Kierto kadoksissa
Olen 36-vuotias nainen, ja haaveena olisi vielä lapsi. Minulla on edellisestä suhteesta vajaa 10-vuotias lapsi, joka sai alkunsa pillereiden loputtua vähän vahingossa. Kaipaisimme kuitenkin vielä yhteistä lasta perheeseemme nykyisen miehen kanssa.
Hormonikierukka poistettiin kesäkuun 15. pv melkein yhdeksän vuoden käytön jälkeen. Ensimmäisen kerran vuosin heinäkuun 27.-30. päivä, tätä ennen ei siis mitään. Ja sitten - ei mitään. Nyt mennään siis jo kp 58, jos oikein laskin... Ovulaatiota koitin etsiskellä 30 päivän ajan alkaen kp 11, ilman tulosta. Raskaustestejäkin on tullut tehtyä kaikenmaailman haaveoireiden piinatessa, negaa näyttää.
Olen suht normaalipainoinen, tupakoinnin lopetin jo aiemmin keväällä. Kilppariarvot on verikokeissa olleet normaalit.
Kauanko odottelisit jotain tapahtuvaksi, ja mitä sitten kun ei enää odotella?
Hei,
yleensä kuukautiset alkavat normaalisti heti hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Joskus kuitenkin käy niin, että kuukautisia joutuu odottelemaan muutaman kuukauden. Tämä on melko tavallista.
Sinulla on nyt kuukautiset olleet poissa kohta 2kk ja teillä on vauva toiveissa. Suosittelisin tässä tapauksessa, että varaatte ajan lääkäriin. Jos hän katsoo tarpeelliseksi tässä vaiheessa, voi hän määrätä sinulle lääkityksen, joka käynnistää kuukautiset uudelleen.
Olet 36-vuotias ja tässä iässä hedelmällisyys on jo alkanut laskea, mutta mistään vaihdevuosista ei vielä voi olla kyse ellei sinulla ole suvussa aikaisia vaihdevuosia.
Toivotan teille kovasti onnea raskauden yritykseen :)
t. Mia, terveydenhoitaja