Selvä kilpirauhasen vajaatoiminta eikö!? Vihdoin saan lääkityksen.
Oon ollut niin turhautunut kun oireitani ei ole kuunneltu vuosien aikana ja oireet vaan pahentuneet. Myös lähisuvussa esiintynyt sairautta.
Viimeksi arvoni oli TSH 3,8 ja t4v 12.7 ja tästä on vain vuosi ja nyt ovat selvästi huonontuneet ja arvot ovat nyt TSH 5.9 ja t4v 14.9.
Saanhan lääkkeet? Olen varma, että olen kärsinyt jo useamman vuoden vajiksesta mutta minun oireita ei ole kuunneltu :/
Kommentit (39)
mitä täällä ollaan höpötetty, että tuo t4v nyt olisi tärkeimmässä roolissa kun luin juuri asiantuntevaa tekstiä niin sehän menee juuri toisinpäin.
Usein tarkkaillaan vain TSH-arvoa (TSH on kilpirauhasta “käskyttävä” hormoni ja korkea TSH viittaa vajaatoimintaan), jonka viitearvojen yläraja on – vaikka sitä onkin aavistuksen laskettu – monien kilpirauhasasiantuntijoiden mukaan aivan liian korkea ja pitäisi 3,6-4 sijasta olla 2)
Tuossa oli pätkä tekstistä.
-ap
Tämän mukaan minulla on aivan selvä vajis.
//edit
Luin hieman tarkemmin. Jos TSH on korkea ja t4v rajojen sisällä niin kyllä silti suositellaan lääkekokeilua.
Voin lämpimästi suositella sulle ap, että liityt facebookissa ryhmiin "Kilpirauhanen" ja "Kilpirauhanen ja kokonaisvaltainen hoito", ellet jo ole jäsen. Siellä on paljon vertaistukea ja kokemuksia, vinkkejä, ohjeita, kyselevät arvoista. Hyvä henki noissa ryhmissä ja kaikkea asiaan liittyvää voi kysyä.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 14:28"]
Tietääkö joku, että nostaako tyroksiinilääkitys t4v -arvoa?
[/quote]
Nostaa kyllä. t4v-arvo on seerumin vapaa tyroksiini, ja juuri tyroksiinin puutetta sillä lääkityksellä korvataan. Nostava vaikutus ei ole tosin ihan suoraviivainen, koska aivolisäke voi, havaittuaan entistä suuremman tyroksiinimäärän, vähentää TSH:n eritystään jolloin taas oma kilpirauhanen vähentää tyroksiinin tuotantoa.
Eli toisinsanoen täytyykö mun vain elää näiden oireiden kanssa koska lääkkeet saattaa pahentaa ja ootella että tuo t4v arvo nousee jos on noustakseen ja sitten saan lääkkeen ja voin paremmin?
Tosin oottelen nyt niitä toisiakin arvoja..
Hei
Itsellä marraskuussa arvot TSH 2.60 ja T4V 13.4 , Kontrollissa tammikuussa 2016 TSH 2.71 ja T4V 14.9
Tyly vastaus: Arvosi ovat loistavat ei syytä jutella lääkärille.
Oireet vaan ovat olemassa voimakkaasti, eikä esim T3 mitattu ollenkaan.
Mitä olette mieltä näistä arvoista?
Minulla on vielä vähän huonommat arvot, mutta en saanut lääkitystä. Jäätiin seuraamaan tilannetta.
Ilmeiseti Tk lääkärit/hoitajat eivät korviaan letkauta ellei arvot ole todella huonot.
Itse en saanut edes soittoaikaa lääkärille että voisin jutella asiasta.
Mulla on lääkitys 0,1 mg päivässä. Mun pitäisi käydä mittauttamassa arvot taas. Epäilen, että olisivat huonontuneet.
Olen nyt viimeisen vuoden aikana pistänyt merkille, että kuukautiskiertoni on normaalia pidempi, 5-6 viikkoa. Eikä muutkaan oireet tunnu kadonneen. Hiuksia lähtee. Olen aikaansaamaton, väsynyt, masentunut. Pelkään, että paino alkaa nousta, kun en jaksa harrastaa liikuntaa (periaatteessa jaksan, mutta energiaa ei jää sitten mihinkään muuhun, ei mielestäni ole normaalia).
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:20"]Etpä välttämättä saa, kun vapaa tyroksiiini (t4v) on hyvinkin viitearvoissa eikä edes niiden alapäässä... Eli sitä tyroksiinia sulla on tarpeeksi ilman lääkettäkäin, mutta aivolisäke joutuu vähän piiskaamaan kilpirauhasta jotta tilanne säilyy, mistä merkkinä tuo viitearvoja hieman suurempi tyreotropiini-arvo.
Niinkö... Oireet ovat niin selvät ja olen niin väsynyt tähän kun mikään ei suju. Aivot ei toimi, väsyttää, palelen ja vituttaa.
Kyllähän tuo TSH on selvästi huono.
Onpa outoa jos en saa edes koelääkitystä..
Ei se ole outoa, lääkärit vain suhtautuvat asiaan eri tavoin. Osa katsoo pelkästään numeroita, osa potilasta ja kokonaisuutta; mikä vaikuttaa potilaan hyvinvointiin ja mikä ei. Yksityislääkäri ja tk-lääkäri ovat eri linjoilla usein, mutta yleislääkäri ei välttämättä anna lääkkeitä, mutta toivottavasti ohjaa erikoislääkärille tai sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin.
Ihmiset ei huomioi useinkaan että kilpirauhasen vajaatoiminnan klassiset oireet on samoja kuin esim masennuksessa, stressissä tai muissakin tiloissa, joissa tyroksiini lääkkeenä ei asiaa korjaa. Oireet toki helpottuvat lääkityksellä sillä ylimääräinen tyroksiini saa olon tuntumaan energisemmältä ja paremmalta. Pitkän päälle vain haitat kasautuvat, esim osteoporoosi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 14:28"]
Nostaa kyllä. t4v-arvo on seerumin vapaa tyroksiini, ja juuri tyroksiinin puutetta sillä lääkityksellä korvataan. Nostava vaikutus ei ole tosin ihan suoraviivainen, koska aivolisäke voi, havaittuaan entistä suuremman tyroksiinimäärän, vähentää TSH:n eritystään jolloin taas oma kilpirauhanen vähentää tyroksiinin tuotantoa.
Eli mikä siis on mekanismi, joka saa valtaosan vajispotilaista voimaan paremmin synteettisellä tyroksiinilla?
PLACEBO
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei huomioi useinkaan että kilpirauhasen vajaatoiminnan klassiset oireet on samoja kuin esim masennuksessa, stressissä tai muissakin tiloissa, joissa tyroksiini lääkkeenä ei asiaa korjaa. Oireet toki helpottuvat lääkityksellä sillä ylimääräinen tyroksiini saa olon tuntumaan energisemmältä ja paremmalta. Pitkän päälle vain haitat kasautuvat, esim osteoporoosi.
Juuri näin. Arvauskeskuksessa liian usein lääkäreitä ei kiinnosta lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin, joten potilas jää joko hoitamatta tai hänelle lykätään purkki tyroksiinia kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 14:28"]
Eli mikä siis on mekanismi, joka saa valtaosan vajispotilaista voimaan paremmin synteettisellä tyroksiinilla?
PLACEBO
Kyllähän tyroksiini piristää ketä vaan, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Joskus piristää liikaakin, mikä näkyy lyhyinä ja levottomina unina. Näissä subkliinisissa tapauksissa vaan olisi syytä tutkia muutakin, kuten aktiivisen hormonin tasot, rauta, jodi ja d-vitamiinitasot.
Mulla oli kilpparin liikatoiminnan lääkitys lopetettu vuosi sitten ja nyt keväällä kilppari alkoi oireilla ja vinkua (piti oikein vinkuvaa ja rahisevaa ääntä kun yritin nukkua) ja mietin että nytkö se liikatoiminta alkaa uudelleen. Mutta yllätys oli se, että kilpparin perusarvot (TSH ja T4V olivatkin ihan hyvät ja arvoissa). Vasta laaja verenkuva paljasti että valkosolu- ja punasoluarvot heittelehtivät miten sattuu. Olinkin saanut vaivakseni kilpirauhasen autoimmuunitulehduksen.
Yllätys minulle oli että tätä alettiin lääkitä vajaatoiminnan lääkkeellä Tyroxinilla ja aika pienellä annoksella. Mun olo on parempi mitä matalampi TSH on. Olkoon siinä 1-2,5 välillä. Maantantaina verikokeisiin vielä kerran. Katsotaan onko tuo huhtikuun alussa alkanut telehdus hävinnyt.
Jäin miettimään ellei minulla olisi ollut selviä tuntemuksia kilpirauhasen kohdalla, miten kukaan olisi hoksannut että se tulehdus on siellä eikä jossain muualla? Ja tulehduksiahan yleensä hoidetaan hieman muilla lääkkeillä kuin kilpparin vajaatoiminnan lääkkeellä.
[/quote]
[/quote]