Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei-akateemiset sekoittavat humanistiset ja yhteiskuntatietet keskenään?

Vierailija
24.09.2015 |

Tajutkaa nyt, urpot, että ne eivät ole sama asia!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yhteiskuntia siellä sitten tutkitaan, muurahaisyhteiskuntia? Jos tutkitaan ihmisistä muodostuvia yhteiskuntia, niin eikö se nyt selkeästi ole humanistihuttua?

Vierailija
2/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:59"]Miksi akateemiset tekevät opinnoistaan haloon ja nostavat itsensä jalustalle?
"Hei kuulkaa kaikki! Oon akateeminen. Kumartakaa mua!"
[/quote]
Miksi duunarit kuvittelee että akateemiset tekee niin??
Mulla on kaikenlaisia ihmisiä tuttavapiirissä ja tiettyjen ihmisten seurassa en ole ikinä maininnut koulutustani juuri tuollaisen asenteen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin muuten koko yliopiston läpi kerran ja huomasin todella selkeästi milloin olin luonnontieteiden-, humanistien- ja valtiotieteen alueilla. Näki siellä pyörivien ihmisten olemuksesta ja ulkonäöstä.
T: vitun tyhmä amis

Vierailija
4/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän keinotekoinen raja joka näkyy tietysti Helsingissä "erona" ja Tampereella käsittääkseni historiallisista syistä valtiotieteiden lukijoita ja muualla humanisteja. Oma tutkintoni pitää sisällään historiaa, valtiotieteitä, sosiologiaa yms.

Ja olen siis maisteri

Vierailija
5/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järin suurta seksuaalista merkitystä sillä, onko humanisti vai yhteiskuntatieteilijä. 

Vierailija
6/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:59"]Miksi akateemiset tekevät opinnoistaan haloon ja nostavat itsensä jalustalle? "Hei kuulkaa kaikki! Oon akateeminen. Kumartakaa mua!" [/quote] Miksi duunarit kuvittelee että akateemiset tekee niin?? Mulla on kaikenlaisia ihmisiä tuttavapiirissä ja tiettyjen ihmisten seurassa en ole ikinä maininnut koulutustani juuri tuollaisen asenteen takia.

[/quote]

AP kylläkin tekee näin - ei sitä tarvitse edes kuvitella. Ei kyseessä nyt sinänsä ole mikään akateemisten tapa, vaan ylipäätään ihmisten tapa kuvitella, että kaikkien pitäisi nähdä maailma samoin kuin he itse näkevät sen. 

Usempia akateemisia ei varamasti kiinnosta pohtia koko ajan, että hei, mä oon akateeminen. Sama arki se vaan rullaa. Joillekin kyseessä on kuitenkin sen oman identiteetin/ egon buustaus - mutta tätä nyt voi tehdä muuallakin kuin koulutuksella. 

Vierailija
7/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täytyy myöntää, että tällaisena tekniikan puolen ihmisenä (DI), niin tuo raja yhteiskuntatieteiden ja humanistien välillä on epäselvä.

Vierailija
8/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan se ja sama, missä noiden välinen raja menee, tai onko sellaista ylipäänsäkään.

t. Tekniikan akateeminen

Vierailija
9/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:57"]

No täytyy myöntää, että tällaisena tekniikan puolen ihmisenä (DI), niin tuo raja yhteiskuntatieteiden ja humanistien välillä on epäselvä.

[/quote]

Myös tekniikan alan ihmisenä minulle ei sen sijaan ole epäselvää, että nuo molemmat koulutukset takaa veroraha-syöttiläisyyden.

Vierailija
10/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:54"]

Onhan tuo vähän keinotekoinen raja joka näkyy tietysti Helsingissä "erona" ja Tampereella käsittääkseni historiallisista syistä valtiotieteiden lukijoita ja muualla humanisteja. Oma tutkintoni pitää sisällään historiaa, valtiotieteitä, sosiologiaa yms.

Ja olen siis maisteri

[/quote]

Helsingissä ja Turussa on valtiotieteelliset, muissa yliopistoissa vastaavia aineista opetetaan yhteiskuntatieteellisessä. Humanistinen on erikseen. 

Kuten ylempänä kuitenki totesin, on ero humanististen ja yhteiskunta/valtiotieteiden välillä kuitenkin häilyvä. Yleisellä tasolla voitaneen sanoa, että humanismi liittyy kulttuuriin ja kieliin, yhteiskuntatieteet ovat enemmän policy-tieteitä eli tarjoavat ymmärrystä nykiseen yhteiskuntaan. Yhteskunnallisia ja kulttuuria eroja vain on aika vaikea erottaa toisistaan. 

Vierailija
11/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:53"]

Kävelin muuten koko yliopiston läpi kerran ja huomasin todella selkeästi milloin olin luonnontieteiden-, humanistien- ja valtiotieteen alueilla. Näki siellä pyörivien ihmisten olemuksesta ja ulkonäöstä. T: vitun tyhmä amis

[/quote]

Tämä onkin helppoa Suomessa, kun meillä on vain yksi rakennus, jonka läpi voi kävellä ja havainnoida kaikkien eri tiedekuntien edustajat.

Mutta joo, onhan niissä jonkin verran eroja.

Vierailija
12/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja on ihan keinotekoinen, veteen piirretty. Siksi!

Terv. maisteri

Vierailija
13/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lol, vaikka siksi, että eivät ole niitä opiskelleet.

Vierailija
14/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi akateemiset tekevät opinnoistaan haloon ja nostavat itsensä jalustalle?
"Hei kuulkaa kaikki! Oon akateeminen. Kumartakaa mua!"

Vierailija
15/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikka sen vuoksi ettei olla kiinnostuneita aiheesta.

Vähän sama kun kerron olevani töissä yrityksessä joka valmistaa muovia. Arvaa mikä on yleisin harhaluulo. Jengi katsos kuvittelee meidän tekevän sankoja, kauhoja, purkkeja ja purnukoita. Joutuu aina selittämään erikseen, ei, kun sitä pelkkää muovia. Vaikka kyseessä on todella yksinkertainen asia, niin se on rahvaan hirmu vaikea ymmärtää.

Mua ei kiinnosta yhtään mitä eroa/ yhteistä humanoideilla ja yhtieskuntatieteilijöillä on. Ei liity mun elämään millään tavalla.

Vierailija
16/16 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tälläkin pitää päteä? Loppujen lopuksi ihmistieteissä on paljon aika keinotekoisia rajoja ja eri ryhmät rakentavat lähinnä omaa identiteettiään kiistelemällä näistä rajoista, jotka lopulta ovat aika turhia. 

Ihan käytännön tasolla - sosiaali/kulttuuriantropologiaa on palloteltu Helsingissä tiedekuntien välillä, filosofia on jaettu Helsingissä kahteen tiedekuntaan (käytännöllinen ja teoreettinen), historiaa opetaan molemmissa tiedekunnissa..., Mikä tämä ero siis oikein on???

Kieliaineet toki on selvästi humanistisia, mutta muuten..., en minäkään tuota raja-aitaa näe kuin yliopiston hallinnossa sekä niiden ihmistne mielessä, joiden turvallisuuden tunne järkkyy, jos kaikkea ei saa tiukasti lokeroitua. 

Terveisin kauppa-, yhteiskunta/valtio-, kasvustieteitä opiskellut, joka ei näe mitään syytä vaahdota asiasta, jola ei ole juuri merkitystä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän