Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä luulette onkohan AMK sairaanhoitaja kouluun nyt hakijoita?

Vierailija
25.09.2015 |

Kun palkka laskee entisestään?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai alalle joku sinisilmäinen eksyy jatkossakin.

Itse vaihdoin alaa muutamia vuosia sitten, kun ei nämä nykyisetkään palkat ja korvaukset ole riittäviä työn vaativuuteen nähden. Konttorihommissa saa paremman palkan paaaaljooooon helpommalla.

t. ex-hoitaja

Vierailija
2/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun palkka oli hoitajana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:18"]Kai alalle joku sinisilmäinen eksyy jatkossakin.

Itse vaihdoin alaa muutamia vuosia sitten, kun ei nämä nykyisetkään palkat ja korvaukset ole riittäviä työn vaativuuteen nähden. Konttorihommissa saa paremman palkan paaaaljooooon helpommalla.

t. ex-hoitaja
[/quote]

Mihin ammattiin opiskelit, onko töitä riittänyt? Olen terveysalan opiskelija, mutta nyt alaa vähän nähneenä hartkisen lopettamista ja hakua uuteen kouluun. Minulla on lapsia elätettävänä ja mietinkin nyt, että pitäisi hakea sellaiselle alalle, jossa työllisyys on todennäköistä ja liksa hyvä. Kutsmukset ja haaveet voin unohtaa, nuoruuden haihatteluja.

Vierailija
4/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AMK:ssa töissä ja voin sanoa että hakijoita riittää.

Vierailija
5/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne palkat ole norjassa laskenut 

Vierailija
6/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:30"]Olen AMK:ssa töissä ja voin sanoa että hakijoita riittää.
[/quote]

Mikä on alin pisteraja tällä hetkellä että pääsee pääsykokeisiin nimenomaan tällä alalla?

Vierailija
7/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, että alaa ollaan painamassa matalapalkka-alaksi (mitä se ei vielä siis ole).  Varmasti vaikuttaa alan vetovoimaan ja homma ei enää suomalaisia hakijoita kiinnosta. Sitten tuodaan pitkin maailmaa kaikennäköisiä "ammattitaitoisia" hoitajia, kuten on jo tapahtunut. 

Vierailija
8/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin pisterajoja ollaan hinaamassa ylöspäin. Enää et saa lisäpisteitä työkokemuksesta tai 1. hausta. Joten kouluun pääsee vain parhaimmat ja yhä pienempi määrä. Näkee missä tilassa Suomi on kun työntekijöitä ei enää tarvita.

Vierailija
9/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeita suomalaisiin amkeihin järjestetään ympäri maailmaa, ja sieltä riittää tulijoita - jopa tosi hyviä sellaisia!

Vierailija
10/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:41"]Kuitenkin pisterajoja ollaan hinaamassa ylöspäin. Enää et saa lisäpisteitä työkokemuksesta tai 1. hausta. Joten kouluun pääsee vain parhaimmat ja yhä pienempi määrä. Näkee missä tilassa Suomi on kun työntekijöitä ei enää tarvita.
[/quote]

Tää on muuten hassu juttu! En päässyt aikoinani ammattikoulun papereillani opiskelemaan kätilöksi, ei tullut edes kutsua pääsykokeisiin, mutta yliopistoon pääsin. Sinne kun saavat kaikki hakukelpoiset yrittää. Naurettavaa, että sellaisen 16 kesäisen pitäisi tehdä niin suuria päätöksiä elämässä, että osaa valita oikean koulun ja vielä ymmärtää panostaa siihen kunnolla. Nyt varsinkin, kun uudistunut korkeakouluhaku tuli voimaan.

Vierailija
11/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan miksi tota hakua on uudistettu?

Vierailija
12/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoita varmaan riittää mutta moni ei silti edes aloita opiskelua tai jättää kesken. Aloitin vuosi sitten sh-opiskelut ja heti alussa 4 jätti tulematta ja sen jälkeen lopetti vielä 4. Itsekään en halua vuorotöitä tehdä eli yritän saada sellaisen työpaikan missä voisi tehdä pelkkää päivävuoroa.

Vierailija
13/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ovat kirjoitustaitoisia.

Vierailija
14/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten hakijoita oli enemmän kuin koskaan amkin historiassa. Ihmisten silmät alkaa aukeamaan sille, että ei ole kovin paljon iloa siitä, että on työtön, oli se aiempi koulutus sitten ihan mikä tahansa. Ammattitaito rapistuu ja koko ajan koulut puskee markkinoille lisää työttömiä saman alan "osaajia". 

Itse vaihdoin hoitoalalle, olen ollut erittäin tyytyväinen. Työ jota teen opintojen ohessa ei ole toistaiseksi ollut raskasta jos sitä vertaa niihin töihin joita olen aiemmin tehnyt ja palkka on ihan ok. Omalla kurssillani lähes kaikki ovat alanvaihtajia eikä kukaan valita työn raskaudesta, kun me kaikki jo tiedetään, että työelämä ylipäänsä on joskus sitä mitä se on. Se työn mielekkyys täytyy joka tapauksessa löytyä itsestä. Ainakin me aikuiset perheelliset olemme aidosti iloisia siitä, että töitä on, on toimeentuloa, jotain jolla maksaa asuntolainaa (jota ei työttömänä olisi edes saanut) ja jotain jolla saa lapsille leivän pöytään. 

Vierailija
15/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:13"]Pari vuotta sitten hakijoita oli enemmän kuin koskaan amkin historiassa. Ihmisten silmät alkaa aukeamaan sille, että ei ole kovin paljon iloa siitä, että on työtön, oli se aiempi koulutus sitten ihan mikä tahansa. Ammattitaito rapistuu ja koko ajan koulut puskee markkinoille lisää työttömiä saman alan "osaajia". 

Itse vaihdoin hoitoalalle, olen ollut erittäin tyytyväinen. Työ jota teen opintojen ohessa ei ole toistaiseksi ollut raskasta jos sitä vertaa niihin töihin joita olen aiemmin tehnyt ja palkka on ihan ok. Omalla kurssillani lähes kaikki ovat alanvaihtajia eikä kukaan valita työn raskaudesta, kun me kaikki jo tiedetään, että työelämä ylipäänsä on joskus sitä mitä se on. Se työn mielekkyys täytyy joka tapauksessa löytyä itsestä. Ainakin me aikuiset perheelliset olemme aidosti iloisia siitä, että töitä on, on toimeentuloa, jotain jolla maksaa asuntolainaa (jota ei työttömänä olisi edes saanut) ja jotain jolla saa lapsille leivän pöytään. 
[/quote]

Missäpäin Suomea opiskelet? Itseäni kovasti harmittaa, että aiemmasta työkokemuksesta ei ole mitään hyötyä hakiessa, vaan ainoat asiat, joilla pisteitä saa pääsykokeeseen päästäkseen, ovat muinaiset yo- ja päättötodistuksen tietyt numerot. Minulla olisi varmasti paljon enemmän annettavaa hoitoalan ammatissa nyt kuin tuoreena ylioppilaana.
Hieno kirjoitus muutenkin. Realistinen.

Vierailija
16/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveena sairaanhoitajan ammatti mutta luettuani millaiset pääsykokeet on en ikipäivänä pääsisi läpi.

Vierailija
17/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:13"]Pari vuotta sitten hakijoita oli enemmän kuin koskaan amkin historiassa. Ihmisten silmät alkaa aukeamaan sille, että ei ole kovin paljon iloa siitä, että on työtön, oli se aiempi koulutus sitten ihan mikä tahansa. Ammattitaito rapistuu ja koko ajan koulut puskee markkinoille lisää työttömiä saman alan "osaajia". 

[/quote]

Missäpäin Suomea opiskelet? Itseäni kovasti harmittaa, että aiemmasta työkokemuksesta ei ole mitään hyötyä hakiessa, vaan ainoat asiat, joilla pisteitä saa pääsykokeeseen päästäkseen, ovat muinaiset yo- ja päättötodistuksen tietyt numerot. Minulla olisi varmasti paljon enemmän annettavaa hoitoalan ammatissa nyt kuin tuoreena ylioppilaana.
Hieno kirjoitus muutenkin. Realistinen.
[/quote]

Joo tämä on älytöntä minunkin mielestä että iänikuisen ammattikoulun päättötodistuksen keskiarvo ratkaisee. Silloin nuorena oli vastuuton ja hurvaton eikä kiinnostanut muu kuin pojat. Älytöntä nykyään toi valinta AMK:ssa.

Vierailija
18/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:23"]Haaveena sairaanhoitajan ammatti mutta luettuani millaiset pääsykokeet on en ikipäivänä pääsisi läpi.
[/quote]

Lähihoitajien pääsykoe samanlainen kuin shoitajien.

Vierailija
19/19 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:23"]Haaveena sairaanhoitajan ammatti mutta luettuani millaiset pääsykokeet on en ikipäivänä pääsisi läpi.
[/quote]

Lähihoitajien pääsykoe samanlainen kuin shoitajien.
[/quote]
No sitten en varmaan pääsisi lähihoitajaksikaan opiskelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän