Mihin laitat lapsesi kun opettajat ovat lakossa?
Jo ensi viikolla Turkuun pukkaa lakkoa!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Saavat olla kotona.
Itse, kun olin alakoulussa Helsingissä oli koululakko vuonna 84. Lakko kesti muutaman päivän yli 4 viikkoa ja kotona oltiin. Eikä puhettakaan, että vanhemmat olisivat olleet tuon ajan kotona.
Joten eiköhän pari päivää seiso vaikka päällään....
Muistan itsekin tuon 84-lakon. Oltiin silloin koko serkuslauma ala-asteikäisiä. Isovanhemmat meidän peräämme katsoivat päivän ajan, kun vanhemmat olivat töissä. Onneksi oltiin kaikki muistaakseni kohtalaisen helppoja ja tolkullisia lapsia, niin eivät olleet kuuden penskan katraan kanssa ihan helisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla opettajille pitkä lakko.
Ja lakkoja varmaan tulee muutenkin. Voi tulla kunnon lakkokevät. Ja kuka tietää, mihin homma vielä ajautuu.
Mun puolesta saa tullakin. Kaupungit on sellaisia kekkulityönantajia et ihan hyvä vähän pöyhiä siellä. Varsinkin Turku on raskas ja tehoton koneisto jossa oikeastaan kaikilla on enemmän tai vähemmän kurjaa. Tämä siksi että johtajia on pienelle armeijalle ja varsinaisia tekijöitä vähän. Koko kaupunkia johdetaan samalla tavalla kuin kaupungin rakennushankkeita ja jälki on sen mukaista.
Hyvin sanottu....kuinkahan paljon Logomon siltäkin oli yli budjetin? Nekin rahat olis voinut laittaa kaupunkilaisten hyvinvointiin.
Ja jumikulaarirahat. Varmaan maailman kallein rinnehissi pikkuhiljaa. Ja rahaa ei ole pennin pyörylää mihinkään paitsi erilaisiin rakennuskatastrofeihin ihan loputtomasti
Puhumattakaan tästä kaupunkilaisille ilmaisesta toriparkista, johon on palanut tukuttain kaupungin rahaa, eikä sitä edes kerrota missään että kuinka paljon.
Eli Turussa menee keskimääräistä paremmin ...rahaa on kun roskaa, ihan tuhlattavaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat olla kotona.
Itse, kun olin alakoulussa Helsingissä oli koululakko vuonna 84. Lakko kesti muutaman päivän yli 4 viikkoa ja kotona oltiin. Eikä puhettakaan, että vanhemmat olisivat olleet tuon ajan kotona.
Joten eiköhän pari päivää seiso vaikka päällään....Muistan itsekin tuon 84-lakon. Oltiin silloin koko serkuslauma ala-asteikäisiä. Isovanhemmat meidän peräämme katsoivat päivän ajan, kun vanhemmat olivat töissä. Onneksi oltiin kaikki muistaakseni kohtalaisen helppoja ja tolkullisia lapsia, niin eivät olleet kuuden penskan katraan kanssa ihan helisemässä.
Ai niin, mäkin sain nauttia lakossa. Olin 3lk ja veli 1lk. Kahdestaan oltiin se reilu kk kotosalla, vanhemmat töissä ja isovanhemmat vielä työelämässä. Hyvin pärjättiin, ainakin omasta mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Onneks mies on hoitovapaalla. Muuten olis pakko ottaa töihin mukaan. Mies ottais varmaan nuorimmaisen ja mä kaks vanhempaa. Arvatenkin pomot olis vihaisia mut toi olis ainoo keino. Koska meistä kumpikaan ei saa vapaata sillä perusteella et joku toinen on lakossa.
Kesälomapäiviä voi käyttää. Palkatonta vapaata saa aina. Ei tämä maa mikään diktatuuri ole.
Se on sitten eri asia haluaako. Mutta se lienee arvokysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lakkoja varmaan tulee muutenkin. Voi tulla kunnon lakkokevät. Ja kuka tietää, mihin homma vielä ajautuu.
Sitä odotellessa....vuonna 1984 oli yli 4vkon opettajien lakko. Taitaa jäädä ennätykseksi.
Mutta palkka parani.
Ja nyt opettajat lakkoilevat "taas".Mistä nämäkin neropatit oikein luulee ne rahat revittävän, hoitsujen ohella? Eihän julkisella puolella ole edes nykyisiin palkkoihin oikeasti varaa tällä veroasteella ja tulevat hyvinvointialueet ym. paisuttaa kustannuksia entisestään, ja korona-aikana on otettu jäätävästi velkaa mikä pitäisi maksaa joskus takaisin.
Kohta keskituloisillakin häviää jo puolet palkasta veroihin ja hinnat vaan jatkaa nousemistaan joka puolella :/
Länkyti länkyti. Ei valtiolla ja kunnilla ole koskaan ollut rahaa.
Kyse on siitä että halutaanko näitä palveluita vai ei. Ei niitä palveluita voi repiä tekijöiden selkänahasta, vaan kyllä niihin sitten vaan pitää kerätä veroista rahat, jotta ne saadaan asiallisesti hoidettua ja ainakin itse maksan iloisesti veroni, koska ymmärrä mitä niillä rahoilla saadaan.
Veroja vastustaa pääasiassa omaan napaan tuijottavat yrittäjät ja sitten ne jotka ei ymmärrä systeemiä ja ovat itsekkin tulonsiirtojen nettosaajia.
Samaa mieltä. Rahaa kyllä piisaa, eri asia mihin sitä haluaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä odotellessa....vuonna 1984 oli yli 4vkon opettajien lakko. Taitaa jäädä ennätykseksi.
Mutta palkka parani.
Ja nyt opettajat lakkoilevat "taas".Mistä nämäkin neropatit oikein luulee ne rahat revittävän, hoitsujen ohella? Eihän julkisella puolella ole edes nykyisiin palkkoihin oikeasti varaa tällä veroasteella ja tulevat hyvinvointialueet ym. paisuttaa kustannuksia entisestään, ja korona-aikana on otettu jäätävästi velkaa mikä pitäisi maksaa joskus takaisin.
Kohta keskituloisillakin häviää jo puolet palkasta veroihin ja hinnat vaan jatkaa nousemistaan joka puolella :/
Lakoissa puhutaan ihan liikaa rahasta. Opettajana sanoisin, että ongelma on
A) Työolot
B) Sysipaska johtaminen
C) Kaikenlaiset pienet palaverit, wilma-kirjaamiset, suunnittelut ja muut tosiasiassa tyhjänpäiväiset ”siinä se sivussa hoituu” tehtävät, jotka ovat koko ajan lisääntyneet. Ne ovat lisääntyneet niin, että opetukseen oleva aika ja energia kärsii. Ja ei - rahasta ei puhuta mitään.
D) Järjettömät, ylhäältä annetut hienot opetussuunnitelmat ja laaja-alaiset tavoitteet ym. Sitten materiaaleihin tai tukiopetukseen tai edes kopioiden ottamiseen ei ole rahaa.
E) Työergonomia ihan opettajien työskentelytiloista lähtien. Kenen mielestä se perinteinen opettajan ”pulpetti” on millään tavalla ergonominen?
F) itse olen toki virassa, mutta kyllä noin sivusta katsottuna sijaisten käyttäminen työkuuukausina ja viranhaltijan oikeus vanhempainvapaalta kesälomille tuleminen täydellä palkalla on aika jännä etu. Sitten loman jälkeen taas v-vapaalle ja sijainen saa tulla tekemään varsinaisen työn. Voisi OAJ sen asian edes hoitaa reilummaksi.
Ja hei - palkasta ei puhuta mitään. Palkka on mielestäni ok, jos muut epäkohdat hoidetaan kuntoon. Edes isolla palkalla ne eivät muutu ja työ on yhtä pskaa sittenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta palkka parani.
Lakoissa puhutaan ihan liikaa rahasta. Opettajana sanoisin, että ongelma on
A) Työolot
B) Sysipaska johtaminen
C) Kaikenlaiset pienet palaverit, wilma-kirjaamiset, suunnittelut ja muut tosiasiassa tyhjänpäiväiset ”siinä se sivussa hoituu” tehtävät, jotka ovat koko ajan lisääntyneet. Ne ovat lisääntyneet niin, että opetukseen oleva aika ja energia kärsii. Ja ei - rahasta ei puhuta mitään.
D) Järjettömät, ylhäältä annetut hienot opetussuunnitelmat ja laaja-alaiset tavoitteet ym. Sitten materiaaleihin tai tukiopetukseen tai edes kopioiden ottamiseen ei ole rahaa.
E) Työergonomia ihan opettajien työskentelytiloista lähtien. Kenen mielestä se perinteinen opettajan ”pulpetti” on millään tavalla ergonominen?
F) itse olen toki virassa, mutta kyllä noin sivusta katsottuna sijaisten käyttäminen työkuuukausina ja viranhaltijan oikeus vanhempainvapaalta kesälomille tuleminen täydellä palkalla on aika jännä etu. Sitten loman jälkeen taas v-vapaalle ja sijainen saa tulla tekemään varsinaisen työn. Voisi OAJ sen asian edes hoitaa reilummaksi.
Ja hei - palkasta ei puhuta mitään. Palkka on mielestäni ok, jos muut epäkohdat hoidetaan kuntoon. Edes isolla palkalla ne eivät muutu ja työ on yhtä pskaa sittenkin.
Amen to that!
Saisivat vanhemmat hoitaa itse omat pershedemänsä. Ei koulu mikään lastenhoitopaikka ole. Nyt, jos koulut menevät kiinni, niin vanhemmat alkavat valittaa, että lapset jäävät heitteille. Ihan ihme juttua. Hoitakaa kakaranne kotona silloin. Opastakaa läksyjen kanssa ja laittakaa ruokaa.
En tiedä onko tänne edes tulossa, ei täällä hoitajatkaan vielä lakkoile. Mutta jos tulee, ei haittaa. Olen työtön, joten saadaan nukkua pidempään, ehkä johonkin reissuun mennään.
Kannattaa varmaan kysellä oiskohan luokassa oppilasta jonka luokse vois mennä hoitoon lakko päiviksi, jos omaa tukiverkostoa ei ole. Itse olen työtön ja ei oo onneks ongelmia sen suhteen missä lapsi on lakon aikana ja tottakai ottaisin lapsen kaverin hoitoon jos jollakin tarve on...
Meillä lapset ovat kotona keskenään, ja luultavasti vaan iloisia viikon ylimääräisestä lomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta palkka parani.
Ehkä nämä neropatit kuuluu siihen julkisten joukkoon, jotka eivät esim. hyväksy enää hoitajien korotuksia. Hoitajat saivat jo vuonna 2007 400-t00 euron palkankorotuksen. Luulevatko hoitajat, että henovat julkisen ala, jolle niitä koko ajan annettaisiin ja muut, esim. korkeammin koulutetut, unohdetaan?
Kyllä se vain on seuraavat palkkakierrokset muiden vuoro päästä palkkakuopasta pois. Muuten meillä ei ole kohta opettajia esimerkiksi!
Mummolaan laitan kun tulee tarve.
Puhumattakaan tästä kaupunkilaisille ilmaisesta toriparkista, johon on palanut tukuttain kaupungin rahaa, eikä sitä edes kerrota missään että kuinka paljon.