Harrastaako kukaan täällä liukulumikenkäilyä?
Minua kiinnostaisi tuo, mutta onko eteneminen kuinka raskasta tai vaikeaa? Vinkkejä aloittelijalle välineiden hankintaan? Ja millainen sää tai maasto olisi paras lajiin?
Kommentit (14)
Se on kivaa. Pääsee minne haluaa. Riippuu säästä ja välineistä onko raskasta. Kaatuessa tietyn tyyppiset pohjat kerää lunta, eli neno tokkii ja on raskasta. Itselleni kallioiden metsät on vaikeita. Nopeat laskut, paljon puita ja esteitä. Mutta sopii kaikille. liukulumikengissä on parhaat puolet suksista, lumikengistä, vaelluskengistä. Usein se paras vaihtoehto. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Se on kivaa. Pääsee minne haluaa. Riippuu säästä ja välineistä onko raskasta. Kaatuessa tietyn tyyppiset pohjat kerää lunta, eli neno tokkii ja on raskasta. Itselleni kallioiden metsät on vaikeita. Nopeat laskut, paljon puita ja esteitä. Mutta sopii kaikille. liukulumikengissä on parhaat puolet suksista, lumikengistä, vaelluskengistä. Usein se paras vaihtoehto. Suosittelen.
Korjaus kaatuessa=kastuessa. Esim jos jäällä on paikoin vettä tai suojalunta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus kaatuessa=kastuessa. Esim jos jäällä on paikoin vettä tai suojalunta
Kiitos sinulle :) Onko ne nuo karvapohjat, jotka kerää tuota lunta? Haluaisin hiihtää juuri näin keväthangilla, jolloin on usein suojalunta.
Ei harrasta. Tässä tulee hyvä neuvo: vuokraa tai lainaa ne liukulumikengät ensin ennen kuin ostat omat. Ne nimittäin vaativat vielä melko paljon tuotekehitystä, sillä omani liukuvat ainoastaan sivulle, ja se ei ole hyvä asia. Ei sovi kaikille.
Vuokraa ensin ja kokeile, ennen kuin ostat omat. Minäkin haaveilin niistä ensin, mutta kokeilussa venäytin selkäni. Alamäissä ne on vaaralliset ja ylämäissä raskaat.
Minä tykkään enemmän tavallisista lumikengistä, niissä on parempi kontrolli eikä sellaista kaatuilun riskiä.
Eihän 400 euroa maksavia laahustimia kannata ostaa ennenkuin on kokeillut. Moni retkipalveluyrittäjä vuokraa näitä päivä- ja tuntivuokralla.
Vanha ketju, mutta löysin tämän googlailemalla. Harrastan ja olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia. Vieläkö pystyy hiihtelemään teilläpäin? Keski-Suomessa jo aika hankalaa jäisten hankien päällä ja upottavan loskan seassa kulkea. Tuore, kevyt lumi olisi paras. Ei taida enää sellaisia kelejä tälle talvelle saada.
Tänään talvena on tullut tosi suosituksi lajiksi. Paljon näkee metsässä noita.
Leipäpussit jaloissa käyn ulkona.
Kasarilla oli minisukset eli minarit.
Millaiset liukulumikengät on teillä, jotka siitä hommasta pidätte? Minulla ei onnistunut huonostikaan. Nyt olisin käynyt kokeilemassa uudestaan, kun oli satanut monta senttiä pehmeää lunta, mutta olen laittanut ne niin hyvin talteen, että en päässyt niihin käsiksi.
11: ei minisukset olleet sama asia vaan ne olivat pikemminkin laskettelu- kuin hiihtovälineet. Liukulumikengät eivät ole kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset liukulumikengät on teillä, jotka siitä hommasta pidätte? Minulla ei onnistunut huonostikaan. Nyt olisin käynyt kokeilemassa uudestaan, kun oli satanut monta senttiä pehmeää lunta, mutta olen laittanut ne niin hyvin talteen, että en päässyt niihin käsiksi.
11: ei minisukset olleet sama asia vaan ne olivat pikemminkin laskettelu- kuin hiihtovälineet. Liukulumikengät eivät ole kumpaakaan.
Altai hokit on mulla. Niissä karvat on tosi hyvät. Pääsee aika jyrkkiäkin rinteitä ylös, vaikka olis tampattu kohta. Kevyet, helppo kulkea. Olis kiva kokeilla kyllä muitakin, että onko eroa esim. vakaudessa ja sivuttaispidossa. Kengillä on paljon merkitystä myös. Muutaman kerran lähdin löysillä talvilenkkareilla ja sen ei tuntunut hyvältä. Kaikki se kenkkasu epätasaisella kertautuu, jos jalka pääsee liikkumaan kengän sisällä. Napakat kengät on hyvät.
Löysin tämän viestiketjun, kun hain tietoa liukulumikenkäilystä. Lainasin kaverilta niitä ja tykkäsin kovasti! Oli tosi kiva kulkea lumisessa metsässä ja laskea mäkiä. Nyt tilasin itselleni omat liukulumikengät. Löysin ne täältä: https://outdoor24.fi/testi-parhaat-liukulumikengat/ . Tilasin OAC KAR 149. Ne mulla oli kokeilussakin ja olen kuullut paljon positiivista palautetta niistä. Olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia liukulumikengistä ja varsinkin tuosta mallista!
Suomeksi puhutaan "hiihtämisestä".