Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selvä kilpirauhasen vajaatoiminta eikö!? Vihdoin saan lääkityksen.

Vierailija
23.09.2015 |

Oon ollut niin turhautunut kun oireitani ei ole kuunneltu vuosien aikana ja oireet vaan pahentuneet. Myös lähisuvussa esiintynyt sairautta.
Viimeksi arvoni oli TSH 3,8 ja t4v 12.7 ja tästä on vain vuosi ja nyt ovat selvästi huonontuneet ja arvot ovat nyt TSH 5.9 ja t4v 14.9.

Saanhan lääkkeet? Olen varma, että olen kärsinyt jo useamman vuoden vajiksesta mutta minun oireita ei ole kuunneltu :/

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
2/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä välttämättä saa, kun vapaa tyroksiiini (t4v) on hyvinkin viitearvoissa eikä edes niiden alapäässä... Eli sitä tyroksiinia sulla on tarpeeksi ilman lääkettäkäin, mutta aivolisäke joutuu vähän piiskaamaan kilpirauhasta jotta tilanne säilyy, mistä merkkinä tuo viitearvoja hieman suurempi tyreotropiini-arvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tosiaan välttämättä saa lääkitystä. Itse sain, onneksi koelääkityksen josta sitten tulikin jatkuva lääkitys, kun TSH oli 3,6 ja T4V 11,4. Onnekseni lääkäri otti oirelistani huomioon. Endolle suuntasin oireineni suoraan.

Missä kävit? Terv.keskuskusessa vai erikoislääkärin vastaanotolla?

Vierailija
4/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:20"]Etpä välttämättä saa, kun vapaa tyroksiiini (t4v) on hyvinkin viitearvoissa eikä edes niiden alapäässä... Eli sitä tyroksiinia sulla on tarpeeksi ilman lääkettäkäin, mutta aivolisäke joutuu vähän piiskaamaan kilpirauhasta jotta tilanne säilyy, mistä merkkinä tuo viitearvoja hieman suurempi tyreotropiini-arvo.
[/quote]

Niinkö... Oireet ovat niin selvät ja olen niin väsynyt tähän kun mikään ei suju. Aivot ei toimi, väsyttää, palelen ja vituttaa.
Kyllähän tuo TSH on selvästi huono.
Onpa outoa jos en saa edes koelääkitystä..

Vierailija
5/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:24"]Et tosiaan välttämättä saa lääkitystä. Itse sain, onneksi koelääkityksen josta sitten tulikin jatkuva lääkitys, kun TSH oli 3,6 ja T4V 11,4. Onnekseni lääkäri otti oirelistani huomioon. Endolle suuntasin oireineni suoraan.

Missä kävit? Terv.keskuskusessa vai erikoislääkärin vastaanotolla?
[/quote]

Yksityisellä kävin tällä kertaa ja pisti mut kaikkiin kilpirauhasenarvojen kokeisiin.

Vierailija
6/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:20"]Etpä välttämättä saa, kun vapaa tyroksiiini (t4v) on hyvinkin viitearvoissa eikä edes niiden alapäässä... Eli sitä tyroksiinia sulla on tarpeeksi ilman lääkettäkäin, mutta aivolisäke joutuu vähän piiskaamaan kilpirauhasta jotta tilanne säilyy, mistä merkkinä tuo viitearvoja hieman suurempi tyreotropiini-arvo. [/quote] Niinkö... Oireet ovat niin selvät ja olen niin väsynyt tähän kun mikään ei suju. Aivot ei toimi, väsyttää, palelen ja vituttaa. Kyllähän tuo TSH on selvästi huono. Onpa outoa jos en saa edes koelääkitystä..

[/quote]

Riippuu lääkäristä saatko. Voit saadakin. 

Sinänsä pelkkä TSH ei kerro kauheasti mitään. Jos saisit sen lääkityksen, niin sehän on tyroksiinia, ja tyroksiinia sinulla on arvojesi mukaan seerumissa vapaana riiittävästi ennestäänkin. Tyroksiinilääkitys, jos tyroksiinin vähyys ei ole ongelma, ei monien mielestä ole järkevää. Tosin kyllähän täysin tervekin tuntee olonsa usein paremmaksi jos saa lääkettä, koska siitähän seuraa lievät ylitoiminnan oireet jotka tuntuvat esim. energisyytenä, nopeana aineenvaihduntana jne. Harmi vaan että kehon "ylikellottaminen" sillä tapaa kuluttaa sen loppuun nopeammin kuin muuten.

Vierailija
7/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitte latistettua mielen.. No totuus satuttaa.
Miksi tuota TSH ei edes sitten yritetä korjata jos on huono ja oireita on?

Vierailija
8/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ollut TSH 16 ja T4V 13 ja oli ihan tolkuttomat vajaatoiminnan oireet. Noi ei ole ihan suoraviivaisia juttuja.

Vierailija
9/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi saada ja heti. Selvä vajis jos olokin puoltaa sitä ja varsinkin jos kävit Endolla (jos et tilaa heti aika sinne).

Vierailija
10/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:44"]

Saitte latistettua mielen.. No totuus satuttaa. Miksi tuota TSH ei edes sitten yritetä korjata jos on huono ja oireita on?

[/quote]

Se TSH ei vaikuta oloon sinänsä. Sehän on aivolisäkkeen erittämä hormoni, joka säätelee kilpirauhasen toimintaa. Se ei siis ole kilpirauhasen erittämä hormoni. Korkea TSH kyllä voi kertoa, että jokin epänormaali prosessi on menossa kilpirauhasessa, ja siksi aivolisäkkeen täytyy yrittää normaalia enemmän sitä "patistella" toimimaan. Mutta niin kauan kuin seerumin vapaa tyroksiini on normaali, ei varsinaista kilpirauhasen vajaatoimintaa ole. On kyllä mahdollista toki että siellä kilpirauhasessa on menellään esim. autoimmuuninen sairausprosessi, joka johtaa siihen että pian se ei jaksa aivolisäkkeen piiskaamanakaan tuottaa enää tyroksiinia tarpeeksi. 

Eli jos TSH:ta korjattaisiin alaspäin (kohti viitearvoa), niin sehän huonontaisi tilannetta, koska kilpirauhasen hormonintuotanto vain heikkenisi. 

Jotkut lääkärit näissä tilanteissa haluavat seurailla, toiset taas aika äkkiä laittavat lääkityksen. Nykyään on niitäkin lääkäreitä, jotka kirjoittavat tyroksiinilääkityksen lähes jokaiselle joka menee sinne oireita valittamaan, olipa arvot mitkä tahansa. Sinulla sentään on TSH hieman kohonnut mikä voi viitata siihen että siellä kilpirauhasessa on jotain meneillään, vaikkei vielä kovin vakavaa koska tyroksiinia pystytään tuottamaan normaalimääriä.

Vierailija
11/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:58"]No mulla on ollut TSH 16 ja T4V 13 ja oli ihan tolkuttomat vajaatoiminnan oireet. Noi ei ole ihan suoraviivaisia juttuja.
[/quote]

Etkö ole saanut siis lääkitystä?

Vierailija
12/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO:n suositus TSH:n ylärajaksi on 2,5. Liioittele lekurille oireitasi, jotta saat lääkityksen edes kokeeksi!

Vierailija
13/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta mitattu vasta-aineet? Minulla ne yli 600 jokunen vuosi sitten. Nyt TSH 12,2 - t4v vielä viitearvojen sisällä - ja alan nyt syödä tyroksiinia.

Vierailija
14/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun kuuluu saada Thyroxin-lääkitys; tosin terveyskeskuslääkäri ei sitä välttämättä suostu antamaan (mikä on älytöntä), mutta endokrinologilta saat lääkityksen. Kannattaa muistaa, että WHO:n yläraja TSH-arvolle on 2,5 ja esim. jo kun TSH on yli 2, se saattaa aiheuttaa lapsettomuutta. 

Itse kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta liian monta vuotta ilman lääkitystä; väsytti, paleli, lihoin 30 kg puolessa vuodessa (olin aina ollut hoikka), nukahtelin ruokapöytään ja vessanpöntölle, työpäivän jälkeen piti mennä suoraan nukkumaan. Kolesteroli nousi neljästä seitsemään, kuukautiset jäivät pois ja koko tämän ajan T4V oli vielä viitearvojen sisällä. TSH oli ensin 4, sitten 6.

Kun Thyroxin-lääkitys aloitettiin, olo muuttui pikkuhiljaa paremmaksi, ennen kaikkea väsymys ja palelu katosivat, kuukautiskierto käynnistyi pian uudelleen (kiertoni on aina ollut säännöllinen) ja kolesteroli laski jälleen neljään. Laihduin 15 kg laihduttamatta ja vähitellen olen saanut vielä 10 kg pudotettua (mutta tiukassa on). 

Vaadi lääkitys, sinulla on siihen oikeus!

Vierailija
15/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:58"]No mulla on ollut TSH 16 ja T4V 13 ja oli ihan tolkuttomat vajaatoiminnan oireet. Noi ei ole ihan suoraviivaisia juttuja.
[/quote]

Etkö ole saanut siis lääkitystä?
[/quote]

Olin jo lääkityksellä mutta siis että vakka T4V näytti olevan viitteissä, vajaatoiminnan oireet olivat tosi raskaat.

Vierailija
16/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, että nostaako tyroksiinilääkitys t4v -arvoa?

Vierailija
17/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
18/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:30"]

Eli toisinsanoen täytyykö mun vain elää näiden oireiden kanssa koska lääkkeet saattaa pahentaa ja ootella että tuo t4v arvo nousee jos on noustakseen ja sitten saan lääkkeen ja voin paremmin? Tosin oottelen nyt niitä toisiakin arvoja..

[/quote]

Tästä on eri lääkäreillä niin eriäviä mielipiteitä, että on vaikea sanoa mitään siitä miten käy. Se on kuitenkin varmaa että joltain lääkäriltä saisit ainakin koelääkityksen, että nähdään parantaako se oloasi. Mahdollista siis on, että jos olet varma että kilpirauhasesta johtuu oireilu, ja nykyinen lääkäri ei lääkettä anna, mennä jollekin toiselle, sellaiselle jolla on maine että kirjoittaa "helposti" tyroksiinireseptejä. 

Vierailija
19/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:30"]

Eli toisinsanoen täytyykö mun vain elää näiden oireiden kanssa koska lääkkeet saattaa pahentaa ja ootella että tuo t4v arvo nousee jos on noustakseen ja sitten saan lääkkeen ja voin paremmin? Tosin oottelen nyt niitä toisiakin arvoja..

[/quote]

Tästä on eri lääkäreillä niin eriäviä mielipiteitä, että on vaikea sanoa mitään siitä miten käy. Se on kuitenkin varmaa että joltain lääkäriltä saisit ainakin koelääkityksen, että nähdään parantaako se oloasi. Mahdollista siis on, että jos olet varma että kilpirauhasesta johtuu oireilu, ja nykyinen lääkäri ei lääkettä anna, mennä jollekin toiselle, sellaiselle jolla on maine että kirjoittaa "helposti" tyroksiinireseptejä. 
[/quote]

Joo mutta pakkohan tässä jotain vikaa on oltava kun kuitenkin vaan vuodessa noussut molemmat arvot aikalailla ja toinenkin jo noussut reilusti viiterajojen ulkopuolelle.
Haluan kokeilla lääkitystä mutta olisi kyllä kauheeta jos oireet vaan pahenisi sen takia..
On tää kyllä aika kakspiippusta hommaa koko homma..

Vierailija
20/39 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli TSH 10 ja T4-V 12, kun papereihin lyötiin välittömästi kilpirauhasen vajaatoimintadiagnoosi ja tyroksiinipurkki kouraan. Oireena oli kuukautisten poisjäänti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan