Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koitin puhua Tukholmassa ruotsia.

Vierailija
22.09.2015 |

Sanoin kahvilassa "en kaffe, tack". Myyjä alkoi puhua sen jälkeen minulle englantia?? No, sentään yritin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Men det var bra det.

Vierailija
2/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistitko oikean intonaation, etkä ääntänyt kuten suomenruotsalaiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat Tukholmassa kohteliaita ja tietävät, että suomalaiset osaavat puhua englantia.

Vierailija
4/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:51"]Muistitko oikean intonaation, etkä ääntänyt kuten suomenruotsalaiset?
[/quote]

Mitäköhän väliä sillä on mitä murretta puhuu? Ei se skåånelainenkaan ala noll-åttaa puhumaan kun tulee tullien sisään eikä hänellekään englanniksi vastata.

Vierailija
5/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin puhuin ruotsia ja kyllä ne ruotsiksi vastasi tavarataloissa. :)

Vierailija
6/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ursäkta, men jag kan inte engelska."

Vierailija
7/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ruotsalaisilla on se oletus, että ulkomaalaisten kanssa nyt vaan puhutaan englantia. Kannattaa vastata englanninkieliseen puhutteluun ruotsiksi, niin kyllä ne siitä tokenevat.

Vierailija
8/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama!

Itse tilasin Burger Kingissä ostburger mealin eikä kassatyttö ymmärtänyt ja alkoi puhumaan englantia.. Puhun riikinruotsia (eli ei mitään selkeää murretta, yleiskieli) joten ääntämisestä ei voi olla kyse :D 

Tiedä sitten missä kohtaa mokasin :(

Vierailija
9/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ne mulle sitten aina puhuu ruotsia ja minä sitten sanon "sorry" ja katson kysyvästi? En suostu puhumaan ruotsia.

Vierailija
10/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sano ostburger, vaan cheeseburger lausuttuna vähän kuin "shiisyburger" ja hyvin ruotsalaiseen tyylin suhisten

Vierailija
11/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella ärsyttävää, kun yrittää puhua jossakin kieltä ja vastataan englanniksi. Menen niin hämilleni että mikään kieli ei enää tule ulos kunnolla... haluaisin oppia ja harjaannuttaa kieltä edes tuollaisissa pienissä perus asp-tilanteissa, kiitos!

Vierailija
12/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhuin japanilaiselle japania ja hän oli ihmeissään kun osaan niin hyvin ranskaa...

Vierailija
13/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin perussuomalaiselle hei! Ja se vastas Heil!

Vierailija
14/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:10"]

Sama!

Itse tilasin Burger Kingissä ostburger mealin eikä kassatyttö ymmärtänyt ja alkoi puhumaan englantia.. Puhun riikinruotsia (eli ei mitään selkeää murretta, yleiskieli) joten ääntämisestä ei voi olla kyse :D 

Tiedä sitten missä kohtaa mokasin :(

[/quote]

Äänsit englannin englanniksi. Mulle puhutaan ruotsia kaikkialla muualla paitsi hampurilaisravintoloissa. 

Vierailija
15/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:28"]

Minä puhuin japanilaiselle japania ja hän oli ihmeissään kun osaan niin hyvin ranskaa...

[/quote]

:D kiitos päivän ensimmäisestä naurusta :)

Vierailija
16/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun aina ruotsia Stockiksessa. Ja vastaava kyllä ihan aina ruotsiksi - oli kauppa mikä hyvänsä. Välillä joudun sanomaan että förlåt?

:)

Vierailija
17/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin luokkaretkellä Tukholmassa joskus 90-luvulla ja mentiin jätskikiskalle ostamaan jädeä. Mun kaveri otti oikean asenteen ja yritti oikealla aksentilla ruotsiksi ostaa jäätelöä, niin kioskin myyjä vastasi suomeksi. Vähän hävetti.

Mutta ite olen huomannut, että kaupoissa myyjät vaihtaa selkoruotsiin kun sanoo jotain suomenruotsilla.
Mä olin kassajonossa ja yritin saada selvää mitä myyjä puhui muille asiakkaille. En ymmärtänyt sanaakaan. Alkoi paniikki iskeä kun mun piti kysyä tuotteen hintaa ja pelkäsin etten saa mitään selvää. Myyjä puhui hitaammin ja selkeämmin mulle kuin muille.

Vierailija
18/18 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluttais viilata pilkkua niin ap:n olisi kuulunut sanoa "en KOPP kaffe, tack".

Mutta hienoa, että käytit ruotsia! Olisit vain vastaillut sitkeästi ruotsiksi! Yhtä vieras kieli se englantikin on suomalaiselle...