Siili lemmikiksi?
Onko kenellläkään lemmikkinä siiliä ja miten paljon siitä kertyy vaivaa? Voisi olla virkistävää vaihtelua kaikkien marsujen ja kissojen ohella.
Kommentit (2)
Tosiaan yöeläin, joten lapsille ei siitä juurikaan iloa. Ja tilaa pitää olla paljon, itselläni se 30 neliön yksiössä tallusti vapaana aina mun kotona ollessa. Juoksupyörässä huristaa tunteja öisin, joten ei myöskään herkkäuniselle sopiva lemmikki. Osa siileistä voi olla todella erakkoja, jotka eivät välttämättä totu ihmisiin kauhean hyvin. Ruuaksi ötököitä, itse annoin myös jauhelihaa, herne-maissi-paprikaa, kuivamuonaa, jne. Asunto ja erityisesti siilin oleskelutila pitää olla riittävän lämmin, yli 20 astetta aina, jottei siili ala horrostamaan (lemmikkisiileille vaarallista!). Päivittäisiä rutiineja ruokkimisen lisäksi on tassujen pesu (ne kun tuppaa olemaan aika kakkaiset yöjuoksujen jäljiltä) ja tietty siilin oleskelualueen siivous, en nyt koe, että olisi paljon vaativampi kuin marsut ja muut.
Siinä taisi olla aika paljon miinuksia. Mutta plussana on se, että siilithän on kerrassaan hurmaavia otuksia, ja ainakin itsellä aina sydän pakahtuu kun sellaisen näen viipottavan. Ne on ihania persoonia, omani oli kuin sarjakuvista tuttu kiroileva siili, joka piikit pystyssä tuhahteli ja melkein kuuli ne p*rkeleeet mitä se manasi :D Mutta toisaalta mahdoton sylivauva, joka pötkötteli illat mun sylissä tyytyväisenä. Ottaisin heti vaan uuden, jos elämäntilanne sallisi :) <3
Vaivaa on, kuten kaikista lemmikeistä. Pitää olla paljon tilaa, mielellään kokonainen huone. Ja yöt valvoo, päivällä siis nukkuu. Eikä ole lasten lemmikki. Ellei lapsi todella valvo n. klo 21-07. Ruoaksi tulee olla valmis antamaan hyönteisiä, eli ne eivät saa ällöttää.