Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi rahoittaa opiskelun aikuisena?

Vierailija
24.09.2015 |

Opintotukea saa 450e :o

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työttömänä, niin sitten voi tietyin ehdoin opiskella ansiosidonnaisella. 

Muuten on minusta ihan ok ettei vain huvikseen ammattia vaihtavia tueta kauheasti, kun nyt valtionkin tilanne on mikä on. Itsekin varmaan vaihtaisin ihan vaihtelunhalusta työtä, jos voisi ansiosidonnaista vastaavalla tuella opiskella, mutta minusta on ok ettei sellaista luxusta tueta.

Vierailija
2/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on 8v työkokemusta niin voit hakea Koulutusrahaston aikuiskoulutustukea.
Myös Kelan maksamalla työttömyysetuudella voi joissain tapauksissa opiskella jos on työnhakijana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Suomessa on tarjolla maksuton opiskelu ja valtio vielä tarjoaa rahaa päälle ja silti ihmetellään huuli pyöreänä, että miten rahoitetaan opiskelu. Monissa muissa maissa maksetaan tuhansien eurojen tai dollareiden arvoiset lukukausimaksut eikä valtiolta heru pennin latia tukia. Silti sitkeimmät tyypit opiskelevat tutkintonsa kaikesta huolimatta. Suomessa odotetaan, että kaikki tuodaan valmiiksi nenän eteen.

Vierailija
4/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva vaihtaa hommaa ihan vaan huvikseen... Työ voi olla liian kurmittavaa, tai voi olla, ettei työpaikkoja vaan ole. Työttömyystuella voi tosiaan ymmärtääkseni opiskella, jos on ollut tarpeeksi kauan työttömänä. Muuten vaihtoehtoja taitaa olla säästöt ja töissä käyminen opintojen ohella, kuten tavallisillakin opiskelijoilla.

Vierailija
5/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdot on tiukat. Itse tiedän, että ansiosidonnaisella on saanut opiskella mm. henkilö, jolla oli alan työkokemusta, tuli irtisanotuksi, mutta ammattitutkinto puuttui, joten työnsaanti nykypäivänä katsottiin hankalaksi. Lisäksi näiden massairtisanomisten vuoksi toiselle alalle kouluttautuneet ovat voineet oikeuden saada.

Mutta kyllä se homma on vain itse järjestettävä, säästettävä, sumplittava tai hankittava sitten toimeentulotukea sosiaalihuollon kautta.

Vierailija
6/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25, eikä minulla ole vielä mitään ammattia. Myöskään työkokemusta ei ole kahdeksaa vuotta. Olen ollut nyt kuukauden työttömänä ja saan ainoastaan työmarkkinatukea.

Vierailija
7/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:34"]

Harva vaihtaa hommaa ihan vaan huvikseen... Työ voi olla liian kurmittavaa, tai voi olla, ettei työpaikkoja vaan ole. Työttömyystuella voi tosiaan ymmärtääkseni opiskella, jos on ollut tarpeeksi kauan työttömänä. Muuten vaihtoehtoja taitaa olla säästöt ja töissä käyminen opintojen ohella, kuten tavallisillakin opiskelijoilla.

[/quote]

Mun tuttavapiirissä tosi moni on siinä nnelikymppisenä vaihtanut hommaa aika lailla "huvikseen", siksi vaan kun on huvittanut tehdä muutakin kuin sitä yhtä hommaa elämässään. Vaihdot on usein ollut aika radikaaleja tyyliin it-alalta kampaajaksi tai kirvesmieheksi.

Vierailija
8/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:38"]Olen 25, eikä minulla ole vielä mitään ammattia. Myöskään työkokemusta ei ole kahdeksaa vuotta. Olen ollut nyt kuukauden työttömänä ja saan ainoastaan työmarkkinatukea.
[/quote]

Kyselepä työvoimatoimistosta mahdollisuutta opiskella työttömyysrahalla. Sitä voidaan myöntää max. 2v päätoimiseen opiskeluun.

Vierailija
9/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:34"]Niin, Suomessa on tarjolla maksuton opiskelu ja valtio vielä tarjoaa rahaa päälle ja silti ihmetellään huuli pyöreänä, että miten rahoitetaan opiskelu. Monissa muissa maissa maksetaan tuhansien eurojen tai dollareiden arvoiset lukukausimaksut eikä valtiolta heru pennin latia tukia. Silti sitkeimmät tyypit opiskelevat tutkintonsa kaikesta huolimatta. Suomessa odotetaan, että kaikki tuodaan valmiiksi nenän eteen.
[/quote]
Niin no. Paha se on sillan alta opiskella kun ei ole varaa maksaa vuokraa.. Monissa muissa maissa on erittäin yleistä, että vanhemmat ovat säästäneet lapsen koulutusta varten ja vanhemmat maksavat koulutuksen. Ne joilla ei ole varaa, saavat erilaisia stipendejä.

Vierailija
10/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:34"]Niin, Suomessa on tarjolla maksuton opiskelu ja valtio vielä tarjoaa rahaa päälle ja silti ihmetellään huuli pyöreänä, että miten rahoitetaan opiskelu. Monissa muissa maissa maksetaan tuhansien eurojen tai dollareiden arvoiset lukukausimaksut eikä valtiolta heru pennin latia tukia. Silti sitkeimmät tyypit opiskelevat tutkintonsa kaikesta huolimatta. Suomessa odotetaan, että kaikki tuodaan valmiiksi nenän eteen. [/quote] Niin no. Paha se on sillan alta opiskella kun ei ole varaa maksaa vuokraa.. Monissa muissa maissa on erittäin yleistä, että vanhemmat ovat säästäneet lapsen koulutusta varten ja vanhemmat maksavat koulutuksen. Ne joilla ei ole varaa, saavat erilaisia stipendejä.

[/quote]

Tässä puhuttiin opiskelujen rahoittamisesta aikuisena ja aikuisille ei ulkomailla stipendejä juuri jaella saati että vanhemmat enää mitään maksaisivat. Suomessa on kaikesta huolimatta todella matala kynnys opiskella aikuisenakin.

Vierailija
11/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:34"]Niin, Suomessa on tarjolla maksuton opiskelu ja valtio vielä tarjoaa rahaa päälle ja silti ihmetellään huuli pyöreänä, että miten rahoitetaan opiskelu. Monissa muissa maissa maksetaan tuhansien eurojen tai dollareiden arvoiset lukukausimaksut eikä valtiolta heru pennin latia tukia. Silti sitkeimmät tyypit opiskelevat tutkintonsa kaikesta huolimatta. Suomessa odotetaan, että kaikki tuodaan valmiiksi nenän eteen. [/quote] Niin no. Paha se on sillan alta opiskella kun ei ole varaa maksaa vuokraa.. Monissa muissa maissa on erittäin yleistä, että vanhemmat ovat säästäneet lapsen koulutusta varten ja vanhemmat maksavat koulutuksen. Ne joilla ei ole varaa, saavat erilaisia stipendejä.

[/quote]

Tässä puhuttiin opiskelujen rahoittamisesta aikuisena ja aikuisille ei ulkomailla stipendejä juuri jaella saati että vanhemmat enää mitään maksaisivat. Suomessa on kaikesta huolimatta todella matala kynnys opiskella aikuisenakin.
[/quote]
Erittäin harvinaista siellä on että aikuisena ei ole ammattia. No, täytyy sit sinun mielestä varmaan jättää kouluttautumatta, etten tuhlaa verorahoja..

Vierailija
12/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu ihan vapaasti, mutta älä vingu tukien perään, saat jo maksuttoman opetuksen ja tutkinnon.

Vierailija
13/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies rahoitti. En mä olisi voinut mitenkään perheellisenä ja asuntolainallisena opiskella, jos miestä ei olisi. Opintotukea sain vain sen päälle 200e.

Eniten v**uttaa se, että opiskelin taas väärälle alalla ja taas olen siinä pisteessä, että mitä tässä nyt tekisi. Työttömyys on pyllystä, mutta opiskellakaan ei enää oikein voisi. Mitä mä teen??

Vierailija
14/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu monimuoto-opiskeluun ja tee työn ohella. 

Vierailija
15/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄH, mikä kysymys tämäkin on?? Ihan samalla tavalla kuin nuorenakin? Toisin sanoen säästöillä, tekemällä hanttihommia iltaisin ja viikonloppuisin, olemalla kesätöissä, ottamalla opintolainaa.. :) 

-opiskelija

Vierailija
16/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika huono neuvo tuo että tee töitä. meinaa kun ei niitä töitä vaan ole. ei edes paskan lapiointia.

Vierailija
17/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on töitä, niin etsi onko haluamallesi alalle iltapainoitteista verkko- tai etäkoulutusta.  On ehkä vähän raskaampaa, mutta ei tarvitse kituuttaa pienellä rahalla.

Vierailija
18/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:00"]

aika huono neuvo tuo että tee töitä. meinaa kun ei niitä töitä vaan ole. ei edes paskan lapiointia.

[/quote]

No varmasti ei ole ainakaan sinulle, kun asenteesi on noinkin positiivinen. Esim puhelinmyyjäksi, siivoojaksi tai lehden jakajaksi pääsee opiskelijana, jos työ vaan kelpaa ja on suurin piirtein normaali ja kunnollinen kansalainen. 

Vierailija
19/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:38"]Olen 25, eikä minulla ole vielä mitään ammattia. Myöskään työkokemusta ei ole kahdeksaa vuotta. Olen ollut nyt kuukauden työttömänä ja saan ainoastaan työmarkkinatukea.
[/quote]

Hae myös asumistuki

Vierailija
20/25 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on amk tutkinto alla ja lähden lukemaan nyt toista amk-tutkintoa. Minulla on työelämää takana 6 vuotta, joten en saa aikuiskoulutustukea. Omistan miehen kanssa puoliksi kotimme ja en siis ole oikeutettu opintotuen asumislisään. Saan vain opintotuen noin 250 euroa kuukaudessa. Olen ollut samassa vakituisessa työssä nyt sen 6 vuotta ja työnantajalleni sopi, että minut muutetaan tuntityöntekijäksi ja teen opiskelun ohella muutamia työpäiviä kuukaudessa. En voinut hakeutua aikuis-amk:n koska olen ylioppilas ja tutkinnon suorittaminen aikuislinjalla vaatii lähihoitajan paperit. Toki saan hyväksiluettua kurssit, jotka olen jo edellisen tutkinnon aikana käynyt ja ovat samoja kuin uudessa koulutuksessani. Mieheni maksaa siis huomattavasti isomman osan elämästämme. En ole oikeutettu yleisiin asumistukeen, koska mieheni on hyvätuloinen. Meillä on myös kaksi lasta, joista molemmista menee ihan täydet päiväkotimaksut, vaikka olen opiskelija ja tämäkin johtuu miehen tuloista.

Tämä päätös on omani ja mieheni on kannustanut ja halukas maksamaan suurimman osan kuluistamme. Nyt kun mietin niin kun opiskelin silloin parikymppisenä sain tuon opintotuen, asumilisän ja tein vlopputöitä sen verran kun tuloraja salli ja vuokra oli kuluineen sen 500 euroa, mikä nytkin on osuuteni lainanlyhennyksestä. Silloinkin pärjäsin hyvin ihan omillani. Jostain syystä aikuiset luulevat, että ovat oikeutettuja enemmän kuin parikymppiset opiskelijat, mikä on kummallista. Ilmeisesti ei osata ottaa vastaan sitä tosiasiaa, että jos siirrytään työstä opiskelijaksi niin tulot tippuvat roimasti. Täällä suomessa on jo hyysätty niin paljon, ettei edes osata kunnioittaa ilmaista koulutusta ja tukia joita siihen saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi