä on alkanut olla vakavia mielentreveysongelmia ja laajaa terapiavaadetta.

70-luvulla tädilleni annettiin sairaalassa konjakkia, kun serkkupoika meinasi syntyä etuajassa.

Vierailija
12/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sushin syönti on kielletty raskausaikan, kun levässä on niin paljon jodia. Olisi kiva tiettää, onko apanissa sama rajoitus, että sielläkään raskaana olevat naiset eivät saa syödä sushia.

Vierailija
13/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N57 kirjoitti:

Itse synnytin 1977 ilman eikä ollut mitään ruokarajoituksia. Ihan terveitä lapsia silloinkin syntyi. Ja itse kun olen syntynyt 1957 niin vielä vähemmän rajoituksia oli tuolloin.

Kylläpä taas logiikkaa. Tietenkään ne, jotka jäi syntymättä listerian takia ei ole kertomassa siitä tänä päivänä.

Vierailija
14/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta eikö nuo säännöt oo vähän huonoja. Epäeettistä tutkia, onko esim yrttitee hyvä vai paha raskauden aikana, joten sitä suositellaan välttämään.

Vierailija
15/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi- ja äitikuolleisuus on vähentynyt koko ajan. Johtuu syistä:

Parempi raskauden seuranta

Parempi ravinto

Parempi valistus ravinnosta, alkoholista ja tupakasta

Vähemmän kotisynnytyksiä

Parempi hoito vastasyntyneille

Kehittynyt teknologia synnytyksissä ja keskoshoidossa

Eli moni asia paremmin. Kuten monessa muussakin asiassa. Ihmiset myös elää pidempään. Tilastoistahan nämä selviää.

Vierailija
16/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinka todennäköisesti tuo tulee?

Vierailija
17/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon synnyttänyt v.90 ja muistelen, voin toki olla väärässäkin, että lakritsin ja salmiakin syöntiä kehoitettiin vähentämään raskauden loppuvaiheessa. Syynä taisi olla verenpaineen nousu.

Vierailija
18/18 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon synnyttänyt v.90 ja muistelen, voin toki olla väärässäkin, että lakritsin ja salmiakin syöntiä kehoitettiin vähentämään raskauden loppuvaiheessa. Syynä taisi olla verenpaineen nousu.

Lakritsi ja salmiakki nostaa verenpainetta keneltä tahansa. Se rr ei saisi nousta missään vaiheessa raskautta.