Eloisat keskellä viikkoa (ke-to)
Kommentit (26)
Annoin itselleni kertoa, että lasten tukka ei juurikaan rasvoitu/likaannu, joten aina ei ole tarvis shampoota käyttää...meillä kyllä käytetään. Poikaa kehotetaan katsomaan kattoon seisaallaan ja näin se hoituu :)
Minen saa näitä tirppoja päivällä maate! Isompikin nyt tuolla ketkuu edelleen, vaikka reilu tunti sitten sinne porukalla mentiin! Sitkeä sissi.
Jaska tuossa lepää...saas nähhä kui kauan, yleensä n. 15 min.
E
Mulla oli tänään " oma" aamupäivä :) mummi ja pappa tulivat miehelle kaveriksi ja minä lähdin kampaajalle hemmoteltavaksi. Nyt on mielikin pirteä kun sai uuden pään :) suosittelen lämpimästi kaikille jotka kaipaavat pientä piristystä arkeensa.
Täällä Anni parhaillaan taistelee unta vastaan sylissä.Silmät lumpsii mut periks ei anneta. Tytön ihokin on alkanut rauhoittumaan ihan itsellään. Yöunet ovat myös maistuneet edellisinä öinä niin vauvalle kuin esikoisellekin. Minä tietenkin toivon että jatkokin sujuisi samallalailla.
Pumpuli:Olikos meille varattu kokonaan se kabinetti? Kivasti on porukkaa tulossa. Muistakaahan ne nimilaput joista olikin jo puhetta. Mulla on niin huono nimimuisti, että muuten joudun osoittelemaan ja puhumaan tyyliin:" Hei sinä siellä, ei et sinä vaan tuo punapaitainen sinun vieressäsi." Noloa, tiedän.
Emali:Tapaamisessa nähdään :) meillä arki on sujunut ihan mukavasti. Esikoinen välillä oirehtii:kiukuttelee ja kokeilee äänijänteitään (uskomatonta kuinka kimeä ääni voikin lähteä pari vuotiaasta). Vauvaa kohtaan hän on ollut oikea enkeli. Kotityöt täälläkin välillä rassaa (ne tekemättömät) mut vielä ei ole pää hajonnut. Pitkälti ne on mun vastuulla mikä on mulle toisaalta ok. Miehellä kun on vapaata niin keskittyköön lapsiin ja mä voin olla hetken kahden pääni kanssa :)
nyt laittamaan tyttöä vaunuihin nukkumaan kun hän viimein luovutti ja antoi unen tulla.
pubu ja Anni melkoisen iso tyttö
Täällä sitä juodaan ihanaa DR pepper diet versiota kun sain amerikan tuliaisina ;) Mulla on ihme mieltymyksiä...
Silmätulehdukseen joka tulee helposti jos kyynelkanava on tukossa on nyt haettu lääke. Ihmeen paksuja tippoja nyt sitten pitää laitella silmään. Ei kuulemma tämän tyyppinen tulehdus kuitenkaan lääkärin mukaan ole näkökyvylle onneksi vaaraksi. Onneksi ei...Harmittaa vaan kun tämä on kuulemma sellainen vaiva, että voi toistua niinkuin jamssan lapselle oli käynyt. Jäi äiti vauvajuttukin tältä viikolta väliin kun meni terveyskeskuksen jonossa taas pikkasen aikaa. Hyvän tuntipalkan siinä jonottamalla kuitenkin " tienasi" .
Hanneli: Jalkakyykyillä siis tarkoitetaan ehkä enemmän punttisalilla painojen kanssa tehtäviä kyykkyjä. Eli sellaisia ei kannattaisi liian aikaisin alkaa tekemään varsinkaan jos on jotain vaivaa ollut joskus. Omalla painolla + vauva niitä tulee ihan normaalissa elämässäkin jonkinverran tehtyä..Kiva kuulla sinunkin kuulumisia!
opemamma: Welcome back :)
hanhikki: Meillä kanssa huutoa kaulapoimujen ja silmien putsaamisesta helposti. Suomessa voi hyvin käyttää noihin puhdistuksiin kraanavettä mutta varmaan joidenkin kaivovesien laatu voisi olla sellainen että kannattaisi keittää. Niin ja septidiniä olen minäkin laittanut jos punoittaa tai haiskahtaa happamalta maidolta tms.
pubu: Mullakin on huono nimimerkkimuisti kun ei muista kaikkia kirjoittajia ja montako lasta kellä oli jne millään. Mutta reality naaman yhdistäminen nimimerkkiin kyllä varmasti auttaisi tähän vaivaan.
On tällainen kaksikuinen jo aika iso vauva ;) Niin ihanasti tulee hymyjä ja juttelua.
Pia taas
Meillä oli tiistaina neuvolalääkäri ja typsylla oli kaikki ok ja hienosti kasvanut.
Urheilusta ja lähinnä just tuosta ratsastuksesta kysäisin, ja lääkäri oli sitä mieltä että päin vastoin ratsastus tekee oikein hyvää lantionpohjalihaksille ja muutenkin. Jos vain itsestä tuntuu hyvältä. Hyvin pitkälle voi kuulemma luottaa omiin tuntemuksiin. Kuntosalilla sit pitää kuulemma ottaa rauhallisesti.
Mulle iski eilen aamulla silmätulehdus ja päivällä alkoi tulemaan alamaha kipeeksi. Virtsarakontulehdus. :( Illalla sit oli jo niin kipee et oli pakko lähtee Mehiläiseen päivystykseen. Itsellä jo olo helpottanut muuta nyt sit vauva itkee ja känisee koko ajan. Taitaa sattua mahaan nuo mun antibiootit. Soitin lääkärille ja kysyin et kannattaisko vaihtaa lääkettä, mut kuulemma ei.
Ihan kivaan saumaan tuli nyt nääkin, kun lauantaina on ristiäiset..
Ja me tietty itketään kaiiki yöt maha kipeenä. Tänään on jo pohjoisesta mun vanhemmat ja siskot tulossa meille.
Jaahas, nyt täytyy rientää taas..
Calathea ja Aava 28.8
Meillä esikoisen toisen silmän kyynelkanava oli tukossa ja kolme tippa kuuria siihen saatiin kun rähmi niin pahasti. Kyllähän ne tipat aina rauhotti pikkasen, mutta kun kuuri loppu rähmiminen alkoi aikast pian uudelleen. Kun poju oli neljä kuukautta käytiin silmäpolilla ja sieltä varattiin aika aukaisuun kun poju olis puolvuotias, se toimenpide tehtäisiin nukutuksessa. Meillä oli onnea kun kanava aukes ittestään pojun ollessa viiskuukautta. Kannattaa päivittäin painella tosi varovasti kyynelkanavan kohdalta näin ainakin meille neuvottiin silloin . Toivottavasti aukeaa ittestään useimmiten näin kuulemma käy =).
Ihme että ehdin koneelle, kun on molemmat lapset tässä kotona. Esikko siis normaalisti 2pv/vko hoidossa. Tähän liittyen HANNELI: kun mietit tuota hoitoon viemistä, niin tiedoksi, että se voi olla esikoiselle rankka paikka. Meillä ainakin tyttö on lähtenyt parina aamuna sellaisena itkulla hoitoon, että oksat pois. On siinä ehtinyt miettiä, että onko nää " vapaa" päivät sen arvoisia. Eipä sillä, tiedämme että tyttö viihtyy hyvin hoidossa ja on päivän päätteeksi aina tosi iloinen, mutta silti on harmittanut nuo aamuiset hoitoitkut, jotka siis alkoi pikkuveikan synnyttyä.
HIUSTEN PESU: komppaan Jamssaa eli meilläkin pestiin ensi alkuun tytön hiukset niin, että toinen istui vessanpöntöllä ja piteli tytön päätä takakenossa ettei mene vesi silmiin kuten parturissa konsanaan. Nyttemmin onnistuu jo niin, että tyttö seisoo ja kallistaa päänsä ihan taakse.
RYTMI: meillä on alkanut kenties muodostua pientä rytmiäkin jo. Eli herätys about klo 8, pitkät päikkärit ulkona 10-13, toiset n. 17-19 ja välillä tirsat sisällä. Yöunille klo 22 ja syötöt klo 1/2, 4/5 ja klo 7. Aamuyöstä ähisee edelleen, eli siksi enemmän syöttöjäkin. JAMSSA muuten kun valitat samasta asiasta, niin oletko kokeillut Cuplatonia (onks Relatipat samoja)? Meillä se on ainakin vähentänyt ähinöitä kun ilma pääsee paremmin ulos. Ja kokeiltiinpa me pahimpina öinä Onnin nukkumista siskonsa huoneessa, etten herää ihan joka ähinään...
PUKEMINEN ULOS UNILLE: nyt mennään kombinaatiolla sisävaatteet, fleecepuku tai kevyttoppis (+tietty hanskat, hattu jne) ja pehmyt kantokoppa vaunuissa (harso on aina suojana jo ötököidenkin varalta). Kun viilenee, otetaan käyttöön lampaantalja (ei mahdu kantokoppaan vaan suoraan ratasosaan), siihen äp:n makuupussi ja vauvalle jotain väliltä kevyttoppis ja sisävaatteet tai toppapuku, kylmillä säillä vielä toppiksen alle villapuku tai fleecepuku. Meidän molemmat lapset on kyllä enemmän lämminverisiä kuin kylmäverisiä. Aika usein vaunujen päällä on sadesuoja, joka myös tuo lämpöä vaunuihin.
KAULAPOIMUT: me pestään niitä ensin märällä vanulapulla ja jos on punaiset poimut, Septidin-ainetta vanupuikkoon ja sillä pyyhkäistään + perään Bepanthenia.
Jep, nyt piste ja ripustamaan pyykit! Sitä muuten piisaa, kun vaippoja tulee ämpärillinen päivässä ja päälle bodyt ym. pukluun likaantuneet vaatteet ja harsot ja äidin vaatteet...
Kerttukasperi ja Onni 2608 eli kohta 6 viikkoa!