En haluakaan lapsia :(
Olen siis 27v, naimisissa oleva nainen. Olen pitänyt aina itsestäänselvänä että hommaan joskus sitten tulevaisuudessa lapsia. Joskus sitten. En ole ikinä omannut tippaakaan äidillisyyttä tai varsinaisesti haaveillut siitä millaista olisi olla vanhempi. Oikeastaan lapset ovat aina inhottaneet ja ällöttäneet minua, mutta olen ajatellut sen tunteen poistuvan sitten kun on aika lisääntyä itse ja biologinen kello alkaa tikittää.
Nyt miehen kavereille on alkanut tulla perheenlisäystä ja tämä on alkanut vähän vihjailemaan minullekin että mitä jos. En innostu ajatuksesta yhtään, kaiken lisäksi omassa suvussani suurin osa raskauksista on ollut vaikeita. Biologinen kello loistaa poissaolollaan, kaikki lapsien hoitoon ja lapsiin liittyvä tuntuu vahvasti vastenmieliseltä. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä.
Kommentit (25)
Tiesithän, että niitä ei ole mikään pakko tehdä?
Omiin lapsiin kiintyy kyllä aina, vaikka muut ällöttäisivätkin.
Ei kai kukaan normaali lapsia nyt tee.
Sinulla on oikeus tunteisiin joita koet. Sinun ei ole pakko tehdä lapsia, eikä sekään ole sinun syysi jos halu ei yksinkertaisesti vain tule. Ei sitä voi pakottaakaan. Olisihan väärin tehdä lapsi vain velvollisuuden tunteesta tai siksi että toinen sitä haluaa.
Kuitenkin, kannattaa olla ihan rehellinen miehellesi, sanot että tällä hetkellä tunne on tämä. Eihän sitä tiedä jos joskus tilanne muuttuu, mutta ettei toinen odota turhaan ja ahdista sinua lapsi kysymyksillään.
Kaikki ei halua lapsia, se on ihan ok <3
Ja jos teillä muuten suhde toimii, niin en uskoisi että tämä suhdetta kaataisi.
Meilläkin oli niin päin että mies halusi lapsia mutta minä en. Kuitenkin meille tuli ihana avioliitto, lemmikkejä löytyy ja kaikki toimii.
Keskustele asiasta miehesi kanssa. Tajuaako tämä että siitä lapsesta pitää myös huolehtia seuraavat 18-vuotta eikä niitä tehdä vain sen takia, että kun kavereillakin on?
Sukusoluja voi myös luovuttaa. Ei tarvi ite vaivautua.
Muiden lapset ok. Itse en omia huoli enkä tule tekemään.
- Aikuinen mies
Ei sinun tarvitse hankkia lapsia, jos et halua. Mutta sinun pitäisi kertoa asiasta ja epäilyksistäsi miehellesi ihan heti, eikä roikuttaa häntä kuvitelmassa, että ehkä sinä lähivuosina tai tulevaisuudessa lopulta ne lapset hankit hänen kanssaan. Pahimmillaan mies katkeroituu ja parisuhteenne loppuu siihen joka tapauksessa, kun hän joskus tajuaa että ne lapset jäi saamatta. Jos hän siis kovasti niitä haluaa. Nyt hän luultavasti ehtisi vielä löytää jonkun lapsia haluavan naisen, joten on reilua antaa miehelle mahdollisuus miettiä ja päättää itse haluaako sitten jatkaa sinun kanssasi vaikka se tarkoittaisi että hän jää sitten lapsettomaksi.
Nyky-yhteiskunnan tilanne on niin arka, ettei kukaan fiksu hommaa nyt lapsia. Jatkuva sodan uhka vie kaiken pohjan tulevaisuuden suunnittelulta. Kuka hullu nyt tekee lapsia tai ostaa talon? Moni on jo myynyt asuntonsa, koska viisas myy nyt. Sodan uhan kasvaessa ostajat katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus tunteisiin joita koet. Sinun ei ole pakko tehdä lapsia, eikä sekään ole sinun syysi jos halu ei yksinkertaisesti vain tule. Ei sitä voi pakottaakaan. Olisihan väärin tehdä lapsi vain velvollisuuden tunteesta tai siksi että toinen sitä haluaa.
Kuitenkin, kannattaa olla ihan rehellinen miehellesi, sanot että tällä hetkellä tunne on tämä. Eihän sitä tiedä jos joskus tilanne muuttuu, mutta ettei toinen odota turhaan ja ahdista sinua lapsi kysymyksillään.
Kaikki ei halua lapsia, se on ihan ok <3
Ja jos teillä muuten suhde toimii, niin en uskoisi että tämä suhdetta kaataisi.
Meilläkin oli niin päin että mies halusi lapsia mutta minä en. Kuitenkin meille tuli ihana avioliitto, lemmikkejä löytyy ja kaikki toimii.
Joo ei kaikki halua lapsia kovin paljon tai ole ehdottomasti haluamatta. Suurin osa ihmisistä taitaa olla enemmän tällaisia kuin ääripään veloja tai ääripään perheihmisiä. Enemmistö ihmisistä on siis avoin ajatukselle, että oma lapsi voisi joskus elämään ilmaantua, mutta se ei ole ääretön pakkomiellekään. Miehistä ja naisista. Sun miehesi nyt oli sellainen, jolle kävi kummin vain. Tietysti jos teillä olisi ollut aivan kakka suhde niin olisi varmaan lähtenyt etsimään uutta naista elämäänsä ja ehkä lapsilleen äitiä.
Suurinta rakkautta mitä lapselleen voi tehdä on jättää hänet tekemättä ❤️
Lapsen etu menee oman lisääntymistarpeen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Suurinta rakkautta mitä lapselleen voi tehdä on jättää hänet tekemättä ❤️
Lapsen etu menee oman lisääntymistarpeen edelle.
Tätä sinunkin äitisi ja isäsi päivittäin katuvat ja toivovat, että olisivat jättäneet tekemättä. Sitähän olisit halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele asiasta miehesi kanssa. Tajuaako tämä että siitä lapsesta pitää myös huolehtia seuraavat 18-vuotta eikä niitä tehdä vain sen takia, että kun kavereillakin on?
Ei tajua moista asiaa, mieheni on älyllisesti vaikeasti kehitysvammainen kuten useimpien palstavelojen jämäukot yleensä.
Ap.
Mulla samat ajatukset. Olen pohtinut myös sitä, mistä ihmeestä olen aiemmin saanut sen ajatuksen päähäni, että haluaisin lapsia? Se on se ”normaali” jota meille tuputetaan koko ikä. Lapset on ihan kivoja ajatuksen tasolla, mutta tuntuu nyt siltä että omia en halua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla samat ajatukset. Olen pohtinut myös sitä, mistä ihmeestä olen aiemmin saanut sen ajatuksen päähäni, että haluaisin lapsia? Se on se ”normaali” jota meille tuputetaan koko ikä. Lapset on ihan kivoja ajatuksen tasolla, mutta tuntuu nyt siltä että omia en halua.
Keille tuputetaan, keille ei. Koko oppivelvollisuuden ajan tuputetaan ajatusta kuinka lasten aika ei ole ja kuinka puitteiden pitäisi olla tip top, jotta oikeutetusti asiaa voisi alkaa suunnitella. Tämän uskonnon sisäistää kansan enemmistö. Tätä palstaa jos lukee niin selvä on, että lapsettomuutta sitä tuputtamalla tuputetaan 7-23/7/52.
Vierailija kirjoitti:
Nyky-yhteiskunnan tilanne on niin arka, ettei kukaan fiksu hommaa nyt lapsia. Jatkuva sodan uhka vie kaiken pohjan tulevaisuuden suunnittelulta. Kuka hullu nyt tekee lapsia tai ostaa talon? Moni on jo myynyt asuntonsa, koska viisas myy nyt. Sodan uhan kasvaessa ostajat katoavat.
Onko ihmiset oikeasti niin naiiveja, että on aikaisemmin kuvitelleet että maailman rauhallisemmat aikakaudet on joku normi? Sotia, tauteja ja luonnonkatastrofeja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Hankin lapsia vaikka en ole itse sitten lapsuusiän jälkeen olettanut että ihmiskunta tulee olemaan elossa enää pitkään, nytkin ollaan mielestäni laina-ajalla.
En minäkään tähän maailman tilanteeseen voi lapsia tehdä kärsimään kun ei tiedä koska tulee lähtö sotaa pakoon.