Koitin puhua Tukholmassa ruotsia.
Sanoin kahvilassa "en kaffe, tack". Myyjä alkoi puhua sen jälkeen minulle englantia?? No, sentään yritin.
Kommentit (18)
Muistitko oikean intonaation, etkä ääntänyt kuten suomenruotsalaiset?
Ne ovat Tukholmassa kohteliaita ja tietävät, että suomalaiset osaavat puhua englantia.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:51"]Muistitko oikean intonaation, etkä ääntänyt kuten suomenruotsalaiset?
[/quote]
Mitäköhän väliä sillä on mitä murretta puhuu? Ei se skåånelainenkaan ala noll-åttaa puhumaan kun tulee tullien sisään eikä hänellekään englanniksi vastata.
Mäkin puhuin ruotsia ja kyllä ne ruotsiksi vastasi tavarataloissa. :)
"Ursäkta, men jag kan inte engelska."
Monilla ruotsalaisilla on se oletus, että ulkomaalaisten kanssa nyt vaan puhutaan englantia. Kannattaa vastata englanninkieliseen puhutteluun ruotsiksi, niin kyllä ne siitä tokenevat.
Sama!
Itse tilasin Burger Kingissä ostburger mealin eikä kassatyttö ymmärtänyt ja alkoi puhumaan englantia.. Puhun riikinruotsia (eli ei mitään selkeää murretta, yleiskieli) joten ääntämisestä ei voi olla kyse :D
Tiedä sitten missä kohtaa mokasin :(
Miksi ihmeessä ne mulle sitten aina puhuu ruotsia ja minä sitten sanon "sorry" ja katson kysyvästi? En suostu puhumaan ruotsia.
Ei ne sano ostburger, vaan cheeseburger lausuttuna vähän kuin "shiisyburger" ja hyvin ruotsalaiseen tyylin suhisten
On todella ärsyttävää, kun yrittää puhua jossakin kieltä ja vastataan englanniksi. Menen niin hämilleni että mikään kieli ei enää tule ulos kunnolla... haluaisin oppia ja harjaannuttaa kieltä edes tuollaisissa pienissä perus asp-tilanteissa, kiitos!
Minä puhuin japanilaiselle japania ja hän oli ihmeissään kun osaan niin hyvin ranskaa...
Minä sanoin perussuomalaiselle hei! Ja se vastas Heil!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:10"]
Sama!
Itse tilasin Burger Kingissä ostburger mealin eikä kassatyttö ymmärtänyt ja alkoi puhumaan englantia.. Puhun riikinruotsia (eli ei mitään selkeää murretta, yleiskieli) joten ääntämisestä ei voi olla kyse :D
Tiedä sitten missä kohtaa mokasin :(
[/quote]
Äänsit englannin englanniksi. Mulle puhutaan ruotsia kaikkialla muualla paitsi hampurilaisravintoloissa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:28"]
Minä puhuin japanilaiselle japania ja hän oli ihmeissään kun osaan niin hyvin ranskaa...
[/quote]
:D kiitos päivän ensimmäisestä naurusta :)
Puhun aina ruotsia Stockiksessa. Ja vastaava kyllä ihan aina ruotsiksi - oli kauppa mikä hyvänsä. Välillä joudun sanomaan että förlåt?
:)
Me oltiin luokkaretkellä Tukholmassa joskus 90-luvulla ja mentiin jätskikiskalle ostamaan jädeä. Mun kaveri otti oikean asenteen ja yritti oikealla aksentilla ruotsiksi ostaa jäätelöä, niin kioskin myyjä vastasi suomeksi. Vähän hävetti.
Mutta ite olen huomannut, että kaupoissa myyjät vaihtaa selkoruotsiin kun sanoo jotain suomenruotsilla.
Mä olin kassajonossa ja yritin saada selvää mitä myyjä puhui muille asiakkaille. En ymmärtänyt sanaakaan. Alkoi paniikki iskeä kun mun piti kysyä tuotteen hintaa ja pelkäsin etten saa mitään selvää. Myyjä puhui hitaammin ja selkeämmin mulle kuin muille.
Jos haluttais viilata pilkkua niin ap:n olisi kuulunut sanoa "en KOPP kaffe, tack".
Mutta hienoa, että käytit ruotsia! Olisit vain vastaillut sitkeästi ruotsiksi! Yhtä vieras kieli se englantikin on suomalaiselle...
Men det var bra det.